Zadośćuczynienie – warunek sakramentu pokuty

  • Uczeń wie, jakie są warunki sakramentu pokuty.

  • Uczeń wie, na czym polega zadośćuczynienie.

  • Uczeń wyjaśnia, na czym polegała zmiana w życiu Zacheusza.

  • Uczeń wyjaśnia, na czym polega spotkanie człowieka z Jezusem w sakramencie pokuty.

  • Uczeń opisuje spotkanie Jezusa z Zacheuszem.

  • Uczeń podaje przyczynę zmiany w życiu Zacheusza.

Metoda i forma pracy

  • Metoda słowna: pogadanka, opowiadanie.

  • Metoda oglądowa: prezentacja multimedialna.

  • Metoda zajęć praktycznych: wypełnianie kart pracy.

  • Forma pracy: indywidualna i grupowa.

Środki dydaktyczne

  • Karta pracy.

  • Prezentacja multimedialna.

  • Zestaw komputerowy.

  • Modlitwa na początku katechezy – dowolna.

  • Nauczyciel przeprowadza czynności porządkowo‑organizacyjne: sprawdzenie listy obecności, ewentualne sprawdzenie zadania domowego.

  • Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji:

    1. Jaki jest pierwszy warunek sakramentu pokuty? /rachunek sumienia/

    2. Na czym polega rachunek sumienia? /przypomnienie sobie wszystkich swoich grzechów/

    3. W jaki sposób możemy zrobić rachunek sumienia? /możemy korzystać z książeczki do modlitwy, zrobić go według przykazań Bożych/

    4. Czym jest żal za grzechy? /smutek człowieka z powodu popełnionego zła/

    5. Na czym polega żal doskonały, a na czym żal niedoskonały?

    6. Co to jest mocne postanowienie poprawy?

    7. Jak inaczej nazywamy szczere wyznanie grzechów? /spowiedź święta/

  • Dziś poznamy ostatni warunek sakramentu pokuty. Jak się on nazywa dowiemy się, gdy zrobimy zadanie 1 z karty pracy. Polega ono na wpisaniu liter odpowiadających cyfrom według klucza, który znajduje się w zadaniu.

  • Nauczyciel sprawdza realizację zadania przez uczniów.

Poznamy dzisiaj też historię człowieka, który spotkał się w swoim życiu z Jezusem. Czy dokonała się w jego życiu zmiana i jaka dowiemy się z prezentacji multimedialnej.

Slajd 2 – historia Zacheusza – bo o nim będziemy mówić – jest opisana w Piśmie Świętym. Jej autorem jest święty Łukasz i znajduje się ona w 19 rozdziale Ewangelii wg świętego Łukasza.

Slajd 3 – w naszej historii wystąpią wyrazy (terminy), których możecie nie znać. Dlatego na początek chciałabym przybliżyć wam te wyrazy. Pierwszym z nich jest: Jerycho. Na slajdzie przedstawiona jest mapa Palestyny, na niej widzicie Jerycho – jest otoczone czerwoną rameczką. Jerycho – jest jednym z najstarszych miast świata. Obecnie zamieszkuje je około 19 000 ludzi.

Slajd 4 – Tak wygląda Jerycho dziś – ze swoimi zabytkami, które pamiętają bardzo dawne czasy.

Slajd 5 – ten slajd też przedstawia zabytki Jerycha.

Slajd 6 – innym pojęciem, z jakim dziś spotkamy się podczas czytania historii o Zacheuszu jest sykomora. Jest to olbrzymie dziko rosnące drzewo figowca, osiąga prawie 15 metrów wysokości, ma bardzo gruby pień. Sykomora występuje w Afryce, Palestynie, Syrii, na Cyprze i Krecie; drewno ciemnożółte, używane w stolarstwie; w starożytnym Egipcie wykorzystywane do budowy sarkofagów i trumien dla mumii.

Slajd 7 – spotkamy się dziś też z wyrazem celnik. Wyraz ten spotykamy też w dzisiejszych czasach, jednak oznacza zupełnie coś innego niż za czasów Jezusa. Dawniej wyraz celnik oznaczał osobę, mężczyznę, który zajmował się pobieraniem podatków od mieszkańców wsi i miast. Często zabierali oni ludziom ostatnie pieniądze, jakie ci mieli, na podatki. W swojej pracy byli bardzo bezwzględni, ale też nie zawsze byli uczciwi. Celnicy w Palestynie nie cieszyli się sympatią ludności, byli przez nich znienawidzeni. Byli bogatymi ludźmi.

Slajd 8 – zacznijmy więc nasze opowiadanie. Pewnego razu do Jerycha przyszedł Jezus.

Slajd 9 – w mieście tym mieszkał pewien człowiek, nosił on imię Zacheusz, był poborcą podatkowym i był bardzo bogaty. Niestety ludzie w mieście nie lubili go i uważali go za grzesznika.

Slajd 10 – Zacheusz nudził się w towarzystwie swoich bogatych przyjaciół. Pewnego razu dowiedział się, że ich miasta przybył nauczyciel – Jezus. Za bardzo nie interesował się nauką, ale chciał zobaczyć tego nauczyciela, o którym tak wiele słyszał. Na ulicach miasta spotkał wielu ludzi, którzy podobnie jak on chcieli zobaczyć i posłuchać Jezusa. Zacheusz jednak nie mógł zobaczyć Jezusa – był bardzo niski.

Slajd 11 – wpadł Zacheusz na pewien pomysł. Niedaleko, przy drodze, którą przechodził Jezus rosła sykomora. Pobiegł do niej i wspiął się na nią. Teraz z góry wszystko świetnie widział.

Slajd 12 – Jezus przechodził drogą, ujrzał Zacheusza i zawołał go: «Zacheuszu, zejdź prędko, albowiem dziś muszę się zatrzymać w twoim domu».

Slajd 13 – Zacheusz zszedł szybko z drzewa ogromnie uradowany i pobiegł do domu do swej żony powiedzieć jej, jakiego ważnego gościa będą mieli dziś na kolacji. Nie wszystkim podobał się pomysł gościny Jezusa w domu Zacheusza. Byli tacy, którzy szemrali: «Do grzesznika poszedł w gościnę».

Slajd 14 – to wyróżnienie jakie spotkało Zacheusza miało wielki wpływ na jego życie. Zrozumiał, że jest ważny dla Jezusa, że on go kocha. Dokonała się zmiana w sercu Zacheusza. Do tej pory był nieuczciwy, teraz postanowił naprawić krzywdę ludziom, dla których był taki okrutny i bezwzględny. Powiedział do Jezusa: «Panie, oto połowę mego majątku daję ubogim, a jeśli kogo w czym skrzywdziłem, zwracam poczwórnie».

Slajd 15 – powtórzmy więc wspólnie czego dowiedzieliśmy się o Zacheuszu.

  • Jaki człowiekiem był Zacheusz?

  • Kto przybył do Jerycha?

  • Dlaczego Zacheusz nie mógł zobaczyć Jezusa?

  • Co zrobił Zacheusz by zobaczyć Jezusa?

  • Jakie wyróżnienie spotkało Zacheusza?

  • W jaki sposób zmieniło się postępowanie Zacheusza?

  • Co zmieniło postępowanie Zacheusza?

Slajd 16 – tak oto kończy się historia Zacheusza.

Spotkanie Jezusa z Zacheuszem zmieniło jego życie, postanowił naprawić wszelkie zło, jakie innym wyrządził – to jest właśnie zadośćuczynienie, czyli naprawienie krzywdy jaką innym wyrządziliśmy. Ale zadośćuczynienie to też przeproszenie Pana Boga za wszelkie zło. Dlatego kapłan na koniec sakramentu pokuty zadaje nam pokutę – najczęściej jest to jakaś modlitwa, np. Zdrowaś Maryjo, Litania do Serca Jezusowego itp. – abyśmy przeprosili Boga za wszelkie wyrządzone zło.

Faza podsumowująca

  • Powróćmy do kart pracy – zadanie 2.

  • Mam nadzieję, że wiele zapamiętaliście z historii Zacheusza. Teraz sprawdzimy wasze wiadomości.

  • Dzieci głośno czytają kolejne zdania i zastanawiają się, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.

  • Kolejne zadanie 3. jest podsumowaniem wszystkich warunków sakramentu pokuty. Podpiszcie kolejne ilustracje w zadaniu 3. Nauczyciel sprawdza pracę dzieci.

  • Jeśli starczy czasu, dzieci mogą wykonać następne zadanie.

Zadanie 4 z karty pracy.

R96wMLQsyF7qK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 51.50 KB w języku polskim