E-materiały do kształcenia zawodowego

Spawanie elektryczne i cięcie gazowe

TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających – monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieD2GFzmE0SWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

RHwa2cjqUe8OC
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą dwa filmy edukacyjne i gra edukacyjna.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Filmy edukacyjne

Pierwszy film edukacyjnyDuNdfTMLafilm edukacyjny ukazuje proces cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym. Drugi film edukacyjnyDMOVvXucsfilm edukacyjny przedstawia spawanie elektryczne.

Ekrany filmów wyglądają jak na zdjęciu poniżej:

RizI3SRvwTLls
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Rew4dzRQPjQvf
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R1JqTMKylGNie
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1XIfDjJYG002
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1OYDIkHnVnCC
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Rw8ydXZ1Dq7xI
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1PlCaw1whLAY
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Rm2tyDQuB0mvx
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R16MF7pDqfUvN
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1IkZ5M0VwkZS
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

32

Gra edukacyjna

Gra edukacyjnaDa0bHFlvCGra edukacyjna polega na przejściu przez użytkownika kursu cięcia palnikiem acetylenowo tlenowym i spawania elektrycznego.

Plansza tytułowa gry wygląda następująco:

R19UDT0FTIaiO
Ekran tytułowy gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby przejść do następnego okna gry, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

W grze do wykonania będą różnorodne zadania, polegające np. na zaznaczeniu, przeciągnięciu, ustawieniu lub kliknięciu w odpowiedniej kolejności. Przed każdym zadaniem wyświetli się plansza z poleceniem, jakie działania należy w danym zadaniu wykonać.

R2cOKOYGH0TXH
Przykładowa plansza z poleceniem z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po prawidłowym wykonaniu zadania pojawi się plansza z testem, zawierającym pytania kontrolne.

R1AaFrAu2nR2H
Przykładowa plansza początkowa testu z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpowiada się poprzez klikanie na prostokąt z odpowiedzią „tak” lub „nie”.

RzNmfv6BYUcZt
Widok na pytania kontrolne z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „sprawdź”. Odpowiedzi zaznaczone prawidłowo podświetlą się kolorem zielonym, a nieprawidłowe – czerwonym. Aby przejść do kolejnego zadania gry, należy odpowiedzieć na wszystkie pytania kontrolne prawidłowo. Gdy którakolwiek z odpowiedzi będzie błędna, wyświetli się następujący ekran:

R4xvK2NpbqfcZ
Przykładowy ekran z gry edukacyjnej informujący o nieprawidłowym wykonaniu zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po prawidłowym wykonaniu zadania wyświetli się plansza pochwalna.

RwsAXoPGwznP3
Przykładowy ekran z gry edukacyjnej informujący o prawidłowym wykonaniu zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na zakończenie kursu przyznawany jest certyfikat (jeden za cięcie palnikiem acetylenowo‑tlenowym, a drugi za spawanie elektryczne).

Rg87JrYlAuc3n
Przykładowy wygląd certyfikatu otrzymywanego na zakończenie kursu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniżej znajduje się spis czynności, które należy wykonać w poszczególnych zadaniach.

  • W zadaniu pierwszym i zadaniu czwartym odpowiednie elementy należy kliknąć, a następnie zatwierdzić wybór przyciskiem „sprawdź”.

R1NJwrQrorBdY
Ekran zadania pierwszego gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R19ydQOYhfIaq
Ekran zadania czwartego gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • W zadaniu drugim należy przeciągnąć elementy w odpowiednie miejsce, dopasować je do siebie, a następnie kliknąć przycisk „dalej”.

R1ZOSzNEU8xUn
Ekran zadania drugiego gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • Następnie wyświetlą się liczniki najpierw dla acetylenu, potem dla tlenu. Należy ustawić na nich odpowiednie wartości, które umożliwią przeprowadzenie cięcia gazowego. Wartości ustawia się za pomocą klikania na pokrętło, które na poniższych grafikach zostały zaznaczone czerwoną strzałką.

RvC0FVFvmQQZ1
Widok na liczniki acetylenu; czerwona strzałka wskazuje pokrętło, za pomocą którego ustawia się wartość
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R14TnVH4WhHcB
Widok na liczniki tlenu; czerwona strzałka wskazuje pokrętło, za pomocą którego ustawia się wartość
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • W zadaniu trzecim należy uruchomić i wyregulować palnik za pomocą pokręteł oraz odpalić go zapalniczką. W tym celu trzeba kliknąć na pokrętła i zapalniczkę w odpowiedniej kolejności, a następnie przeciągnąć płomień nad blachą.

R1R67ZriUMrEc
Ekran zadania trzeciego gry edukacyjnej; czerwone strzałki wskazują na elementy, które należy kliknąć w odpowiedniej kolejności
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • W zadaniu piątym w pierwszej kolejności należy kliknąć na czerwony guzik na urządzeniu, aby ustawić odpowiednią wartość natężenia.

R2T9tJCLZMaoP
Ekran zadania piątego gry edukacyjnej; czerwona strzałka wskazuje czerwony przycisk, który należy kliknąć, aby ustawić wartość natężenia.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pojawi się wtedy okienko, w którym za pomocą plusa i minusa należy ustawić odpowiednią wartość natężenia. Po ustawieniu wartości trzeba kliknąć przycisk „sprawdź”.

Ry28D9xiA8LLf
Widok na licznik, w którym należy ustawić odpowiednią wartość natężenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy wartość natężenia zostanie odpowiednio ustawiona, na zielono podświetli się rękojeść spawalnicza. Należy na nią kliknąć.

R16YXEtN95i5B
Widok na podświetloną rękojeść spawalniczą, którą wskazuje czerwona strzałka
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pojawi się ekran, na którym należy przeprowadzić spawanie. W tym celu trzeba kliknąć na rękojeść i przytrzymać, przesuwając myszą w prawą stronę. Działania te należy przeprowadzić w odpowiednim tempie.

R1EdoG2eAwMV5
Ekran przeprowadzania spawania; należy kliknąć na rękojeść spawalniczą i przeciągnąć ją w prawą stronę
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD1Rsh5yIpInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Rq3ImguqhZTvv
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R1BzD9iZ4sWl5
Wygląd przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.  W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1JBlemflmI6m
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

RS7OMAzzd9oeK
Widok przykładowego panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

R19flxyUTfw3L
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDPD7dLW7TSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaD1GzRqgQjPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDD7rQAC6EPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDeRmn3iDxNetografia i bibliografia zawiera spis pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści