Zasoby portalu Scholaris.pl Szkoła ponadpodstawowa Język obcy nowożytny

Zasoby portalu wiedzy Scholaris.pl stanowią zbiór przygotowany w ramach projektu POKL realizowanego w latach 2009-2014. Obecnie platforma Scholaris nie jest już wspierana a funkcję udostępniania materiałów edukacyjnych przejęła Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE), aby zapewnić użytkownikom wygodny dostęp pod jednym adresem do różnorodnych zasobów elektronicznych.

Materiały przeniesione z portalu scholaris.pl są dostosowane do wszystkich etapów kształcenia i zgodne z podstawą programową. Korzystają z nich zarówno nauczyciele jak i uczniowie, którzy w ciekawy i nowoczesny sposób chcą pogłębiać swoją wiedzę. Zbiór nie zapewnia pełnej zgodności ze standardem dostępności WCAG, ponieważ wymagania funkcjonalne dla zasobów Scholaris.pl opracowywano przed wprowadzeniem Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. 2012 poz. 526).

1)

Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych. (0)

2)

Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

3)

Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

4)

Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

5)

Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

1.

człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety); (0)

2.

miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka); (0)

3.

edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się – w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty); (0)

4.

praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu, poszukiwanie pracy, warunki pracy i zatrudnienia); (0)

5.

życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy); (0)

6.

żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe – w tym diety, lokale gastronomiczne); (0)

7.

zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocja i reklama, korzystanie z usług, reklamacja); (0)

8.

podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny); (0)

9.

kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media); (0)

10.

sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu); (0)

11.

zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, niepełnosprawność, uzależnienia, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach); (0)

12.

nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane); (0)

13.

świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe); (0)

14.

państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, urzędy, organizacje społeczne i międzynarodowe, problemy współczesnego świata). (0)

1.

reaguje na polecenia; (0)

2.

określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi; (0)

3.

określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; (0)

4.

określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników); (0)

5.

znajduje w wypowiedzi określone informacje; (0)

6.

układa informacje w określonym porządku; (0)

7.

wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi; (0)

8.

rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi. (0)

1.

przedstawia siebie i inne osoby; (0)

2.

nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź); (0)

3.

uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia; (0)

4.

wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość; (0)

5.

wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób; (0)

6.

składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje; (0)

7.

zaprasza i odpowiada na zaproszenie; (0)

8.

proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego; (0)

9.

prosi o radę i udziela rady; (0)

10.

pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia; (0)

11.

ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje; (0)

12.

wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby; (0)

13.

wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie); (0)

14.

stosuje zwroty i formy grzecznościowe; (0)

15.

dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji. (0)

1.

przedstawia siebie i inne osoby; (0)

2.

nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie); (0)

3.

uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę); (0)

4.

wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość; (0)

5.

wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób; (0)

6.

składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje; (0)

7.

zaprasza i odpowiada na zaproszenie; (0)

8.

proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego; (0)

9.

prosi o radę i udziela rady; (0)

10.

pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia; (0)

11.

ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje; (0)

12.

wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby; (0)

13.

wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie); (0)

14.

stosuje zwroty i formy grzecznościowe; (0)

15.

dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy. (0)

1.

przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach); (0)

2.

przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym; (0)

3.

przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim; (0)

4.

przedstawia publicznie w języku obcym wcześniej przygotowany materiał, np. prezentację, film. (0)

1.

podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; (0)

2.

świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową. (0)

X.

Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym). (0)

XI.

Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych). (0)

XII.

Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych. (0)

XIII.

Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych). (0)

XIV.

Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami). (0)

1)

Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych. (0)

2)

Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi ustne wypowiadane w naturalnym tempie oraz różnorodne złożone wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

3)

Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy w miarę złożone, spójne i logiczne, płynne wypowiedzi ustne oraz w miarę złożone, bogate pod względem treści, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

4)

Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w różnorodnych, również złożonych i nietypowych sytuacjach oraz reaguje w formie w miarę złożonego tekstu pisanego w różnorodnych sytuacjach, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

5)

Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

1.

człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości); (0)

2.

miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka, architektura); (0)

3.

edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się – w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty); (0)

4.

praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, kariera zawodowa, rynek pracy, warunki pracy i zatrudnienia, mobilność zawodowa); (0)

5.

życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy); (0)

6.

żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe – w tym diety, zaburzenia odżywiania, lokale gastronomiczne); (0)

7.

zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, finanse, promocja i reklama, korzystanie z usług – w tym usług bankowych i ubezpieczeniowych, reklamacja, prawa konsumenta); (0)

8.

podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny, bezpieczeństwo w podróży); (0)

9.

kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, ochrona praw autorskich, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media); (0)

10.

sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu, problemy współczesnego sportu); (0)

11.

zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby – w tym choroby cywilizacyjne, ich objawy i leczenie, niepełnosprawność, uzależnienia, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach); (0)

12.

nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane, korzyści i zagrożenia wynikające z postępu naukowo-technicznego); (0)

13.

świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, katastrofy ekologiczne, klęski żywiołowe, przestrzeń kosmiczna); (0)

14.

państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, struktura państwa, urzędy, organizacje społeczne i międzynarodowe, polityka, gospodarka, problemy współczesnego świata, prawa człowieka, religie, ideologie). (0)

1.

przedstawia siebie i inne osoby; (0)

2.

nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź); (0)

3.

uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia; (0)

4.

wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, komentuje wypowiedzi uczestników dyskusji, wyraża wątpliwość; (0)

5.

wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób; (0)

6.

składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje; (0)

7.

zaprasza i odpowiada na zaproszenie; (0)

8.

proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi negocjacje; (0)

9.

prosi o radę i udziela rady; (0)

10.

pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia; (0)

11.

ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje; (0)

12.

wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby; (0)

13.

wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie); (0)

14.

stosuje zwroty i formy grzecznościowe; (0)

15.

dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji. (0)

1.

przedstawia siebie i inne osoby; (0)

2.

nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie); (0)

3.

uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę); (0)

4.

wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, komentuje wypowiedzi uczestników dyskusji (np. na forum internetowym), wyraża wątpliwość; (0)

5.

wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób; (0)

6.

składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje; (0)

7.

zaprasza i odpowiada na zaproszenie; (0)

8.

proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi negocjacje; (0)

9.

prosi o radę i udziela rady; (0)

10.

pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia; (0)

11.

ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje; (0)

12.

wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby; (0)

13.

wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie); (0)

14.

stosuje zwroty i formy grzecznościowe; (0)

15.

dostosowuje styl i formę wypowiedzi do odbiorcy. (0)

1.

wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; (0)

2.

świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową. (0)

X.

Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym). (0)

XI.

Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych). (0)

XII.

Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych. (0)

XIII.

Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych). (0)

XIV.

Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami). (0)

1)

Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), wykazując się wysokim poziomem ich poprawności, co umożliwia realizację pozostałych wymagań ogólnych w szerokim zakresie tematów, w tym z dziedziny nauk społecznych, ekonomii, polityki, oraz – w przypadku przedmiotów nauczanych dwujęzycznie – również w zakresie tych przedmiotów. (0)

2)

Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie różnorodne wypowiedzi ustne o wysokim stopniu złożoności wypowiadane również w szybkim tempie oraz różnorodne wypowiedzi pisemne o wysokim stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych, w tym w zakresie tematycznym związanym z przedmiotami nauczanymi dwujęzycznie. (0)

3)

Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy złożone, wieloaspektowe, spójne i logiczne, płynne wypowiedzi ustne oraz złożone, wieloaspektowe, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych, w tym w zakresie tematycznym związanym z przedmiotami nauczanymi dwujęzycznie. (0)

4)

Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w różnorodnych, również złożonych i nietypowych sytuacjach oraz reaguje w formie złożonego tekstu pisanego w różnorodnych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

5)

Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego tekstów z różnych dziedzin życia i nauki, o różnym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

I.

Uczeń posługuje się bardzo bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), wykazując się wysokim poziomem ich poprawności, co umożliwia realizację pozostałych wymagań ogólnych w szerokim zakresie tematów, w tym z dziedziny nauk społecznych, ekonomii, polityki oraz – w przypadku przedmiotów nauczanych dwujęzycznie – również w zakresie tych przedmiotów. (0)

1.

przedstawia siebie i inne osoby; (0)

2.

nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź); (0)

3.

uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia; (0)

4.

wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, komentuje wypowiedzi uczestników dyskusji, wyraża wątpliwość; (0)

5.

wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób; (0)

6.

składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje; (0)

7.

zaprasza i odpowiada na zaproszenie; (0)

8.

proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi negocjacje; (0)

9.

prosi o radę i udziela rady; (0)

10.

pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia; (0)

11.

ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje; (0)

12.

wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby; (0)

13.

wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie); (0)

14.

stosuje zwroty i formy grzecznościowe; (0)

15.

dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji. (0)

1.

przedstawia siebie i inne osoby; (0)

2.

nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie); (0)

3.

uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę); (0)

4.

wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, komentuje wypowiedzi uczestników dyskusji (np. na forum internetowym), wyraża wątpliwość; (0)

5.

wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób; (0)

6.

składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje; (0)

7.

zaprasza i odpowiada na zaproszenie; (0)

8.

proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi negocjacje; (0)

9.

prosi o radę i udziela rady; (0)

10.

pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia; (0)

11.

ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje; (0)

12.

wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby; (0)

13.

wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie); (0)

14.

stosuje zwroty i formy grzecznościowe; (0)

15.

dostosowuje styl i formę wypowiedzi do odbiorcy. (0)

1.

pogłębioną wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, w tym wiedzę z zakresu literatury, historii, geografii, historii sztuki, socjologii, ekonomii, polityki, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; (0)

2.

świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową. (0)

X.

Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym). (0)

XI.

Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych). (0)

XII.

Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych. (0)

XIII.

Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych). (0)

XIV.

Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami). (0)

Cele kształcenia – wymagania ogólne (0)

I.

. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych. (0)

II.

Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

III.

Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

IV.

Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

V.

. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

1.

człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania); (0)

2.

miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe); (0)

3.

edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne); (0)

4.

praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu); (0)

5.

życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości); (0)

6.

żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne); (0)

7.

zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocje, korzystanie z usług); (0)

8.

podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie); (0)

9.

kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media); (0)

10.

sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu); (0)

11.

zdrowie (np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie); (0)

12.

nauka i technika (np. korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych); (0)

13.

świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz). (0)

1.

reaguje na polecenia; (0)

2.

określa główną myśl wypowiedzi; (0)

3.

określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; (0)

4.

określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników); (0)

5.

znajduje w wypowiedzi określone informacje; (0)

6.

rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi. (0)

1.

określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; (0)

2.

określa intencje nadawcy/autora tekstu; (0)

3.

określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację); (0)

4.

znajduje w tekście określone informacje; (0)

5.

układa informacje w określonym porządku; (0)

6.

rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu. (0)

1.

opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska; (0)

2.

opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; (0)

3.

przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości; (0)

4.

przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość; (0)

5.

opisuje upodobania; (0)

6.

wyraża i uzasadnia swoje opinie; (0)

7.

wyraża uczucia i emocje; (0)

8.

stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji. (0)

1.

opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska; (0)

2.

opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; (0)

3.

przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości; (0)

4.

przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość; (0)

5.

opisuje upodobania; (0)

6.

wyraża i uzasadnia swoje opinie; (0)

7.

wyraża uczucia i emocje; (0)

8.

stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji. (0)

1.

przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach); (0)

2.

przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym; (0)

3.

przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim. (0)

1.

podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; (0)

2.

świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową. (0)

X.

Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym). (0)

XI.

Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych). (0)

XII.

Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych. (0)

XIII.

Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych). (0)

XIV.

Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami). (0)

Cele kształcenia – wymagania ogólne (0)

I.

Znajomość środków językowych. (0)

Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych. (0)

II.

Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

III.

Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

IV.

Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

V.

Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. (0)

1.

człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania); (0)

2.

miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe); (0)

3.

edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne); (0)

4.

praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu); (0)

5.

życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy); (0)

6.

żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne); (0)

7.

zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług); (0)

8.

podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie); (0)

9.

kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media); (0)

10.

sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu); (0)

11.

zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie); (0)

12.

nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych); (0)

13.

świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego); (0)

14.

życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne). (0)

1.

reaguje na polecenia; (0)

2.

określa główną myśl wypowiedzi; (0)

3.

określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; (0)

4.

określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników); (0)

5.

znajduje w wypowiedzi określone informacje; (0)

6.

układa informacje w określonym porządku; (0)

7.

rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi. (0)

1.

określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; (0)

2.

określa intencje nadawcy/autora tekstu; (0)

3.

określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację); (0)

4.

znajduje w tekście określone informacje; (0)

5.

układa informacje w określonym porządku; (0)

6.

rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu. (0)

1.

opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska; (0)

2.

opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; (0)

3.

przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości; (0)

4.

przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość; (0)

5.

opisuje upodobania; (0)

6.

wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób; (0)

7.

wyraża uczucia i emocje; (0)

8.

stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji. (0)

1.

opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska; (0)

2.

opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; (0)

3.

przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości; (0)

4.

przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość; (0)

5.

opisuje upodobania; (0)

6.

wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób; (0)

7.

wyraża uczucia i emocje; (0)

8.

stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji. (0)

1.

przedstawia siebie i inne osoby; (0)

2.

nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź); (0)

3.

uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia; (0)

4.

wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób; (0)

5.

wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób; (0)

6.

składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje; (0)

7.

zaprasza i odpowiada na zaproszenie; (0)

8.

proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego; (0)

9.

prosi o radę i udziela rady; (0)

10.

pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia; (0)

11.

ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje; (0)

12.

wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby; (0)

13.

wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę); (0)

14.

stosuje zwroty i formy grzecznościowe. (0)

1.

przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach); (0)

2.

przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym; (0)

3.

przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim. (0)

1.

podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; (0)

2.

świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową. (0)

X.

Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym). (0)

XI.

Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych). (0)

XII.

Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych. (0)

XIII.

Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych). (0)

XIV.

Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami). (0)