RfzMX6ajELKCS
Zdjęcie przedstawia grupę uczniów, dwoje z nich siedzi przed laptopami, pozostali stoją za nimi i wpatrują się w ekrany komputerów. W poprzek na czarnym pasku napis - Liczby naturalne.

Liczby naturalne

Źródło: Max Fischer, domena publiczna. https://www.pexels.com/.

1. Liczby w dziesiątkowym układzie pozycyjnym

RHFlmSpJFAIGM1
George Orwell (czyt. Dżordż Orłel). Zdjęcie prasowe z zasobów Oddziału Związku Dziennikarzy (BNUJ)
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org,, domena publiczna.

Liczby od wieków fascynowały nie tylko naukowców. Niektóre do dziś uważane są za magiczne, inne mają status wręcz kultowy, za sprawą swojej obecności w popkulturze, mitologii czy historii. Przykładem mogą być liczby: 13 - liczba pechowa, 45 - prędkość obrotów płyt winylowych zwanych singlami, 101 - numer pokoju strachu opisany w powieści G. Orwella (czyt. Orłela) Rok 1984666 - złowieszcza liczba, symbolizuje nadejście końca świata, liczba 1001  -  znana z bajki o Szecherezadzie.

Zapamiętaj!
  • Cyfra to umowny znak służący do zapisywania liczb. Słowo cyfra pochodzi z języka arabskiego od słowa sifr, czyli zero. Obecnie używane cyfry nazywane arabskimi tak naprawdę są pochodzenia hinduskiego.

  • Cyfry używane współcześnie upowszechniły się dopiero w epoce nowożytnej.

  • Obecnie  do zapisywania liczb używamy dziesięciu cyfr: 0123456789.

Analizując przykłady zawarte w tym materiale poznasz  sposoby zapisywania liczb, z którymi spotykasz się na co dzień.

Rozwiązując zamieszczone tu ćwiczenia, wykorzystasz zdobytą wiedzę np. określając pozycję cyfry w liczbie, tworząc liczby o danych własnościach.

RPg7mROsJeW5K1
Europejskie i arabskie cyfry na znaku drogowym w Abu Zabi.
Źródło: Ralf Roletschek, dostępny w Internecie, commons.wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.

Liczby zapisujemy za pomocą cyfr.  Cyfry w naszym świecie są tak powszechne i oczywiste, że mogłoby się wydawać, iż istnieją od zawsze. Nic bardziej mylnego. Zapis cyfr, z których zbudowane są liczby, zmieniał się na przestrzeni dziejów i różnych kultur.
Już w bardzo dawnych czasach pojawił się problem zapisu liczb. Nie wystarczyła sama umiejętność liczenia, trzeba było prowadzić rejestry upolowanej zwierzyny, broni, wojowników, do czego niezbędne były zapisy liczbowe.

Ciekawostka

Cyfry arabskie pochodzą z Indii, na które około VII wieku najechali Arabowie, a ich łupem (oprócz skarbów, dzieł sztuki i wyrobów użytkowych) padły też starożytne rękopisy. Wśród nich były także te, które zawierały wiedzę matematyczną. Na ich podstawie wprowadzono cyfry do powszechnego użytku. Za pośrednictwem Arabów cyfry dotarły na zachód, a w XII wieku do Europy. (Źródło: Wikipedia)

Ciekawostka

Ciekawostką jest bardzo późne pojawienie się symbolu zera, dopiero około V wieku n.e. Wynikało to z trudności uznania zera za liczbę. Liczbę wiązano z konkretną ilością na przykład bloków kamiennych do budowy piramid, natomiast zero oznaczało nic, brak przedmiotów.

Dziesiątkowy system pozycyjny

Ważne!
  • System liczbowy indyjsko‑arabski nazywany jest układem dziesiątkowym pozycyjnym. System dziesiątkowy oznacza, że dziesięć jednostek niższego rzędu tworzy jedną jednostkę bezpośrednio wyższego rzędu. Na przykład   dziesięć jedności tworzy jedną dziesiątkę, dziesięć dziesiątek tworzy jedną setkę.

  • Pozycyjny system oznacza, że znaczenie cyfry jest zależne od pozycji, jaką zajmuje ona w liczbie.

  • Nasz system liczenia nazywamy pozycyjnym. Pozycja cyfry w liczbie jest ważna. Na przykład dwie cyfry 6 w liczbie 6265 oznaczają co innego – pierwsza z nich oznacza 6 tysięcy, a druga 6 dziesiątek.

Przykład 1

Za pomocą cyfr 12 tworzymy takie liczby dwucyfrowe, w których cyfry się nie powtarzają. Są to liczby 1221.

W obu liczbach cyfra 2 oznacza co innego.

R1JNVJtFl4gSk1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

W liczbie 12 cyfra 2 oznacza 2 jedności. Natomiast w liczbie 21 ta sama cyfra oznacza 2 dziesiątki, czyli 20.

R14knRvhQ4uc51
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Nie każdy system liczbowy to system dziesiątkowy. Na przykład korzystając z zegara, posługujemy się systemem sześćdziesiątkowym. Bowiem godzina to sześćdziesiąt minut, a minuta to sześćdziesiąt sekund.

Przykład 2

Janek rozmienił banknot o nominale 10 euro na monety o nominale 1 euro.

Otrzymał 10 monet.

R1VZFdyNMAlyg1
Animacja przedstawia, że na dziesiątkowym systemie pozycyjnym są również oparte różne waluty, na przykład euro.
Przykład 3

Klient chce pobrać z konta bankowego 930 . Zażyczył sobie, aby kwotę tę wypłacono mu takimi banknotami, żeby było jak najwięcej banknotów stuzłotowych. Ile i jakie banknoty otrzymał?

Ry4Q71DyYOae61
Animacja pokazuje, jak w życiu codziennym korzystamy z dziesiątkowego systemu pozycyjnego, na przykład podczas wypłaty pieniędzy.
Przykład 4

Spójrz, co oznaczają kolejne cyfry w liczbie osiem tysięcy trzysta czterdzieści pięć.

RKsfEN4qAHcvo1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CSYn0GPryIT1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 5

Przyjrzyj się, jak można w postaci sumy zapisać liczbę czterocyfrową.

R1KGN7vQSsweE1
Animacja przedstawia co oznaczają poszczególne cyfry w liczbie, która przedstawiona jest w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
Ważne!

W naszym systemie liczenia

  • 1 dziesiątka to 10 jedności,

  • 1 setka to 10 dziesiątek,

  • 1 tysiąc to 10 setek,

  • 1 dziesiątka tysięcy to 10 tysięcy.

Dziesiątkowy pozycyjny system zapisywania liczb jest obecnie na świecie podstawowym systemem używanym niemal we wszystkich krajach. Od XVI wieku stosowany jest powszechnie  (obok systemu rzymskiego). Czasami używa się też nazw

  • system dziesiętny,

  • system decymalny,

  • system arabski.

Liczby naturalne

Liczby, z którymi najczęściej się spotykasz to liczby naturalne.

Liczby naturalne to: 0123456789101112, …, 56, …, 99100, …, 238, …

RGhSGzlHAyZGA1
Animacja przedstawia ile gwiazd zawiera wielki wóz, oraz w jaki sposób możemy ponumerować poszczególne gwiazdy.
RGP0w8Vv4qdfR
Ćwiczenie 1
Co oznacza cyfra 5 w każdej z tych liczb?

Uzupełnij luki w zdaniach podanymi wyrazami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpowiedź w każdym przypadku. 51 - cyfra 5 to cyfra 1. setek, 2. jedności, 3. jedności, 4. tysięcy, 5. jedności, 6. jedności, 7. dziesiątek, 8. tysięcy, 9. setek, 10. dziesiątek, 11. tysięcy, 12. tysięcy, 13. dziesiątek, 14. dziesiątek, 15. setek, 16. setek. 145 - cyfra 5 to cyfra 1. setek, 2. jedności, 3. jedności, 4. tysięcy, 5. jedności, 6. jedności, 7. dziesiątek, 8. tysięcy, 9. setek, 10. dziesiątek, 11. tysięcy, 12. tysięcy, 13. dziesiątek, 14. dziesiątek, 15. setek, 16. setek. 578 - cyfra 5 to cyfra 1. setek, 2. jedności, 3. jedności, 4. tysięcy, 5. jedności, 6. jedności, 7. dziesiątek, 8. tysięcy, 9. setek, 10. dziesiątek, 11. tysięcy, 12. tysięcy, 13. dziesiątek, 14. dziesiątek, 15. setek, 16. setek. 5908 - cyfra 5 to cyfra 1. setek, 2. jedności, 3. jedności, 4. tysięcy, 5. jedności, 6. jedności, 7. dziesiątek, 8. tysięcy, 9. setek, 10. dziesiątek, 11. tysięcy, 12. tysięcy, 13. dziesiątek, 14. dziesiątek, 15. setek, 16. setek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyrGI32Hvv54Z
Ćwiczenie 2
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby dwucyfrowe: w których cyfra dziesiątek jest o 2 większa od cyfry jedności:
Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijw których cyfra jedności jest 3 razy większa od cyfry dziesiątek:
Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RuKVCgxmSXBXE
Ćwiczenie 3
Używając cyfr: 2, 3, 5, wypisz wszystkie możliwe liczby dwucyfrowe, spełniające podane warunki. Uzupełnij luki, wpisując w nie odpowiednie liczby w kolejności rosnącej. Cyfry nie mogą się powtarzać Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij Cyfry mogą się powtarzać Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIrCA6EQgtu6t
Ćwiczenie 4
Znajdź liczbę, w której cyfra dziesiątek jest trzy razy większa od cyfry jedności, a cyfra setek jest trzy razy większa od cyfry dziesiątek. Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Szukaną liczbą jest Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RktzYeUlXSJRq
Ćwiczenie 5
Pewna liczba jest większa od 699 a mniejsza od 800. Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź; Cyfrą setek tej liczby jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1SCBupFAC3w3
Ćwiczenie 6
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Największą liczbą jednocyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą dwucyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą trzycyfrową jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDVPYzrDqAdS4
Ćwiczenie 7
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: 2, 38.

Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Cyfry nie mogą się powtarzać.
Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijCyfry mogą się powtarzać.
Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R17ldklcpeijj
Ćwiczenie 8
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: 4, 50. Cyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1546pO8uzAcW
Ćwiczenie 9
Wypisz w w kolejności rosnącej wszystkie liczby czterocyfrowe, w których suma wszystkich cyfr wynosi 10, cyfrą jedności jest 2, a cyfra setek jest dwa razy większa od cyfry jedności. Wpisz szukane liczby w puste pole. Szukane liczby, to: Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1zIg5k04XOqE
Ćwiczenie 10
O pewnej liczbie naturalnej wiadomo, że jest większa od 158 i mniejsza od 453. Uzupełnij zdanie o szukane liczby. Najmniejszą liczbą spełniającą te warunki jest liczba Tu uzupełnij, natomiast największą Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

W matematyce na ogół nie zapisujemy liczb wielocyfrowych z zerem na początku.

Nie stosujemy zapisów 045, 055 itp.

Jednak czasami używamy zera na początku w takich zapisach, jak

  • 16.08.15 dla oznaczenia miesiąca w dacie,

  • 17 : 04, gdy zapisujemy godzinę,

  • wpisując 0468 jako kod do domofonu,

  • kodując swój numer z dziennika lekcyjnego, np. B05.

Ćwiczenie 11

Zapisz pięć czterocyfrowych liczb, w których suma cyfr wynosi 5.

RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RcmgLfau2WhUS
Ćwiczenie 12
Zapisz liczby w postaci sumy tysięcy, setek, dziesiątek i jedności.

Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 567=5· Tu uzupełnij +6· Tu uzupełnij +7· Tu uzupełnij 789= Tu uzupełnij ·100+ Tu uzupełnij ·10+ Tu uzupełnij ·1 1035=1·1000+0· Tu uzupełnij +3· Tu uzupełnij +5· Tu uzupełnij 6007=6· Tu uzupełnij +0· Tu uzupełnij +0· Tu uzupełnij +7· Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1bPchOpxQUjO
Ćwiczenie 13
Liczby przedstawione w postaci sumy zapisz w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.

Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 7·1000+8·100+5·10+8·1 = Tu uzupełnij 6·1000+7·10+5·1 = Tu uzupełnij 2·1000+6·100+7·1=Tu uzupełnij 3·100+2·10 = Tu uzupełnij 8·1000+6 = Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Ez26zgJ5CLj
Ćwiczenie 14
Odpowiedz na pytanie. Połącz w pary pytanie z odpowiedzią. Ile jest wszystkich liczb dwucyfrowych? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90 Ile jest wszystkich liczb dwucyfrowych zaczynających się od cyfry parzystej? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90 Ile jest wszystkich liczb dwucyfrowych parzystych? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90 Ile jest wszystkich liczb trzycyfrowych, których suma cyfr jest równa 5? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90 Ile jest wszystkich liczb trzycyfrowych, których iloczyn cyfr jest równy 4? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RGzM3qSxqf31F
Ćwiczenie 15
Rozwiąż krzyżówkę.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.