R1CvjCqdPtfJL
Ilustracja przedstawia klocki w kształcie różnych cyfr rozłożone na stole.

Stosowanie wyrażeń algebraicznych

Źródło: dostępny w internecie: Flickr.com, domena publiczna.

8. Powtórzenie wiadomości - wyrażenia algebraiczne

Wyrażenia algebraiczne przydają się, gdy chcemy zapisać algorytm rozwiązania problemu, który powtarza się cyklicznie.

Na przykład musimy obliczyć, ile rolek tapety trzeba kupić, aby wystarczyło ich na oklejenie prostokątnej ściany o wymiarach 4 m na 3 m.

Rs99zEt6AelLH
Źródło: Nataliya Vaitkevich, dostępny w internecie: pexels, domena publiczna.

Najpierw oczywiście obliczamy pole powierzchni ściany.

P=3·4=12 m2

Jedna rolka tapety wystarczy na oklejenie 5 m2 ściany. Ponieważ:

12:5=2,4,

zatem trzeba kupić trzy rolki tapety.

Jeśli chcielibyśmy wytapetować jeszcze inne prostokątne ściany, można powyższe obliczenia zapisać w postaci wzoru:

a·b5,

gdzie:
a, b – wymiary ściany w metrach.

Musimy jeszcze określić przybliżenie z góry otrzymanej liczby (chyba, że jest to liczba całkowita). Korzystając z tego wzoru, ustalimy szybciej liczbę potrzebnych rolek tapety.

Wyrażenie a·b5 to wyrażenie algebraiczne.

Wyrażenie algebraiczne to wyrażenie zbudowane z liczb, liter, znaków działań, nawiasów.

Analizując przykłady zawarte w tym materiale, utrwalisz poznasz sposoby zapisywania zależności przedstawionych w zadaniach w postaci wyrażeń algebraicznych. Sprawdzisz ukształtowane umiejętności wykonując ćwiczenia.

Gra edukacyjna

1
R2B4VoXhxrAms
Gra edukacyjna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1POZIOM ŁATWY. Test z jednomianów i wielomianów.80Brawo! Udało Ci się zaliczyć test z jednomianów i wielomianów.Niestety, nie udało Ci się zaliczyć testu. Spróbuj jeszcze raz. Powodzenia!
Test

POZIOM ŁATWY. Test z jednomianów i wielomianów.

Liczba pytań:
10
Limit czasu:
min
Twój ostatni wynik:
-
POZIOM TRUDNY. Test z wielomianów.80Brawo! Udało Ci się zaliczyć test z wielomianów.Niestety, nie udało Ci się zaliczyć testu. Spróbuj jeszcze raz. Powodzenia!
Test

POZIOM TRUDNY. Test z wielomianów.

Liczba pytań:
10
Limit czasu:
min
Twój ostatni wynik:
-
RGqifBGEti4xS
Ćwiczenie 1
Kolejne figury na rysunku tworzone są z jednakowych kwadratów, według pewnej reguły.

Odkryj tę regułę. Z ilu kwadratów składa się dwudziesta z takich figur? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R15dMgIuhrzpE
Ćwiczenie 1
Kasia stworzyła pięć obrazków. Pierwszy obrazek składał się z sześciu kwiatków i dwóch motyli. Każdy kolejny rysunek powstał po przez domalowanie dwóch kwiatków i jednego motyla. Ile kwiatków i motyli było na ostatnim obrazku? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
Rmv1F0AtGcqPw
Które z podanych wyrażeń nie opisuje obwodu narysowanego czworokąta? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Które z podanych wyrażeń nie opisuje obwodu narysowanego czworokąta? Zaznacz prawidłową odpowiedź.

ROHxqQAUBBeOR
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1EBQ4ztW6JD7
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RZxO1VeGkdWF7
Ćwiczenie 3
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Wyrażenie x2+y2x2-y2 to
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RQS5cSVJ4G0tm
Ćwiczenie 4
Uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie wyrazy. Liczbę występującą w jednomianie nazywam 1. współczynnikiem, 2. niewiadome, 3. redukcją, 4. podobnymi, 5. przeciwne tego jednomianu.Składniki sumy algebraicznej, różniące się co najwyżej współczynnikami liczbowymi, nazywamy wyrazami 1. współczynnikiem, 2. niewiadome, 3. redukcją, 4. podobnymi, 5. przeciwne, a działania na nich (dodawanie i odejmowanie) nazywamy 1. współczynnikiem, 2. niewiadome, 3. redukcją, 4. podobnymi, 5. przeciwne wyrazów podobnych. Dwa jednomiany możemy do siebie dodać (lub odjąć jeden od drugiego) tylko wtedy, gdy występują w nich te same 1. współczynnikiem, 2. niewiadome, 3. redukcją, 4. podobnymi, 5. przeciwne i są odpowiednio w tej samej potędze.Minus przed nawiasem zmienia znaki wszystkich składników występujących w nawiasie na 1. współczynnikiem, 2. niewiadome, 3. redukcją, 4. podobnymi, 5. przeciwne.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1cZIuTBvjS6M
Ćwiczenie 5
Łączenie par. Halina ma x cm wzrostu. Ewa jest od niej o 4 cm wyższa. Helena jest niższa od Ewy o 6 cm. Hanna ma x+2 cm wzrostu.
Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.. Najniższa z dziewcząt to Helena.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najwyższa z dziewcząt to Hanna.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Średnia arytmetyczna wzrostu dziewcząt to x+1 cm.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Helena jest niższa od Hanny o 2 cm.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Halina jest wyższa od Heleny o 2 cm.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ruk5wEf68BWnd
Ćwiczenie 6
Połącz w pary wyrażenie i jego najprostszą postać. 2x-1+2 Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. -2x+1, 3. x-2, 4. 2x, 5. x+3 2x2-2x-1x+1 Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. -2x+1, 3. x-2, 4. 2x, 5. x+3 4x-x+2+2x-4x-4 Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. -2x+1, 3. x-2, 4. 2x, 5. x+3 -x-3+2x Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. -2x+1, 3. x-2, 4. 2x, 5. x+3 x2-2-x+3x-1 Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. -2x+1, 3. x-2, 4. 2x, 5. x+3
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Sumę dwóch dowolnych liczb różnych od zera pomnożono przez ich różnicę. Do wyniku dodano sumę ich kwadratów. Wykaż, że otrzymana liczba jest dodatnia.

