E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja i prowadzenie robót związanych z nawadnianiem użytków rolnych oraz wykonywaniem stawów rybnych

BUD.22. Organizacja i prowadzenie robót melioracyjnych - Technik inżynierii środowiska i melioracji 311208

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

s

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik inżynierii środowiska i melioracjiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik inżynierii środowiska i melioracji

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik inżynierii środowiska i melioracji 311208. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.22. Organizacja i prowadzenie robót melioracyjnych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

BUD.22. Organizacja i prowadzenie robót melioracyjnych

  • nawadnianie użytków rolnych,

  • organizowanie i prowadzenie robót związanych z wykonywaniem stawów rybnych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.22.5 Organizowanie i prowadzenie robót związanych z regulacją i utrzymaniem małych cieków wodnych oraz budową obiektów przeciwpowodziowych

Uczeń:

  • 1) rozpoznaje systemy nawadniania użytków rolnych,

  • 3) organizuje roboty związane z budową i eksploatacją systemów nawadniania użytków rolnych

BUD.22.6 Organizowanie i prowadzenie robót związanych z wykonywaniem stawów rybnych

  • 1) rozpoznaje rodzaje stawów oraz budowle stawowe,

  • 3) organizuje roboty związane z budową stawów,

  • 4) organizuje roboty związane z utrzymaniem stawów, urządzeń i budowli stawowych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu organizacji i prowadzenia robót związanych z nawadnianiem użytków rolnych oraz wykonywaniem stawów rybnych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał Organizacja i prowadzenie robót związanych z z nawadnianiem użytków rolnych oraz wykonywaniem stawów rybnych składa się z czterech materiałów multimedialnych:

Ukazuje informacje na temat systemów nawadniania użytków rolnych z uwzględnieniem źródeł wody.

Uczeń dowie się, czym zajmuje się technik inżynierii środowiska i melioracji oraz jakie kompetencje wymagane są w tym zawodzie. Uczeń zobaczy również kolejne etapy wykonawstwa systemy nawadniania.

Uczeń zobaczy różne rodzaje stawów oraz budowli stawowych, a także dowie się, jak oddziałują stawy na stosunki wodne w środowisku.

Przedstawia budowę stawu rybnego. Uczeń dowie się, jak wygląda staw rybny oraz jak przebiegają prace związane z jego budową.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDQrE0BWZyInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu organizacji i prowadzenia robót związanych z nawadnianiem użytków rolnych oraz wykonywaniem stawów rybnych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDyaF90GnJSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDCckxI1n9Przewodnik dla nauczyciela to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDoxrxfbNYPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDJTPhKtSWNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDGnB6YiWUInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑zasobu dla zawodu technik inżynierii środowiska i melioracji

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu: technik inżynierii środowiska i melioracji

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z organizacją i prowadzeniem robót związanych z nawadnianiem użytków rolnych oraz wykonywaniem stawów rybnych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Atlas interaktywny

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym ukazującym rodzaje systemów nawadniania użytków rolnych. Każdy z uczniów formułuje jedno pytanie dotyczące zagadnień pojawiających się w atlasie, zapisuje je na kartce, którą zwija i wrzuca do koszyka. Uczniowie losują jedno pytanie (jeśli wylosują swoje, przystępują do kolejnego losowania) i udzielają na nie odpowiedzi. Autor pytania, wspierany przez nauczyciela, weryfikuje, czy odpowiedź jest prawidłowa.

