Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zabawa w grafika – ozdabiam papier do prezentów

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(3.1) rozróżnia określone dyscypliny w takich dziedzinach jak: architektura, sztuki plastyczne oraz w innych dziedzinach sztuki (fotografika, film) i przekazach medialnych (telewizja, Internet);

Temat lekcji:

Zabawa w grafika – ozdabiam papier do prezentów

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna podstawowe dziedziny sztuk plastycznych,

  • wymienia zawody artystyczne związane z poszczególnymi dziedzinami sztuki,

  • wie do jakiej dziedziny sztuki należy konkretne dzieło,

  • wymienia dwa podstawowe rodzaje grafiki,

  • zna warsztat pracy grafika artysty,

  • wie na czym polega kompozycja otwarta i rytmiczna.

umiejętności – uczeń:

  • operuje pojęciami oryginał, odbitka,

  • wykorzystuje w działaniu plastycznym technikę druku płaskiego,

  • potrafi zaplanować i zorganizować swoje działanie.

postawy:

  • poszanowanie dla pracy własnej i innych,

  • rozwijanie ciekawości poznawczej.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (wykonanie odbitki w technice druku płaskiego), aktywizująca (dyskusja)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

schemat ukazujący podział sztuki na różne dyscypliny. architektura, malarstwo, rysunek, grafika, sztuka użytkowa, film, fotografika, media;

interaktywne narzędzie symulacyjne pozwalające na przyporządkowanie ilustracjom dzieł malarstwa, architektury, rzeźby właściwe im dyscypliny sztuki.

Materiały plastyczne:

szary papier pakowy, farby plakatowe, gąbki lub wałki malarskie, pędzle, gotowe szablony.

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).

  2. Nauczyciel przypomina uczniom czym jest sztuka w znaczeniu ogólnym oraz dokonuje podziału sztuk plastycznych.

  3. Nauczyciel prezentuje interaktywne narzędzie symulacyjne pozwalające na przyporządkowanie ilustracjom dzieł malarstwa, architektury, rzeźby właściwe im dyscypliny sztuki.

  4. Nauczyciel wyjaśnia, że podczas lekcji uczniowie będą wykonywać zadanie twórcze odnoszące się do jednej z dziedzin sztuk plastycznych

.

faza wprowadzająca:

  1. min.)

faza realizacyjna:

  1. in.)

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę w której uczniowie omawiają kompozycję otwartą i rytmiczną.

  2. Nauczyciel omawia dziedzinę sztuk plastycznych jaką jest grafika, uwzględniając podział na grafikę artystyczną i użytkową.

  3. Nauczyciel zapoznaje uczniów z zadaniem plastycznym, podczas którego zaprojektują i wykonają papier ozdobny do prezentu. Prace wykonają w technice druku płaskiego.

  4. Każdy uczeń wybiera jeden lub kilka szablonów, które będą stanowić wzór na papierze ozdobnym (szablony przygotowuje nauczyciel).

  5. Uczeń wykonuje zadanie wałkiem lub gąbką, które pokrywa rozcieńczoną farbą plakatową, następnie nanosi na szablon umieszczony na papierze pakowym.

  6. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udziela korekty podczas wykonywania zadania.

  7. Wykonane prace uczniowie pozostawiają na miejscach.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. W celu utrwalenia wiadomości nauczyciel prezentuje schemat ukazujący podział sztuki na różne dyscypliny.

  2. Nauczyciel dokonuje oceny prac wyrażonej stopniem.

R1F6jumknKDSI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 99.00 KB w języku polskim
RNdcYJ8A9S40k

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 51.49 KB w języku polskim