E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
WprowadzenieD17FqtzHfWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
RTcJbGS1Qas0s
Grafika przedstawia dwa kafelki ze spisu treści. Są umiejscowione obok siebie. Mają prostokątny kształt. Górna część kafelka to szara grafika z symbolem danego multimedium. Dolna część to tytuł i nazwa multimedium. Lewy kafelek przedstawia dłoń z wyciągniętym palcem wskazującym. Palec wskazuje na okrągły punkt. Od punktu odchodzą kreski do innych punktów oraz do klawiatury. Podpis multimedium brzmi: Procedury postępowania w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowotnego ludzi na statku, film instruktażowy. Prawy kafelek przedstawia cztery złożone razem puzzle. Podpis tego multimedium brzmi: Ratowanie człowieka na morzu, grafika interaktywna.
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film instruktażowyD6fk0S05oFilm instruktażowy ukazuje procedury postępowania w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowotnego ludzi na statku.
Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej:
RizI3SRvwTLls
Zdjęcie przedstawia wygląd ekranu odtwarzania filmu. Ekran jest czarny. W jego dolnej części znajdują się ikony z różnymi opcjami. W dolnym lewym rogu widać ikonę trójkąta w kółku. Jest to ikona włączania odtwarzania filmu. Kolejna ikona znajduje się dopiero w połowie ekranu dolnego paska. Jest to ikona megafonu. Obok niej widać niebieski pasek, który oznacza poziom głośności. Obok znajduje się ikona człowieka, od którego głowy odchodzą dwie fale. Umożliwia ona włączanie alternatywnej ścieżki dźwiękowej. Dalej znajduje się mały biały prostokąt z czarnymi paskami w jego dolnej części. Pozwala ona na włączenie napisów. Kolejna ikona to napis auto, która umożliwia wybranie jakości filmu. Obok niej widać ikonę jedynki z iksem. Po kliknięciu na nią można wybrać szybkość odtwarzania filmu. Ostatnia ikona to kreski tworzące kwadrat. Kreski te tworzą jedynie krawędzie kwadratu. Jest to opcja włączania trybu pełnoekranowego.
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
Rew4dzRQPjQvf
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
R1JqTMKylGNie
Zdjęcie przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania filmu. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma biały kolor. Tło zdjęcia jest niebieskie.
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
R1XIfDjJYG002
Zdjęcie przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w filmie. Składa się on z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
R1OYDIkHnVnCC
Grafika przedstawia ikonkę głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Rw8ydXZ1Dq7xI
Grafika przedstawia ikonkę sylwetki człowieka. Rozkłada ona ramiona szeroko na boki.
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1PlCaw1whLAY
Zdjęcie przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, można to stwierdzić po bardziej białym kolorze niż znajdujące się obok inne ikony, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany napisy. Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Klikniętą opcją są wyłączone. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to auto, 1x oraz kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Rm2tyDQuB0mvx
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią wyświetla się powyżej panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli 1x oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R16MF7pDqfUvN
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
R1IkZ5M0VwkZS
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Grafika interaktywnaD18JbCnZgGrafika interaktywna przedstawia procedurę ratowania człowieka na morzu.
Grafika interaktywna zawiera znaczniki oznaczone cyframi.
RTi1rAxC5jAyi
Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd grafiki interaktywnej z tego materiału. Grafika przedstawia kolejne punkty procedury ratowania człowieka na morzu. Przy każdym punkcje znajdują się okrągłe białe znaczniki z czarnymi cyframi. W górnym lewym rogu widać znacznik przekreślonego oka.
Przykładowy wygląd grafiki interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu znacznika wyświetlą się opisy do danych pojęć oraz nagrania audio. Nagrania są tożsame z tekstem.
RjS3GEnDVijZ3
Zdjęcie przedstawia przykładową grafikę interaktywną z rozwiniętym opisem znajdującym się pod znacznikiem. Opis rozwija się po prawej stronie infografiki. Posiada tytuł, odtwarzacz audio, treść obrazujące dane zagadnienie. Tekst audio jest tożsamy z tekstem poniżej odtwarzacza.
Wyświetlanie opisów umieszczonych pod znacznikami na grafice interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Opisy znajdują się po prawej stronie grafiki interaktywnej. Można je przeglądać, przesuwając suwak widniejący po ich prawej stronie lub za pomocą scrolla myszki. Jeśli w opisach znajdują się grafiki lub zdjęcia, to kliknięcie na nie spowoduje wyświetlenie ich na pełnym ekranie. Wtedy też możliwe jest przybliżenie danej grafiki lub zdjęcia.
Po kliknięciu na znacznik dowolnego opisu w górnym lewym rogu infografiki wyświetlą się pozostałe, oznaczone cyframi. Dzięki nim w prosty sposób można przejść do innych opisów. Przed znacznikami z cyframi, w górnym lewym rogu infografiki, znajduje się poniższa ikona:
R1MZAGVWF4r4a
Zdjęcie przedstawia wygląd znacznika, umożliwiająca włączanie i wyłączanie widoku innych znaczników. Jest to symbol przekreślonego oka.
Ikona ukrywająca widok znaczników
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Umożliwia ona ukrycie punktów ze znacznikami lub ich wyświetlenie, gdy są wyłączone.
Gra wcielanie się w roleDQOCnbVRDGra wcielanie się w role pozwala wcielić się w jedną z ról: motorzysty w czasie wachty maszynowej podczas pożaru w CMK lub członka załogi w czasie ewakuacji ze statku z powodu tonięcia statku. Do każdej z ról przypisanych jest kilka scenariuszy, które losują się po każdym wyborze roli. Poniższa instrukcja znajduje się również na stronie z multimedium.
Plansza tytułowa gry wygląda następująco. Aby włączyć grę, należy kliknąć przycisk „start”.
RpeyhmgK0JBOf
Grafika przedstawia ekran startowy gry wcielanie się w role. Znajduje się na niej następujący tekst: Gra Ratunek. Przed Tobą gra, w której musisz wcielić się w rolę człowieka znajdującego się na statku podczas katastrofy morskiej. Podejmij działania, które będą najodpowiedniejsze w danej sytuacji, poprzez wybranie jednej z podanych odpowiedzi. Musisz zminimalizować zagrożenie, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo swoje i innych. Na udzielenie odpowiedzi masz trzydzieści sekund. W przypadku wybrania błędnej odpowiedzi, jej konsekwencje będą widoczne na ekranie, a gra się zakończy. Poniżej widać przycisk start, uruchamiający grę. W tle widać pofalowane morze.
Ekran startowy gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wyświetli się ekran z wyborem scenariusza. Jeden z nich pozwala wcielić się w rolę motorzysty w czasie wachty maszynowej podczas pożaru w CMK, a drugi w rolę członka załogi w czasie ewakuacji ze statku z powodu tonięcia.
RlLLGAsgoB26w
Grafika przedstawia ekran wyboru scenariusza w grze wcielanie się w role. U góry ekranu widnieje polecenie „wybierz scenariusz”. Poniżej widać dwa prostokąty z obrazkami statków. Na statku po lewej widoczne są płomienie, a statek po prawej tonie. Scenariusz wybiera się poprzez kliknięcie na jeden z dwóch prostokątów.
Ekran wyboru scenariusza w grze wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po naciśnięciu na jeden z dwóch obrazków odzwierciedlających scenariusze do wyboru wyświetli się opis roli, którą trzeba będzie przyjąć, oraz przycisk „dalej”, który zatwierdza wybór i umożliwia rozpoczęcie gry.
R1C7NL0GqWYux
Grafika przedstawia ekran z wyborem pierwszego scenariusza gry wcielanie się w role. Widoczne są dwa prostokąty odzwierciedlające scenariusze do wyboru. Lewy prostokąt wypełniony jest tekstem: Motorzysta w czasie wachty maszynowej podczas pożaru w CMK. Prawy prostokąt przedstawia tonący statek. Pod prostokątami widoczny jest przycisk „dalej”.
Ekran z wyborem pierwszego scenariusza gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PmxsBe3Hnlj
Grafika przedstawia ekran z wyborem drugiego scenariusza gry wcielanie się w role. Widoczne są dwa prostokąty odzwierciedlające scenariusze do wyboru. Prawy prostokąt wypełniony jest tekstem: Członek załogi w czasie ewakuacji ze statku z powodu tonięcia. Lewy prostokąt przedstawia statek w płomieniach. Pod prostokątami widoczny jest przycisk „dalej”.
Ekran z wyborem drugiego scenariusza gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Opisy sytuacji pojawiać się będą w okienkach. Po kliknięciu przycisku „dalej” będą wyświetlać się animacje przedstawiające dane sytuacje.
R1cFM5eZZK8x8
Grafika przedstawia okno z przykładowym opisem sytuacji z gry edukacyjnej. Okno wyświetla się na środku ekranu. W jego dolnej części znajduje się przycisk „dalej”.
Okno z przykładowym opisem sytuacji z gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Czasem na ekranie trzeba będzie kliknąć na odpowiedni element. Zaznaczone to będzie w odpowiedni sposób, np. strzałką.
RqlhirhQ2Bsrt
Grafika przedstawia interaktywny ekran z animacją z gry wcielanie się w role. Na ekranie widać pracownika maszynowni siedzącego przed ekranem w CMK. Z boku ekranu widoczna jest kolumna z różnymi światłami. Obok niej znajduje się wskazująca na nią strzałka o tekście „kliknij”.
Interaktywny ekran z animacją z gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zadaniem gracza jest wybranie prawidłowych czynności, które należy wykonać w danej sytuacji. Odpowiada się poprzez kliknięcie na prostokąt. Po najechaniu kursorem myszki na dany prostokąt wyświetli się jego opis (tak jak miało to miejsce w przypadku wyboru scenariusza). W niektórych zadaniach więcej niż jedna odpowiedź jest poprawna. W górnym prawym rogu widnieje czas.
Po kliknięciu każdej odpowiedzi wyświetli się animacja ukazująca tę odpowiedź.
RccylAiX3e6yw
Grafika przedstawia przykładową planszę z pytaniem i odpowiedziami do wyboru z gry wcielanie się w role. W górnym lewym rogu widać ikonę postaci. Na środku u góry ekranu znajduje się pytanie: jak postąpisz. W górnym prawym rogu ekranu widać czasomierz. Pod pytaniem znajdują się cztery prostokąty z odpowiedziami do wyboru. Odpowiedzi przedstawione są w sposób graficzny. Po najechaniu na którąś z nich myszą wyświetli się jej opis.
Przykładowa plansza z pytaniem i odpowiedziami do wyboru z gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Błędna odpowiedź kończy grę. Wyświetli się wtedy ekran informujący o tym oraz pozwalający na zagranie w grę od początku.
RI92XMUSmU48U
Grafika przedstawia przykładową planszę informującą o końcu gry w grze wcielanie się w role. W tle widać płynący po morzu płonący statek. Na ekranie widnieje tekst: koniec gry. Poniżej widać przycisk „wróć”, umożlwiający przejście do ekranu startowego.
Przykładowa plansza informująca o końcu gry w grze wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gdy postąpi się w sposób adekwatny do sytuacji, wyświetli się ekran z gratulacjami.
RVwVaKP9BSmDz
Grafika przedstawia przykładową planszę z gratulacjami w grze wcielanie się w role. W tle widać płynący po morzu statek. Tekst na planszy brzmi: Gratulacje. Podjęte przez ciebie działania były odpowiednie do sytuacji i zgodne z wymogami bezpieczeństwa obowiązującymi na statku. Poniżej znajduje się przycisk „jeszcze raz”, umożliwiający zagranie w grę od początku.
Przykładowa plansza z gratulacjami w grze wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Interaktywne materiały sprawdzająceDtjb1HvdCInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
R1OXd3oCtEBcT
Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim. Każdy panel posiada numer oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RrVaZjw5nDqBC
Zdjęcie przedstawia otwartą zakładkę z przykładowym zadaniem. Pod nazwą zakładki znajduje się polecenie. Pod poleceniem widać treść zadania z odpowiedziami do wyboru. Po prawej stronie polecenia widać żółty sześciokąt. Poniżej zadania, po prawej stronie panelu znajduje się ikona sprawdź. Po jej lewej stronie widać symbol gumki. Poniżej przycisku sprawdź znajduje się napis pokaż odpowiedź.
Wygląd przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R1JBlemflmI6m
Zdjęcie przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widać trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy z lewej jest zielony. Środek zielonej ikonki jest biały z jednym fragmentem zielonym. Fragment jest trójkątny i jego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka jest żółta. Jej jedna połowa jest biała, a druga żółta. Trzecia ikona jest czerwona. Cały jej środek jest czerwony.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
R1dyMmby8xXSX
Grafika przedstawia przykładowy wygląd panelu testu. Składa się on z tytułu testu, informacji o liczbie pytań, czasie, w którym należy rozwiązać test, oraz o ostatnim uzyskanym wyniku. Poniżej widać przycisk Uruchom.
Wygląd panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
RVdnoRcNeflwW
Grafika przedstawia przykładowe zadanie testowe. Ponad poleceniem widać numer pytania, czas, który pozostał na wypełnianie testu, oraz ostatni uzyskany wynik. Pod poleceniem znajdują się możliwe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu panelu z zadaniem znajdują się dwa przyciski. Są to Sprawdź oraz Dalej.
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęćDXtJuO1FsSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczycielaDJkqKlqQAPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięDx0skr6z4Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaDnqXkHa0fNetografia i bibliografia zawiera spis pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.