Liczby dwucyfrowe, trzycyfrowe...

Scenariusz przygotowany na koło matematyczne w II klasie gimnazjum. Uczniowie analizują planszę dotyczącą systemów liczenia, zamieniają wybraną liczbę na liczbę zapisaną w systemie: dwójkowym, trójkowym, piątkowym i rzymskim. W dalszej kolejności pracują w arkuszu kalkulacyjnym EXCEL, rozwiązując dwa zadania na liczby dwucyfrowe i trzycyfrowe o danych i przestawionych cyfrach. Wypełniając schemat analizują pokazany sposób zamiany liczb dwucyfrowych i trzycyfrowych na postać iloczynu potęg liczby 10 oraz cyfr danej liczby. Samodzielnie uzupełniają schematy obliczeń dla innych liczb, wreszcie mają możliwość uzupełnienia takiego schematu dla liczb zapisanych algebraicznie (o cyfrach wyrażonych literami). Szukają własności liczb dwucyfrowych i trzycyfrowych, formułują wnioski w języku matematyki.

Materiał nie spełnia wymogów WCAG, natomiast może być wykorzystywany jako materiał dydaktyczny.