Film edukacyjny

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów o dobranie sobie partnerów do ćwiczenia. Proponowana tu strategia „Zakorzeniania myśli – trzyminutowej przerwy” polega na umiejętnym zadawaniu pytań, wyciąganiu wniosków i słuchania kolegi/koleżanki. Uczniowie oglądają fragment filmu. Następuje trzyminutowa przerwa, podczas której jedna osoba z pary (A) podsumowuje punkty kluczowe, druga zaś (B) zgłasza swoje uwagi, zadaje pytanie, na które (A) odpowiada. Nauczyciel wznawia emisję; podczas kolejnej przerwy uczniowie zamieniają się rolami.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie oglądają krótki film na temat organizacji robót związanych z budową i eksploatacją systemów nawadniania użytków rolnych. Nauczyciel, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj”, wybiera z materiału jedno słowo, które pojawia się w filmie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na tablicy. Uczniowie w ciągu trzech minut powinni wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w filmie, i są z zapisanym przez nauczyciela skorelowane. Nauczyciel wypisuje je na tablicy. Zaczyna od uczniów mniej aktywnych, aby zachęcić ich do pracy i mieć pewność, że aktywizuje cały zespół klasowy. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.

Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze film. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.

Film edukacyjny

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów o dobranie sobie partnerów do ćwiczenia. Proponowana tu strategia „Zakorzeniania myśli – trzyminutowej przerwy” polega na umiejętnym zadawaniu pytań, wyciąganiu wniosków i słuchaniu kolegi/koleżanki. Uczniowie oglądają fragment filmu. Następuje trzyminutowa przerwa, podczas której jedna osoba z pary (A) podsumowuje punkty kluczowe, druga zaś (B) zgłasza swoje uwagi, zadaje pytanie, na które (A) odpowiada. Nauczyciel wznawia emisję; podczas kolejnej przerwy uczniowie zamieniają się rolami.

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla uczniom krótki film, przedstawiający rodzaje stawów oraz budowli stawowych. Uczniowie poproszeni są o zamknięcie oczu i wysłuchanie lektora. Po projekcji filmu piszą scenariusz, wskazując, które elementy wizualne pojawiały się, według nich, na filmie. Po sporządzeniu notatek uczniowie prezentują swoje pomysły. Nauczyciel prosi o obejrzenie całego filmu – wizji i fonii – i komentarz na temat adekwatności oryginału i autorskich pomysłów.

Wizualizacja 3D

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z wizualizacją przedstawiającą budowę stawów rybnych. Uczniowie są poproszeni o robienie notatek – definicji elementów pojawiających się w wizualizacji; będą one prezentowane na forum klasowym. Każdy z uczniów otrzymuje trzy mandaty, które uprawniają go do trzykrotnego zabrania głosu podczas zajęć. Może to być prezentacja, głos w dyskusji, sprzeciw. Jedna wypowiedź nie może trwać dłużej niż minutę. Opcjonalnie można wyznaczyć protokolanta, który będzie spisywał wnioski.

Metoda ta pozwala uaktywnić pasywnych uczniów i jednocześnie zdyscyplinować tych, którzy mają tendencje do zbyt długich wypowiedzi.

Praca indywidualna

Po zapoznaniu się z wizualizacją nauczyciel prosi uczniów o stworzenie autorskiego teleturnieju wykorzystującego pytania i tezy zawarte w multimedium. Uczniowie prezentują swoje propozycje, weryfikują pomysły. Wybierany jest najciekawszy teleturniej, w którym – w miarę możliwości – uczniowie biorą udział.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Atlas interaktywny, filmy oraz wizualizacja 3D stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Po obejrzeniu atlasu interaktywnego uczeń może wykreować mapę myśli. Po zapoznaniu się z filmami uczeń może napisać scenariusz gry planszowej, opartej na tym materiale, bądź przygotować krzyżówkę opartą na słowach kluczowych zawartych w multimediach. Po zapoznaniu się z wizualizacją 3D uczeń może przygotować dzienniczek uczenia się.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Atlas interaktywny

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie atlasu – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny atlas dotyczący rodzajów systemów nawadniania;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.

Filmy edukacyjne

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmów;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z fragmentami filmu, robiąc pomiędzy ich odtwarzaniem dłuższe przerwy; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą przygotować i poprowadzić debatę dotyczącą pracy technika inżynierii środowiska i melioracji (czy ma ona przyszłość?);

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą, po obejrzeniu sekwencji, tworzyć mapę myśli.

Wizualizacja 3D

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własny, uproszczony scenariusz wizualizacji, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach notatki w formie fiszek.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.