E-materiały do kształcenia zawodowego

Ratownictwo morskie

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych
z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieD17FqtzHfWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

RTcJbGS1Qas0s
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą film instruktażowy, grafika interaktywna i gra „wcielanie się w role”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Film instruktażowy

Film instruktażowyD6fk0S05oFilm instruktażowy ukazuje procedury postępowania w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowotnego ludzi na statku.

Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej:

RizI3SRvwTLls
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Rew4dzRQPjQvf
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R1JqTMKylGNie
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1XIfDjJYG002
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1OYDIkHnVnCC
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Rw8ydXZ1Dq7xI
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1PlCaw1whLAY
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Rm2tyDQuB0mvx
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R16MF7pDqfUvN
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1IkZ5M0VwkZS
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

32

Grafika interaktywna

Grafika interaktywnaD18JbCnZgGrafika interaktywna przedstawia procedurę ratowania człowieka na morzu.

Grafika interaktywna zawiera znaczniki oznaczone cyframi.

RTi1rAxC5jAyi
Przykładowy wygląd grafiki interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu znacznika wyświetlą się opisy do danych pojęć oraz nagrania audio. Nagrania są tożsame z tekstem.

RjS3GEnDVijZ3
Wyświetlanie opisów umieszczonych pod znacznikami na grafice interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opisy znajdują się po prawej stronie grafiki interaktywnej. Można je przeglądać, przesuwając suwak widniejący po ich prawej stronie lub za pomocą scrolla myszki. Jeśli w opisach znajdują się grafiki lub zdjęcia, to kliknięcie na nie spowoduje wyświetlenie ich na pełnym ekranie. Wtedy też możliwe jest przybliżenie danej grafiki lub zdjęcia.

Po kliknięciu na znacznik dowolnego opisu w górnym lewym rogu infografiki wyświetlą się pozostałe, oznaczone cyframi. Dzięki nim w prosty sposób można przejść do innych opisów. Przed znacznikami z cyframi, w górnym lewym rogu infografiki, znajduje się poniższa ikona:

R1MZAGVWF4r4a
Ikona ukrywająca widok znaczników
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Umożliwia ona ukrycie punktów ze znacznikami lub ich wyświetlenie, gdy są wyłączone.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

33

Gra wcielanie się w role

Gra wcielanie się w roleDQOCnbVRDGra wcielanie się w role pozwala wcielić się w jedną z ról: motorzysty w czasie wachty maszynowej podczas pożaru w CMK lub członka załogi w czasie ewakuacji ze statku z powodu tonięcia statku. Do każdej z ról przypisanych jest kilka scenariuszy, które losują się po każdym wyborze roli. Poniższa instrukcja znajduje się również na stronie z multimedium.

Plansza tytułowa gry wygląda następująco. Aby włączyć grę, należy kliknąć przycisk „start”.

RpeyhmgK0JBOf
Ekran startowy gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyświetli się ekran z wyborem scenariusza. Jeden z nich pozwala wcielić się w rolę motorzysty w czasie wachty maszynowej podczas pożaru w CMK, a drugi w rolę członka załogi w czasie ewakuacji ze statku z powodu tonięcia.

RlLLGAsgoB26w
Ekran wyboru scenariusza w grze wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu na jeden z dwóch obrazków odzwierciedlających scenariusze do wyboru wyświetli się opis roli, którą trzeba będzie przyjąć, oraz przycisk „dalej”, który zatwierdza wybór i umożliwia rozpoczęcie gry.

R1C7NL0GqWYux
Ekran z wyborem pierwszego scenariusza gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PmxsBe3Hnlj
Ekran z wyborem drugiego scenariusza gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opisy sytuacji pojawiać się będą w okienkach. Po kliknięciu przycisku „dalej” będą wyświetlać się animacje przedstawiające dane sytuacje.

R1cFM5eZZK8x8
Okno z przykładowym opisem sytuacji z gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czasem na ekranie trzeba będzie kliknąć na odpowiedni element. Zaznaczone to będzie w odpowiedni sposób, np. strzałką.

RqlhirhQ2Bsrt
Interaktywny ekran z animacją z gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zadaniem gracza jest wybranie prawidłowych czynności, które należy wykonać w danej sytuacji. Odpowiada się poprzez kliknięcie na prostokąt. Po najechaniu kursorem myszki na dany prostokąt wyświetli się jego opis (tak jak miało to miejsce w przypadku wyboru scenariusza). W niektórych zadaniach więcej niż jedna odpowiedź jest poprawna. W górnym prawym rogu widnieje czas.

Po kliknięciu każdej odpowiedzi wyświetli się animacja ukazująca tę odpowiedź.

RccylAiX3e6yw
Przykładowa plansza z pytaniem i odpowiedziami do wyboru z gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Błędna odpowiedź kończy grę. Wyświetli się wtedy ekran informujący o tym oraz pozwalający na zagranie w grę od początku.

RI92XMUSmU48U
Przykładowa plansza informująca o końcu gry w grze wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy postąpi się w sposób adekwatny do sytuacji, wyświetli się ekran z gratulacjami.

RVwVaKP9BSmDz
Przykładowa plansza z gratulacjami w grze wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDtjb1HvdCInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

R1OXd3oCtEBcT
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RrVaZjw5nDqBC
Wygląd przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.  W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1JBlemflmI6m
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

R1dyMmby8xXSX
Wygląd panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

RVdnoRcNeflwW
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDXtJuO1FsSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDJkqKlqQAPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDx0skr6z4Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDnqXkHa0fNetografia i bibliografia zawiera spis pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści