Zaimki wskazujące
Zaimki wskazujące
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczniowie:
poznają różne rodzaje zaimków wskazujących,
pogłębiają wiedzę o literaturze francuskiej.
b) Umiejętności
Uczniowie:
potrafią używać zaimków wskazujących w komunikacji ustnej i w tekstach pisanych,
doskonalą rozumienie tekstu czytanego.
2. Metoda i forma pracy
Elementy metody tradycyjnej i komunikacyjnej, praca zbiorowa, indywidualna, w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Tekst literacki
Literatura z ćwiczeniami
4. Przebieg lekcji
1. Nauczyciel rozdaje uczniom fragment tekstu Małego Księcia i pyta uczniów, czy lubią tę książkę, kto jest jej autorem, co o nim wiedzą. Następnie prosi uczniów o przeczytanie tekstu i znalezienie w nim słów, które według nich są zaimkami wskazującymi.
Tekst:
Comme je n’avais jamais dessiné un mouton je refis, pour lui, l’un des deux seuls dessins dont j’étais capable. Celui du boa fermé. Et je fus stupéfait d’entendre le petit bonhomme me répondre: « Non! Non! Je ne veux pas d’un éléphant dans un boa. Un boa, c’est très dangereux, et un éléphant c’est très encombrant. Chez moi c’est tout petit. J’ai besoin d’un mouton. Dessine‑moi un mouton. » Alors j’ai dessiné. Il regarda attentivement, puis: « Non! Celui‑là est déjà très malade. Fais‑en un autre. » (...) Je refis donc encore mon dessin. Mais il fut refusé, comme les précédents: « Celui‑là est trop vieux. Je veux un mouton qui vive longetemps. » (...)
(Uczniowie dostają tekst bez podkreśleń)
2. Nauczyciel pyta uczniów o różnicę między zaimkami i pisze na tablicy:
un mouton – celui du boa fermé
celui‑là
ce (cet) celui ces celui‑ci,-là ceux‑ci,-là
cette celle ces celle‑ci,-là celles‑ci,-là
3. Ćwiczenie. Należy odpowiedzieć na pytania, używając zaimków wskazujących.
Np. - Tu as déjà skié à Chamrousse?
- Non, je ne connais pas cette station de ski.
a. Vous aimez les éclairs au chocolat?
b. Que pensez‑vous des Peugeot?
c. Est‑ce que tu pratiques le golf?
d. Est‑ce qu’elle aime les orchidées?
e. Qu’est‑ce que vous pensez de Rocky IV?
4. Ćwiczenie. Uczniowie układają dialog według wzoru:
Dziewczęta – scenka w sklepie, wybór sukienki.
Np. Ces deux robes me plaisent beaucoup. Celle‑ci est plus pratique, celle‑là plus élégante.
Chłopcy – zakup samochodu, motocykla.
Np. Celle‑ci est plus rapide, mais celle‑là est plus économique...
5. Bibliografia
Descotes‑Genon Ch., L’exercisier, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1993.
Saint‑Exupéry A. de, Le Petit Prince, Edition Gallimard, Paris 1999.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Ćwiczenia 6,7 / 29 (Descotes‑Genon Ch., L’exercisier).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak