E-materiały do kształcenia zawodowego

Procesy wytwarzania odlewów

MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych - Operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107, Technik odlewnik 311705

bg‑cyan

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑zasobu, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

RxNurrBwWGxhN
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Rh7xkqy8VHv0g
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

WprowadzenieDtaV8KmjhWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Zawiera również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: film edukacyjny, animacja 3D, film instruktażowy oraz e‑book.

Film edukacyjny

Film edukacyjnyDgXNqsKR9Film edukacyjny zawiera przegląd metod, jakimi wytwarza się odlewy.

R1cHJQ8H7IK6A
Wygląd ekranu filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

RVq7j7P75qDjA
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R18iSjwiylB13
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R11c3rt6XwT7R
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1SNNvCAtIXRY
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie jej spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

R1HZTz3sBsPyd
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu go pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

RUKkIFBxrtdQY
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

R1MyBGlx8grjI
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

Ry84LVNcsbrVS
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1wqrLdhvxR28
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Animacja 3D

Animacja 3DD4y37ZbhwAnimacja 3D prezentuje proces zalewania formy, krzepnięcia i stygnięcia stopu odlewniczego w formie.

R6Mnr8AKHKXD4
Wygląd ekranu animacji
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Instrukcja obsługi panelu tej animacji jest taka sama, jak instrukcja obsługi filmu edukacyjnego zamieszczona powyżej.

Film instruktażowy

Film instruktażowyD1Fg2bi1LFilm instruktażowy przedstawia różne działy zakładu odlewniczego.

RylV29cob24kl
Wygląd ekranu filmu
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Instrukcja obsługi panelu tego filmu jest taka sama, jak instrukcja obsługi filmu edukacyjnego zamieszczona powyżej.

E‑book

E‑book prezentuje historię odlewnictwa oraz wiele innych informacji z nim związanych.

Aby rozpocząć poznawanie e‑booka, należy kliknąć w jego grafikę.

R1VoCaXafu2fs
Okładka e‑booka
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w grafikę, widoczny będzie na środku ekranu spis treści e‑booka składający się z dziewięciu punktów głównych.

R16bhLhCKo8C5
Spis treści e‑booka
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Aby poznać treści punktów, należy klikać w nie. Użytkownik przeniesiony zostanie wówczas do znajdujących się poniżej tego Spisu treści materiałów odpowiadających tematycznie klikniętemu punktowi.

Żeby powrócić do Spisu treści, należy kliknąć interaktywny tekst znajdujący się pod rozwiniętą treścią:

RFchD72apUgYn
Przycisk umożliwiający powrót od spisu treści
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Użytkownik może również poznawać treści e‑booka, klikając punkty spisu treści widoczne z lewej strony ekranu, po kliknięciu ikony kółka z trzema poziomymi kreskami.

R1NVBKHVx3v1u
Ikona otwierająca boczny spis treści
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się  w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

R1eEiOnW9wrge
Przykładowy wygląd harmonii z ćwiczeniami
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu danego tematu zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie do rozwiązania.

RP9WI0j2LedKt
Przykładowy wygląd ćwiczenia po rozwinięciu treści
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie wybranej opcji, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze precyzuje, co trzeba zrobić. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnego rozwiązania można sięgnąć do informacji zwrotnej, w której wskazany jest materiał multimedialny pozwalający uzupełnić wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej tego przycisku widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Kliknięcie w niego umożliwia poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

R1KKW5hKFRUQv

Słownik pojęć do e‑materiału

Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału; daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

R1L6MqAoxYKNT
Panel do wyszukiwania fraz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w których to pojęcie zostało użyte.

RbhReCG8xuI18
Przykładowy widok wyszukanego pojęcia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Zamieszczone są w nim informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik zawiera spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przeniesienia się z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcje, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik zawiera spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przeniesienia się z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografia to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści