R1W3RcXU1jjAG
Grafika przedstawia ręce pięciu osób splecione ze sobą.

Razem raźniej. Projekt zespołowy

Źródło: pixabay.com, licencja CC0

W tym materiale wykorzystasz arkusz kalkulacyjny do zrealizowania projektu edukacyjnego. Będziesz pracować w zespole. Przed rozpoczęciem realizacji projektu warto zapoznać się z materiałem Wprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnychDhXsTzptWprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnych. Tam znajdziesz wskazówki od czego zacząć, jak zorganizować sobie warsztat pracy, jak podzielić zadania w zespole, na co zwrócić uwagę. W trakcie realizacji projektu będziesz korzystać z innych narzędzi informatycznych. Będą to m.in. edytor tekstu, wyszukiwarka internetowa.

Ludność mojego regionu

R1JrXQlVfQA0r
Każdy jest inny
Źródło: CP, licencja: CC BY 3.0.

Wciel się w osobę analizującą dane dotyczące przyrostu liczby ludności zamieszkującej region, w którym mieszkasz. Analitycy zwracają często uwagę opinii publicznej, że społeczeństwo naszego kraju starzeje się i jest nas coraz mniej. Przyczyną takiego stanu jest zmniejszająca się liczba urodzeń, zwiększająca się liczba zgonów i emigracja ludności do innych krajów. Prześledź jak te dane kształtowały się w twoim regionie w ostatnich dziesięciu latach, w latach 1980-1985 oraz w latach 1955-1960. Porównaj liczbę urodzeń dzieci w roku twojego urodzenia z liczbą urodzeń 2-4 lata temu. Na podstawie porównania obu liczb oszacuj, ilu uczniów będzie uczęszczało do najbliższej ci szkoły za 10 lat. Swoją pracę zilustruj tabelami i wykresami. Wykonaj ją w edytorze tekstu i zapisz w postaci strony internetowej.
W celu zrealizowania projektu wykonaj następujące czynności:

  1. Odszukaj dla twojego regionu dane statystyczne  w latach podanych w założeniach projektu (ostatnie 10 lat oraz lata: 1955‑1960, 1980‑1985) dotyczące:

    1. liczby urodzeń,

    2. liczby zgonów,

    3. emigracji ludności.

  2. Wprowadź dane do arkusza kalkulacyjnego. Liczby porządkowe wypełnij serią danychiESMTI7Bqf_d3041e1683wypełnij serią danych. Zaprojektuj formuły, które obliczą przyrost naturalny w wymienionym okresie.

  3. Za pomocą formatowania warunkowegoiESMTI7Bqf_d3041e1671formatowania warunkowego wyróżnij komórki prezentujące dodatni przyrost naturalny, wprowadzając zielone tło i białą czcionkę oraz komórki prezentujące ujemny przyrost naturalny – czerwone tło i białą czcionkę.

  4. Aby ułatwić odczytywanie poszczególnych wielkości statystycznych, zablokujiESMTI7Bqf_d3041e2391zablokuj wiersz nagłówkowy tabeli prezentującej te dane.

  5. Dane w tabelach zilustruj wykresami. Wykresy zmodyfikuj w ten sposób, aby w łatwy sposób można było odczytywać prezentowane wielkości. Możesz zastosować etykiety danych.

  6. Wnioski wynikające z analizy danych, wraz z tabelami i wykresami, przedstaw w edytorze tekstu.

  7. Uzyskane wyniki skonfrontuj z rozwojem gospodarczym regionu lub bezrobociem. Posiłkuj się informacjami znalezionymi w internecie, np. w specjalistycznych bazach danych.

  8. Jakie są według ciebie prognozy rozwoju regionu w kontekście zwiększania lub zmniejszania się liczby ludności. Swoje przemyślenia opisz w opracowaniu.

  9. W swojej prognozie, na podstawie danych o liczbie urodzeń dzieci 12‑14 lat temu oraz 2‑4 lat temu określ, ilu uczniów będzie uczęszczało do najbliższej ci szkoły za 10 lat.

  10. Dokument zapisz w formacie html i umieść na swojej stronie internetowej.

Do wykonania projektu skorzystaj z:

  1. arkusza kalkulacyjnego,

  2. edytora tekstu,

  3. przeglądarki i wyszukiwarki internetowej.

Wyróżnienia w opisach czynności poprowadzą cię do niezbędnych informacji, które pomogą ci je wykonać. Kliknij w nie, jeżeli będziesz mieć problemy z ich wykonaniem.

Co osiągniesz? 
Ukształtujesz lub udoskonalisz umiejętności informatyczne z zakresu:

  1. wyszukiwania informacji według zadanego klucza w zasobach sieci internet,

  2. konstruowania tabel o rozbudowanej strukturze i projektowania formuł w arkuszu kalkulacyjnym,

  3. wypełniania kolejnych komórek arkusza serią danych,

  4. blokowania komórek w arkuszu kalkulacyjnym,

  5. tworzenia i modyfikowania wykresów,

  6. formatowania warunkowego komórek arkusza kalkulacyjnego,

  7. modyfikowania układu tekstu zawierającego grafikę i tabele,

  8. zapisywania dokumentu w formacie strony WWW,

  9. tworzenia stron WWW za pomocą edytorów.

iESMTI7Bqf_d3041e1671
iESMTI7Bqf_d3041e1683
iESMTI7Bqf_d3041e2391