R12192efrJ5bH
Grafika przedstawia dwa splecione symbole węży. Jeden jest niebieski, a drugi żółty.

Wprowadzenie do programowania w języku Python

Logo języka Python
Źródło: Dnu72, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Poznaliśmy już wizualne języki programowania, takie jak Scratch albo Blockly. Są one czytelne i proste w obsłudze. W tym e‑materiale poznamy tekstowy język programowania wysokiego poziomujęzyk wysokiego poziomuwysokiego poziomu – język Python.

W języku tym mamy możliwość zaprogramowania m.in. gier, stron internetowych, programów okienkowych (np. prostego kalkulatora).

  1. Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna

  2. MultimediumMultimedium

  3. Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych

  4. SłownikSłownik

  5. BibliografiaBibliografia

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz język Python.

  • Poznasz podstawowe typy danych używanych w języku Python.

  • Napiszesz i uruchomisz swój pierwszy program w języku Python.

1

Python korzysta z interpreterainterpreterinterpretera – taki sposób pozwala przenosić kod źródłowy i uruchamiać go pod różnymi systemami operacyjnymi.


Instalacja języka Python

By zainstalować w używanym przez ciebie systemie operacyjnym język Python, musisz wykonać kilka kroków:

  • W systemie Linux Python jest zainstalowany w systemie; musimy tylko doinstalować środowisko IDLEIDLEIDLE; wykonujemy w terminalu polecenie (dotyczy to dystrybucji Debian/Ubuntu i pochodnych):

Linia 1. sudo apt install idle3.
  • W systemie macOS korzystamy z instalatora pobranego ze strony internetowej python.org.

  • W systemie operacyjnym MS‑Windows korzystamy z instalatora pobranego ze strony internetowej python.org.

R10iFIQ1nq0jz1
Widok środowiska IDLE w systemie Linux
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
RmkX17ksa2luL1
Widok środowiska IDLE w systemie MS‑Windows 10
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.

W każdym języku programowania zostały określone pewne reguły, aby zapisane programy można było przetłumaczyć na instrukcje zrozumiałe dla komputera. Obejmują one m.in.:

  • zmienne, w których przechowujemy różnego rodzaju dane (informacje),

  • operatory, które pozwalają wykonywać różne operacje (np. arytmetyczne) na tych danych,

  • słowa kluczowe, czyli wyodrębnione słowa, które najczęściej należą do języka naturalnego (najczęściej angielskiego), mające szczególne znaczenie i identyfikujące określony rozkaz, instrukcję albo deklarację w programie komputerowym; lista słów kluczowych jest najczęściej z góry ustalona.

Ciekawostka

Python jest najbardziej rozpowszechniony wśród języków programowania (według TIOBETIOBETIOBE – dane z roku 2023), tak jak Windows jest najbardziej rozpowszechnionym systemem operacyjnym wśród komputerów osobistych, a Linux wśród serwerów i komputerów z listy TOP 500TOP 500TOP 500.

SkładniaskładniaSkładnia języka programowania w języku Python jest zbliżona do języka naturalnego (w tym przypadku chodzi o język angielski).

Należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, m.in.:

  • kolejne instrukcje należy zapisywać w nowych wierszach,

  • zapisanie instrukcji programu rozpoczynamy od lewej strony bez żadnego odstępu, nawet 1 spacja na początku linijki może spowodować błąd,

  • język Python rozróżnia wielkość liter, zmienna o nazwie dana to inna zmiennia niż Dana,

  • nazwy zmiennych muszą zaczynać się od litery (a‑z, A‑Z) lub znaku podkreślenia (_) i mogą zawierać litery, cyfry (0‑9) oraz znak podkreślenia; nie mogą zaczynać się od cyfry,

  • wcięcia w języku Python są istotne, ponieważ są używane do oznaczania bloków kodu, takich jak funkcje, pętle i instrukcje warunkowe.

Dla zainteresowanych

Dokładne i pełne zasady pisania w języku Python znajdziemy w specjalnym dokumencie o nazwie PEP 8.

Przykład 1

Zapoznajmy się z najprostszym programem zapisanym za pomocą języka Python.

Linia 1. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Hello przecinek world wykrzyknik cudzysłów zamknij nawias okrągły.

print() to standardowa funkcjafunkcja w języku programowaniafunkcja w języku Python – służy do wyświetlania danych na ekranie (tzw. standardowe wyjście). Natomiast ciąg znaków "Hello, world!" to tzw. argument funkcji. Ciągi znakowe będziemy umieszczać zawsze w apostrofach lub cudzysłowie.

RkJtqAkmqXeao1

Pierwszy krok na drodze do nauczenia się języka Python za nami!

Polecenie 1
R1B10mYD8DBiW
Czy według Ciebie Python to trudny język? Czy warto się go uczyć? (Uzupełnij).

Teraz poznamy jedną z podstawowych konstrukcji w różnych językach programowania, jaką jest instrukcja (operacja) przypisania. Instrukcja przypisania służy do nadania zmiennej wartości. Może to być wartość stałej (np. 0), wyrażenia lub wynik operacji bądź wynik działania funkcji.

Przykład 2

Przykłady przypisania zmiennym nowych wartości w języku Python:

Linia 1. imie znak równości cudzysłów Maria cudzysłów. Linia 2. nazwisko znak równości cudzysłów Pawlikowska minus Jasnorzewska cudzysłów. Linia 3. rok podkreślnik urodzenia znak równości 1891. Linia 4. logiczna podkreślnik prawda znak równości True.
Przykład 3

Przykłady nadania zmiennym wartości będących wynikiem operacji na danych:

Linia 1. wiek znak równości 1945 minus 1891. Linia 2. imie podkreślnik nazwisko znak równości cudzysłów Maria cudzysłów plus cudzysłów Pawlikowska minus Jasnorzewska cudzysłów.
Przykład 4
Ważne!

Funkcja input() jest funkcją służącą do pobierana danych od użytkownika. Może zawierać też tekst, który informuje, jakie wartości należy wprowadzić, np.

Linia 1. imie znak równości input otwórz nawias okrągły cudzysłów Podaj imię dwukropek cudzysłów zamknij nawias okrągły.

Dane wprowadzone przez użytkownika zostaną przypisane zmiennej jak w  przykładzie poniżej.

Przykład nadania zmiennej wartości wprowadzonej z klawiatury – wynik działania funkcji input():

Linia 1. wiek znak równości input otwórz nawias okrągły cudzysłów Podaj swój wiek dwukropek cudzysłów zamknij nawias okrągły.

Uwaga! Funkcja ta zwraca zawsze tekstowy typ danych. Nawet jeśli wprowadzimy liczbę, program interpretuje ją jako tekst – a wynikiem funkcji jest to, co użytkownik wpisze z klawiatury. Klawisz ENTER kończy wpisywanie.

Uwagi dotyczące składni

Musimy pamiętać o regułach składni języka. Jeśli nie będziemy ich stosować, programy nie będą się uruchamiały – zobaczymy komunikat błędu: SyntaxError: invalid syntax. Oto niektóre wymagane reguły oraz dobre praktyki.

Wymagane elementy – musimy o nich zawsze pamiętać:

  • nazwy zmiennych nie mogą rozpoczynać się od cyfr ani składać z wielu wyrazów,

  • znak : (dwukropek) poprzedza blok instrukcji (kodu),

  • wcięcia oznaczają bloki kodu, powinny mieć 4 spacje według dokumentu PEP 8,

  • znak = (jeden znak równości) to operator przypisania,

  • a dwa znaki == (dwa znaki równości) to operator porównania.

Ważne, czyli tzw. dobre praktyki:

  • nazwy zmiennych zapisujemy literami z alfabetu łacińskiego (nie używamy liter: ą, ę i podobnych znaków diakrytycznych – to może wywołać problemy w systemach o innych wersjach językowych),

  • jeśli chcemy, aby nazwy zmiennych składały się z kilku słów, wyrazy łączymy znakiem _ (podkreślenia), a nie spacji,

  • operatory obejmujemy znakami spacji,

  • małe i duże litery są rozróżniane,

  • pomiędzy nazwą funkcji a otwierającym nawiasem nie wpisujemy spacji.

Podstawowe operatory arytmetyczne używane w języku Python

Operator

Wyjaśnienie / opis działania

+

dodawanie

-

odejmowanie

*

mnożenie

/

dzielenie rzeczywiste

//

dzielenie całkowite

%

reszta z dzielenia całkowitego (modulo)

**

potęgowanie

Notatnik

R161VG7SKEbGq
2

Prezentacja multimedialna

1
R1MOWpucwnOw4

Wprowadzenie do programowania w języku Python – twórca

Twórcą języka Python jest Guido Van Rossum. Język miał być następcą wykorzystywanego języka ABC.

R1Xxrg4QuVHfS
Guido Van Rossum, twórca języka Python.
Źródło: Daniel Stroud, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.
RtB7rCW4SdUAM

Dlaczego Python?

Choć może się to wydawać nieoczywiste, nazwa języka stworzonego przez Rossuma nie pochodzi od zwierzęcia, lecz od serialu komediowego emitowanego w latach siedemdziesiątych przez brytyjską stację BBC. W Polsce znany jest on pod nazwą Latający cyrk Monty Pythona. Twórca języka był fanem serialu.

1,1
R109GUiXsswua
W czołówce serialu pojawia się stopa – pochodzi z obrazu włoskiego malarza (Alegoria z Wenus i Kupidynem).
Źródło: Agnolo Bronzino, Alegoria z Wenus i Kupidynem, dostępny w internecie, domena publiczna.
RIJjkkndTv6VF
Karta tytułowa pojawiająca się przed telewizyjnymi skeczami grupy o nazwie Latający Cyrk Monty Pythona (ang. Monty Python's Flying Circus)
Źródło: Tytuł z czołówki serialu, dostępny na stronie BBC, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RBe6Ev1u7UuhD

Przykład środowiska

RGNkrJLRA3ur2
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
R1NVSzlnAmupx

Pobieranie dla systemów WindowsmacOS

Korzystamy z instalatora dostępnego na oficjalnej stronie języka Python.

R5Ex7Md9GRPm8
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
RmikUPESRCZXo

Różne typy danych w języku Python

Zaprezentujemy podstawowe typy danych, sposoby przypisania wartości do zmiennych i odpowiadające im bloki w języku Scratch.

1,1

Podstawowe typy danych w języku Python:

str – ciąg znaków, np. 'Adam' albo 'Nowak'
int – liczby całkowite, np. 1974
float – liczby rzeczywiste, np. 3.1415
bool – wartości logiczne, True lub False

Przypisanie wartości do zmiennych w języku Python:

imie = 'Adam'
rok_urodzenia = 1974
liczba_pi = 3.1415
prawda = True

Przypisanie wartości do zmiennych w języku Scratch:

RDG9HfS72BDEk
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
RXHl0pDtakhRS
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
R1N2JnJn8XiPP
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
R1eVhjJi0EQuq

Podstawowe działanie w języku Python

Dystrybucja Linux

RakwEiy4xp8wI
Film ilustrujący sposób uruchamiania Pythona w linii poleceń systemu operacyjnego Linux oraz wykonanie skryptu zawierającego podstawowe operacje.
R1Nx5xnSlVowM

Podstawowe działanie w języku Python

System Windows 10

Rf4uV8iMwri57
Film ilustrujący sposób uruchamiania Pythona w systemie operacyjnym Windows 10 oraz wykonanie skryptu zawierającego podstawowe operacje.
RF8qQtrSEnXzW

Porównanie kodów

Zapoznaj się z kodem źródłowym skryptu zaprezentowanego w filmach na poprzednich slajdach oraz odpowiadającymi mu blokami w języku Scratch.

1,1
R1CBEgEbkg3Vd
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Linia 1. imie znak równości apostrof Adam apostrof. Linia 2. nazwisko znak równości cudzysłów Jurkiewicz cudzysłów. Linia 3. rok podkreślnik urodzenia znak równości 1974. Linia 4. logiczna podkreślnik prawda znak równości True. Linia 6. wiek znak równości 2022 minus rok podkreślnik urodzenia. Linia 7. imie podkreślnik nazwisko znak równości imie plus nazwisko. Linia 9. print otwórz nawias okrągły apostrof Mam na imię Adam kropka apostrof zamknij nawias okrągły. Linia 10. print otwórz nawias okrągły wiek zamknij nawias okrągły. Linia 11. print otwórz nawias okrągły imie podkreślnik nazwisko zamknij nawias okrągły.
Rjhp6yf8eBgK1
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
RW4rXYPlGNSNV

Podstawowe działania w języku Python: IDLE – Tryb interaktywny

Dystrybucja Linux

R1POVwqsoqoQy
Film ilustrujący sposób uruchamiania środowiska IDLE Python w trybie interaktywnym w systemie Linuxi wykonanie w nim kilku podstawowych poleceń.

Ważne! W środowisku IDLE w trybie interaktywnym wystarczy wpisać nazwę zmiennej, by wyświetlić jej zawartość.

RQeQtmXtDU1sR

Podstawowe działania w języku Python: IDLE – Tryb interaktywny

System Windows 10

R12F8arWvZxsw
Film ilustrujący sposób uruchamiania środowiska IDLE Python w trybie interaktywnym w systemie Windows 10 i wykonanie w nim kilku podstawowych poleceń.

Ważne! W środowisku IDLE w trybie interaktywnym wystarczy wpisać nazwę zmiennej, by wyświetlić jej zawartość.

RZPTn8DcCGseL

Podstawowe działania w języku Python: IDLE – Tryb skryptowy

Dystrybucja Linux

R1BwhxlTAs2ii
Film ilustrujący sposób uruchamiania środowiska IDLE Python w trybie skryptowym w systemie Linux i wykonanie w nim kilku podstawowych poleceń.

Ważne! W środowisku IDLE w trybie skryptowym używamy funkcji print(), aby wyświetlić zawartość zmiennej.

RFh0a9bQzOE4p

Podstawowe działania w języku Python: IDLE – Tryb skryptowy

System Windows 10

R114HLio8SCu3
Film ilustrujący sposób uruchamiania środowiska IDLE Python w trybie skryptowym w systemie Windows 10 i wykonanie w nim kilku podstawowych poleceń.

Ważne! W środowisku IDLE w trybie skryptowym używamy funkcji print(), aby wyświetlić zawartość zmiennej.

Głośność lektora
Głośność muzyki

Prezentacja multimedialna dotyczy treści omawianych w tym temacie. Prezentacja zawiera dwanaście slajdów.

Pierwszy slajd zatytułowany Wprowadzenie do programowania w języku Python - twórca. Na slajdzie zamieszczone jest zdjęcie Guido Van Rossuma. Jest to zdjęcie portretowe. Na zdjęciu widać mężczyznę w średnim wieku. Ma on siwo‑czarne włosy, siwą brodę i okulary. Ubrany jest w pomarańczowy podkoszulek.

Drugi slajd zatytułowany Dlaczego Python? Na slajdzie zamieszczono dwa zdjęcia. Pierwsze zdjęcie jest fragmentem obrazu. W centrum kadru ukazana jest ludzka stopa. Pod nią widać dwa białe gołębie. Na drugim zdjęciu cztery kwiaty. Trzy w kolorze czerwonym i jeden jasnofioletowy. Na środku fotografii umieszczono napis po angielsku Monty Python's Flying Circus.

Trzeci slajd zatytułowany Przykład środowiska. Na slajdzie zamieszczono zrzut ekranu. Na zrzucie ekranu znajduje się ekran komputera z uruchomionym środowiskiem programistycznym IDLE dla języka Python. Widoczna jest konsola IDLE, na której wyświetlone są informacje o wersji Pythona oraz komunikaty zachęcające do wpisania poleceń „help”, „copyright”, „credits” lub „license” w celu uzyskania dodatkowych informacji. W prawym dolnym rogu konsoli znajduje się okno dialogowe „About IDLE 3.10.8”, które zawiera szczegóły na temat wersji Pythona, wersji Tkintera oraz różne przyciski, takie jak License, Copyright, Credits, README, NEWS i Credits. W tle pulpitu komputera widać tapetę z motywem górskim oraz różne ikony aplikacji na dolnym pasku zadań. Na pasku zadań widoczne są również informacje o godzinie i dacie oraz wskaźniki systemowe.

Czwarty slajd zatytułowany Pobieranie dla systemów WindowsmacOS. Na slajdzie zamieszczono zrzut ekranu. Na zrzucie ekranu znajduje się strona internetowa python.org. Strona jest otwarta w przeglądarce internetowej i wyświetla sekcję dotyczącą pobierania Pythona. Na górze strony znajduje się główne menu nawigacyjne z zakładkami: Python, PSF, Docs, PyPI, Jobs, Community, Success Stories, NewsEvents. Poniżej menu widać dużą grafikę z logo Pythona oraz przyciski nawigacyjne: About, Downloads, Documentation, Community, Success Stories, News i Events. Wybrana jest zakładka „Downloads” a w rozwiniętym menu widoczna jest opcja „Download for Windows” z wyróżnioną wersją Python 3.10.5. Na przycisk z napisem „Python 3.10.5”  skierowana jest duża czerwona strzałka. Pod przyciskiem znajduje się informacja w języku angielskim, że Python 3.9+ nie może być używany na Windows 7 lub starszych systemach operacyjnych. Na dole strony znajdują się sekcje z odnośnikami: Get Started, Download, Docs, Jobs, Latest NewsUpcoming Events. Na pasku zadań komputera, w prawym dolnym rogu, widoczne są informacje o godzinie i dacie oraz wskaźniki systemowe.

Piąty slajd zatytułowany Różne typy danych w języku Python. Na slajdzie po lewej stronie zamieszczone podstawowe typy danych w języku Python i przypisane wartości do zmiennych w języku Python. Po prawej stronie przedstawiono trzy grafiki umieszczone pod sobą. Pierwsza przedstawia graficzny blok programistyczny, typowy dla środowisk programowania wizualnego, takich jak Scratch. Blok jest koloru pomarańczowego i ma zaokrąglone krawędzie. Blok zawiera trzy elementy. Jako pierwszy wyświetla się tekst „ustaw” po lewej stronie. Jako drugi pole wyboru „Imie” ze strzałką rozwijania, która sugeruje, że użytkownik może wybrać różne zmienne lub właściwości. Obecnie wybrane jest „Imie”. Jako trzeci tekstowe pole wejściowe po prawej stronie, ustawione na „Adam”. Druga przedstawia graficzny blok programistyczny, typowy dla środowisk programowania wizualnego, takich jak Scratch. Blok jest koloru pomarańczowego i ma zaokrąglone krawędzie. Blok zawiera trzy elementy. Jako pierwszy wyświetla się tekst „ustaw” po lewej stronie. Jako drugi pole wyboru „rok_urodzenia” ze strzałką rozwijania, która sugeruje, że użytkownik może wybrać różne zmienne lub właściwości. Obecnie wybrane jest „rok_urodzenia”. Jako trzeci tekstowe pole wejściowe po prawej stronie, ustawione na „1974”. Trzecia przedstawia graficzny blok programistyczny, typowy dla środowisk programowania wizualnego, takich jak Scratch. Blok jest koloru pomarańczowego i ma zaokrąglone krawędzie. Blok zawiera trzy elementy. Jako pierwszy wyświetla się tekst „ustaw” po lewej stronie. Jako drugi pole wyboru „pi” ze strzałką rozwijania, która sugeruje, że użytkownik może wybrać różne zmienne lub właściwości. Obecnie wybrane jest „pi”. Jako trzeci tekstowe pole wejściowe po prawej stronie, ustawione na „3.1415”.

Szósty slajd zatytułowany Podstawowe działanie w języku Python. Dystrybucja Linux. Na slajdzie zamieszczono film instruktażowy numer jeden. Film ilustruje sposób uruchamiania Pythona w linii poleceń systemu operacyjnego Linux oraz wykonanie skryptu zawierającego podstawowe operacje.

Siódmy slajd zatytułowany Podstawowe działanie w języku Python. System Windows 10. Na slajdzie zamieszczono film instruktażowy numer dwa. Film ilustruje sposób uruchamiania Pythona w systemie operacyjnym Windows 10 oraz wykonanie skryptu zawierającego podstawowe operacje.

Ósmy slajd zatytułowany Porównanie kodów. Na slajdzie po lewej stronie zamieszczono: od góry zrzut ekranu z fragmentem kodu w języku Python, otwartym w  edytorze kodu. Plik nosi nazwę „skrypt.py”. Kod zawiera kilka deklaracji zmiennych oraz instrukcje wyjściowe. Pod spodem znajduje się ten sam fragment kodu w edytorze. Po prawej stronie zamieszczono grafikę. Na obrazie widoczny jest zestaw graficznych bloków programistycznych, typowy dla środowisk programowania wizualnego, takich jak Scratch. Bloki są pomarańczowe, zielone i fioletowe i połączone w logiczny sposób, aby utworzyć program.

Dziewiąty slajd zatytułowany Podstawowe działania w języku Python: IDLE - Tryb interaktywny. Dystrybucja Linux. Na slajdzie zamieszczono film instruktażowy numer trzy. Film ilustruje sposób uruchamiania środowiska IDLE Python w trybie interaktywnym w systemie Linux i wykonanie w nim kilku podstawowych poleceń.

Dziesiąty slajd zatytułowany  Podstawowe działania w języku Python: IDLE - Tryb interaktywny. System Windows 10. Na slajdzie zamieszczono film instruktażowy numer cztery. Film ilustruje sposób uruchamiania środowiska IDLE Python w trybie interaktywnym w systemie Windows 10 i wykonanie w nim kilku podstawowych poleceń.

Jedenasty slajd zatytułowany Podstawowe działania w języku Python: IDLE - Tryb skryptowy. Dystrybucja Linux. Na slajdzie zamieszczono film instruktażowy numer pięć. Film ilustruje sposób uruchamiania środowiska IDLE Python w trybie skryptowym w systemie Linux i wykonanie w nim kilku podstawowych poleceń.

Dwunasty slajd zatytułowany Podstawowe działania w języku Python: IDLE - Tryb skryptowy. System Windows 10. Na slajdzie zamieszczono film instruktażowy numer sześć. Film ilustruje sposób uruchamiania środowiska IDLE Python w trybie skryptowym w systemie Windows 10 i wykonanie w nim kilku podstawowych poleceń.

Indeks górny Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0. Indeks górny koniec

Polecenie 2
R1Ic98IuGLVfQ
Przyporządkuj wartości do odpowiednich typów. int Możliwe odpowiedzi: 1. 0.15, 2. -20, 3. nieprawda, 4. True, 5. 11, 6. 13, 7. siedem, 8. False, 9. -1.94 float Możliwe odpowiedzi: 1. 0.15, 2. -20, 3. nieprawda, 4. True, 5. 11, 6. 13, 7. siedem, 8. False, 9. -1.94 bool Możliwe odpowiedzi: 1. 0.15, 2. -20, 3. nieprawda, 4. True, 5. 11, 6. 13, 7. siedem, 8. False, 9. -1.94 str Możliwe odpowiedzi: 1. 0.15, 2. -20, 3. nieprawda, 4. True, 5. 11, 6. 13, 7. siedem, 8. False, 9. -1.94
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R192PLvfIuKUS
Wskaż, która instrukcja przypisuje zmiennej "imie" wartość "Adam". Możliwe odpowiedzi: 1. imie = "Adam", 2. imie = Adam, 3. imie == "Adam", 4. "imie" = "Adam"
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Uruchom w swoim komputerze IDLE. Sprawdź, którą wersję Pythona masz zainstalowaną. Umieść informację na temat swojej wersji w polu pod przykładem.

Przykład:

Linia 1. Python 3 kropka 10 kropka 6 otwórz nawias okrągły main przecinek Nov 2 2022 przecinek 18 dwukropek 53 dwukropek 38 zamknij nawias okrągły otwórz nawias kwadratowy GCC 11 kropka 3 kropka 0 zamknij nawias kwadratowy on linux. Linia 2. Type cudzysłów help cudzysłów przecinek cudzysłów copyright cudzysłów przecinek cudzysłów credits cudzysłów or cudzysłów license otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły cudzysłów for more information kropka.
R1bgHmicg8LzQ
s
3

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

1
Pokaż ćwiczenia:
R1MXfL1mg1CCb1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawną odpowiedź. Jeżeli liczba a jest większa od liczby b, to iloraz tych liczb jest: Możliwe odpowiedzi: 1. większy od 1, 2. mniejszy od 1, 3. równy 1
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
RTGREVgcbeomX1
Ćwiczenie 2
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Python jest językiem interpretowanym., 2. Python nie jest językiem interpretowanym., 3. Python jest rodzajem samochodu., 4. Python jest językiem wysokiego poziomu., 5. Python nie jest językiem wysokiego poziomu.
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
R197KmWpyW9zH1
Ćwiczenie 3
Przypisz odpowiednie operatory do opisanych działań. Operator przypisania wartości: 1. *, 2. -, 3. ==, 4. =, 5. /, 6. +, 7. **
Operator dodawania: 1. *, 2. -, 3. ==, 4. =, 5. /, 6. +, 7. **
Operator mnożenia: 1. *, 2. -, 3. ==, 4. =, 5. /, 6. +, 7. **
Operator odejmowania: 1. *, 2. -, 3. ==, 4. =, 5. /, 6. +, 7. **
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
RVHDLGSWHkt3g2
Ćwiczenie 4
Zastanów się i odpowiednio wypełnij zdania. Python to 1. MS-Windows, 2. węża, 3. Linux, 4. samochód, 5. macOS, 6. interpretowany, 7. tekstowy, 8. jednym, 9. język programowania, 10. samolotu, 11. wizualny język programowania, 12. niejednym, 13. kompilowany, 14. wizualny, a nie 1. MS-Windows, 2. węża, 3. Linux, 4. samochód, 5. macOS, 6. interpretowany, 7. tekstowy, 8. jednym, 9. język programowania, 10. samolotu, 11. wizualny język programowania, 12. niejednym, 13. kompilowany, 14. wizualny. Oczywiście, w języku angielskim oznacza również rodzaj 1. MS-Windows, 2. węża, 3. Linux, 4. samochód, 5. macOS, 6. interpretowany, 7. tekstowy, 8. jednym, 9. język programowania, 10. samolotu, 11. wizualny język programowania, 12. niejednym, 13. kompilowany, 14. wizualny. To 1. MS-Windows, 2. węża, 3. Linux, 4. samochód, 5. macOS, 6. interpretowany, 7. tekstowy, 8. jednym, 9. język programowania, 10. samolotu, 11. wizualny język programowania, 12. niejednym, 13. kompilowany, 14. wizualny język programowania. Jest 1. MS-Windows, 2. węża, 3. Linux, 4. samochód, 5. macOS, 6. interpretowany, 7. tekstowy, 8. jednym, 9. język programowania, 10. samolotu, 11. wizualny język programowania, 12. niejednym, 13. kompilowany, 14. wizualny, a jego kod źródłowy może być uruchamiany pod 1. MS-Windows, 2. węża, 3. Linux, 4. samochód, 5. macOS, 6. interpretowany, 7. tekstowy, 8. jednym, 9. język programowania, 10. samolotu, 11. wizualny język programowania, 12. niejednym, 13. kompilowany, 14. wizualny systemem operacyjnym.
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj program i wskaż wynik jego działania.

Linia 1. zwierze znak równości cudzysłów kot cudzysłów. Linia 2. rzeczywista znak równości 9 kropka 12. Linia 3. calkowita znak równości 87. Linia 5. print otwórz nawias okrągły calkowita znak równości znak równości rzeczywista zamknij nawias okrągły.
R1MFlTBGVdgpb
Możliwe odpowiedzi: 1. False, 2. 9.12, 3. 87, 4. True, 5. Syntax Error
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj program i wskaż wynik jego działania. Pamiętaj o kolejności wykonywania działań.

Linia 1. wynik znak równości 0. Linia 2. zmienna podkreślnik a znak równości 2. Linia 3. zmienna podkreślnik b znak równości 3. Linia 5. wynik znak równości zmienna podkreślnik a plus zmienna podkreślnik b asterysk asterysk zmienna podkreślnik b asterysk zmienna podkreślnik a plus zmienna podkreślnik b. Linia 6. print otwórz nawias okrągły wynik zamknij nawias okrągły.
RWHfaZdXFz1j8
Możliwe odpowiedzi: 1. False, 2. True, 3. 9.12, 4. Program nie wyświetli żadnego wyniku.
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 7
RoTKVcYFoYjA8
Wskaż poprawnie zapisaną funkcję print, której wynikiem będzie komunikat Hello World!.
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
311
Ćwiczenie 8

W testerce zapisz w języku Python polecenia, które pozwolą przypisać zmiennym wskazane poniżej wartości. Po zapisaniu poleceń zatwierdź je przyciskiem Uruchom.

Przypisz zmiennym odpowiednie wartości:

Linia 1. ciag podkreślnik znakow znak równości cudzysłów Python to język programowania kropka cudzysłów. Linia 2. liczba podkreślnik rzeczywista znak równości 9 kropka 142. Linia 3. liczba podkreślnik calkowita znak równości 23.

Przykład:

  • zmienna = "tekst"

RCYp5c0d5hN7D1
4

Słownik

funkcja w języku programowania
funkcja w języku programowania

wydzielona część programu mająca nazwę, którą możemy wielokrotnie uruchamiać; możemy napisać własną funkcję lub korzystać z funkcji standardowych

IDLE
IDLE

(ang. Integrated Development and Learning Environment) środowisko do zapisywania i uruchamiania programów napisanych w języku Python

interpreter
interpreter

program tłumaczący instrukcje języka programowania na polecenia zrozumiałe dla procesora komputera; interpreter wykonuje kod źródłowy na bieżąco, instrukcja po instrukcji

język wysokiego poziomu
język wysokiego poziomu

(ang. high‑level programming language) typ języka programowania mający ułatwić rozumienie kodu programu przez człowieka; aby kod napisany w języku wysokiego poziomu mógł być wykonany przez komputer, musi zostać najpierw przetłumaczony za pomocą kompilatora albo interpretera; w przypadku języka Python jest to interpreter

składnia
składnia

inaczej syntaktyka; zbiór zasad danego języka programowania; zawiera np. słowa kluczowe, zasady nazywania zmiennych, operatory, ograniczniki tekstu oraz inne elementy; ich pełny opis dla języka Python w języku angielskim znajduje się na stronie dokumentacji języka Python

TIOBE
TIOBE

firma programistyczna publikująca różne statystyki dotyczące programowania

TOP 500
TOP 500

lista 500 najpotężniejszych superkomputerów na świecie

5

Bibliografia

  • Dokumentacja języka Python, docs.python.org, dostęp 18.03.2024.

  • Jurkiewicz A., Python 3 – Projekty dla początkujących i pasjonatów, wyd. Helion, Gliwice 2021.

  • Łos K., Python dla nastolatków. Projekty graficzne z Python Turtle, wyd. Helion, Gliwice 2022.

  • Programowanie w Pythonie z Klubem Młodego Programisty, Platforma OSE IT‑Szkoła, it‑szkola.edu.pl, dostęp 18.03.2024.

  • Sysło M.M., Algorytmy, wyd. Helion, Gliwice 2016.