RRlrIeHt3mAGJ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Kolejne figury na rysunku tworzone są z jednakowych kwadratów i sześciokątów takich, jak na rysunku. Pole takiego kwadratu jest równe x, a pole sześciokąta y.

R56qwPwVN2BEe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Odkryj regułę, według której tworzone są kolejne figury. Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego pole n–tej takiej figury, gdzie n jest liczbą naturalną dodatnią.

RHaQi09dOm9AG
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Kolejne figury na rysunku tworzone są z jednakowych zapałek według pewnej reguły tak, jak na rysunku.

R1W7VRQ0ygXoE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Odkryj tę regułę i zapisz wzór, według którego można obliczyć liczbę zapałek figury o dowolnym numerze. Oblicz, z ilu zapałek zbudowana jest setna taka figura.

Rhmm0mDT95yAT
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1VFi05XGeDV4
Ćwiczenie 10
Które z poniższych wyrażeń jest jednomianem? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. x+y3, 2. -23x3yx, 3. 3x, 4. 2a+5b
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIH5lbzu3HDA7
Ćwiczenie 11
Połącz w pary jednomiany przed uporządkowaniem z odpowiadającymi im jednomianami po uporządkowaniu. -22ab2·2b Możliwe odpowiedzi: 1. 1225a3b4, 2. -4ab3, 3. -8ab3, 4. 12a3b4, 5. 3x3y2z2, 6. 315x3y2z3, 7. 215x2y2z3 -0,24a2b4·(-12a)·4 Możliwe odpowiedzi: 1. 1225a3b4, 2. -4ab3, 3. -8ab3, 4. 12a3b4, 5. 3x3y2z2, 6. 315x3y2z3, 7. 215x2y2z3 3,5ab3·17a2b Możliwe odpowiedzi: 1. 1225a3b4, 2. -4ab3, 3. -8ab3, 4. 12a3b4, 5. 3x3y2z2, 6. 315x3y2z3, 7. 215x2y2z3 83ab·(-4)b2 Możliwe odpowiedzi: 1. 1225a3b4, 2. -4ab3, 3. -8ab3, 4. 12a3b4, 5. 3x3y2z2, 6. 315x3y2z3, 7. 215x2y2z3 -22xy2z3·(-0,55)x Możliwe odpowiedzi: 1. 1225a3b4, 2. -4ab3, 3. -8ab3, 4. 12a3b4, 5. 3x3y2z2, 6. 315x3y2z3, 7. 215x2y2z3 0,8x3yz2·(-2)2yz Możliwe odpowiedzi: 1. 1225a3b4, 2. -4ab3, 3. -8ab3, 4. 12a3b4, 5. 3x3y2z2, 6. 315x3y2z3, 7. 215x2y2z3 -2273x3y2·(-14)z2 Możliwe odpowiedzi: 1. 1225a3b4, 2. -4ab3, 3. -8ab3, 4. 12a3b4, 5. 3x3y2z2, 6. 315x3y2z3, 7. 215x2y2z3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1LGA5pjagkNL
Ćwiczenie 12
Który z poniższych jednomianów powstanie po uporządkowaniu jednomianu -2x2y ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. -8xyx2, 2. 6yxx-3, 3. -12xyy6, 4. 4xxyy-2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RY3H2bOMkPrKl
Ćwiczenie 13
Uporządkuj jednomiany. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. -4323a2b3·23a3b = 1. 562x3y6z4, 2. 0,38a2b4, 3. -0,2x5y2, 4. 0,28a3b4, 5. 0,4x3y4, 6. 0,9x6z3, 7. 8a6c3, 8. -8a6b5, 9. -225a2bc3, 10. 12a5b2, 11. -0,7x4z3, 12. -223a3bc3, 13. 0,18a4b4, 14. -8a4c3, 15. -5a2c3, 16. 643x3y6z2, 17. -0,12x2z3, 18. -0,1x3y2, 19. -16a5b4, 20. 233a3bc4, 21. 724x3y6z3
-32xy5z2·-23x2y = 1. 562x3y6z4, 2. 0,38a2b4, 3. -0,2x5y2, 4. 0,28a3b4, 5. 0,4x3y4, 6. 0,9x6z3, 7. 8a6c3, 8. -8a6b5, 9. -225a2bc3, 10. 12a5b2, 11. -0,7x4z3, 12. -223a3bc3, 13. 0,18a4b4, 14. -8a4c3, 15. -5a2c3, 16. 643x3y6z2, 17. -0,12x2z3, 18. -0,1x3y2, 19. -16a5b4, 20. 233a3bc4, 21. 724x3y6z3
-14ab·-0,2a2b3·0,1 = 1. 562x3y6z4, 2. 0,38a2b4, 3. -0,2x5y2, 4. 0,28a3b4, 5. 0,4x3y4, 6. 0,9x6z3, 7. 8a6c3, 8. -8a6b5, 9. -225a2bc3, 10. 12a5b2, 11. -0,7x4z3, 12. -223a3bc3, 13. 0,18a4b4, 14. -8a4c3, 15. -5a2c3, 16. 643x3y6z2, 17. -0,12x2z3, 18. -0,1x3y2, 19. -16a5b4, 20. 233a3bc4, 21. 724x3y6z3
-z2·-x3·(-3,5z)·0,2x = 1. 562x3y6z4, 2. 0,38a2b4, 3. -0,2x5y2, 4. 0,28a3b4, 5. 0,4x3y4, 6. 0,9x6z3, 7. 8a6c3, 8. -8a6b5, 9. -225a2bc3, 10. 12a5b2, 11. -0,7x4z3, 12. -223a3bc3, 13. 0,18a4b4, 14. -8a4c3, 15. -5a2c3, 16. 643x3y6z2, 17. -0,12x2z3, 18. -0,1x3y2, 19. -16a5b4, 20. 233a3bc4, 21. 724x3y6z3
22a4c·-8c2 = 1. 562x3y6z4, 2. 0,38a2b4, 3. -0,2x5y2, 4. 0,28a3b4, 5. 0,4x3y4, 6. 0,9x6z3, 7. 8a6c3, 8. -8a6b5, 9. -225a2bc3, 10. 12a5b2, 11. -0,7x4z3, 12. -223a3bc3, 13. 0,18a4b4, 14. -8a4c3, 15. -5a2c3, 16. 643x3y6z2, 17. -0,12x2z3, 18. -0,1x3y2, 19. -16a5b4, 20. 233a3bc4, 21. 724x3y6z3
0,8xy24·-0,5x2 = 1. 562x3y6z4, 2. 0,38a2b4, 3. -0,2x5y2, 4. 0,28a3b4, 5. 0,4x3y4, 6. 0,9x6z3, 7. 8a6c3, 8. -8a6b5, 9. -225a2bc3, 10. 12a5b2, 11. -0,7x4z3, 12. -223a3bc3, 13. 0,18a4b4, 14. -8a4c3, 15. -5a2c3, 16. 643x3y6z2, 17. -0,12x2z3, 18. -0,1x3y2, 19. -16a5b4, 20. 233a3bc4, 21. 724x3y6z3
13abc3·-8a2 = 1. 562x3y6z4, 2. 0,38a2b4, 3. -0,2x5y2, 4. 0,28a3b4, 5. 0,4x3y4, 6. 0,9x6z3, 7. 8a6c3, 8. -8a6b5, 9. -225a2bc3, 10. 12a5b2, 11. -0,7x4z3, 12. -223a3bc3, 13. 0,18a4b4, 14. -8a4c3, 15. -5a2c3, 16. 643x3y6z2, 17. -0,12x2z3, 18. -0,1x3y2, 19. -16a5b4, 20. 233a3bc4, 21. 724x3y6z3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Z89WAzBPfRJ
Ćwiczenie 14
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie jednomiany lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. -2,5a4b3=-0,5ab2· 1. 5a3b, 2. 2xy, 3. 25am2, 4. 5a4b, 5. 25am3, 6. 4kl, 7. -2xyz, 8. 4k2
2xy2=2y· 1. 5a3b, 2. 2xy, 3. 25am2, 4. 5a4b, 5. 25am3, 6. 4kl, 7. -2xyz, 8. 4k2
-2kl2=-0,5l· 1. 5a3b, 2. 2xy, 3. 25am2, 4. 5a4b, 5. 25am3, 6. 4kl, 7. -2xyz, 8. 4k2
5a2m3p=15amp· 1. 5a3b, 2. 2xy, 3. 25am2, 4. 5a4b, 5. 25am3, 6. 4kl, 7. -2xyz, 8. 4k2
2xyz3=-z2· 1. 5a3b, 2. 2xy, 3. 25am2, 4. 5a4b, 5. 25am3, 6. 4kl, 7. -2xyz, 8. 4k2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1cuk5BmPcX1M
Ćwiczenie 15
Którą z poniższych sum algebraicznych otrzymamy po zredukowaniu wyrazów podobnych sumy algebraicznej 4xy-2x+xy-x+5y-7+y? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 4xy-3x+6y-7, 2. 5xy-2x+6y-7, 3. 4xy-2x+5y-7, 4. 5xy-3x+6y-7
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RrJHfRMS98cSr
Ćwiczenie 16
Zredukuj wyrazy podobne sumy algebraicznej. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. -22x2+3x2y-2xy+2x2-5yx = 1. -2x2-7xy+3x2y, 2. -3x5+5xy+4x2y, 3. -3,05xy2+2,85x2y-5,8x2y2, 4. 156x+1415y, 5. 42ab-1,4a3+24a, 6. 3,15xy4+1,65x5y-5,8x3y2, 7. -116x+1320y, 8. 4x3+8xy-6x2y, 9. 63ab-1,4a2-23a, 10. -126x-1312y, 11. -3,35xy4-4,85x2y+5,8x3y3, 12. 84ab+1,4a5-22a
1,7xy2+2,6x2y-5,8x2y2+0,25yx2-4,75y2x = 1. -2x2-7xy+3x2y, 2. -3x5+5xy+4x2y, 3. -3,05xy2+2,85x2y-5,8x2y2, 4. 156x+1415y, 5. 42ab-1,4a3+24a, 6. 3,15xy4+1,65x5y-5,8x3y2, 7. -116x+1320y, 8. 4x3+8xy-6x2y, 9. 63ab-1,4a2-23a, 10. -126x-1312y, 11. -3,35xy4-4,85x2y+5,8x3y3, 12. 84ab+1,4a5-22a
53ab-3,2a2+3ab-23a+1,8a2 = 1. -2x2-7xy+3x2y, 2. -3x5+5xy+4x2y, 3. -3,05xy2+2,85x2y-5,8x2y2, 4. 156x+1415y, 5. 42ab-1,4a3+24a, 6. 3,15xy4+1,65x5y-5,8x3y2, 7. -116x+1320y, 8. 4x3+8xy-6x2y, 9. 63ab-1,4a2-23a, 10. -126x-1312y, 11. -3,35xy4-4,85x2y+5,8x3y3, 12. 84ab+1,4a5-22a
-23x+34y-12x+25y = 1. -2x2-7xy+3x2y, 2. -3x5+5xy+4x2y, 3. -3,05xy2+2,85x2y-5,8x2y2, 4. 156x+1415y, 5. 42ab-1,4a3+24a, 6. 3,15xy4+1,65x5y-5,8x3y2, 7. -116x+1320y, 8. 4x3+8xy-6x2y, 9. 63ab-1,4a2-23a, 10. -126x-1312y, 11. -3,35xy4-4,85x2y+5,8x3y3, 12. 84ab+1,4a5-22a
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R46UkXXWYYZ0u
Ćwiczenie 17
Połącz w pary tak, aby połączyć sumę algebraiczną z odpowiadającym jej jednomianem. -8x+10x+x Możliwe odpowiedzi: 1. -0,5x, 2. 0,5x, 3. 3x, 4. -3x, 5. x 2,5x-4x+x Możliwe odpowiedzi: 1. -0,5x, 2. 0,5x, 3. 3x, 4. -3x, 5. x -5x+3x-x Możliwe odpowiedzi: 1. -0,5x, 2. 0,5x, 3. 3x, 4. -3x, 5. x 3,5x-2x-x Możliwe odpowiedzi: 1. -0,5x, 2. 0,5x, 3. 3x, 4. -3x, 5. x 4,5x-2,5x-x Możliwe odpowiedzi: 1. -0,5x, 2. 0,5x, 3. 3x, 4. -3x, 5. x
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RLhjfK685Jrrd
Ćwiczenie 18
Jaką postać będzie miało wyrażenie -3x+2y-8+4x-5y+3 po opuszczeniu nawiasów i redukcji wyrazów podobnych? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. x-3y-5, 2. -7x+7y-11, 3. -x+3y+5, 4. x-7y+5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1XqtJsXrDXA4
Ćwiczenie 19
Jaką postać będzie miało wyrażenie -5x+2y-7-4x-3y+1 po opuszczeniu nawiasów i redukcji wyrazów podobnych? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. -x-y-6, 2. -9x+5y-8, 3. -x+5y-6, 4. -9x-y-8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RJKYVrkXnohrN1
Ćwiczenie 20
Zapisz podane wyrażenia bez użycia nawiasów i zredukuj wyrazy podobne. Połącz w pary jednomiany przed uporządkowaniem z odpowiadającymi im jednomianami po uporządkowaniu. 5x--3x+2y-z+3x-y+5z Możliwe odpowiedzi: 1. 10x2+2,5y-3,5z2-2z, 2. 5xy2-x2y-5y2+4x2, 3. -5ab+6a-7,9b-2, 4. 11x-3y+6z, 5. -5,5a2b3+2,5a3b2+1,5a2b2 -3,5ab-4a+0,7b-2+-1,5ab-7,2b+2a-4 Możliwe odpowiedzi: 1. 10x2+2,5y-3,5z2-2z, 2. 5xy2-x2y-5y2+4x2, 3. -5ab+6a-7,9b-2, 4. 11x-3y+6z, 5. -5,5a2b3+2,5a3b2+1,5a2b2 2x2--5x2-4y+3,5z2-1,5y -3x2+2z Możliwe odpowiedzi: 1. 10x2+2,5y-3,5z2-2z, 2. 5xy2-x2y-5y2+4x2, 3. -5ab+6a-7,9b-2, 4. 11x-3y+6z, 5. -5,5a2b3+2,5a3b2+1,5a2b2 4xy2+-2x2y-5y2+3x2--x2-x2y-xy2 Możliwe odpowiedzi: 1. 10x2+2,5y-3,5z2-2z, 2. 5xy2-x2y-5y2+4x2, 3. -5ab+6a-7,9b-2, 4. 11x-3y+6z, 5. -5,5a2b3+2,5a3b2+1,5a2b2 -5a2b3-4a3b2+a2b2+-1,5b2a3-0,5b3a2-a2b2+3,5a2b2 Możliwe odpowiedzi: 1. 10x2+2,5y-3,5z2-2z, 2. 5xy2-x2y-5y2+4x2, 3. -5ab+6a-7,9b-2, 4. 11x-3y+6z, 5. -5,5a2b3+2,5a3b2+1,5a2b2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDaXF0N96fjhi
Ćwiczenie 21
W trójkącie KLM długość podstawy KL wynosi 12y, wysokość opuszczona na podstawę KL z wierzchołka M stanowi 1,5 długości podstawy. Zapisz w postaci uporządkowanego jednomianu wyrażenie opisujące pole tego trójkąta. Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiedni jednomian lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź: Pole tego trójkąta wynosi 1. 0,1857y4, 2. 0,1587y3, 3. 0,1875y2, 4. 0,1785y2, 5. 0,1887y2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1FVALDVQBtDG
Ćwiczenie 22
Pole trójkąta jest opisane za pomocą wyrażenia 2,7x3y2, a jego podstawa za pomocą wyrażenia 5,4xy. Zapisz w postaci uporządkowanego jednomianu wyrażenie opisujące wysokość trójkąta opuszczoną na tę podstawę. Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiedni jednomian lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź: Wysokość trójkąta wynosi 1. xy, 2. xy3, 3. x2y, 4. xy2, 5. xy4, 6. x4y, 7. x3y.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7pZCO3ZHy2cI
Ćwiczenie 23
Jeden z boków prostokąta ma długość x, a drugi stanowi 40% tej długości. Zapisz w postaci uporządkowanych jednomianów wyrażenia opisujące obwód i pole tego prostokąta. Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w luki odpowiednie jednomiany lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź: Pole tego prostokąta wynosi P= 1. 2,4x, 2. 2,6x, 3. 2,8x, 4. 0,2x3, 5. 0,8x2, 6. 0,4x2, natomiast jego obwód L= 1. 2,4x, 2. 2,6x, 3. 2,8x, 4. 0,2x3, 5. 0,8x2, 6. 0,4x2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1YLfgB3H8J1k
Ćwiczenie 24
Tort przygotowany na przyjęcie urodzinowe Ali ważył x kilogramów. Ala odkroiła 20% tortu dla brata i siostry, którzy nie mogli być obecni na przyjęciu. Pozostałą część podzieliła równo pomiędzy wszystkich uczestników przyjęcia. Ile ważył kawałek tortu, jaki otrzymał każdy uczestnik, jeżeli Ala zaprosiła 7 koleżanek i 8 kolegów? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiedni jednomian lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź: Kawałek tortu ważył 1. 0,15x, 2. 0,35x, 3. 0,015x, 4. 0,10x, 5. 0,25x, 6. 0,05x.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDV6r7aRyAsJE
Ćwiczenie 25
Zosia zrobiła łańcuch choinkowy o długości x. Łańcuch zrobiony przez Olę stanowił 45 długości łańcucha Zosi. Łańcuch Kasi był 1,7 razy dłuższy od łańcucha Oli, a łańcuch Asi był 1,2 razy dłuższy od łańcucha Kasi. Jaka była długość łańcucha wykonanego przez Asię? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiedni jednomian lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź: Długość łańcucha wynosiła 1. 1,632x, 2. 2,662x, 3. 1,236x, 4. 3,622x, 5. 1,362x.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKd30QDReKj33
Ćwiczenie 26
Rozstrzygnij, czy równość jest prawdziwa, czy fałszywa. Zaznacz wszystkie poprawne równości. Możliwe odpowiedzi: 1. -3xy2·-1,5x·2x2y=-9x4y3, 2. -22ab2-3b+53b-2b2a-2ab=43b-32ab2-2ab, 3. -x2y+3xy-5--2yx2+xy+2=-3x2y-4xy+3, 4. -2,5ab2·-4ab22=-40a3b6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1NriRTX2RPx3
Ćwiczenie 27
Utworzono liczbę trzycyfrową o cyfrze setek a cyfrze dziesiątek b i cyfrze jedności c.
Od tej liczby odjęto liczbę trzycyfrową o cyfrze setek b cyfrze dziesiątek c i cyfrze jedności a. Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę będącą wynikiem tego odejmowania. Uzupełnij poniższą odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiedni jednomian. Odpowiedź: Wynik odejmowania wynosi 1. 9a-99b+90c, 2. 90a+99b+9c, 3. 99a-90b-9c, 4. 9a+90b-99c.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 28

Wykonaj działania.

  1. 3x2y-2x-2y+3xy-5xy+8y-x+3

  2. -7aab+2a2b3+3a-5b4b-8a

  3. 5x2y-2x+4y-x3y-7x2y2+7,5x2y2-0,75xy

  4. 22x-3y22x+3y-22x-3y22x-3y

  5. 123a+212b123a+212b-225a2+3ab-5b2

  6. 7,5x-3,4xy-2x+5y-2,85x2-10xy

  7. 6ab-2a22a+6ab-23a3ab-212a

R1MH2hYuSbxy1
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RKwhCOpEbPc
Ćwiczenie 29
Uzupełnij tabelę wynikami mnożenia wyrażeń algebraicznych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1AIuo4v0INdk
Ćwiczenie 29
Połącz działania z wynikami mnożenia wyrażeń algebraicznych. (x+8)·(x+1)  Możliwe odpowiedzi: 1. 12x2+6x+16, 2. 6x2+72+192, 3. 2x2+18x+16, 4. 6x2+75x+204, 5. x2+12x+32, 6. 2x2+19x+17, 7. 3x2+36x+96, 8. x2+252x+34, 9. x2+9x+8 2x+8·(x+1) Możliwe odpowiedzi: 1. 12x2+6x+16, 2. 6x2+72+192, 3. 2x2+18x+16, 4. 6x2+75x+204, 5. x2+12x+32, 6. 2x2+19x+17, 7. 3x2+36x+96, 8. x2+252x+34, 9. x2+9x+8 (2x+8+1)·(x+1) Możliwe odpowiedzi: 1. 12x2+6x+16, 2. 6x2+72+192, 3. 2x2+18x+16, 4. 6x2+75x+204, 5. x2+12x+32, 6. 2x2+19x+17, 7. 3x2+36x+96, 8. x2+252x+34, 9. x2+9x+8 3x+4·(x+8) Możliwe odpowiedzi: 1. 12x2+6x+16, 2. 6x2+72+192, 3. 2x2+18x+16, 4. 6x2+75x+204, 5. x2+12x+32, 6. 2x2+19x+17, 7. 3x2+36x+96, 8. x2+252x+34, 9. x2+9x+8 3x+4·2x+8 Możliwe odpowiedzi: 1. 12x2+6x+16, 2. 6x2+72+192, 3. 2x2+18x+16, 4. 6x2+75x+204, 5. x2+12x+32, 6. 2x2+19x+17, 7. 3x2+36x+96, 8. x2+252x+34, 9. x2+9x+8 3x+4·(2x+8+1)  Możliwe odpowiedzi: 1. 12x2+6x+16, 2. 6x2+72+192, 3. 2x2+18x+16, 4. 6x2+75x+204, 5. x2+12x+32, 6. 2x2+19x+17, 7. 3x2+36x+96, 8. x2+252x+34, 9. x2+9x+8 (12x+2)·(x+8) Możliwe odpowiedzi: 1. 12x2+6x+16, 2. 6x2+72+192, 3. 2x2+18x+16, 4. 6x2+75x+204, 5. x2+12x+32, 6. 2x2+19x+17, 7. 3x2+36x+96, 8. x2+252x+34, 9. x2+9x+8 (12x+2)·2(x+8) Możliwe odpowiedzi: 1. 12x2+6x+16, 2. 6x2+72+192, 3. 2x2+18x+16, 4. 6x2+75x+204, 5. x2+12x+32, 6. 2x2+19x+17, 7. 3x2+36x+96, 8. x2+252x+34, 9. x2+9x+8 (12x+2)·(2(x+8)+1)  Możliwe odpowiedzi: 1. 12x2+6x+16, 2. 6x2+72+192, 3. 2x2+18x+16, 4. 6x2+75x+204, 5. x2+12x+32, 6. 2x2+19x+17, 7. 3x2+36x+96, 8. x2+252x+34, 9. x2+9x+8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
R1AIb29VzSSvl
Ćwiczenie 30
Uzupełnij tabelę wynikami mnożenia wyrażeń algebraicznych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RduBCSROlkDWo
Ćwiczenie 30
Posegreguj wyniki mnożenia wyrażeń algebraicznych, przyporządkowując je do odpowiedniej grupy. Przeciągnij wyrażenia algebraiczne do odpowiednich grup. wynik mnożenia wyrażeń algebraicznych jest wyrażeniem czwartego stopnia Możliwe odpowiedzi: 1. 3x2+3·2x21, 2. x+3·2x21, 3. 42x21·x2+3, 4. x2+3·2x21, 5. x+3·2x1, 6. 42x21·x+3, 7. x2+3·2x1, 8. 3x2+3·2x1, 9. 42x21·3x2+3 wynik mnożenia wyrażeń algebraicznych jest wyrażeniem trzeciego stopnia Możliwe odpowiedzi: 1. 3x2+3·2x21, 2. x+3·2x21, 3. 42x21·x2+3, 4. x2+3·2x21, 5. x+3·2x1, 6. 42x21·x+3, 7. x2+3·2x1, 8. 3x2+3·2x1, 9. 42x21·3x2+3 wynik mnożenia wyrażeń algebraicznych jest wyrażeniem drugiego stopnia Możliwe odpowiedzi: 1. 3x2+3·2x21, 2. x+3·2x21, 3. 42x21·x2+3, 4. x2+3·2x21, 5. x+3·2x1, 6. 42x21·x+3, 7. x2+3·2x1, 8. 3x2+3·2x1, 9. 42x21·3x2+3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1e9qOeZYFLDJ
Ćwiczenie 31
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia algebraiczne lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. -5kk2+lk-l2-3k4+k3l2-8=-8k4+1. 2k2l3, 2. -8l2, 3. 2k3l2, 4. 8l2, 5. 8k2, 6. kl-5k2l+5kl3-8 5klk-2l-k+3l-2k+5l=5k2l-10kl2+2k2+1. 2k2l3, 2. -8l2, 3. 2k3l2, 4. 8l2, 5. 8k2, 6. kl-15l2 -k2l2+3kl-2kl-2lkl+2l=-3k2l2-3kl+1. 2k2l3, 2. -8l2, 3. 2k3l2, 4. 8l2, 5. 8k2, 6. kl 2k-3l2k+3l-2k-3k+5l=1. 2k2l3, 2. -8l2, 3. 2k3l2, 4. 8l2, 5. 8k2, 6. kl-3l2-10kl
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ry7pLeLx8KVNI
Ćwiczenie 32
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Pole prostokąta o bokach 3a-13a+1 wynosi 9a2-6a+1., 2. Wynikiem działania -2x+y3x-2y-3xy jest -6x2+4xy-2y2., 3. Objętość sześcianu o krawędzi k-2 wynosi k3-6k2+12k-8., 4. Kwadrat liczby x+3 jest o 9 większy od kwadratu liczby x., 5. Wyrażenia a1a-1a-1a+1-2a+2 są równe.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RxsggTOmYjqko
Ćwiczenie 33
Zaznacz wyrażenie, które otrzymamy po odjęciu liczby 1 od iloczynu wyrażeń 2x+12x-1. Możliwe odpowiedzi: 1. 4x2-2, 2. 4x2, 3. 4x2-4x, 4. 4x2+4x
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
R12K4k0nsc6N91
Ćwiczenie 34
Uzupełnij tabelę wynikami mnożenia wyrażeń algebraicznych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1MYLNlkvIMgI
Ćwiczenie 34
Zaznacz poprawne zakończenia zdania. Wynikiem mnożenia wyrażeń 3y1 oraz 22xy+11 jest Możliwe odpowiedzi: 1. 12xy24xy+3y1., 2. 12xy24xy+3y., 3. 12xy28xy+3y1.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1F2inzxnNzjn
Ćwiczenie 35
Zaznacz poprawne zakończenia zdania. Wynikiem mnożenia wyrażeń y+1222xy1 jest Możliwe odpowiedzi: 1. 4xy2+2xy2y1., 2. 2xy2+2xy2y2., 3. 4xy2+2xy2x1.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1VmdccqqoUtn
Ćwiczenie 36
Zaznacz poprawne zakończenia zdania. Wynikiem mnożenia wyrażeń 2y2+y2xy+1 jest Możliwe odpowiedzi: 1. 4xy3+2xy22y2+y., 2. 4xy3+2xy22y2+x., 3. 4xy3+2xy22y2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rdhb4XAiFkhmu1
Ćwiczenie 35
Połącz w pary wyrażenia równe sobie. 3x23x-48-6x+2x2 Możliwe odpowiedzi: 1. 3x2-26x+2, 2. 6x-7x2, 3. 4x2-96x, 4. -12x2+26x-6, 5. 3x2-6x-4 3x-23x-2 Możliwe odpowiedzi: 1. 3x2-26x+2, 2. 6x-7x2, 3. 4x2-96x, 4. -12x2+26x-6, 5. 3x2-6x-4 (22x-322x+3-5x2+6x+1 Możliwe odpowiedzi: 1. 3x2-26x+2, 2. 6x-7x2, 3. 4x2-96x, 4. -12x2+26x-6, 5. 3x2-6x-4 --26x+8-23x-223x+2 Możliwe odpowiedzi: 1. 3x2-26x+2, 2. 6x-7x2, 3. 4x2-96x, 4. -12x2+26x-6, 5. 3x2-6x-4 332x-3x2-26x+4x2 Możliwe odpowiedzi: 1. 3x2-26x+2, 2. 6x-7x2, 3. 4x2-96x, 4. -12x2+26x-6, 5. 3x2-6x-4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1XmuWs7MR9su
Ćwiczenie 36
Dane są wyrażenia algebraiczne: A=3xy-2, B=-2x+5y, C=x+2xy oraz D=3x. Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 2·A-B·C
Odpowiedź: Wynik to 1. 16x8y+35x2y2-12x2-20xy, 2. xy-6+8x2-4x2y-4xy2, 3. xy-4-2x2+4x2y-10xy2, 4. 3x8-6x2y+2x+5y, 5. -12x3y-15x2y2+12x2+10xy, 6. 6x2+6x2y-4x-15y, 7. -18x3y+45x2y2+12x2-30xy, 8. 3x2+6x2y+2x-5y, 9. xy+2-4x2+4x2y+12xy2.
C·D-B
Odpowiedź: Wynik to 1. 16x8y+35x2y2-12x2-20xy, 2. xy-6+8x2-4x2y-4xy2, 3. xy-4-2x2+4x2y-10xy2, 4. 3x8-6x2y+2x+5y, 5. -12x3y-15x2y2+12x2+10xy, 6. 6x2+6x2y-4x-15y, 7. -18x3y+45x2y2+12x2-30xy, 8. 3x2+6x2y+2x-5y, 9. xy+2-4x2+4x2y+12xy2.
A·B·D
Odpowiedź: Wynik to 1. 16x8y+35x2y2-12x2-20xy, 2. xy-6+8x2-4x2y-4xy2, 3. xy-4-2x2+4x2y-10xy2, 4. 3x8-6x2y+2x+5y, 5. -12x3y-15x2y2+12x2+10xy, 6. 6x2+6x2y-4x-15y, 7. -18x3y+45x2y2+12x2-30xy, 8. 3x2+6x2y+2x-5y, 9. xy+2-4x2+4x2y+12xy2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RNNCTqee6Xxwe
Ćwiczenie 37
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia algebraiczne lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Różnicę iloczynu liczby 2a+5 przez liczbę a-2 i iloczynu liczby a+3 przez liczbę a-4 opisuje wyrażenie 1. 9x2-4x, 2. 3x2+9x, 3. a2-6a+3, 4. 10x2+25x+2, 5. 9x4-2x, 6. a3+4a-2, 7. 15x2-30x-5, 8. a2+2a+2, 9. 5x2+20x-1. Sumę podwojonego iloczynu liczby 2x przez liczbę x+5 i iloczynu liczby x1 przez liczbę x+1 opisuje wyrażenie 1. 9x2-4x, 2. 3x2+9x, 3. a2-6a+3, 4. 10x2+25x+2, 5. 9x4-2x, 6. a3+4a-2, 7. 15x2-30x-5, 8. a2+2a+2, 9. 5x2+20x-1. Liczbę o 2x większą od iloczynu liczby 3x-2 przez liczbę 3x opisuje wyrażenie 1. 9x2-4x, 2. 3x2+9x, 3. a2-6a+3, 4. 10x2+25x+2, 5. 9x4-2x, 6. a3+4a-2, 7. 15x2-30x-5, 8. a2+2a+2, 9. 5x2+20x-1.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 38

Dane są dwa wielokąty FG. O ile pole wielokąta G jest większe od pola wielokąta F?

R1A9nTACFj4wv
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RzBQ9SSOGG66D
Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 9,5x2-3x-21,5, 2. 6,5x2+9x-21,4, 3. 12,5x2-12x+21,2, 4. 3,5x2+6x+21,1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rr3ZnLwxIrLVH
Ćwiczenie 39
Pole której figury jest większe: prostokąta o bokach 2x+3x-1 czy trójkąta prostokątnego o przyprostokątnych 4x-1x+4? O ile jest większe? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
Odpowiedź: Pole 1. trójkąta prostokątnego, 2. 4,7x-2, 3. 6,5x+1, 4. 5,4x-3, 5. 6,2x+4, 6. prostokąta jest większe o 1. trójkąta prostokątnego, 2. 4,7x-2, 3. 6,5x+1, 4. 5,4x-3, 5. 6,2x+4, 6. prostokąta.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rq7m9dM2Q4WWu
Ćwiczenie 40
Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego iloczyn liczby trzycyfrowej, której cyfrą setek jest a, cyfrą dziesiątek jest b i cyfrą jedności jest c przez liczbę trzycyfrową, w której przestawiono cyfry setek i jedności, pozostawiając cyfrę dziesiątek bez zmiany. Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiednie wyrażenie lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
Odpowiedź: Tą liczbą jest 1. 100ac+1010ab+1015bc+10a2+100b2-100c2, 2. 1001ac-1010ab+1001bc+100a2-100b2+10c2, 3. 10001ac+1010ab+1010bc+100a2-100b2-100c2, 4. 10001ac+1010ab+1010bc+100a2+100b2+100c2, 5. 10001ac+1010ab+1010bc-100a2-100b2+100c2, 6. 101ac+1010ab+1011bc-100a2+10b2+100c2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RbrILzE3J8ZDs
Ćwiczenie 41
Zeszyt kosztuje x złotych, książka jest od niego o 4,40  droższa, długopis jest 4 razy tańszy od książki, a cena ołówka stanowi 20% ceny zeszytu. Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego i doprowadź je do najprostszej postaci, a następnie uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Za 2 zeszyty, książkę i długopis trzeba zapłacić 1. 41,3+2,95x, 2. 40,3-1,55x, 3. 0,4x-4,6, 4. 0,6x+4,4, 5. 0,2x+4,2, 6. 3,25x+5,5, 7. 4,15x+4,5, 8. 42,3-1,95x, 9. 2,55x-6,5. Książka jest droższa od dwóch ołówków o 1. 41,3+2,95x, 2. 40,3-1,55x, 3. 0,4x-4,6, 4. 0,6x+4,4, 5. 0,2x+4,2, 6. 3,25x+5,5, 7. 4,15x+4,5, 8. 42,3-1,95x, 9. 2,55x-6,5. Kasia, która za książkę, 3 długopisy i ołówek zapłaciła banknotem pięćdziesięciozłotowym, otrzymała 1. 41,3+2,95x, 2. 40,3-1,55x, 3. 0,4x-4,6, 4. 0,6x+4,4, 5. 0,2x+4,2, 6. 3,25x+5,5, 7. 4,15x+4,5, 8. 42,3-1,95x, 9. 2,55x-6,5 reszty.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R19v6KUdzxQWc
Ćwiczenie 42
Sok kosztuje k złotych m groszy, a bułka m złotych k groszy. Ala kupiła x soków i y bułek, a Jola x bułek i y soków. Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego różnicę wydatków Ali i Joli w złotych i sprowadź to wyrażenie do najprostszej postaci. Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiednie wyrażenie lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
Odpowiedź: Różnica wydatków jest ukazana równaniem1. 0,99xk-0,99xm+0,99ym-0,99yk, 2. 0,93xk-0,93xm-0,93ym-0,93yk, 3. 0,91xk+0,91xm+0,91ym-0,91yk, 4. 0,98xk-0,98xm+0,98ym+0,98yk.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 43

Jaka jest wysokość trapezu przedstawionego na rysunku, jeżeli wiadomo, że jego pole jest równe 3x2+5xy-2y2?

R2wbJlaIWBELv
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1SsLRqFlgpK9
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 4x+2y, 2. 4x-2y, 3. 2x+4y, 4. 2x-4y
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 44

Zapisz w najprostszej postaci wyrażenie, opisujące pole pięciokąta ADCFE.

RUh0nEJWQ354j1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1cL1nSh6SVX0
Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 8,5x2+0,5x, 2. 4,5x2+0,10x, 3. 6,5x2+0,15x, 4. 2,5x2+0,25x
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 45

Rysunek przedstawia trapez.

R1OVKi2JtKoCA1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1asGDdxQvUri
Które wyrażenia opisują pole trapezu? Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. 3x+a2x-a-x+a2x-a, 2. 3x+a2x-a-x2x-a, 3. 122x-a·4x, 4.  122x-a4x+2a
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
RisWvRhNda0rG1
Ćwiczenie 46
Uzupełnij tabelę wynikami mnożenia wyrażeń algebraicznych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RqV6qbelsBzSx
Ćwiczenie 46
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia algebraiczne lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Wynikiem mnożenia dwumianów xy+2x2 oraz xy jest 1. 52x3y2+5x3+20x2y340x2y, 2. 5x3y210x35x2y3+10x2y, 3. 2x3x2yxy2, 4. x3+152x2y+4xy2, 5. 2x5y+x4y2x312x2y, 6. 5x5y310x5y52x3y2+5x3, 7. 12x3y2x3+4x2y3+8x2y, 8. x3y2+2x3x2y32x2y, 9. x5y3+2x5y12x3y2x3.Wynikiem działania x3y12x·xy+2x2 jest 1. 52x3y2+5x3+20x2y340x2y, 2. 5x3y210x35x2y3+10x2y, 3. 2x3x2yxy2, 4. x3+152x2y+4xy2, 5. 2x5y+x4y2x312x2y, 6. 5x5y310x5y52x3y2+5x3, 7. 12x3y2x3+4x2y3+8x2y, 8. x3y2+2x3x2y32x2y, 9. x5y3+2x5y12x3y2x3.Wynikiem mnożenia dwumianów xy+2x2 oraz 12x+4y jest 1. 52x3y2+5x3+20x2y340x2y, 2. 5x3y210x35x2y3+10x2y, 3. 2x3x2yxy2, 4. x3+152x2y+4xy2, 5. 2x5y+x4y2x312x2y, 6. 5x5y310x5y52x3y2+5x3, 7. 12x3y2x3+4x2y3+8x2y, 8. x3y2+2x3x2y32x2y, 9. x5y3+2x5y12x3y2x3.Wynikiem działania xy·x2y2+2x2 jest 1. 52x3y2+5x3+20x2y340x2y, 2. 5x3y210x35x2y3+10x2y, 3. 2x3x2yxy2, 4. x3+152x2y+4xy2, 5. 2x5y+x4y2x312x2y, 6. 5x5y310x5y52x3y2+5x3, 7. 12x3y2x3+4x2y3+8x2y, 8. x3y2+2x3x2y32x2y, 9. x5y3+2x5y12x3y2x3.Wynikiem mnożenia dwumianów 12x+4y oraz x2y2+2x2 jest 1. 52x3y2+5x3+20x2y340x2y, 2. 5x3y210x35x2y3+10x2y, 3. 2x3x2yxy2, 4. x3+152x2y+4xy2, 5. 2x5y+x4y2x312x2y, 6. 5x5y310x5y52x3y2+5x3, 7. 12x3y2x3+4x2y3+8x2y, 8. x3y2+2x3x2y32x2y, 9. x5y3+2x5y12x3y2x3.Wynikiem działania x3y12x·x2y2+2x2 jest 1. 52x3y2+5x3+20x2y340x2y, 2. 5x3y210x35x2y3+10x2y, 3. 2x3x2yxy2, 4. x3+152x2y+4xy2, 5. 2x5y+x4y2x312x2y, 6. 5x5y310x5y52x3y2+5x3, 7. 12x3y2x3+4x2y3+8x2y, 8. x3y2+2x3x2y32x2y, 9. x5y3+2x5y12x3y2x3.Wynikiem mnożenia dwumianów xy oraz 5x2y22x2 jest 1. 52x3y2+5x3+20x2y340x2y, 2. 5x3y210x35x2y3+10x2y, 3. 2x3x2yxy2, 4. x3+152x2y+4xy2, 5. 2x5y+x4y2x312x2y, 6. 5x5y310x5y52x3y2+5x3, 7. 12x3y2x3+4x2y3+8x2y, 8. x3y2+2x3x2y32x2y, 9. x5y3+2x5y12x3y2x3.Wynikiem działania 12x+4y·5x2y22x2jest 1. 52x3y2+5x3+20x2y340x2y, 2. 5x3y210x35x2y3+10x2y, 3. 2x3x2yxy2, 4. x3+152x2y+4xy2, 5. 2x5y+x4y2x312x2y, 6. 5x5y310x5y52x3y2+5x3, 7. 12x3y2x3+4x2y3+8x2y, 8. x3y2+2x3x2y32x2y, 9. x5y3+2x5y12x3y2x3.Wynikiem mnożenia dwumianów x3y12x oraz 5x2y22x2 jest 1. 52x3y2+5x3+20x2y340x2y, 2. 5x3y210x35x2y3+10x2y, 3. 2x3x2yxy2, 4. x3+152x2y+4xy2, 5. 2x5y+x4y2x312x2y, 6. 5x5y310x5y52x3y2+5x3, 7. 12x3y2x3+4x2y3+8x2y, 8. x3y2+2x3x2y32x2y, 9. x5y3+2x5y12x3y2x3.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CosSNgdrtgS
Ćwiczenie 47
Zapisz w najprostszej postaci wyrażenie algebraiczne opisujące daną sytuację. Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Różnicę kwadratu liczby nieparzystej 2n+1i iloczynu dwóch kolejnych liczb nieparzystych mniejszych od niej opisuje wyrażenie 1. 14n+6, 2. 8n2+12n+8, 3. 10n-4, 4. 4n2+10n+8, 5. 12n-2, 6. 6n2-12n+6. Sumę kwadratu liczby parzystej 2n i iloczynu dwóch kolejnych liczb parzystych większych od niej opisuje wyrażenie 1. 14n+6, 2. 8n2+12n+8, 3. 10n-4, 4. 4n2+10n+8, 5. 12n-2, 6. 6n2-12n+6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RwO9Kb45Wwx7z
Ćwiczenie 48
Obraz bez ramy jest prostokątem o długości 2x-1 i szerokości x+4. Szerokość ramy, w której znajduje się obraz, stanowi 10% długości obrazu. Jakie pole powierzchni zajmuje obraz z ramą? O ile większe jest pole powierzchni obrazu od pola powierzchni ramy? Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Obraz z ramą zajmuje 1. 0,62x2+6,54x-3,33 , 2. 3,32x2+5,22x-4,54, 3. 3,36x2+7,44x-4,56, 4. 3,34x2-6,11x-4,58, 5. 0,64x2+6,56x-3,44, 6. 0,63x2+6,55x-3,22. Powierzchnia obrazu jest o 1. 0,62x2+6,54x-3,33 , 2. 3,32x2+5,22x-4,54, 3. 3,36x2+7,44x-4,56, 4. 3,34x2-6,11x-4,58, 5. 0,64x2+6,56x-3,44, 6. 0,63x2+6,55x-3,22 większa od powierzchni ramy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3

Test samosprawdzający

Rozwiąż test, którego celem jest usystematyzowanie wiadomości i umiejętności na temat wyrażeń algebraicznych.

Test jest dwustopniowy. Drugą, trudniejszą część testu, możesz rozwiązać dopiero, gdy zaliczysz część łatwiejszą.

1
Wyrażenia algebraiczne cz.2142170Brawo! To jest poprawne rozwiązanie!Niestety, to nie jest prawidłowe rozwiązanie. Zastanów się i odpowiedz jeszcze raz.1
Test

Wyrażenia algebraiczne cz.2

Liczba pytań:
14
Limit czasu:
21 min
Twój ostatni wynik:
-
Wyrażenia algebraiczne cz.2142170Brawo! To jest poprawne rozwiązanie!Niestety, to nie jest prawidłowe rozwiązanie. Zastanów się i odpowiedz jeszcze raz.1
Test

Wyrażenia algebraiczne cz.2

Liczba pytań:
14
Limit czasu:
21 min
Twój ostatni wynik:
-