Układy chłodzenia
Spalinowy silnik motocyklowy zawsze chłodzony jest zasysaną mieszanką paliwowo‑powietrzną oraz olejem. Chłodzenie silnika czterosuwowego olejem może być intensywniejsze, jeżeli konstruktor zastosował żebrowanie miski olejowej lub zewnętrzną chłodnicę oleju pozwalającą na intensywniejszą wymianę ciepła. Każdy motocyklowy silnik spalinowy jest również chłodzony opływającym powietrzem, a chłodzenie to będzie tym intensywniejsze, im większa jest powierzchnia wymiany cieplnej (żebra chłodzące, rozległe powierzchnie pokryw silnika) i im intensywniejszy jest przepływ powietrza przy rozgrzanych elementach silnika. Poprawę efektywności chłodzenia powietrzem zapewniają specjalnie ukształtowane owiewki, nachylenie cylindra i głowicy w kierunku jazdy, a także wymuszony za pomocą dmuchawy przepływ powietrza. W niektórych motocyklach stosuje się wymuszony obieg powietrza (na przykład z udziałem dmuchawy i kanałów powietrznych) lub chłodzenie cieczą. Układy chłodzenia cieczą dzielimy na termosyfonowe i wymuszone.
Termosyfonowy układ chłodzenia cieczą nie zapewnia intensywnego odprowadzania ciepła, gdyż do cyrkulacji cieczy wykorzystuje tylko różnicę masy cieczy ciepłej i zimnej. Lżejsza ogrzana ciecz płynie w górę do chłodnicy, a ciecz ochłodzona w chłodnicy płynie w dół (z powrotem do rozgrzanego cylindra i głowicy). Skuteczniejsze odprowadzanie ciepła z rozgrzanych elementów silnika zapewnia obieg cieczy wymuszony za pomocą pompy. Wirnik pompy cieczy napędzanej mechanicznie wiruje tym szybciej, im szybciej obraca się wał korbowy silnika. Intensywny przepływ cieczy zapewnia szybkie odprowadzanie ciepła z najbardziej rozgrzanych fragmentów silnika i szybkie oddawanie ciepła w chłodnicy do przepływającego powietrza. Intensywność chłodzenia można zwiększyć, montując wentylator wspomagający przepływ powietrza przez chłodnicę. Intensywność chłodzenia cieczą i wymuszonego chłodzenia powietrzem może być regulowana za pomocą termostatów. Najważniejszą zaletą chłodzenia cieczą i wymuszonego chłodzenia powietrzem jest skuteczna praca układu chłodzenia na postoju i przy niewielkich prędkościach jazdy. Ta zaleta przydaje się w ruchu miejskim i podczas jazdy w korku.
Motocyklowe układy chłodzenia cieczowego najefektywniej pracują na bezwodnych cieczach chłodzących. Nigdy nie należy przygotowywać cieczy chłodzącej do motocykla z wykorzystaniem koncentratów i wody destylowanej, gdyż takie ciecze mają większą skłonność do rozwarstwiania (to może być szkodliwe przy zimowym postoju motocykla).
Galeria zdjęć przedstawia poszczególne elementy układu chłodzenia opisane w treści powyżej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązane materiały multimedialne
Animacja 3D
Animacja wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych w 3D
Animacja 3DAnimacja wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych w 3D
Grafika interaktywna
Rodzaje oraz budowa wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Grafika interaktywnaRodzaje oraz budowa wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych