E-materiały do kształcenia zawodowego

Konwojowanie wartości pieniężnych

BPO.02. Ochrona osób i mienia - Technik ochrony fizycznej osób i mienia 5413115

bg‑azure

Trasa konwoju i punkty newralgiczne

MAPA INTERAKTYWNA

1

Spis treści

2

Konwój z banku A do banku B

Rs4VFSJEYWYVq1
Mapa interaktywna przedstawia całą trasę konwoju z banku A w Czarnocinie do banku B w Łodzi. Na mapie oznaczone są siedziby obu banków oraz siedziba agencji ochrony. Obok mapy znajduje się menu z ikonami, po kliknięciu których wyświetla się okno z tekstem. Lista elementów menu:
  • Siedziba agencji ochrony: adres: Łódź, aleja Kościuszki 44. Miejsce parkowania bankowozów, magazyn broni i całodobowy monitoring sygnałów alarmowych. Tu można udzielić konwojowi bezpiecznego schronienia lub wysłać wsparcie - uzbrojony patrol grupy interwencyjnej. Stąd dowódca zmiany nadzoruje przebieg i dba o bezpieczeństwo przedmiotowego konwoju.
  • BANK A: adres: Czarnocin, ulica Główna 189. Bank bez śluzy. Otoczony płotem z podwórkiem wewnętrznym i parkingiem asfaltowym. Nie jest strzeżony przez uzbrojonych pracowników ochrony.
  • BANK B: adres: Łódź aleja Kościuszki 14. Budynek wyposażony w śluzę i zamknięty parking wewnętrzny. Chroniony przez uzbrojone posterunki Wewnętrznej Służby Ochrony WSO.
  • Informacje ogólne: Trasa przebiega ulicami w granicach centrum miasta o dużym nasileniu ruchu oraz poza jego granicami, drogami powiatowymi o średnim i niskim nasileniu ruchu. Wszędzie są to drogi asfaltowe, ale różnej jakości. Trasa przebiega od siedziby banku A w Czarnocinie przy ulicy Głównej 189 – z banku wyjeżdża się w lewo na ulicę Główną, następnie w lewo ulicą Tuszyńską oraz przez miejscowości Abram, Majków Mały i Żeromin do Tuszyna. W Tuszynie droga prowadzi ulicą Stefana Żeromskiego, dalej w prawo w ulicą Brzezińską, w lewo ulicą Noworzgowską i w kierunku na Rzgów. Dalej aleją Jana Pawła Drugiego - droga krajowa E67 „Katowicka”, Węzeł Rzgów przez skrzyżowanie z drogą ekspresową S8 prosto, dalej drogą E75, inaczej91, prosto przez skrzyżowanie z drogą 71 i 714 do Łodzi. W Łodzi ulicą Rzgowską, aleją Władysława Bartoszewskiego, aleją Jana Pawła Drugiego, ulicą Mikołaja Kopernika, ulicą Lipową, ulicą Marii Skłodowskiej-Curie, ulicą Andrzeja Struga do alei Kościuszki 14.
    Odległość – 32 kilometry.
    Czas przejazdu – około 40 minut.
    Godziny konwoju – 18:20 – 19:00.
Konwój z banku A do banku B
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
3

Etap I

1
Opis etapu I z możliwymi zagrożeniami i „wąskimi gardłami”
R1HFS1jNqgwET
Mapa interaktywna przedstawia pierwszy etap trasy konwoju z banku A w Czarnocinie do wjazdu na trasę w Tuszynie. Na mapie oznaczone są: siedziba banku A, możliwe zagrożenia i wąskie gardła oraz miejscowości Czarnocin, Żeromin i Tuszyn. Obok mapy znajduje się menu z ikonami, po kliknięciu których wyświetla się okno z tekstem. Lista elementów menu:
  • Start: Możliwość wystąpienie zagrożenia z uwagi na brak śluzy do załadunku wartości pieniężnych.
    Wyjazd z banku w lewo w ulicą Główną – niska zabudowa domków jednorodzinnych. Dalej w lewo ulicą Tuszyńską do Tuszyna – pola uprawne, las, teren niezabudowany, miejscami mocno zalesiony, zabudowa wiejska, gospodarstwa i domki jednorodzinne, nawierzchnia asfaltowa na całej trasie, niskie natężenie ruchu. Przez miejscowości Rzepki i Żeromin – niska zabudowa domków jednorodzinnych. Przejazd pod wiaduktem autostrady A1. Dalej w Tuszynie ulica Żeromskiego – niska zabudowa domków jednorodzinnych.
  • Koniec: wjazd na trasę E67 - skrzyżowanie ulicy Rzgowskiej z aleją Jana Pawła Drugiego w Tuszynie, skrzyżowanie z regulacją świetlną ruchu.
  • Typ trasy etapu I – „A”: Teren zabudowany, niska zabudowa, domki jednorodzinne – niskie natężenie ruchu, maksymalna dopuszczalna prędkość 50 kilometrów na godzinę, nawierzchnia asfaltowa, droga wąska i kręta z wieloma pagórkami. Odległość 12 kilometrów. Ruch swobodny, małe natężenie i wysoka prędkość, niewielkie trudności w utrzymaniu wybranej prędkości jazdy.
  • Możliwe zagrożenia i „wąskie gardła“:
  • Kolizja: możliwość kolizji z osobami jeżdżącymi na rowerach i motorowerach.
  • Kolizja z dzikimi zwierzętami: możliwość kolizji z dzikimi zwierzętami - sarna, dzik.
  • Kolizja ze zwierzętami gospodarczymi: możliwość kolizji ze zwierzętami gospodarczymi.
  • Remont drogi: remont drogi w miejscowości Żeromin. Na odcinku dwustu metrów ruch wahadłowy z sygnalizacją świetlną. „Wąskie gardło” – spowolniony ruch, większa możliwość ataku na konwój.
  • Wiadukt: przejazd pod wiaduktem autostrady A1. „Wąskie gardło” – większa możliwość ataku na konwój.
  • Uszkodzenie asfaltu: nawierzchnia asfaltowa z ubytkami w miejscowości Czarnocin - uszkodzenie asfaltu na skrajnym poboczu prawej i lewej strony drogi.
  • Wjazd na trasę: Wjazd na trasę Katowicką E67 - skrzyżowanie ulicy Rzgowskiej z Aleją Jana Pawła Drugiego w Tuszynie. „Wąskie gardło” - spowolnienie lub chwilowe zatrzymanie ruchu, większa możliwość ataku na konwój.
Opis etapu I z możliwymi zagrożeniami i „wąskimi gardłami”
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Istotne dla bezpieczeństwa punkty na trasie konwoju
R1avF2lxGBBYF
Mapa interaktywna przedstawia istotne dla bezpieczeństwa punkty na pierwszym etapie trasy konwoju z banku A w Czarnocinie do wjazdu na trasę w Tuszynie. Na mapie oznaczone są: siedziba banku A, istotne dla bezpieczeństwa punkty oraz miejscowości Czarnocin, Żeromin i Tuszyn. Obok mapy znajduje się menu z ikonami, po kliknięciu których wyświetla się okno z tekstem. Lista elementów menu:
  • OSP w Czarnocinie: Ochotnicza Straż Pożarna w Czarnocinie, ulica Głowna 138. Czynna całą dobę – system alarmowy.
  • OSP w Tuszynie: Ochotnicza Straż Pożarna w Tuszynie, ulica Źródlana 29. Czynna całą dobę – system alarmowy.
  • Straż Miejska: Straż Miejska w Tuszynie, ulica Piotrkowska 29. Czynna całą dobę.
  • Apteka: ulica Łowicka 1. Czynna całą dobę.
  • Komisariat policji: komisariat policji w Tuszynie, ulica Żeromskiego 31. Czynny całą dobę.
  • Przychodnia zdrowia: przychodnia zdrowia w Tuszynie, ulica Żeromskiego 24 przez 26. Czynna w godzinach 08:00-18:00.
  • Szpital: szpital w Tuszynie, ulica Szpitalna 5. Czynny całą dobę.
  • Auto Pomoc Holowanie Tuszyn: Auto Pomoc Holowanie Tuszyn, ulica Tylna 6. Czynne całodobowo.
  • Stacja paliw: stacja paliw Tuszyn, ulica Rzgowska 31. Czynna w godzinach 10:00 -22:00. Miejsce ewentualnego postoju, na przykład w celu skorzystania z toalety.
  • Auto Pomoc Holowanie Rzgów: Rzgów, ulica Rzemieślnicza 14. Czynne całodobowo.
Istotne dla bezpieczeństwa punkty na trasie konwoju
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Etap II

1
Opis etapu II z możliwymi zagrożeniami i „wąskimi gardłami”
RcjWjTQKET8yK
Mapa interaktywna przedstawia drugi etap trasy konwoju z wjazdu na trasę w Tuszynie do Banku B w Łodzi. Na mapie oznaczone są możliwe zagrożenia i wąskie gardła oraz miejscowości Tuszyn, Żeromin i Łódź. Obok mapy znajduje się menu z ikonami, po kliknięciu których wyświetla się okno z tekstem. Lista elementów menu:
  • Start: wjazd na trasę E67, w prawo aleją Jana Pawła Drugiego do węzła Rzgów. Następnie prosto trasą E75 do skrzyżowania z ulicą Pabianicką w Rzgowie – skrzyżowanie ze światłami. Możliwość chwilowego spowolnienia ruchu. Dalej prosto do wjazdu na Trasę Górną. Z prawego pasa wjazd na wiadukt i w lewo. Płynnie, bez spowolnień ruchu. Dalej aleją Władysława Bartoszewskiego - Drogą Krajową 91 do bezkolizyjnego skrzyżowania z ulicą Pabianicką w Łodzi - przejazd dołem pod ulicą Pabianicką. Następnie aleją Jana Pawła Drugiego płynnie do skrzyżowania z ulicą Obywatelską. Potem do skrzyżowania z ulicą Wróblewskiego. Dalej prosto - ustawienie się na pasie środkowym lub prawym do jazdy na wprost.
  • Koniec: Łódź, skrzyżowanie alei Jana Pawła Drugiego z aleją Mickiewicza i Bandurskiego.
  • Typ trasy etapu II – „B”: Teren zabudowany, maksymalna dopuszczalna prędkość 70 kilometrów na godzinę, niska zabudowa, domki jednorodzinne, hale targowe i targowiska, niskie natężenie ruchu, nawierzchnia asfaltowa, trasa szybkiego ruchu. Na całej trasie nawierzchnia asfaltowa. Odległość 18,5 kilometra. Ruch równomierny, prędkość i swoboda manewru, chwilami w niewielkim stopniu ograniczona.
  • Możliwe zagrożenia i „wąskie gardła“:
  • Węzeł Komunikacyjny Rzgów: skrzyżowanie trasy E75 z drogą ekspresową S8/E67. Możliwość kolizji lub błędnego wyboru trasy konwoju.
  • Skrzyżowanie Trasy E75 z ulicą Pabianicką: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. „Wąskie gardło” – możliwość chwilowego spowolnienia lub zatrzymania ruchu, większa możliwość ataku na konwój.
  • Skrzyżowanie Alei Bartoszewskiego z ulicą Pryncypalną: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. „Wąskie gardło” - możliwość chwilowego spowolnienia lub zatrzymania ruchu, większa możliwość ataku na konwój.
  • Skrzyżowanie Alei Bartoszewskiego z ulicą Demokratyczną: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. „Wąskie gardło” - możliwość chwilowego spowolnienia lub zatrzymania ruchu, większa możliwość ataku na konwój.
  • Skrzyżowanie alei Jana Pawła Drugiego z ulicą Obywatelską: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. „Wąskie gardło” - możliwość chwilowego spowolnienia lub zatrzymania ruchu, większa możliwość ataku na konwój.
  • Skrzyżowanie alei Jana Pawła Drugiego z ulicą Generała Walergo Wróblewskiego: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. „Wąskie gardło” - możliwość chwilowego spowolnienia lub zatrzymania ruchu, większa możliwość ataku na konwój.
  • Przejście dla pieszych: na wysokości parkingu Centrum Handlowego Pasaż Łódzki, aleja Jana Pawła Drugiego 30. Przejście przez drogę trójpasmową w obu kierunkach z pasem zieleni pośrodku, z sygnalizacją świetlną uruchamianą przyciskami przez pieszych. „Wąskie gardło” - możliwość ataku na konwój. Duży ruch pieszych - możliwość nagłego wbiegnięcia pieszego na drogę.
  • Skrzyżowanie alei Jana Pawła Drugiego z aleją Mickiewicza i Bandurskiego: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. „Wąskie gardło” - możliwość chwilowego spowolnienia lub zatrzymania ruchu, większa możliwość ataku na konwój.
Opis etapu II z możliwymi zagrożeniami i „wąskimi gardłami”
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Istotne dla bezpieczeństwa punkty na trasie konwoju
R1JZhtpUQX7Jo
Mapa interaktywna przedstawia istotne dla bezpieczeństwa punkty na drugim etapie trasy konwoju z wjazdu na trasę w Tuszynie do banku B w Łodzi. Na mapie oznaczone są istotne dla bezpieczeństwa punkty oraz miejscowości Tuszyn, Żeromin i Łódź. Obok mapy znajduje się menu z ikonami, po kliknięciu których wyświetla się okno z tekstem. Lista elementów menu:
  • OSP w Rzgowie: Ochotnicza Straż Pożarna w Rzgowie, ulica Nadrzeczna 2. Czynna całą dobę – system alarmowy.
  • Posterunek Policji: Rzgów, plac pięćsetlecia 6. Czynny całą dobę.
  • Przychodnia zdrowia: gminna przychodnia zdrowia w Rzgowie, ulica Ogrodowa 11. Czynna w godzinach 08:00-18:00.
  • Szpital: szpital imienia Kopernika, ulica Pabianicka 62. Czynny całą dobę.
  • Auto Pomoc Holowanie: Auto Pomoc Holowanie, Łódź, ulica Radwańska 17. Czynna całodobowo.
  • Stacja paliw, Łódź, aleja Jana Pawła Drugiego 36: czynna całodobowo. Miejsce ewentualnego postoju, na przykład w celu skorzystania z toalety.
  • Stacja paliw, Łódź, aleja Jana Pawła Drugiego 76: czynna całodobowo. Miejsce ewentualnego postoju, na przykład w celu skorzystania z toalety.
  • Auto Naprawa: Rzgów, ulica Łódzka 71. Warsztat czynny w godzinach 10:00-20:00.
Istotne dla bezpieczeństwa punkty na trasie konwoju
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Etap III

