Razem raźniej. Projekt zespołowy
W tym materiale wykorzystasz arkusz kalkulacyjny do zrealizowania projektu edukacyjnego. Będziesz pracować w zespole. Przed rozpoczęciem realizacji projektu warto zapoznać się z materiałem Wprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnychWprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnych. Tam znajdziesz wskazówki od czego zacząć, jak zorganizować sobie warsztat pracy, jak podzielić zadania w zespole, na co zwrócić uwagę. W trakcie realizacji projektu będziesz korzystać z innych narzędzi informatycznych. Będą to m.in. edytor tekstu, wyszukiwarka internetowa.
Ludność mojego regionu

Wciel się w osobę analizującą dane dotyczące przyrostu liczby ludności zamieszkującej region, w którym mieszkasz. Analitycy zwracają często uwagę opinii publicznej, że społeczeństwo naszego kraju starzeje się i jest nas coraz mniej. Przyczyną takiego stanu jest zmniejszająca się liczba urodzeń, zwiększająca się liczba zgonów i emigracja ludności do innych krajów. Prześledź jak te dane kształtowały się w twoim regionie w ostatnich dziesięciu latach, w latach - oraz w latach -. Porównaj liczbę urodzeń dzieci w roku twojego urodzenia z liczbą urodzeń - lata temu. Na podstawie porównania obu liczb oszacuj, ilu uczniów będzie uczęszczało do najbliższej ci szkoły za lat. Swoją pracę zilustruj tabelami i wykresami. Wykonaj ją w edytorze tekstu i zapisz w postaci strony internetowej.
W celu zrealizowania projektu wykonaj następujące czynności:
Odszukaj dla twojego regionu dane statystyczne w latach podanych w założeniach projektu (ostatnie 10 lat oraz lata: 1955‑1960, 1980‑1985) dotyczące:
liczby urodzeń,
liczby zgonów,
emigracji ludności.
Wprowadź dane do arkusza kalkulacyjnego. Liczby porządkowe wypełnij serią danychwypełnij serią danych. Zaprojektuj formuły, które obliczą przyrost naturalny w wymienionym okresie.
Za pomocą formatowania warunkowegoformatowania warunkowego wyróżnij komórki prezentujące dodatni przyrost naturalny, wprowadzając zielone tło i białą czcionkę oraz komórki prezentujące ujemny przyrost naturalny – czerwone tło i białą czcionkę.
Aby ułatwić odczytywanie poszczególnych wielkości statystycznych, zablokujzablokuj wiersz nagłówkowy tabeli prezentującej te dane.
Dane w tabelach zilustruj wykresami. Wykresy zmodyfikuj w ten sposób, aby w łatwy sposób można było odczytywać prezentowane wielkości. Możesz zastosować etykiety danych.
Wnioski wynikające z analizy danych, wraz z tabelami i wykresami, przedstaw w edytorze tekstu.
Uzyskane wyniki skonfrontuj z rozwojem gospodarczym regionu lub bezrobociem. Posiłkuj się informacjami znalezionymi w internecie, np. w specjalistycznych bazach danych.
Jakie są według ciebie prognozy rozwoju regionu w kontekście zwiększania lub zmniejszania się liczby ludności. Swoje przemyślenia opisz w opracowaniu.
W swojej prognozie, na podstawie danych o liczbie urodzeń dzieci 12‑14 lat temu oraz 2‑4 lat temu określ, ilu uczniów będzie uczęszczało do najbliższej ci szkoły za 10 lat.
Dokument zapisz w formacie html i umieść na swojej stronie internetowej.
Do wykonania projektu skorzystaj z:
arkusza kalkulacyjnego,
edytora tekstu,
przeglądarki i wyszukiwarki internetowej.
Wyróżnienia w opisach czynności poprowadzą cię do niezbędnych informacji, które pomogą ci je wykonać. Kliknij w nie, jeżeli będziesz mieć problemy z ich wykonaniem.
Co osiągniesz?
Ukształtujesz lub udoskonalisz umiejętności informatyczne z zakresu:
wyszukiwania informacji według zadanego klucza w zasobach sieci internet,
konstruowania tabel o rozbudowanej strukturze i projektowania formuł w arkuszu kalkulacyjnym,
wypełniania kolejnych komórek arkusza serią danych,
blokowania komórek w arkuszu kalkulacyjnym,
tworzenia i modyfikowania wykresów,
formatowania warunkowego komórek arkusza kalkulacyjnego,
modyfikowania układu tekstu zawierającego grafikę i tabele,
zapisywania dokumentu w formacie strony WWW,
tworzenia stron WWW za pomocą edytorów.