E-materiały do kształcenia zawodowego

Gospodarka odpadami komunalnymi

CHM.05. Ocena stanu środowiska, planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska - Technik ochrony środowiska 325511

Interaktywne materiały sprawdzające

Ćwiczenie 1. Hierarchia obejmująca zastosowanie poszczególnych sposobów postępowania z odpadamiDtQn5Yd9x
R1ZFgMsjCfZmD1
Uporządkuj poszczególne sposoby postępowania z odpadami zgodnie z hierarchią zawartą w Ustawie o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. 1) 1. recykling, 2. unieszkodliwianie, 3. inne procesy odzysku np. spalanie, 4. zapobieganie powstawaniu odpadów, 5. przygotowywanie do ponownego użycia
2) 1. recykling, 2. unieszkodliwianie, 3. inne procesy odzysku np. spalanie, 4. zapobieganie powstawaniu odpadów, 5. przygotowywanie do ponownego użycia
3) 1. recykling, 2. unieszkodliwianie, 3. inne procesy odzysku np. spalanie, 4. zapobieganie powstawaniu odpadów, 5. przygotowywanie do ponownego użycia
4) 1. recykling, 2. unieszkodliwianie, 3. inne procesy odzysku np. spalanie, 4. zapobieganie powstawaniu odpadów, 5. przygotowywanie do ponownego użycia
5) 1. recykling, 2. unieszkodliwianie, 3. inne procesy odzysku np. spalanie, 4. zapobieganie powstawaniu odpadów, 5. przygotowywanie do ponownego użycia
Ćwiczenie 2. KrzyżówkaD9bsLFezK
RerrOliF5PMCx2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Nowy sposób rozwiązania problemu., 2. Działanie prowadzące do usunięcia cząstek stałych ze strumienia gazu., 3. Urządzenie przemysłowe służące do oddzielenia strumienia doprowadzanego na frakcje o odmiennych rozmiarach elementów., 4. Miejsce w którym odbywa się termiczne przekształcanie odpadów., 5. Toksyczne związki, należące do rodzaju chlorowanych węglowodorów aromatycznych.
Ćwiczenie 3. Definicja odpadu i odpadów komunalnych wg Ustawy o odpadach z dnia 17 listopada 2021 r.DtQn5Yd9x
R1EBOObX8Fx7r2
Uzupełnij luki właściwymi sformułowaniami. Wyrazy wpisuj małymi literami. Zjawisko polegające na utworzeniu przez wirujący wiatr przemieszczającej się kolumny powietrza w której panuje bardzo niskie ciśnienie, zdolne do zasysania obiektów znajdujących się na jej drodze, to Tu uzupełnij. Zjawisko polegające na wirowym układzie wiatrów, utworzonych na skutek występowania znacznej różnicy ciśnień, tworzące się nad ciepłą powierzchnią oceanów, któremu towarzyszy charakterystyczny układ chmur obfitujących w silne opady, to Tu uzupełnij. Zjawisko charakteryzujące się występowaniem wyładowań elektrycznych, którym towarzyszy efekt dźwiękowy oraz świetlny podczas którego najczęściej dochodzi do intensywnych opadów, tworzące się na skutek zderzenia się masy zimnego i suchego powietrza z masą ciepłego i wilgotnego powietrza Tu uzupełnij.
Ćwiczenie 4. Kosze na odpadyD9bsLFezK
R8obyJ5Gx6RRn1
Przyporządkuj rodzaj odpadu do odpowiednio oznakowanego kosza.
R46Z0DMfdSoJN
Ćwiczenie 5. Oceń prawdziwości twierdzeńDtQn5Yd9x
R1F4WkztxLDWd1
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń. Jeżeli jest prawdziwe zaznacz „Prawda” jeśli nieprawdziwe zaznacz „Fałsz”.. We wstępnym procesie segregacji pracownicy odbierają z taśmy m.in. gruz który mógłby uszkodzić dalsze elementy instalacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ilość odpadów statystycznie wyprodukowanych przez jednego mieszkańca w roku 2020 była mniejsza niż w roku 2015.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym ze wspólnych wymogów dla jednostek magazynujących odpady jest posiadanie wizyjnego systemu kontroli.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Transport odpadów może być prowadzony metodą jednostopniową lub dwustopniową.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sprasowanie odpadów pozwala na zoptymalizowanie procesu magazynowania oraz transportu odpadów np. przeznaczonych do recyklingu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 6. Znaczenie skrótówDtQn5Yd9x
Rzj6kM6AIIFCW2
1. RIPOK - Tu uzupełnij 2. RDF - Tu uzupełnij 3. PSZOK - Tu uzupełnij 4. BAT - Tu uzupełnij
Ćwiczenie 7. Rodzaje separatorówDtQn5Yd9x
R3yqQDPSWQ6G22
Uzupełnij poniższe luki nazwami opisanych separatorów. Separator Tu uzupełnij pozwala oddzielić metale żelazne za pomocą magnesu o znacznych rozmiarach. Separator Tu uzupełnij posiada zainstalowane czujniki światła widzialnego, bliskiej podczerwieni lub promieniowania rentgenowskiego pozwalające na rozróżnienie poszczególnych rodzajów odpadów. Separator Tu uzupełnij umożliwia w sposób zautomatyzowany rozdzielić strumień odpadów na frakcje trójwymiarową, podsitową oraz frakcję płaską do której należy makulatura oraz folie.
Ćwiczenie 8. Klasyfikacja odpadów wg. Rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadówD9bsLFezK
RXMb5UQ43YD8N1
Poniżej została przedstawiona grafika przedstawiająca kod oznaczający niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne. Uzupełnij luki przeciągając odpowiednie wyrażenia.
RJQuIZ8g80NOt
Ćwiczenie 9. Fazy kompostowaniaD9bsLFezK
Rz9WVClHxSDzX2
Przyporządkuj poniższe wyrażenia do poszczególnych faz kompostowania. Faza wstępna: Możliwe odpowiedzi: 1. trwa nawet kilka miesięcy, 2. rozkład związków trudnych do rozłożenia m.in. celulozy oraz tłuszczy., 3. znaczny wzrost temperatury, 4. wzrost ph, 5. wytworzenie kwasów organicznych obniżających ph kompostowanej materii, 6. występowanie drobnych organizmów takich jak dżdżownice i skoczogonki, 7. wyrównanie temperatury w całej objętości pryzmy, 8. powolny spadek temperatury Faza intensywnego rozkładu: Możliwe odpowiedzi: 1. trwa nawet kilka miesięcy, 2. rozkład związków trudnych do rozłożenia m.in. celulozy oraz tłuszczy., 3. znaczny wzrost temperatury, 4. wzrost ph, 5. wytworzenie kwasów organicznych obniżających ph kompostowanej materii, 6. występowanie drobnych organizmów takich jak dżdżownice i skoczogonki, 7. wyrównanie temperatury w całej objętości pryzmy, 8. powolny spadek temperatury Faza kompostowania właściwego: Możliwe odpowiedzi: 1. trwa nawet kilka miesięcy, 2. rozkład związków trudnych do rozłożenia m.in. celulozy oraz tłuszczy., 3. znaczny wzrost temperatury, 4. wzrost ph, 5. wytworzenie kwasów organicznych obniżających ph kompostowanej materii, 6. występowanie drobnych organizmów takich jak dżdżownice i skoczogonki, 7. wyrównanie temperatury w całej objętości pryzmy, 8. powolny spadek temperatury Faza dojrzewania: Możliwe odpowiedzi: 1. trwa nawet kilka miesięcy, 2. rozkład związków trudnych do rozłożenia m.in. celulozy oraz tłuszczy., 3. znaczny wzrost temperatury, 4. wzrost ph, 5. wytworzenie kwasów organicznych obniżających ph kompostowanej materii, 6. występowanie drobnych organizmów takich jak dżdżownice i skoczogonki, 7. wyrównanie temperatury w całej objętości pryzmy, 8. powolny spadek temperatury Faza dojrzałości: Możliwe odpowiedzi: 1. trwa nawet kilka miesięcy, 2. rozkład związków trudnych do rozłożenia m.in. celulozy oraz tłuszczy., 3. znaczny wzrost temperatury, 4. wzrost ph, 5. wytworzenie kwasów organicznych obniżających ph kompostowanej materii, 6. występowanie drobnych organizmów takich jak dżdżownice i skoczogonki, 7. wyrównanie temperatury w całej objętości pryzmy, 8. powolny spadek temperatury
Ćwiczenie 10. Oceń prawdziwość twierdzeńD9bsLFezK
R8zDwp9AGTkzP1
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń. Jeżeli jest prawdziwe zaznacz „Prawda” jeśli nieprawdziwe zaznacz „Fałsz”.. Spalanie odpadów nie przyczynia się do zmniejszenia ich objętości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stosowanie metody BAT przyczynia się do spełnienia przez przemysł wymagań dotyczących ilości wytwarzanych emisji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W spalarniach rusztowych maksymalna temperatura osiąga wartości z zakresu 100-120 oC.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dozowniki węgla aktywnego mogą byś stosowane w spalarniach odpadów, w celu pozbycia się części dioksyn i furanów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Część energii wytworzonej w procesie spalania odpadów zawierających frakcje biodegradowalne jest uznawana za energię odnawialną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 11. Składowanie odpadówD9bsLFezK
R1TSvhpylAuwc2
Uzupełnij luki przeciągając odpowiednie wyrażenia.