Koniec świata!
Starter:
- obraz: Albert Goodwin, Apokalipsa; lęk przed końcem świata i katastroficzne wizje w twórczości artystów przełomu XIX i XX wieku; polecenie odwołujące się do wiedzy ucznia; polecenie obejrzenia wybranego filmu ze wskazanych;
Rozdział: Sąd ostateczny
- nagranie audio: chorał gregoriański "Dies irae"; obraz: Hans Memling, Sąd ostateczny; zestaw ćwiczeń otwartych dotyczących motywu końca świata i sądu ostatecznego w tekstach kultury; ćwiczenie interaktywne;
Rozdział: Dies irae
- Jan Kasprowicz "Dies irae" (fragment); ogólne informacje o utworze;
Rozdział: Zadania
- obraz: Gustave Moreau, Ewa; obraz: Franz von Stuck, Grzech; zestaw ćwiczeń otwartych odnoszących się do interpretacji i analizy hymnu "Dies irae"; dwa ćwiczenia interaktywne;
Rozdział: Żeś nas stworzył, a stworzył słabe i ułomne
- informacje o twórczości Jerzego Żuławskiego; Jerzy Żuławski "Dies irae"; osiem ćwiczeń związanych z interpretacją utworu; ćwiczenie interaktywne dotyczące treści wiersza;
Rozdział: Filmowe apokalipsy
- popularność apokaliptycznych wizji w filmach; krótkie omówienia wybranych filmów; trzy ćwiczenia otwarte związane z filmami;
Rozdział: Zadaniowo
- trzy ćwiczenia otwarte (w tym: pisemne porównanie dwóch wizji Dnia Bożego gniewu, stworzone przez Jana Kasprowicza i Jerzego Żuławskiego; przygotowanie 15‑minutowej wypowiedzi na temat: „Ekspresjonizm w literaturze i sztuce młodopolskiej”); ćwiczenie interaktywne słowa klucze.
Bibliografia:
- Źródło: Jan Kasprowicz, Dies irae, [w:] Jan Kasprowicz, Wybór poezji, Wrocław 1973, s. 152–167.
- Źródło: Jerzy Żuławski, Dies irae, [w:] Jerzy Żuławski, Poezje. Sonety, t. 1, Lwów 1908, s. 140–149.