Trudy, niepokoje i niedostatki życia na wsi czasów Młodej Polski
Zawartość:
- obraz: Aleksander Gierymski, Trumna chłopska; arkadyjska i realistyczna wizja wsi; polecenia odwołujące się do wiedzy ucznia; ćwiczenia odwołujące się do treści poznanych nowel pozytywistycznych;
- obrazy: Józef Chełmoński, Babie lato; Aleksander Gierymski, Trumna chłopska; ćwiczenie interaktywne i ćwiczenie otwarte odwołujące się do obrazów; polecenie napisania rozprawki na temat: "Wieś – spokojna czy kraina pełna cierpienia?”;
- obraz: Jacek Malczewski, Portret Jana Kasprowicza; biogram Jana Kasprowicza; Jan Kasprowicz "W chałupie"; ćwiczenie interaktywne i siedem ćwiczeń związanych z interpretacją i analizą wiersza; Jan Kasprowicz "Z chałupy. XV"; Jan Kasprowicz "Z chałupy. XIX"; Jan Kasprowicz "Z chałupy. XXXIX"; sześć poleceń otwartych dotyczących interpretacji zawartych sonetów;
- filmy, seriale i projekty muzyczne przedstawiające życie polskiej wsi; zestaw ćwiczeń otwartych dotyczących obrazów życia na wsi ukazanych w tekstach kultury lub odwołujących się do wiedzy i doświadczeń ucznia (w tym napisanie reportażu z wycieczki do skansenu lub rzeczywistej wsi); ćwiczenie interaktywne słowa klucze.
Bibliografia:
- Źródło: Jan Kasprowicz, Z chałupy. XV, [w:] Wybór poezji, Kraków 1973, s. 33–34.
- Źródło: Jan Kasprowicz, W chałupie, [w:] Wybór poezji, Kraków 1973, s. 46–49.
- Źródło: Jan Kasprowicz, Z chałupy. XIX, [w:] Wybór poezji, Kraków 1973, s. 34.
- Źródło: Jan Kasprowicz, Z chałupy. XXXIX, [w:] Wybór poezji, Kraków 1973, s. 39–40.