1
Opis etapu III z możliwymi zagrożeniami i „wąskimi gardłami”
R1QHy6mMtezs8
Mapa interaktywna przedstawia trzeci etap trasy konwoju od skrzyżowania alei Jana Pawła Drugiego z aleją Mickiewicza i Bandurskiego w Łodzi do końca tracy. Na mapie oznaczone są możliwe zagrożenia i wąskie gardła występujące na trasie w Łodzi. Obok mapy znajduje się menu z ikonami, po kliknięciu których wyświetla się okno z tekstem. Lista elementów menu:
  • Start: Łódź, skrzyżowanie alei Jana Pawła Drugiego z aleją Mickiewicza i Bandurskiego. Dalej w prawo w ulicę Kopernika - utrudnienie w postaci jazdy po jednym pasie z torowiskiem przez skrzyżowanie z ulicą Łąkową. Dalej prosto do skrzyżowania z ulicą Lipową. Następnie w lewo w ulicę Lipową i prosto do skrzyżowania z ulicą Marii Skłodowskiej-Curie. Dalej w prawo w ulicę Marii Skłodowskiej-Curie do skrzyżowania z ulicą Żeromskiego. Potem prosto do skrzyżowania z ulicą Gdańską, następnie do skrzyżowania z ulicą Wólczańską. Dalej prosto do skrzyżowania i w lewo w aleję Kościuszki – i prosto do adresu końcowego – siedziby Narodowego Banku Polskiego przy alei Kościuszki 14.
  • Koniec: Łódź, aleja Kościuszki 14.
  • Typ trasy etapu III – „C”: Teren aglomeracji miejskiej, mocno zurbanizowany. Zabudowa to zabytkowe kamienice, bloki i wieżowce. Na trasie dużo punktów usługowych, sklepów i kilka restauracji. Na całej trasie nawierzchnia asfaltowa bez ubytków czy przebudowy odcinków. Odległość 1,5 kilometra. Ruch równomierny, ograniczenia swobody manewrów przy wyższych chwilowych natężeniach ruchu, ograniczony wybór prędkości i zmiana pasów.
  • Możliwe zagrożenia i „wąskie gardła“:
  • Skrzyżowanie alei Jana Pawła Drugiego z aleją Mickiewicza i Bandurskiego: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, możliwość ,,korka” chwilowym zatrzymaniu ruchu – „wąskie gardło” możliwość ataku na konwój.
  • Skrzyżowanie ulicy Kopernika z ulicą Łąkową: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, możliwość ,,korka” chwilowym zatrzymaniu ruchu – „wąskie gardło” możliwość ataku na konwój.
  • Skrzyżowanie ulicy Marii Skłodowskiej-Curie z ulicą Gdańską: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, możliwość ,,korka” chwilowym zatrzymaniu ruchu – „wąskie gardło” możliwość ataku na konwój.
  • Skrzyżowanie ulicy Andrzeja Struga z ulicą Wólczańską: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, możliwość ,,korka” chwilowym zatrzymaniu ruchu – „wąskie gardło” możliwość ataku na konwój.
  • Skrzyżowanie ulicy Andrzeja Struga z aleją Kościuszki: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, możliwość ,,korka” chwilowym zatrzymaniu ruchu – „wąskie gardło” możliwość ataku na konwój.
Opis etapu III z możliwymi zagrożeniami i „wąskimi gardłami”
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Istotne dla bezpieczeństwa punkty na trasie konwoju
RDZUmGsvQpcQN
Mapa interaktywna przedstawia istotne dla bezpieczeństwa punkty na trzecim etapie trasy konwoju. Na mapie oznaczone są istotne dla bezpieczeństwa punkty w Łodzi. Obok mapy znajduje się menu z ikonami, po kliknięciu których wyświetla się okno z tekstem. Lista elementów menu:
  • Komisariat: Komisariat Czwarty Komendy Miejskiej Policji w Łodzi ulica Kopernika 29 przez 31. Czynny całą dobę.
  • Komenda Straży Pożarnej: Komenda Wojewódzkiej Straży Pożarnej, Łódź, ulica Wólczańska 111 przez 113. Czynna całą dobę.
  • Siedziba Agencji Ochrony: Łódź, aleja Kościuszki 44. Miejsce parkowania bankowozów, magazyn broni i całodobowy monitoring sygnałów alarmowych. Tu można udzielić konwojowi bezpiecznego schronienia lub wysłać wsparcie - uzbrojony patrol grupy interwencyjnej. Stąd dowódca zmiany nadzoruje przebieg i dba o bezpieczeństwo przedmiotowego konwoju.
  • Komenda Miejska Policji: Komenda Miejska Policji w Łodzi, ulica Sienkiewicza 28 przez 30. Czynna całą dobę.
  • Stacja Ratownictwa Medycznego: Wojewódzka Stacja Ratownictwa Medycznego w Łodzi, ulica Sienkiewicza 137 przez 141.
  • Przychodnia: Przychodnia Rejonowa, Łódź, ulica Kopernika 67 przez 69. Czynna w godzinach 07:30-18:00.
  • Jednostka Wojskowa: Jednostka Wojskowa numer 4474, Łódź, ulica 6 Sierpnia 92. Uzbrojona służba wartownicza całodobowa WSO Wewnętrzna Służba Ochrony.
Istotne dla bezpieczeństwa punkty na trasie konwoju
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Szczegółowa trasa konwoju

Długość i szerokość geograficzna rozpoczęcia konwoju - 51.5983,19.6

Długość i szerokość geograficzna zakończenia konwoju - 51.7681,19.4

Dystans konwoju – 32 km

Czas przejazdu – około 40 min

Opis trasy

Trasa

Odległość

1. Zacznij na końcu Główna

270 m

2. Skręć w lewo w Tuszyńska

2,4 km

3. Kontynuuj przez Tychów, Rzepki i Majków Mały

5 km

5. Kontynuuj na Stefana Żeromskiego

2,32 km

6. Skręć w prawo w Brzezińska

170 m

7. Skręć w lewo w Noworzgowska

120 m

8. Kontynuuj na Rzgowska

1 km

9. Skręć w prawo w Aleja Jana Pawła II (12; 91)

3,7 km

10. Kontynuuj na Katowicka (12; 91)

6 km

11. Kontynuuj na Szeroka (91)

1400 m

12. Na rozwidleniu dróg skręć w prawo w kierunku Rzgowska (91)

170 m

13. Kontynuuj na Aleja Władysława Bartoszewskiego (91)

4 km

14. Kontynuuj na Aleja Jana Pawła II (91)

3 km

15. Lekko w prawo w Aleja Jana Pawła II

400 m

16. Kontynuuj na Aleja Włókniarzy

80 m

17. Skręć w prawo w Mikołaja Kopernika

900 m

18. Skręć w lewo w Lipowa

170 m

19. Skręć w prawo w Marii Skłodowskiej‑Curie

300 m

20. Kontynuuj na Andrzeja Struga

300 m

21. Na końcu tej drogi skręć w lewo w kierunku Aleja Tadeusza Kościuszki

300 m

22. Osiągnięto cel trasy

-

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Podział przelotowości drogi

Podział przelotowości drogi w zależności od intensywności ruchu osób, samochodów lub innych pojazdów mijających w określonej jednostce czasu określone odcinki trasy komunikacyjnej:

  • „A” – ruch swobodny, małe natężenie i wysoka prędkość – niewielkie trudności w utrzymaniu wybranej prędkości jazdy,

  • „B” – ruch równomierny, prędkość i swoboda manewru – prędkość jazdy chwilami ograniczona w niewielkim stopniu,

  • „C” – ruch równomierny, ograniczenia swobody manewrów przy wyższych chwilowych natężeniach ruchu, ograniczony wybór prędkości i zmiana pasów,

  • „D” – ruch o znacznej nierównomierności, ciągłe zmiany w warunkach ruchu, często istotny spadek prędkości, wygoda jazdy niezadawalająca, warunki możliwe do jazdy w krótkich okresach czasu,

  • „E” – ruch wymuszony, niska prędkość, natężenie ruchu poniżej przelotowości, zatrzymania ruchu na krótsze i dłuższe okresy czasu, w skrajnych przypadkach prędkość i natężenie ruchu spada niemal do zera.

Ważne!

Podstawowymi jednostkami czasu, w których określa się wielkość natężenia ruchu, są godziny i doby. Przygotowując trasę, należy dokonać jej objazdu i obserwacji w porach, w których będą realizowane konwoje.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia