E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R1X8nXpKkMIEE
Na zdjęciu widać przykładowy przycisk nawigujący do poprzedniej strony. W górnej części przycisku znajduje się napis: poprzednia strona. W dolne części przycisku widoczny jest przykładowy napis: interaktywne materiały sprawdzające. Pomiędzy dwoma napisami znajduje się czarna pozioma prosta.
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
R7cEKFx38mxfL
Na zdjęciu widać przykładowy przycisk nawigujący do następnej strony. W górnej części przycisku znajduje się napis: następna strona. W dolne części przycisku widoczny jest przykładowy napis: przewodnik dla nauczyciela. Pomiędzy dwoma napisami znajduje się czarna pozioma prosta.
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wprowadzenie
WprowadzenieD18RrbHIOWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
W ich skład wchodzą: film edukacyjny, gra edukacyjna i program ćwiczeniowy do projektowania.
Film edukacyjny
Film edukacyjnyDKnWAQuJSFilm edukacyjny prezentuje proces przygotowania dokumentacji oraz dobór odpowiednich urządzeń do przeprowadzenia obróbki cieplnej dowolnego elementu.
Ekran filmu wygląda jak na zdjeciu poniżej:
R1Y8FZ9Yy60ZP
Ilustracja przedstawia zrzut ekranu filmu edukacyjnego. Klatka z filmu pochodzi z pierwszych minut filmu. Jest to tytuł: Metalurgia i odlewnictwo, poniżej informacja o kwalifikacji MTL.05. organizacja i prowadzenie procesów metalurgicznych. Tło ma ciemny i niejednorodny kolor. Na dole ekranu znajduje się pasek postępu filmu i przycisk odtwarzania.
Zrzut ekranu filmy edukacyjnego
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
RQzKA5kMTrlYe
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
R1FmdORmpG4Sj
Zdjęcie przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania filmu. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma biały kolor. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
RxznLg9VB6QBH
Zdjęcie przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w filmie. Składa się on z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
RGeWEKFxHdsXS
Grafika przedstawia ikonkę głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Rx4k98p2EoV4C
Grafika przedstawia ikonkę sylwetki człowieka. Rozkłada ona ramiona szeroko na boki.
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1KIiI42LqDO6
Zdjęcie przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, można to stwierdzić po bardziej białym kolorze niż znajdujące się obok inne ikony, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany napisy. Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Klikniętą opcją są wyłączone. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to auto, 1x oraz kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
R144241WeAYL3
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią wyświetla się powyżej panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli 1x oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
RjpqX4M4LyyyH
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
RqveHHJourbGZ
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaD1A411Ru4Gra edukacyjna umożliwia przyswojenie metod wybierania maszyn i urządzeń do procesów metalurgicznych.
Instrukacja użytkowania gry edukacyjnej, znajduje się bezpośrednio nad multimedium gry. Po kliknięciu na prostokąt z napisem „Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej”, następuje rozwinięcie panelu z pełnym opisem instrukcji użytkowania.
R1Rr4rfQ46PyT
Ilustracja przedstawia widok gry edukacyjnej i jej instrukcji. Na górze strony znajduje się kafelek z napisem Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej. Poniżej widoczny jest ekran startowy gry edukacyjnej. Składa się on z ikony umiejscowionej na środku. Poniżej tekst witający użytkownika wraz z jej tytułem, oraz informacja o konieczności użycia trybu pełnoekranowego w celu jej uruchomienia. Na dole ekranu znajduje się duży czarny przycisk z białym napisem Włącz tryb pełnoekranowy.
Umiejscowienie instrukcji gry edukacyjnej
Źródło: GroMar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RK02O7m28dMhQ
Widok instrukcji gry edukacyjnej po rozwinięciu panelu "Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej"
Widok instrukcji gry edukacyjnej po rozwinięciu panelu "Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej"
Źródło: GroMar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Szczegółowa instrukcja znajduje się wewnątrz programu w zakładce „instrukcja” w menu główne.
R19ExmUvGG8PA
Ilustracja przedstawia ekran startowy programu ćwiczeniowego. Znajduje się w nim menu z listą poszczególnych etapów oraz dwa odnośniki, jeden do instrukcji a drugi do notatnika. Na środku ekranu widnieje tekst witający ucznia w grze.
Ekran startowy programu ćwiczeniowego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
RfMjK1Xpp8IZw
Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim. Każdy panel posiada numer oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
R1Gqb6rE6EXgA
Zdjęcie przedstawia otwartą zakładkę z przykładowym zadaniem. Pod nazwą zakładki znajduje się polecenie. Pod poleceniem widać treść zadania z odpowiedziami do wyboru. Po prawej stronie polecenia widać zielony sześciokąt. Poniżej zadania, po prawej stronie panelu znajduje się ikona sprawdź. Po jej lewej stronie widać symbol gumki. Poniżej przycisku sprawdź znajduje się napis pokaż odpowiedź.
Przykładowy wygląd ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.
Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.
R1LGR7j0Y8BoQ
Zdjęcie przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widać trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy z lewej jest zielony. Środek zielonej ikonki jest biały, z jednym fragmentem zielonym, który jest trójkątny. Jego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka jest żółta. Jej jedna połowa jest biała, a druga żółta. Trzecia ikona jest czerwona. Cały jej środek jest czerwony.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćDtsxVx6wMSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć.
R1SlaHNvXmFpn
Ilustracja przedstawia wyszukiwarkę pojęć. Na zrzucie ekranu znajduje się podłużny prostokąt, wewnątrz którego szarą czcionką napisano "Filtruj pojęcia", wewnątrz prostokąta, po prawej stronie znajduje się krzyżyk.
Przykładowy panel filtrowania pojęć
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.
RubuWxH9Kr2vK
Na zdjęciu widoczny jest przykładowy fragment słownika. W górnej części bloku pojęcia znajduje się tytuł. Przykładowo: DRI. Niżej umieszczona jest definicja. Przykładowo: proces redukcji bezpośredniej – produkcji żelaza bezpośrednio z rudy żelaza w temperaturach poniżej temperatury topnienia żelaza, w obecności redukującego gazu syntezowego – najczęściej gazu ziemnego. Poniżej definicji znajduje się link odsyłający do konkretnego zasobu. Przykładowe trzy linki dla podanej definicji: Film edukacyjny raport z procesów metalurgicznych. Gra edukacyjna dobór maszyn i urządzeń do procesów metalurgicznych. Interaktywne materiały sprawdzające.
Widok pojęcia w słowniku i odnośnika przekierowującego do odpowiedniego materiału multimedialnego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaDi8zD29OiPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięDDKyLsh50Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaDERnEbX2Netografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.
Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.