Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zaimki wskazujące

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczniowie:

  • poznają różne rodzaje zaimków wskazujących,

  • pogłębiają wiedzę o literaturze francuskiej.

b) Umiejętności

Uczniowie:

  • potrafią używać zaimków wskazujących w komunikacji ustnej i w tekstach pisanych,

  • doskonalą rozumienie tekstu czytanego.

2. Metoda i forma pracy

Elementy metody tradycyjnej i komunikacyjnej, praca zbiorowa, indywidualna, w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Tekst literacki

Literatura z ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

1. Nauczyciel rozdaje uczniom fragment tekstu Małego Księcia i pyta uczniów, czy lubią tę książkę, kto jest jej autorem, co o nim wiedzą. Następnie prosi uczniów o przeczytanie tekstu i znalezienie w nim słów, które według nich są zaimkami wskazującymi.

Tekst:

Comme je n’avais jamais dessiné un mouton je refis, pour lui, l’un des deux seuls dessins dont j’étais capable. Celui du boa fermé. Et je fus stupéfait d’entendre le petit bonhomme me répondre: « Non! Non! Je ne veux pas d’un éléphant dans un boa. Un boa, c’est très dangereux, et un éléphant c’est très encombrant. Chez moi c’est tout petit. J’ai besoin d’un mouton. Dessine‑moi un mouton. » Alors j’ai dessiné. Il regarda attentivement, puis: « Non! Celui‑là est déjà très malade. Fais‑en un autre. » (...) Je refis donc encore mon dessin. Mais il fut refusé, comme les précédents: « Celui‑là est trop vieux. Je veux un mouton qui vive longetemps. » (...)

(Uczniowie dostają tekst bez podkreśleń)

2. Nauczyciel pyta uczniów o różnicę między zaimkami i pisze na tablicy:

un mouton – celui du boa fermé

celui‑là

ce (cet) celui ces celui‑ci,-là ceux‑ci,-là

cette celle ces celle‑ci,-là celles‑ci,-là

3. Ćwiczenie. Należy odpowiedzieć na pytania, używając zaimków wskazujących.

Np. - Tu as déjà skié à Chamrousse?

- Non, je ne connais pas cette station de ski.

a. Vous aimez les éclairs au chocolat?

b. Que pensez‑vous des Peugeot?

c. Est‑ce que tu pratiques le golf?

d. Est‑ce qu’elle aime les orchidées?

e. Qu’est‑ce que vous pensez de Rocky IV?

4. Ćwiczenie. Uczniowie układają dialog według wzoru:

Dziewczęta – scenka w sklepie, wybór sukienki.

Np. Ces deux robes me plaisent beaucoup. Celle‑ci est plus pratique, celle‑là plus élégante.

Chłopcy – zakup samochodu, motocykla.

Np. Celle‑ci est plus rapide, mais celle‑là est plus économique...

5. Bibliografia

  1. Descotes‑Genon Ch., L’exercisier, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1993.

  2. Saint‑Exupéry A. de, Le Petit Prince, Edition Gallimard, Paris 1999.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Ćwiczenia 6,7 / 29 (Descotes‑Genon Ch., L’exercisier).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R15ichvptzxeN

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.00 KB w języku polskim
R1eZ5fslWnFpN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim