RnQzHaWsjgGj7
Grafika przedstawia różnokolorowe cyfry na czarnym tle.

Stosowanie wyrażeń algebraicznych

Źródło: dostępny w internecie: pxfuel.com.

2. Wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych

Rxo8g2ad3tE991
Tabliczka zapisana pismem klinowym z kolekcji Kirkora Minassiana w Bibliotece Kongresu
Źródło: dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/, domena publiczna.

Matematyka wielu starożytnych ludów sprowadzała się zazwyczaj do operacji na konkretnych liczbach. Na zapisanych klinowym pismem glinianych tabliczkach z Babilonu wielokrotnie możemy spotkać niemal te same rachunki, tyle że przeprowadzane na innych liczbach.

Podobnie dzisiaj, często wykonujemy te same obliczenia, ale dla różnych liczb. Takie powtarzające się procedury matematycy starają się opisywać wyrażeniami algebraicznymi. Wówczas, gdy zachodzi taka potrzeba, podstawiają pod zmienne w wyrażeniu konkretne liczby i obliczają wartość liczbową danego wyrażenia.

1

Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym w miejsce liter wstawimy dane liczby i wykonamy wskazane działania, to otrzymamy wartość liczbową tego wyrażenia.

Przykład 1
RmSBUOGIbX7Hh1
Animacja przedstawia jak obliczać wartości liczbowe pewnych wyrażeń algebraicznych.
Zapamiętaj!
  • Aby obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego, należy w miejsce zmiennych podstawić podane liczby i wykonać wskazane działania.

  • Jeżeli wyrażenie algebraiczne zapisane jest w postaci ułamka, to nie można w miejsce zmiennych podstawić takich liczb, dla których mianownik tego wyrażenia byłby równy 0. Mówimy wtedy, że wyrażenie nie jest określone dla tych liczb.

RFIvOIP74S66z
Ćwiczenie 1
1. Tu uzupełnij 3. Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RZ2a7iIcujZbC
Ćwiczenie 2
Oblicz wartość liczbową wyrażenia -3x2-5x+2 dla podanych zmiennych. Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. x=1
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 1, 2. 3,32, 3. -213, 4. -6, 5. 234, 6. 0, 7. 214, 8. -2, 9. 6, 10. -223, 11. 2, 12. 3,23.
x=-2
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 1, 2. 3,32, 3. -213, 4. -6, 5. 234, 6. 0, 7. 214, 8. -2, 9. 6, 10. -223, 11. 2, 12. 3,23.
x=23
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 1, 2. 3,32, 3. -213, 4. -6, 5. 234, 6. 0, 7. 214, 8. -2, 9. 6, 10. -223, 11. 2, 12. 3,23.
x=0
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 1, 2. 3,32, 3. -213, 4. -6, 5. 234, 6. 0, 7. 214, 8. -2, 9. 6, 10. -223, 11. 2, 12. 3,23.
x=-0,3
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 1, 2. 3,32, 3. -213, 4. -6, 5. 234, 6. 0, 7. 214, 8. -2, 9. 6, 10. -223, 11. 2, 12. 3,23.
x=-112
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 1, 2. 3,32, 3. -213, 4. -6, 5. 234, 6. 0, 7. 214, 8. -2, 9. 6, 10. -223, 11. 2, 12. 3,23.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R10naEqg2awuw
Ćwiczenie 3
Oblicz wartości liczbowe poniższych wyrażeń dla podanych zmiennych. Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 2x2y dla x=2, y=-1
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 412, 2. -6, 3. -214, 4. 1, 5. -8, 6. -213, 7. -1, 8. 413.
-3prg dla p=-2, r=14, g=3
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 412, 2. -6, 3. -214, 4. 1, 5. -8, 6. -213, 7. -1, 8. 413.
2a2b3c3 dla a=-3, b=-1, c=12
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 412, 2. -6, 3. -214, 4. 1, 5. -8, 6. -213, 7. -1, 8. 413.
-13tv2pq2 dla t=-9, v=-12, p=-3, q=-23
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 412, 2. -6, 3. -214, 4. 1, 5. -8, 6. -213, 7. -1, 8. 413.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RoJxH4uZM9jcU1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Jeżeli a=-1b=12, to a+2b= 1. -11, 2. 3 8 9 , 3. 0, 4. -6 1 2 .Jeżeli a=-2b=-13, to a 2 - b 2 = 1. -11, 2. 3 8 9 , 3. 0, 4. -6 1 2 .Jeżeli a=-3b=-2, to a + b 3 = 1. -11, 2. 3 8 9 , 3. 0, 4. -6 1 2 .Jeżeli a=-6b=12, to 13a+3ab2= 1. -11, 2. 3 8 9 , 3. 0, 4. -6 1 2 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RL9k5hhtljZZ8
Ćwiczenie 5
Dla jakiej wartości zmiennej x lub zmiennych xy wyrażenie nie jest określone? Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. x+2x-2
Odpowiedź: Wyrażenie nie jest określone dla x= 1. każdego y, 2. 0, 3. 0, 4. 4, 5. 0, 6. 1, 7. 2, 8. każdego x, 9. y, 10. 14, 11. każdego x oraz y, 12. 1, 13. 12.
9x-2x2
Odpowiedź: Wyrażenie nie jest określone dla x= 1. każdego y, 2. 0, 3. 0, 4. 4, 5. 0, 6. 1, 7. 2, 8. każdego x, 9. y, 10. 14, 11. każdego x oraz y, 12. 1, 13. 12.
4x4x-1
Odpowiedź: Wyrażenie nie jest określone dla x= 1. każdego y, 2. 0, 3. 0, 4. 4, 5. 0, 6. 1, 7. 2, 8. każdego x, 9. y, 10. 14, 11. każdego x oraz y, 12. 1, 13. 12.
2xx-y
Odpowiedź: Wyrażenie nie jest określone dla x= 1. każdego y, 2. 0, 3. 0, 4. 4, 5. 0, 6. 1, 7. 2, 8. każdego x, 9. y, 10. 14, 11. każdego x oraz y, 12. 1, 13. 12.
x+yyx-1
Odpowiedź: Wyrażenie nie jest określone dla x= 1. każdego y, 2. 0, 3. 0, 4. 4, 5. 0, 6. 1, 7. 2, 8. każdego x, 9. y, 10. 14, 11. każdego x oraz y, 12. 1, 13. 12 oraz y= 1. każdego y, 2. 0, 3. 0, 4. 4, 5. 0, 6. 1, 7. 2, 8. każdego x, 9. y, 10. 14, 11. każdego x oraz y, 12. 1, 13. 12.
2xy-25
Odpowiedź: Wyrażenie jest określone dla 1. każdego y, 2. 0, 3. 0, 4. 4, 5. 0, 6. 1, 7. 2, 8. każdego x, 9. y, 10. 14, 11. każdego x oraz y, 12. 1, 13. 12.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1WlvZfoQacLt
Ćwiczenie 6
Oblicz wartości liczbowe poniższych wyrażeń dla podanych zmiennych. Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1a+3a·23 dla a=-2
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 719, 2. -413, 3. -335, 4. 759, 5. 32647, 6. -423, 7. -468, 8. 22340, 9. 22142, 10. -314, 11. -338, 12. 6712.
-3x2yz32 dla x=13, y=-1, z=2
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 719, 2. -413, 3. -335, 4. 759, 5. 32647, 6. -423, 7. -468, 8. 22340, 9. 22142, 10. -314, 11. -338, 12. 6712.
2b2-3d+5e3 dla b=-1, d=-25, e=-12
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 719, 2. -413, 3. -335, 4. 759, 5. 32647, 6. -423, 7. -468, 8. 22340, 9. 22142, 10. -314, 11. -338, 12. 6712.
v+2v-v2+1 dla v=-12
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. 719, 2. -413, 3. -335, 4. 759, 5. 32647, 6. -423, 7. -468, 8. 22340, 9. 22142, 10. -314, 11. -338, 12. 6712.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RXpiZRgeDpt12
Ćwiczenie 7
Ile jest równa wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego 6b4c3 dla b=12c=-2? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 1 1 2 , 2. - 3 , 3. - 6 , 4. 3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1PS4DqNPpYtU
Ćwiczenie 8
Ile jest równa wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego 2ab+4a-2b+1 dla a=2b=-1? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 8 , 2. 0 , 3. Taka wartość nie istnieje., 4. 1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RL6a5MKBxmDgg
Ćwiczenie 9
Ile wynosi wartość liczbowa podwojonej różnicy liczby x i iloczynu liczb 3y, dla x=-2y=3? Zaznacz poprawną odpowiedź? Możliwe odpowiedzi: 1. - 22 , 2. 14 , 3. - 13 , 4. - 30
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
RD0zvTP22rMJe
Zosia podała Kasi przepis na pyszny sernik. Powiedziała, że do x gramów sera trzeba dodać 18x gramów masła, 13x gramów mąki, 16x gramów cukru i 112x gramów jajek. Ile gramów masła, mąki, cukru i jajek trzeba dodać do 2,4 kilogramów sera? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
Odpowiedź: Trzeba dodać 1. 500, 2. 300, 3. 700, 4. 200, 5. 800, 6. 350, 7. 400, 8. 250, 9. 100 g masła, 1. 500, 2. 300, 3. 700, 4. 200, 5. 800, 6. 350, 7. 400, 8. 250, 9. 100 g mąki, 1. 500, 2. 300, 3. 700, 4. 200, 5. 800, 6. 350, 7. 400, 8. 250, 9. 100 g cukru, 1. 500, 2. 300, 3. 700, 4. 200, 5. 800, 6. 350, 7. 400, 8. 250, 9. 100 g jajek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1C7pyNd6C3gU
Ćwiczenie 11
Wyrażenie nn-32 opisuje, ile przekątnych ma n-kąt, gdzie n jest liczbą naturalną większą od 3. Oblicz, ile przekątnych ma piętnastokąt. Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Piętnastokąt ma Tu uzupełnij przekątnych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Janek dostał x  kieszonkowego. Wydał trzecią część tej kwoty i jeszcze 5 zł. Opisz za pomocą wyrażenia algebraicznego, ile pieniędzy zostało Jankowi. Oblicz kwotę, która pozostała, jeżeli wiadomo, że Janek dostał 75 zł kieszonkowego.

R7Z3ssveGv3C8
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Hania i Julka wybrały się na lody. Pieniędzy wystarczyło im na a gałek lodów. Hania zjadła o b kulek więcej niż Julka. Zapisz wyrażenie algebraiczne, opisujące ile kulek zjadła każda z dziewczynek. Ile gałek lodów zjadła Hania, a ile Julka, jeżeli a=8b=2?

RyYT4ONWVNZYt
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
R1VcvoCoA98Kg
Dla jakich wartości liczby a wyrażenie a+5a2-9 nie jest określone? Wpisz prawidłowe liczby w puste pola. Odpowiedź: Te wartości to liczby a= Tu uzupełnij oraz a= Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.