Czy ja też jestem ludożercą? Refleksje na temat wiersza Tadeusza Różewicza
Warto wiedzieć!
Czy możemy być ludożercami we współczesnym świecie? Czy mamy szansę stać się nimi, kiedy jedziemy pociągiem lub robimy zakupy? Jak to możliwe!? Przecież jesteśmy cywilizowanymi ludźmi, którzy wiedzą, jak się zachować w stosunku do innych. Uczą nas tego rodzice, nauczyciele, religia… A jednak znakomity polski poeta Tadeusz Różewicz nie ma co do tego wątpliwości…
Przypomnij sobie, czy kiedyś zetknąłeś się z nieżyczliwością osobiście, np. w szkole lub na podwórku. Opisz tę sytuację w kilku zdaniach.
Podaj przykłady nieżyczliwości zapisane lub pokazane w książkach, filmach, publicystyce, grach komputerowych itd.
Zastanów się, dlaczego ludzie są czasem nieżyczliwi wobec siebie nawzajem.
Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Tadeusza Różewicza i wykonaj ćwiczenia.
List do ludożercówKochani ludożercy
nie patrzcie wilkiem
na człowieka
który pyta o wolne miejsce
w przedziale kolejowymzrozumcie
inni ludzie też mają
dwie nogi i siedzeniekochani ludożercy
poczekajcie chwilę
nie depczcie słabszych
nie zgrzytajcie zębamizrozumcie
ludzi jest dużo będzie jeszcze
więcej więc posuńcie się trochę
ustąpciekochani ludożercy
nie wykupujcie wszystkich
świec sznurowadeł i makaronu
nie mówcie odwróceni tyłem:
ja mnie mój moje
mój żołądek mój włos
mój odcisk moje spodnie
moja żona moje dzieci
moje zdanieKochani ludożercy
Nie zjadajmy się Dobrze
bo nie zmartwychwstaniemy
NaprawdęŹródło: List do ludożerców, [w:] Tadeusz Różewicz, Niepokój, Wrocław 1980, s. 283, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Wyjaśnij znaczenie zwrotów, utworzonych w poprzednim ćwiczeniu. Pracuj ze słownikiem frazeologicznym.
Wypisz z wiersza Różewicza wszystkie czasowniki i określ ich liczbę, osobę i tryb.
Oksymoron (epitet sprzeczny) polega na zestawieniu pojęć o wzajemnie wykluczających się, sprzecznych znaczeniach. Polega na połączeniu słów przeciwstawnych, po to, aby zyskać ich nowy sens np. suchy ocean, gorący śnieg, głośna cisza. Oksymoron ma wywołać u odbiorcy określone emocje, działać na wyobraźnię, szokować, zaskakiwać.
Podyskutujcie w klasie o tym, czy ludożerca może być kochany. Zastanówcie się, jaką funkcję pełni ten oksymoron w wierszu Różewicza. Wnioski zapisz poniżej.
Sprawdź, czy umiesz!
Przyjrzyj się zamieszczonej poniżej fotografii. Wyobraź sobie, że człowiek ukazany na zdjęciu to ofiara „ludożerców” z wiersza Tadeusza Różewicza. Zredaguj opowiadanie z dialogiem, którego bohaterem uczynisz przedstawionego na niej mężczyznę.
Przeczytaj poniższy opis fotografii przedstawiającej mężczyznę na ulicy oczekującego wsparcia. Napisz, co w stroju i zachowaniu siedzącej na walizce osoby wskazuje na to, że oczekuje ona wsparcia. Zredaguj również krótki dialog pomiędzy tą osobą a niechętnym udzielenia pomocy przechodniem.

Odegrajcie scenkę na podstawie wiersza Tadeusza Różewicza, która zilustruje zachowanie „ludożerców”. Zaplanuj pantomimępantomimę lub scenkę z wymyślonym dialogiem.
Słownik
przedstawienie, w którym aktorzy nie mówią, tylko wyrażają treść za pomocą mimiki, gestów i ruchu.