Życie rodzinne i towarzyskie – ćwiczenia utrwalające słownictwo
Życie rodzinne i towarzyskie – ćwiczenia utrwalające słownictwo
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, powtarzając słownictwo dotyczące życia rodzinnego i towarzyskiego.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny egzaminu maturalnego
słownictwo związane z życiem rodzinnym i towarzyskim
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wymawiać i poprawnie pisać słownictwo związane z tematem
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji powtórzenia wiadomości
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem
bierze udział w grach dydaktycznych
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas wypowiedzi, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze/grupie
radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
bierze udział w grach dydaktycznych
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, gra dydaktyczna, audiolingwalna, ćwiczebna, mini wykład, metoda frontalna
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, dodatkowe materiały o świętach
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (kilku uczniów odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć mówienie i słuchanie o życiu rodzinnym i towarzyskim. Powtórzycie najważniejsze słowa związane z tą tematyką.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: gra dydaktyczna „szubienica” (j_ _). Nauczyciel rysuje na tablicy kreski oznaczające wyrazy, a uczniowie zgadują po jednej literze, co to za wyrazy (ma to być słownictwo związane z rodziną: wujek, dziadek itp.). Uczniowie mogą korzystać z podręczników i zeszytów. Kto zgadnie, podchodzi do tablicy i uzupełnia wyraz. Jeśli uczniowie mają problemy z odgadnięciem wyrazu, nauczyciel powoli rysuje szubienicę. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 45 i w parach uzupełniają drzewo genealogiczne nazwami członków rodziny, po czym czytają na głos odpowiedzi, a nauczyciel poprawia błędy.
Uczniowie ustnie wykonują ćwiczenie 2 – odpowiadają na pytania dotyczące ich rodziny i znajomych. Nauczyciel wskazuje do odpowiedzi wybranych uczniów.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 3 – dopasowują pisemnie słowa do kategorii, a nauczyciel wyjaśnia nieznane słowa. Monitoruje też pracę uczniów i pomaga w razie trudności. Następnie każda para czyta na głos swoje wyrazy i odpowiada ustnie na pytanie: Which period do you think is the most interesting?
Ćwiczenie 4. Uczniowie, którzy znają podane w nim wyrazy pokazują je bez słów, a reszta uczniów zgaduje. Ewentualnie są one tłumaczone na język polski. Następnie kilka osób opowiada o swoich obowiązkach domowych.
Ćwiczenie 7. Każdej parze nauczyciel przydziela jedno święto i zadaje do niego kluczowe pytania, na które uczniowie mają pisemnie przygotować krótkie odpowiedzi. Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga w trudnościach. Święta, których uczniowie nie znają, nauczyciel przedstawia w formie mini wykładu. Gotowi uczniowie prezentują święta na głos. Jeśli uczniowie nie znają świąt lub nie umieją o nich nic powiedzieć, nauczyciel może rozdać polskie materiały o świętach. Lista świąt, które wspomniane są na lekcji, znajduje się w załączniku (b).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
only child, maiden name, single parent, adult, bride, wedding, summer camp, ironing, hoovering, watering, etc.
Święta
Christmas, Easter, Independence Day, Corpus Christi, New Year’s Eve, All Saints Day, etc.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś słów. Wykonaj ćwiczenia 5, 6/46 pisemnie. Przetłumacz nieznane zwroty, posługując się słownikiem. Staraj się nie przepisywać odpowiedzi z klucza.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ostatnie ćwiczenie może się okazać zbyt rudne, więc należy przynieść kilka informacji o świętach w języku polskim tak, aby uczniowie mogli je streścić po angielsku.