E-materiały do kształcenia zawodowego

Lokalna sieć komputerowa

INF.02. Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych - Technik informatyk 351203

bg‑yellow

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Na górze każdej strony e‑materiału widnieje baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R1FCd6LULzIsm
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R4Jm6mVTYEJdS
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

RgasbLZDA7nh1
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

REMWp6VNnmu4j
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieD1AM4QDWTWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Zawiera również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

R1LGdxjPcs9rQ
Przykładowy wygląd spisu treści.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: film instruktażowy, film instruktażowy, grafika interaktywna i gra edukacyjna.

Filmy instruktażowe

„Posługiwanie się narzędziami i urządzeniami do budowy lokalnej sieci komputerowej”D1EURn772„Posługiwanie się narzędziami i urządzeniami do budowy lokalnej sieci komputerowej” to film instruktażowy  przedstawiający m.in. podział narzędzi i urządzeń do budowy lokalnej sieci komputerowej.

„Instalacja i konfiguracja wybranych usług sieciowych”Du2RpKnyP„Instalacja i konfiguracja wybranych usług sieciowych” to film instruktażowy, który przedstawia zasady działania oraz wykorzystania wybranych usług sieciowych i funkcji serwerowych systemów operacyjnych.

Ekran wyświetlacza filmów wygląda jak na ilustracji poniżej:

R9VsbSmQTIG23
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta znajdującą się w dolnym lewym rogu:

RE8OveZkhayTJ
Ikona włączenia odtwarzania animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.

Rh1OUC2bb3RBu
Ikona zatrzymania odtwarzania animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika.

RdC0nJ2ZychNo
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.

ReHYc7PMwNioO
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu powyższej ikony zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie jej umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RP2r2Y50VRYVF
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po jego kliknięciu pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1DtFPI1rltVq
Panel włączania i wyłączania napisów w animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RyoYbWSZBOGaf
Panel zmiany jakości animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając ikonę „1x” można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R3vYfCa3AUIt7
Panel zmiany prędkości animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R3lnulJxIA7lm
Ikona włączenia trybu pełnoekranowej animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Grafika interaktywna

„Model ISO/OSI i TCP/IP”DUIbOh70Z„Model ISO/OSI i TCP/IP” to grafika interaktywna przedstawiająca model odniesienia łączenia systemów otwartych ISO/OSI ( ISO Open Systems Interconnection Reference Model) oraz TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol).

Multimedium podzielone jest na kilka części, do których nawiguje spis treści.

R6YMBMuO7NeZ8
Spis treści multimedium
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre z części mają formę tekstową, inne zaprezentowane są za pomocą grafiki z interaktywnymi punktami.

R1b8epdT5g7hC
Przykładowy widok grafiki interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby rozwinąć szczegółowe informacje dotyczące danego zagadnienia, należy najechać na punkt grafiki kursorem i kliknąć.

Po kliknięciu znacznika, wyświetlają się schematy oraz dodatkowe informacje, ukryte pod polami z cyframi.

RBIlWIUhmnca3
Przykładowe wyświetlanie opisów umieszczonych pod znacznikami na grafice interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Opisy wyświetlają się na panelu bocznym. Można je przeglądać, przesuwając suwak widniejący po ich prawej stronie lub za pomocą scrolla myszki. Jeśli w opisach znajdują się grafiki lub zdjęcia, to kliknięcie na nie spowoduje wyświetlenie ich na pełnym ekranie. Wtedy też możliwe jest przybliżenie danej grafiki lub zdjęcia.

Po kliknięciu na znacznik dowolnego opisu w górnym lewym rogu grafiki interaktywnej wyświetlą się pozostałe, oznaczone cyframi. Dzięki nim w prosty sposób można przejść do innych opisów.

Przed znacznikami z cyframi, w górnym lewym rogu planszy interaktywnej, znajduje się poniższa ikona:

RiEW7HuBELTkZ
Ikona ukrywająca widok znaczników
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Umożliwia ona ukrycie punktów ze znacznikami lub ich wyświetlenie, gdy są wyłączone.

Gra edukacyjna

Symbole i piktogramy okablowania strukturalnego oraz lokalnejDVPfkvpFRSymbole i piktogramy okablowania strukturalnego oraz lokalnej to gra edukacyjna wspierająca rozwijanie umiejętności i zdobywanie wiedzy z zakresu projektowania okablowania strukturalnego oraz projektowania lokalnych sieci komputerowych.

R1RZXwFblETPP
Przykładowy widok gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniżej znajduje się grafika przedstawiająca ekran rozpoczętej gry. Aby przejść do następnego etapu gry, należy pod daną rolą kliknąć prostokąt z napisem „Rozpocznij grę”.

R15OJFQ7Xsxes
Przykładowy widok okna gry edukacyjnej
Źródło: Akadmie Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Uczeń w pierwszej kolejności wybiera jedną z dwóch roli – serwisanta komputerowego lub serwisanta RTV. Aby przejść do następnego etapu gry, należy pod daną rolą kliknąć prostokąt z napisem „Rozpocznij”.

RTk4LstesXEUc
Ekran wyboru roli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

A następnie przechodzi do wyboru poziomu trudności. W tym wypadku na początku dostępny jest poziom łatwy – trudny uczeń musi dopiero odblokować. Po dokonanym wyborze, uczeń przechodzi dalej, klikając znów w przycisk z napisem „Rozpocznij”.

R1H2YgUP7lyA6
Okno wyboru poziomu gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na wybranym przez siebie poziomie odpowiada na pytania. Tylko jedna odpowiedź jest poprawna. Po zaznaczeniu odpowiedzi, klika przycisk „Zatwierdź odpowiedź”. Uczeń dostaje informację zwrotną po każdym pytaniu.

R1FjQTv3oW6KK
Przykładowy widok gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po każdej udzielonej odpowiedzi, uczeń otrzymuje informację zwrotną.

Na koniec uczeń otrzymuje wynik swojej gry – pozytywny bądź negatywny. Może zapisać wynik i przejść do wyboru innego poziomu lub może powtórzyć poziom i poprawić swój wynik.

RNDIVl5uyCJj6
Ekran podsumowujący grę
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na samej górze, od lewej strony znajdują się informacje dla ucznia o postępach gry, otrzymanych punktach i odznakach, zaś po prawej stronie uczeń może kliknąć w „Pomoc” dotyczącą gry lub może wyjść z niej poprzez kliknięcie opcji „Zakończ grę”.

RBbKGCbtuXtj3
Widok opcji gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Obudowa dydaktyczna

W jej skład wchodzą interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD1Husi21NInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

RNzBiEjBqm0Ws1
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Rde8jxXxBgANf1
Widok przykładowego zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego, czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średnie, czerwony – trudne.

R16Xn1YnQDT8d1
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćD1Cqeia35Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami, dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

R2om3oqECuDNR
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaD72QzjLFwPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić e‑materiał. Zawiera informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD106TvpLNPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDcZeQh9ATNetografia i bibliografia zawierają spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były e‑materiały.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści