R1AEVGGUfFlae
Plansza podzielona na pionowe kolumny. W kolumnach na kolorowych polach w różnych położeniach strzałki, trójkąty, znaki nierówności, podwójne znaki nierówności. Na czarnym pasku napis: Bawimy się matematyką.

Bawimy się matematyką

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

1. Łamigłówki rysunkowe

Francuski matematyk  Blaise Pascal (czytaj: blez paskal) twierdził, że matematyka jest dziedziną tak poważną, że nie wolno zmarnować żadnej okazji, by uczynić ją bardziej zabawną. I nie był jedynym, który tak uważał. Dla każdego matematyka uśmiech to taka krzywa, która wszystko prostuje.

W tym materiale rozwiążesz rebusy matematyczne oraz zadania, w których ważną rolę odgrywa spostrzegawczość.

Rebusy

Ćwiczenie 1

Rozwiąż rebus i wpisz odpowiednie litery  wielkimi literami w odpowiednie pola. Uzyskane litery utworzą hasło.

R1eaBXJx9qfyg
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RFdCXrX7B8g87
Tu uzupełnij           +               Tu uzupełnij            +              Tu uzupełnij           +
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RSh4SK4bFxzry
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R121RFQOHHikT
Tu uzupełnij           +               Tu uzupełnij            +              Tu uzupełnij           +
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11D1kImzDsej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R18J5xktRS9NT
Tu uzupełnij           +               Tu uzupełnij            +              Tu uzupełnij           +           Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RI48i60o8vg04
Zatem całe hasło brzmi:
Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RntTKuRqSOabu
Rozwiąż rebus, wpisując w luki odpowiednie litery. Luki uzupełnij wielkimi literami. Rysunek grzyba ze skreślonymi literami G oraz B: Tu uzupełnij. Rysunek dwóch misek ze skreśloną literą I (pozbywamy się pierwszego I): Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia dwie kosy i skreśloną sylabę KO: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia trzy ukośne proste i skreśloną sylabę PRO: Tu uzupełnij. Dodajemy do rozwiązania literę M. Rysunek przedstawia zapiekankę oraz skreślone litery E K A N K A: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia włosy i skreśloną sylabę WŁO: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia ułamek jedna druga i skreślone pod nim sylaby poło: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia dynię i skreśloną sylabę DY: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia liczbę trzysta dwadzieścia pięć i skreśloną literę A: Tu uzupełnij. Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Rozwiąż rebus i wpisz   w luki odpowiednie litery.  Luki uzupełnij wielkimi literami.  Litery utworzą hasło.

REFCaDD7OfWRE
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RJPvNTlm3Gy
Tu uzupełnij           +               Tu uzupełnij            +              Tu uzupełnij           +
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R120QljrtXvfq
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RWpN9w3amR55T
Tu uzupełnij           +               Tu uzupełnij            +              Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RM3xgzUpIS342
Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RP0qwE8kTNstm
Rozwiąż rebus, wpisując w luki odpowiednie litery. Luki uzupełnij wielkimi literami. Rysunek przedstawia dwie armaty, chodzi tu synonim: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia dynię i skreśloną sylabę DY: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia napis tysiąc kilogramów i skreśloną sylabę TO: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia bułką i skreślone litery B, K oraz A: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia napis 0,0001 kilograma i skreślone litery GR: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia cyfrę dwa i skreśloną sylabę DWÓJ: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia ułamek jedna druga i skreślone pod nim sylaby poło: Tu uzupełnij. Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Rozwiąż rebus i wpisz  w luki odpowiednie litery. Luki uzupełnij wielkimi literami.  Litery utworzą hasło.

R1JMdlvZtAKbJ1
RDaG2VYZQbYqI
Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RNDbl6RYPRvt0
Tu uzupełnij    +        Tu uzupełnij      +        Tu uzupełnij        +    Tu uzupełnij Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RVvwo1DA3vzjX
Rozwiąż rebus, wpisując w luki odpowiednie litery. Luki uzupełnij wielkimi literami. Rysunek przedstawia cyfrę jeden oraz skreśloną literę E: Tu uzupełnij. Rysunek przestawia trzy małe kostki i skreśloną literę K: Tu uzupełnij. Rysunek przestawia nutę mi na pięciolinii: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia parę ptaków z gatunku ara czerwonoskrzydła: Tu uzupełnij. Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Rozwiąż rebus i wpisz w luki odpowiednie litery. Luki uzupełniaj wielkimi literami.  Znalezione litery utworzą hasło.

