E-materiały do kształcenia zawodowego

Procesy przyjmowania do realizacji wpłat na rachunki bankowe

EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych – technik usług pocztowych i finansowych 421108

bg‑azure

Proces przyjmowania reklamacji na różnego rodzaju wpłaty na rachunki bankowe

INFOGRAFIKA

R1O7lfFcRBiAj1
Infografika o tytule ,,Proces przyjmowania reklamacji na różnego rodzaju wpłaty na rachunki bankowe.

1. Informacje ogólne - wpłat gotówkowych możemy dokonać za pośrednictwem Poczty Polskiej. Wpłata standard realizowana jest w terminie D+2, czyli do dwóch dni roboczych od przyjęcia. Istnieje jednak opcja wpłaty Standard Priorytet (D+0 dla wpłat dokonanych do godziny 14:00 w danym dniu roboczym - środki zostaną przekazane do banku odbiorcy jeszcze tego samego dnia, D+1 dla wpłat dokonanych po godzinie 14:00 lub w dniach wolnych od pracy - środki zostaną przekazane do banku odbiorcy kolejnego dnia roboczego), w dodatku niemal bez dodatkowej opłaty. Warto o tym pamiętać, jeśli zależy nam na czasie.
Opłaty za dokonane za pośrednictwem Poczty Polskiej wpłaty na rachunek bankowy przedstawiają się następująco: dla kwot do wysokości 600 zł: 4,60 zł – wpłata standardowa; 4,99 zł – priorytet; dla kwot powyżej 600 zł: 0,7 % wartości (zarówno standard, jak i priorytet)(dane na listopad 2023 r.). Zaletą wpłaty na poczcie jest brak konieczności posiadania rachunku bankowego, oraz pewność wykonania usługi. Plusem jest to, że możemy zdecydować, czy ponieść wyższą opłatę i wybrać opcję Wpłaty Ekspres (w czasie rzeczywistym), czy za niższą opłatą przesłać gotówkę w terminie do dwóch dni roboczych.
Z chwilą przyjęcia do realizacji dowolnego rodzaju wpłaty i wydania potwierdzenia dla wpłacającego, Poczta Polska S.A. przyjmuje odpowiedzialność za przekazanie wpłaty do banku, prowadzącego rachunek bankowy odbiorcy.
Prawidłowe i czytelne wypełnienie blankietu wpłaty na rachunek bankowy przez klienta oraz dokładne wprowadzenie danych do systemu komputerowego przez pracownika, wpływa bezpośrednio na prawidłową i szybką realizację usługi - zarówno wpłaty na rachunek bankowy, jak i reklamacji tejże usługi.

2. Wpłata Ekspres - osobom, którym zależy na czasie, Poczta Polska oferuje Wpłatę Ekspres, gdzie pieniądze trafią na wskazane konto w czasie rzeczywistym. Maksymalna kwota takiej wpłaty to 10 tys. zł, a koszt to 7 zł dla wpłat do 600 zł oraz 1,2% dla wpłat od 600,01 zł do 10 000 zł.
Na zdjęciu zamieszczony został odpis dowodu wpłaty.

3. wpłata Standard Priorytet - dla wpłaty Standard Priorytet, ustala się następujące terminy wykonania:
1) przyjętej do godziny 14:00 w danym dniu roboczym - przekazywana jest do banku prowadzącego rachunek bankowy odbiorcy w dniu jej przyjęcia,
2) przyjętej po godzinie 14:00 w danym dniu roboczym oraz w soboty i dni ustawowo wolne od pracy - przekazywana do banku, prowadzącego rachunek bankowy odbiorcy w kolejnym dniu roboczym po dniu jej przyjęcia.
Wpłata przyjmowana w agencjach pocztowych oraz za pośrednictwem listonoszy, przekazywana jest do banku prowadzącego rachunek bankowy odbiorcy w kolejnym dniu roboczym po dniu jej przyjęcia.

4. Wpłata na rzecz urzędów skarbowych (Krajowej Administracji Skarbowej) lub urzędów celnych - wpłata gotówkowa przyjmowana w oparciu o ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) oraz na podstawie art. 100 § 13 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2015 r. poz. 1094 z późn. zm.) przekazywana do banku prowadzącego rachunek bankowy urzędu skarbowego lub izby celnej wskazany w tabeli banków KIR, w następnym dniu roboczym po dniu jej przyjęcia.

5. Wpłata na rzecz jednostek samorządu terytorialnego - wpłata gotówkowa przyjmowana w oparciu o ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) oraz na podstawie art. 100 § 13 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2015 r. poz. 1094 z późn. zm.) , przekazywana do banku prowadzącego rachunek bankowy odbiorcy w drugim dniu roboczym po dniu jej przyjęcia.

6. Definicje i formalności. Reklamacją jest zgłoszenie w placówce pocztowej roszczenia z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi. Niewykonanie usługi – dla Wpłaty Ekspres, zgodnie z Regulaminem usługi:
§ 9. Usługę uważa się za niewykonaną, jeżeli stwierdzono, iż kwota z przyczyn niezależnych od wpłacającego nie została przekazana do banku prowadzącego rachunek odbiorcy;
Dla wpłaty Standard:
§ 13. Usługę uznaje się za niewykonaną, jeżeli stwierdzono brak przekazania do banku prowadzącego rachunek odbiorcy kwoty pieniężnej określonej na dowodzie wpłaty.
Nienależyte wykonanie usługi – dla Wpłaty Ekspres:
§ 10. Przez nienależyte wykonanie usługi rozumie się przekazanie wpłaty:
1) do banku prowadzącego rachunek bankowy odbiorcy po upływie terminu, o którym mowa w § 5 ust. 9,
2) w kwocie niższej niż wskazana w formularzu wpłaty, z zastrzeżeniem § 7 ust. 2.
dla wpłaty Standard:
§ 14. Usługę uznaje się za nienależycie wykonaną, jeżeli wpłata została przekazana:
1) do banku prowadzącego rachunek bankowy odbiorcy po upływie terminów realizacji określonych w § 4,
2) w kwocie niższej niż wskazana na dowodzie wpłaty. Reklamację należy wnieść na formularzu reklamacyjnym. Reklamacja powinna zawierać: imię i nazwisko albo nazwę zgłaszającego reklamację, pozostałe dane adresowe, dane z dowodu przyjęcia wpłaty, powód złożenia reklamacji, dyspozycję dot. nieprawidłowo przekazanej kwoty wpłaty, kwoty pobranej opłaty oraz odsetek ustawowych, podpis i datę złożenia reklamacji, oryginał dowodu wpłaty.
Sytuacje, w których Poczta Polska S.A. nie odpowiada za brak realizacji zlecenia. Dla wpłaty Standard są to sytuacje:
1) podania przez wpłacającego nieprawidłowego rachunku bankowego;
2) działania siły wyższej;
3) zastosowania innych przepisów powszechnie obowiązującego prawa;
4) opóźnienia w przekazaniu wpłaty z przyczyn niezależnych od Poczty Polskiej S.A. w szczególności braku sesji rozliczeniowej KIR, o której mowa w § 4 ust. 2.
5) Poczta Polska S.A. nie odpowiada z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania w usługi, w przypadku, gdy udowodni, iż bank prowadzący rachunek odbiorcy otrzymał kwotę wpłaty w terminie przewidzianym w Regulaminie.
Dla Wpłaty Ekspres są to sytuacje:
1) przez podanie przez wpłacającego nieprawidłowego numeru rachunku bankowego odbiorcy, lub innych nieprawidłowych danych podanych przez wpłacającego, o których mowa w § 4 ust. 2;
2) wskutek działania siły wyższej;
3) jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi wynikające z przepisów § 9 i § 10 pkt 1 spowodowane było koniecznością podjęcia działań określonych przepisami prawa;
4) w przypadku, gdy bank odbiorcy odrzuci Wpłatę Ekspres, pomimo dostępności banku w czasie przyjmowania wpłaty.

8. Kolejność czynności i terminy postępowania reklamacyjnego – w punkcie tym został zamieszczony przykładowo wypełniony formularz reklamacyjny.
Dla Wpłaty Ekspres:
1 Reklamację z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi Wpłata Ekspres można składać w dowolnej placówce pocztowej lub drogą elektroniczną na adres e-mail: cof.reklamacja@poczta-polska.pl.
Reklamacje przyjmowane są:
1) w placówce pocztowej w formie pisemnej przy zastosowaniu formularza dostępnego na stronie internetowej Poczty Polskiej S.A. w zakładce Reklamacje;
2) w formie elektronicznej (kwalifikowany podpis elektroniczny) na adres e-mail, o którym mowa w ust. 1;
3) w postaci elektronicznej na adres e-mail, o którym mowa w ust. 1;
4) w innej, utrwalonej postaci ,która ujawnia wolę reklamującego w sposób dostateczny.
W przypadku składania reklamacji w placówce pocztowej, podstawą przyjęcia reklamacji jest przedstawienie do wglądu oryginału lub odpisu potwierdzenia dla wpłacającego wydanego zgodnie z § 6 Regulaminu.
W przypadku składania reklamacji w sposób opisany w pkt 2 – 4, podstawą przyjęcia reklamacji jest dołączony (przesłany) skan potwierdzenia wpłaty (potwierdzenia dla wpłacającego).
Prawo zgłoszenia reklamacji przysługuje wpłacającemu lub odbiorcy wpłaty, którego dane znajdują się na potwierdzeniu dla wpłacającego, lub osobie przez niego upoważnionej.
Poczta Polska S.A. rozpatruje reklamację niezwłocznie w terminie nie dłuższym niż 15 dni roboczych, licząc od dnia następnego po dniu jej złożenia. Termin ten może być wydłużony w sprawach skomplikowanych i nie może przekroczyć 35 dni roboczych, licząc od dnia następnego po dniu złożenia reklamacji. Dotyczy to zarówno wpłat Standard, jak i Wpłaty Ekspres.
W sytuacji rozpatrzenia reklamacji niezgodnie z oczekiwaniami reklamującego, podmiotem uprawnionym do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich w rozumieniu ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich jest Inspekcja Handlowa.

Powiązane ćwiczenia