Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

Zmienne i ich wykorzystanie.

Cele lekcji:

Wykorzystanie zmiennych w aplikacjach.

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • podać definicję zmiennej;

  • podać definicję stałej;

  • wymienić podstawowe typy danych omówione na lekcji;

  • wymienić cechy zmiennej;

  • wymienić funkcje konwertujące typy danych, omawiane na lekcji.

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • zadeklarować zmienną w programie;

  • zadeklarować stałą w programie;

  • stosować poznane funkcje konwertujące typy danych w programie;

  • przypisywać wartości zmiennym i stałym;

  • stosować zmienne w prostych obliczeniach;

  • stosować polecenie MessageBox do wyprowadzania wartości zmiennych;

  • stosować polecenie InputBox do wprowadzania danych;

  • nazywać zmienne zgodnie z poznanymi konwencjami nazewnictwa.

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.

Środki dydaktyczne

  • komputery z zainstalowanym MS VB .NET;

  • prezentacja wykonana w programie PowerPoint: Prezentacja4; Materiały dostępne pod adresem: www.programuj.edu.pl;

  • zestawy zadań i scenariusze do nich; Materiały dostępne pod adresem: www.programuj.edu.pl;

  • e‑podręcznik, rozdział 4: Proste algorytmy liniowe z wykorzystaniem zmiennych; Materiały dostępne pod adresem: www.programuj.edu.pl.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym MS VB .NET i Power Point;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne
(2 min)

Przypomnienie wiadomości dotyczących projektowania algorytmów (3 min)

  • przypomnienie pojęcia algorytmu;

  • przypomnienie poznanych sposobów przedstawiania algorytmów;

  • przypomnienie pjęcia zmiennej z matematyki oraz jej zastosowania;

  • podanie tematu lekcji.

E podręcznik : strona 1. 3

E podręcznik: strona 1.4

Faza realizacyjna

Lekcja multimedialna (20 min)

  • uruchomienie przez uczniów lekcji multimedialnej;

  • zwrócenie przez nauczyciela uwagi na pojęcie zmiennej i stałej, typy danych nazewnictwo zmiennej;

  • praca uczniów z lekcją multimedialną.

Lekcja multimedialna

Instrukcja przypisania
i okno MessageBOx

(5 min)

  • omówienie instrukcji przypisania;

  • wyświetlenie informacji w oknie MessageBox.

Prezentacja: slajd7

E‑podrecznik: strona 4.11, przykład 2

Implementacja algorytmu wyznaczającego pole i objętość kuli w VB. Net

(20 min)

  • zapis algorytmu w schemacie blokowym;

  • wykonanie interfejsu według wskazówek i poleceń ze scenariusza zadania;

  • deklaracja zmiennej w kodzie programu, omówienie sposobów deklaracji zmiennych;

  • deklaracja stałej w kodzie programu;

  • wczytanie wartości promienia z kontrolki HscrollBar;

  • dopisanie kodu obliczającego pole i objętość;

  • wyprowadzenie wyników za pomocą MessageBox;

  • testowanie aplikacji.

Prezentacja: slajd8

Zadanie 4.1

Prezentacja slajd9

E podręcznik strona 4.5

E podręcznik strona 4.7

Prezentacja slajd 7

Użycie funkcji konwertujących typy danych (30 min)

  • omówienie pojecia konwersji pomiędzy typami danych;

  • przedstawinie funkcji konwertujących typy danych;

  • wykonanie przez uczniów zadania wedłu scenariusza - wykorzystanie funkcji konwertujących;

  • wskazanie, gdzie wystąpiły funkcje konwertujące oraz jakie są przyczyny stosowania takiej konwersji;

  • wykonanie przez uczniów poprzedniego programu, według scenariusza zadania.

E podręcznik strona 4.12

Prezentacja slajd 10,11,12

Zadanie 2.4, slajd 13

Zadanie 3.4, Prezentacja slajd 14

Faza podsumowująca

Utrwalenie wiadomości

(10 min)

  • analiza wykorzystania zmiennych w wykonywanych przykładach: czy można by wykonać te aplikacje bez użycia zmiennych?

  • powtórzenie informacji o wprowadzonych konstrukcjach języka;

  • praca z kartą pracy.

Prezentacja: slajd 15,4, 10

Bibliografia

[1] Gurbiel E., Hardt‑Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M. M., Informatyka. Część 2. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, WSiP S. A., Warszawa 2003.

[2] Connell J., Techniki programowania w MS Visual Basic NET, A.P.N. Promise, Warszawa 2002.

[3] Mackenzie D., Shakery K., Visual Basic.Net dla kazdego, wydawnictwo, Gliwice 2003.

Załączniki

Czas trwania lekcji:

2 x 45 minut

R17xmdSFLgIXL

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 88.43 KB w języku polskim
RBTPmiiiQ21MB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 88.00 KB w języku polskim