R1wuTO6fAlGKf
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1PLxlznu2Pp7
Tu uzupełnij           +               Tu uzupełnij            +              Tu uzupełnij           +
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R15AyGRap3keS
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RElIsDhwvdzmY
                Tu uzupełnij       +         Tu uzupełnij     +      Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1XXQfI4MT25i
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKsf0UGtHZuor
                     Tu uzupełnij                 +                Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RCzUcBT6QZFl0
Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RCdJgc49R8yZX
Rozwiąż rebus, wpisując w luki odpowiednie litery. Luki uzupełnij wielkimi literami. Rysunek przedstawia satelitę ziemskiego oraz zapis S równa się M oraz skreślone sylaby LITA: Tu uzupełnij. Rysunek przestawia wiszącą ramę do obrazu i skreśloną sylabę RA: Tu uzupełnij. Rysunek przestawia kąt ostry, prosty i rozwarty oraz skreślone litery K oraz Ą: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia machającą rękę i skreśloną sylabę RĘ: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia królika i skreśloną sylabę IK: Tu uzupełnij. Dodajemy literę O. Rysunek przedstawia wywinięte go góry wąsy i skreśloną sylabę SY: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia napis tysiąc kilogramów i skreśloną sylabę TO: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia łuk i skreśloną literę Ł: Tu uzupełnij. Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Rozwiąż rebus i wpisz  w luki odpowiednie  litery.  Luki uzupełniaj dużymi literami. Znalezione litery utworzą hasło.

R1PKfPZeauFUw
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RpJqt61eDRYit
                               Tu uzupełnij            +            Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1NjEXwLgbTCx
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1W2vWHibwXh3
                                             Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RJWxYuo4Aa63c
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RgHlgCFE0pC1p
                                                       Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RCmRDMW5bNrg6
Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CyCDZZEyIoI
Rozwiąż rebus, wpisując w luki odpowiednie litery. Luki uzupełnij wielkimi literami. Rysunek przedstawia skakankę oraz skreślone sylaby KANKA: Tu uzupełnij. Rysunek przestawia drzewa i skreśloną literę S: Tu uzupełnij. Rysunek przestawia igłę do szycia i skreślone litery GŁA: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia planetę i skreślone litery ETA: Tu uzupełnij. Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Rozwiąż rebus i wpisz w luki odpowiednie litery.  Luki uzupełniaj wielkimi literami. Znalezione litery utworzą hasło.

R1T0Ew20tDtei
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RT9rgUJrYDYal
                          Tu uzupełnij       +      Tu uzupełnij     +      Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rynt3uFaEDK8J
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1IElQ8ZzaN7F
         +       Tu uzupełnij            +           Tu uzupełnij          +           Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1FsxrXbgy0qx
Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1P8sCfjP5S9e
Rozwiąż rebus, wpisując w luki odpowiednie litery. Luki uzupełnij wielkimi literami. Rysunek przedstawia dwójkę dzieci i skreśloną sylabę CI: Tu uzupełnij. Rysunek przestawia palec wskazujący i skreśloną sylabę PA i literę C: Tu uzupełnij. Rysunek przestawia biegnące konie i skreśloną sylabę KO: Tu uzupełnij. Dodajemy literę Z. Rysunek przedstawia monetę pięciogroszową i skreśloną sylabę KA: Tu uzupełnij. Napis: "NIE MA KOŃCA, ANI POCZĄTKU, NAZYWAMY JĄ ..., obok znajduje się skreślona sylaba PROS: Tu uzupełnij. Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Rozwiąż rebus i wpisz w luki odpowiednie litery.  Luki uzupełniaj wielkimi literami.  Znalezione litery utworzą hasło.

RzIKv20XJty6p
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1JGfHIsfAhrK
                Tu uzupełnij            +           Tu uzupełnij          +           Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1rLJs8jMofNA
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R2gq53wVodkwd
                                       Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RZZHMPhCU9SX1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1AEjLkyg8QkJ
Tu uzupełnij          +            Tu uzupełnij        +        Tu uzupełnij          +     Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R12A45ZE9uGiO
Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RhCdnU5Tse45m
Rozwiąż rebus, wpisując w luki odpowiednie litery. Luki uzupełnij wielkimi literami. Dodajemy sylabę PO. Rysunek przedstawia dzielenie dwóch liczb, strzałkę wskazującą znak działania oraz skreślone trzy litery E, I oraz E: Tu uzupełnij. Rysunek przestawia szkielet ryby, strzałka wskazuje na jedno z jej żeber: Tu uzupełnij. Rysunek przestawia kilka liczb: 68, 75, 23, 8 oraz skreśloną literę Y: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia kurę oraz napis K równa się T: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia gałąź malin z kilkoma owocami oraz skreśloną sylabę MA i skreśloną literę I: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia bochenek chleba i skreślone litery L E B: Tu uzupełnij. Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Rozwiąż rebus i   wpisz w luki odpowiednie litery.  Luki uzupełniaj wielkimi literami. Znalezione litery utworzą hasło.

RQCatIWKQivNr
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RQ92QYqqKF6OH
                               Tu uzupełnij            +            Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1cgkDZhdJBw5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1delgG0PFPYY
                               Tu uzupełnij            +            Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RMRFIFouHCbim
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1N79s1wilE0e
                                             Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rrjqs087tsNl5
Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1D2Eqzi3HQ8l
Rozwiąż rebus, wpisując w luki odpowiednie litery. Luki uzupełnij wielkimi literami. Rysunek przedstawia prostą i zapis A równa się O: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia kąt ostry, prosty i rozwarty: Tu uzupełnij. Rysunek przestawia dwa statki z rozłożonymi żaglami i skreśloną sylabę TY: Tu uzupełnij. Rysunek przestawia nogi i skreśloną sylabę NO: Tu uzupełnij. Rysunek przedstawia wijącą się kobrę oraz zapis B R równa się Ł: Tu uzupełnij. Hasło brzmi: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Zadania na spostrzegawczość

Ćwiczenie 9

Figura zbudowana jest z 13 jednakowych sześcianów.

R11Qc967pjC9n1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RYv4Odr328hX1
W figurze tej dwa sześciany przestawiono w inne miejsce.
Który z poniższych rysunków przedstawia nową figurę?
Wskaż prawidłową odpowiedź.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HqE6YWDk26J
Kiedy Paula miała pięć lat, to Agata miała x lat. Kiedy Paula miała dwadzieścia lat, to Agata miała 2x-15 lat. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Agata jest mamą Pauli., 2. Paula jest mamą Agaty., 3. Agata jest młodszą siostrą Pauli., 4. Paula jest dwa razy starsza od Agaty.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Pięć jednakowych kwadratów ułożono jeden na drugim tak, jak pokazano na rysunku.

R1XsNODjFeM4X1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RbUv5WQGjS90x
Który z nich leży na samym spodzie?
Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C, 4. D, 5. E
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CaFKSXPZDbp
Beata kupiła trzy nowe rośliny: kaktusa, aloes oraz skrzydłokwiat i postanowiła ustawić je w rzędzie na parapecie. Na ile sposobów może je ustawić? Możliwe odpowiedzi: 1. Na sześć sposobów., 2. Na trzy sposoby., 3. Na cztery sposoby., 4. Na pięć sposobów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Sześć jednakowych kwadratów ułożono jeden na drugim tak, jak pokazano na rysunku. Ułóż je po kolei, zaczynając od leżącego na wierzchu.

RKLOz0Eznl6sP1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1TjWJ1h0ytHg
Elementy do uszeregowania: 1. D, 2. B, 3. Z, 4. E, 5. O, 6. R
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1KF0um6ZMJDn
Wojciech zapisywał liczby w kolejnych wierszach. Oto, co zapisał:
wiersz pierwszy: 5, 1, 2, 3,
wiersz drugi: 3, 2, 3, 3,
wiersz trzeci: 1, 4, 3, x.
Co powinien zapisać zamiast litery x? Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 4, 3. 5, 4. 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Który z poniższych kwadratów należy umieścić w polu ze znakiem zapytania?

R11Bn3ggeIsjd1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RpMy9YNt9IcR6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ReGxRPMk9gGrt
Ćwiczenie 12
Na lekcji rysunku nauczyciel poprosił, aby każda osoba narysowała swoją ulubioną figurę geometryczną tyle razy, ile wynosi ulubiona cyfra danej osoby. To znaczy, jeśli uczeń lubi koła i cyfrę osiem, to narysuje osiem kół. Następnie nauczyciel poprosił, by uczniowie podzielili swoje figury na zbiory o równej liczbie elementów.
Ewa narysowała kilka kwadratów. Liczbę kwadratów mogła podzielić na dwa lub trzy zbiory. Adrian narysował o połowę mniej prostokątów, niż Ewa kwadratów, a Basia narysowała trzy razy tyle ośmiokątów, ile Adrian prostokątów. Ile figur narysowało każde z nich? Możliwe odpowiedzi: 1. Ewa narysowała sześć figur, Adrian trzy, Basia dziewięć., 2. Ewa narysowała pięć figur, Adrian dwie, Basia sześć., 3. Ewa narysowała osiem, figur, Adrian trzy, Basia dziewięć., 4. Ewa narysowała siedem figur, Adrian dwie, Basia sześć.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Który z poniższych kwadratów należy umieścić w polu ze znakiem zapytania?

R1Aig8XLdl0cC1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RiEOr6Lqlb6jy
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RWBuuyZijZdl6
Ćwiczenie 13
Na podstawie poniższych informacji ustal, jaka będzie ostatnia figura w podanych szeregu.
Koło, trójkąt, koło, koło, prostokąt, koło, koło, koło, ... Możliwe odpowiedzi: 1. pięciokąt, 2. kwadrat, 3. sześciokąt, 4. koło
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Który z poniższych kwadratów należy umieścić w polu ze znakiem zapytania?

R899NLM6Xggav
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RELcU8H3GXMdu
Wysłuchaj nagrania abstraktu, ułóż do niego pytania i zadaj je koledze.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RdZeuMaNa7njI
Ćwiczenie 14
Zastanów się, jaki powinien być pierwszy element podanego szeregu.
..., odcinek, trójkąt, czworokąt, pięciokąt, sześciokąt, siedmiokąt, ośmiokąt,... Możliwe odpowiedzi: 1. punkt, 2. koło, 3. prosta, 4. kwadrat
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.