Montaż linii w różnych typach podbudowy kablowej, w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych
INF.06. Montaż i eksploatacja szerokopasmowych sieci kablowych pozabudynkowych - Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: galeria zdjęć, infografika, wizualizacja, film edukacyjnyMateriały multimedialne: galeria zdjęć, infografika, wizualizacja, film edukacyjny
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Na górze każdej strony e‑materiału widnieje baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Zawiera również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: galeria zdjęć, infografika, wizualizacja, film edukacyjny.
Galeria zdjęć
Różne możliwości umieszczania kabli w terenie, różne typy kanalizacji teletechnicznej, montaż doziemny, montaż napowietrznyRóżne możliwości umieszczania kabli w terenie, różne typy kanalizacji teletechnicznej, montaż doziemny, montaż napowietrzny to galeria zdjęć zawierająca zdjęcia przedstawiające: pojedyncze elementy składowe kanalizacji technicznej w postaci różnych typów studni, zasobników, słupków, szaf, rur o różnych średnicach i różnym wykonaniu, pakietów mikrokanalizacji doziemnej, elementów do realizacji linii napowietrznych, pojedyncze elementy w postaci rur osłonowych i innych materiałów stosowanych w liniach doziemnych i podstawowe zasady ich stosowania pojedyncze maszyny i narzędzia używane do budowy różnych rodzajów kanalizacji kablowej i kabli doziemnych w tym specjalizowane (koparka łańcuchowa, pługoukładacz) a także do budowy linii napowietrznych, procesy technologiczne – różne etapy i różne warianty (prace wykonywane ręcznie i mechanicznie) budowy kanalizacji, kabli doziemnych i linii napowietrznych, wyroby końcowe – gotowe rozwiązania podbudowy kablowej wykonane w różnych technologiach widziane przez obserwatora umieszczonego w ich pobliżu.
Galeria podzielona jest na dwie części, do których nawiguje spis treści.

Galeria zdjęć składa się ze zdjęć umieszczonych w katalogu.

Użytkownik ma możliwość tworzenia katalogów, a co za tym idzie pogrupowania zdjęć według swoich potrzeb.
Po wyborze danego zdjęcia uczeń przechodzi do jego trybu prezentacji.

Pod ilustracjami otwartymi w trybie prezentacji znajdują się funkcje takie jak: przełączenie grafik galerii na poprzednią, bądź kolejną; wydruk ilustracji oraz ikonka z literką i, za pomocą której można wyświetlić dolny, panel zawierający informacje na temat danej grafiki.


Infografika
„Sposoby wykonania różnych rodzajów podbudowy kablowej - budowa kanalizacji różnych typów i linii napowietrznych, zasady montażu doziemnego”„Sposoby wykonania różnych rodzajów podbudowy kablowej - budowa kanalizacji różnych typów i linii napowietrznych, zasady montażu doziemnego” to infografika przedstawiająca ustrukturyzowane informacje na temat budowy kanalizacji różnych typów i linii napowietrznych, zasady montażu doziemnego, ze wskazaniem na obszary typowe dla zastosowania różnych rozwiązań (obszary zurbanizowane, wiejskie, niezabudowane) oraz preferencje poszczególnych rozwiązań w zależności od warunków terenowych.
Multimedium podzielone jest na kilka części, do których nawiguje spis treści umieszczony na górze.

Główna część multimedium ma formę grafiki z punktorami kryjącymi informacje.

Aby rozwinąć szczegółowe informacje dotyczące danego zagadnienia, należy najechać na punkt infografiki kursorem i kliknąć.

Po kliknięciu znacznika, wyświetlają się schematy oraz dodatkowe informacje, ukryte pod polami z cyframi.
Opisy znajdują się odpowiednio przy każdym elemencie infografiki. Można je przeglądać, przesuwając suwak widniejący po ich prawej stronie lub za pomocą scrolla myszki. Jeśli w opisach znajdują się grafiki lub zdjęcia, to kliknięcie na nie spowoduje wyświetlenie ich na pełnym ekranie. Wtedy też możliwe jest przybliżenie danej grafiki lub zdjęcia.
Po kliknięciu na znacznik dowolnego opisu w górnym lewym rogu infografiki wyświetlą się pozostałe, oznaczone cyframi. Dzięki nim w prosty sposób można przejść do innych opisów. Przed znacznikami z cyframi, w górnym lewym rogu infografiki, znajduje się poniższa ikona:

Umożliwia ona ukrycie punktów ze znacznikami lub ich wyświetlenie, gdy są wyłączone.
Jeśli pod znacznikiem znajdują się grafiki, po dwukrotnym kliknięciu w nie myszką zostaną wyświetlone w trybie pełnoekranowym.
Wizualizacja 3D
Budowa kabli koncentrycznych i optycznych stosowanych w pozabudynkowacych sieciach szerokopasmowychBudowa kabli koncentrycznych i optycznych stosowanych w pozabudynkowacych sieciach szerokopasmowych to wizualizacja 3D, która przedstawia obiekty w postaci wycinków podstawowych typów kabli optycznych doziemnych, do kanalizacji pierwotnej i wtórnej, do mikrokanalizacji i do linii podwieszanych oraz koncentrycznych.
Przed otwarciem okna wizualizacji należy wybrać ze spisu model.

Modele zawierają cyfry odnoszące ucznia do szczegółowych treści.

Po kliknięciu na daną część układu, oznaczoną konkretną cyfrą, rozwinie się ramka z dodatkową treścią.

W lewym górnym rogu znajduje się menu, dzięki któremu resetujemy przybliżenie animacji, możemy zatrzymać dane zbliżenie, a następnie wybrać daną szczegółową informację.



Uczeń ma możliwość odsłuchania poszczególnych informacji w formie audio.

Aby odtworzyć głos lektora czytającego szczegółowe informacje, należy kliknąć na ikonkę trójkąta znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.

Ikona głośnika pozwala ściszyć lub podgłośnić dźwięk.

Ikona trzech pionowych kropek umożliwia rozwinięcie możliwości: pobierania i zmiany szybkości odtwarzania.


Film edukacyjny
Materiał „Montaż kabli dla pozabudynkowych sieci szerokopasmowych z wykorzystaniem różnego typu podbudowy kablowej”„Montaż kabli dla pozabudynkowych sieci szerokopasmowych z wykorzystaniem różnego typu podbudowy kablowej” to film edukacyjny przedstawiający montaż kabli koncentrycznych i światłowodowych, w których wykorzystywane są różne rodzaje podbudowy kablowej (kanalizacji teletechniczna pierwotna i wtórna z rur o różnych przekrojach, mikro kanalizacja, podbudowa słupowa, linia doziemna).
Ekran startowy filmu wygląda, jak na ilustracji poniżej:

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.

Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Obudowa dydaktyczna
W jej skład wchodzą interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego, czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średnie, czerwony – trudne.

Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami, dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.


Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić e‑materiał. Zawiera informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawierają spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były e‑materiały.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści