Popiersie Menelausa
Szczegóły:
- Tytuł
- Popiersie Menelausa
- Data powstania
- 1 połowa XIX wieku
- Miejsce powstania
- Italia
- Gatunek
- kamea. gliptyka
- Technika
- rzeźbienie. szlifowanie
- Materiał
- agat
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [None - None]
- Opis
Kamea, wypukło rzeźbiona gemma, przedstawia popiersie Menelaosa, mitycznego króla Sparty. Postać jest znana jako poboczny bohater „Iliady” Homera i mąż Heleny Trojańskiej. Przestawiony wizerunek jest realizacją wiernie nawiązującą do rzeźby-popiersia Menelaosa z Muzeum Watykańskiego, będącej rzymską kopią z II w. n.e., według wcześniejszego brązu z okresu hellenistycznego ze szkoły pergamońskiej. Przedstawienie spartańskiego króla stało się popularne w 4. ćwierci XVIII i w XIX w. dzięki rycinom włoskich artystów, m.in. Vicenzo Pacettiego z 1777 r., i wiernym replikom popiersia z kolekcji watykańskiej, wykonywanych w różnych rozmiarach z brązu, marmuru, ale również z mniej szlachetnych materiałów. Bardzo podobny portret Menelaosa (inna edycja hełmu) znajdziemy w grupie figuralnej „Menelaos podtrzymujący ciało Patroklesa”, będący również rzymską kopią według greckiej rzeźby z 240–230 r. p.n.e., obecnie eksponowany w Loggia dei Lanzi we Florencji. W pracach artystów zajmujących się gliptyką wizerunek Menelaosa pojawia się rzadziej, a gemmę z kolekcji Konstantego Schmita-Ciążyńskiego należy uznać za wyjątkową.
Alicja Kilijańska- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-1126
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/38248
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/38248
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie