Higieja pojąca węża
Szczegóły:
- Tytuł
- Higieja pojąca węża
- Data powstania
- II wiek
- Miejsce powstania
- Cesarstwo Rzymskie
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- nicolo
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Higieja, bądź jej rzymska odpowiedniczka Salus, karmi lub poi świętego węża swojego ojca Asklpiosa. Jest ukazana w profilu skierowanym w prawo, w szacie przewieszonej przez lewe ramię, okrywającej biodra i nogi. Wąż owija się wokół drzewa stojącego przed boginią. Pozycja ciała Higiei/Salus – ze zgiętą w kolanie nogą postawioną na kamieniu – przywodzi na myśl hellenistyczną rzeźbę Afrodyty, której poza została później zastosowana do przedstawień Nike piszącej na tarczy (np. słynnej Nike z Brescia). Warto nadmienić, że ten typ Higiei/Salus występuje na aureusach i denarach bitych przez cesarza Trajana i Hadriana, z tą różnicą, że wąż owinięty jest wokół ołtarza. Higieja/Salus, bogini i uosobienie zdrowia, szczególnym kultem była otaczana w rzymskiej prowincji Dacji i Tracji, gdzie znajdowane są duże ilości gemm z jej wizerunkiem, często w towarzystwie Asklepiosa. Niektóre egzemplarze są dodatkowo opatrzone rytymi imionami ich właścicieli, zapewne lekarzy. Stanowiły zatem najprawdopodobniej oznaki pełnionej profesji.
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-541
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/3286
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/3286
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie