E-materiały do kształcenia zawodowego

Wyposażenie pracowni terapii zajęciowej

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Wyposażenie wybranych pracowni terapii zajęciowej wraz z obowiązującymi w nich przepisami BHP

PLANSZA INTERAKTYWNA

6

Spis treści

1

Pracownia arteterapii

1
R19cdChpyHeWC1
Pracownia arteterapii
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Plansza interaktywna pod tytułem: Pracownia arteterapii. Na planszy są zamieszczone trzy zdjęcia.
Pierwsze zdjęcie przedstawia pracownię malarską. Na stole stoją szklane pojemniki z pędzlami. Obok pojemników leżą talerze służące do mieszania farb.
Drugie zdjęcie przedstawia notes, w którym widnieje napis: Regulamin. Obok notesu znajduje się długopis i mała roślina doniczkowa.
Trzecie zdjęcie przedstawia kartki, na których wypisano zasady bezpieczeństwa obowiązujące w miejscu pracy. Wokół kartek leżą: długopis, kask, okulary ochronne i słuchawki wygłuszające.

Na planszy znajdują się punkty interaktywne. Kliknięcie w nie powoduje, że pojawia się ramka z tekstem i tożsame z nim nagranie dźwiękowe.

Punkt klikalny pierwszy. Pracownia

W pracowni arteterapii powinno znajdować się wyposażenie ogólne, takie jak stoły i krzesła, szafy, szafki, a także biurko i biała tablica, flipchart. Niezbędne są też regały na potrzebne materiały i sprzęt. Należy zadbać o to, by w pracowni były dostępne: sztalugi, pistolet do kleju, nożyczki, dziurkacze ozdobne, gilotyna, dłuta do linorytu, farby akwarelowe, plakatowe, do malowania na szkle, żelowe, akrylowe, olejne, rozpuszczalnik, kredki ołówkowe, świecowe, pastele suche i tłuste, ołówki, węgiel, tusze, pędzle, linijka, cyrkiel, temperówka, gumka do ścierania, bloki rysunkowe, blok techniczny kolorowy, brystol, tektura, płótno, plastelina, glina, modelina, masa solna, masa papierowa, bibuła, lakiery w sprayu, klej, laski klejowe, werniks, linoleum, deski z miękkiego drewna, szkło płaskie, wzory, szablony, ilustracje z reprodukcjami, albumy malarstwa, regulamin pracowni, zbiór zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni. W widocznym miejscu powinna być umieszczona apteczka pierwszej pomocy.

Punkt klikalny drugi. Regulamin

Przykładowy regulamin pracowni arteterapii

Paragraf 1. Postanowienia ogólne

  1. Pracownia arteterapii, zwana dalej pracownią, działa w ramach terapii zajęciowej.

  2. Uczestnictwo w zajęciach w pracowni jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.

  3. Celem pracowni jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju uczestników dzięki stworzeniu im możliwości korzystania z różnorodnych środków artystycznych.

  4. Przebywanie uczestników zajęć w pracowni jest możliwe jedynie w obecności osoby prowadzącej zajęcia.

  5. Zajęcia odbywają się pod kierownictwem i nadzorem terapeuty zajęciowego.

Paragraf 2. Organizacja pracy

  1. Zajęcia w pracowni odbywają się przez pięć dni w tygodniu – od poniedziałku do piątku.

  2. Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem pracy placówki.

  3. Zajęcia w pracowni prowadzone są zgodnie z opracowanym dla każdego uczestnika indywidualnym planem terapii.

  4. W pracowni mogą przebywać tylko wyznaczeni uczestnicy terapii; inne osoby potrzebują na to zgody prowadzącego zajęcia.

Paragraf 3. Prawa uczestnika. Uczestnik ma prawo:

  1. Brać udział w zajęciach terapeutycznych.

  2. Korzystać z wyposażenia, materiałów i narzędzi dostępnych w pracowni.

  3. Rozwijać i realizować swoje uzdolnienia, zainteresowania i umiejętności.

  4. Korzystać ze stanowiska pracy, które zostało dostosowane dla uczestnika z uwzględnieniem jego sprawność psychofizycznej.

  5. Prosić o pomoc w sytuacjach problemowych.

  6. Zgłaszać wszelkie uwagi dotyczące przebiegu zajęć.

Paragraf 4. Obowiązki uczestnika. Uczestnik ma obowiązek:

  1. Punktualnie zgłaszać się na zajęcia.

  2. Stosować się do poleceń osoby prowadzącej zajęcia.

  3. Bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni.

  4. Dbać o porządek na stanowisku pracy.

  5. Oszczędnie wykorzystywać materiały.

  6. Po skończonej pracy wszystkie narzędzia oraz materiały odłożyć na miejsce.

  7. Resztki materiałów, które nie nadają się do dalszego wykorzystania, umieścić w odpowiednich koszach na śmieci lub przeznaczonych do tego celu pojemnikach.

  8. Szanować pracę innych osób.

  9. Korzystać z urządzeń mechanicznych i elektrycznych jedynie pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia.

  10. W razie złego samopoczucia niezwłocznie powiadomić o tym osobę prowadzącą zajęcia.

Punkt klikalny trzeci. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy

Przykładowy zbiór zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni arteterapii.

  1. Wejście do pracowni możliwe jest jedynie w obecności osoby prowadzącej zajęcia.

  2. W trakcie zajęć uczestnicy zobowiązani są do stosowania się do regulaminu i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także do poleceń osoby prowadzącej zajęcia.

  3. Pracownia oraz stanowisko pracy muszą być odpowiednio oświetlone.

  4. W czasie prac, podczas których może dojść do zabrudzenia lub zniszczenia ubrania, należy stosować odzież ochronną.

  5. Używając ostrych lub ostro zakończonych przedmiotów, takich jak nożyczki czy dłuta do linorytu, trzeba zachować szczególną ostrożność.

  6. Nie wolno wymachiwać ostrymi lub ostro zakończonymi przedmiotami, należy korzystać z nich w sposób niezagrażający innym uczestnikom zajęć.

  7. W trakcie wykonywania pracy uczestnicy powinni zachować między sobą bezpieczną odległość.

  8. Korzystając z materiałów malarskich, takich jak farby, rozpuszczalniki, lakiery, nie wolno wdychać oparów ani spożywać posiłków.

  9. Nie należy dotykać zabrudzonymi dłońmi ust, nosa i oczu.

  10. W trakcie zajęć z malarstwa trzeba zapewnić dostęp do wentylacji, regularnie wietrzyć pracownię.

  11. Preparaty, kleje, lakiery muszą być przechowywane w opisanych opakowaniach, umożliwiających identyfikację tych materiałów.

  12. Prace należy utrwalać w przewiewnym miejscu; w trakcie tych czynności obowiązuje stosowanie środków zabezpieczających: masek i okularów ochronnych.

  13. Podczas prac powodujących zapylenie trzeba używać masek przeciwpyłowych.

  14. Należy dbać o to, by podłoga była sucha i czysta.

  15. Materiały podłogowe powinny być trudno ścieralne, a podłoga musi być łatwa do utrzymania w czystości.

  16. Nie wolno włączać urządzeń elektrycznych bez pozwolenia osoby prowadzącej zajęcia.

  17. Jeśli uczestnik zauważy, że jakieś narzędzie lub urządzenie w pracowni zostało uszkodzone, jest on zobowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie osobę prowadzącą zajęcia.

  18. Zabrania się korzystania z uszkodzonych narzędzi i sprzętów.

  19. Należy unikać wykonywania czynności powodujących nadmierny hałas i zachowywania się hałaśliwie – nie wolno krzyczeć i trzeba ograniczyć do niezbędnego minimum stosowanie sprzętu będącego źródłem hałasu.

  20. Trzymając ostre przedmioty podczas przemieszczania się w pracowni, nie należy ich kierować w swoją stronę ani w stronę innych uczestników.

  21. Należy dbać o ład i porządek na stanowisku pracy.

  22. W przypadku dostrzeżenia niebezpieczeństwa – dla siebie lub innych osób obecnych na zajęciach – uczestnik jest zobowiązany niezwłocznie poinformować o tym fakcie osobę prowadzącą zajęcia.

  23. W sytuacji kiedy dojdzie do wypadku, należy niezwłocznie powiadomić osobę prowadzącą zajęcia lub innego pracownika placówki, jeśli powiadomienie osoby prowadzącej zajęcia jest niemożliwe. Jeżeli wymagana jest specjalistyczna pomoc, należy to zgłosić, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Pracownia rękodzieła

1
Rie8A9tEuu8Ax1
Pracownia rękodzieła
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Plansza interaktywna pod tytułem: Pracownia rękodzieła. Na planszy są zamieszczone trzy zdjęcia.
Pierwsze zdjęcie przedstawia pracownię rękodzieła. Na stole znajdują się miniaturowe drzewa, miniaturowe zwierzęta, pompony, kolorowe kartki, miski i pudełeczka. Na drugim planie widać pracujące dzieci i ich opiekunów.
Drugie zdjęcie przedstawia notes, w którym widnieje napis: Regulamin. Obok notesu znajduje się długopis i mała roślina doniczkowa.
Trzecie zdjęcie przedstawia kartki, na których wypisano zasady bezpieczeństwa obowiązujące w miejscu pracy. Wokół kartek leżą: długopis, kask, okulary ochronne i słuchawki wygłuszające.

Na planszy znajdują się punkty interaktywne. Kliknięcie w nie powoduje, że pojawia się ramka z tekstem oraz rozbrzmiewa tożsame z tekstem nagranie dźwiękowe.

Punkt klikalny pierwszy. Pracownia

W pracowni rękodzieła powinno znajdować się wyposażenie ogólne, takie jak stoły i krzesła, biurko, tablica, flipchart, kosze na śmieci. Niezbędne są też regały na potrzebne materiały i sprzęt. Należy zadbać o to, by w pracowni były dostępne: ramki do tkania, warsztat tkacki, stojak do haftu, tamborki, igły do haftu, igły do tkania, szydełka, agrafki dziewiarskie, markery, druty do robienia na drutach, kanwy, płótno, nici do szydełkowania, kordonek, mulina, włóczka, przędza, sznurek, elementy dekoracyjne – cekiny, koraliki – centymetr krawiecki, dratwa szewska, nożyczki, wzory splotów do makram, podręczniki i plansze do tkania, haftu, dziewiarstwa, regulamin pracowni, zbiór zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni, instrukcja obsługi warsztatu tkackiego. W widocznym miejscu powinna być umieszczona apteczka pierwszej pomocy.

Punkt klikalny drugi. Regulamin

Przykładowy regulamin pracowni rękodzieła

Paragraf 1. Postanowienia ogólne

  1. Pracownia rękodzieła, zwana dalej pracownią, działa w ramach terapii zajęciowej.

  2. Uczestnictwo w zajęciach w pracowni jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.

  3. Celem pracowni jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju uczestników dzięki stworzeniu im możliwości wyrabiania przedmiotów artystycznych z różnych tworzyw.

  4. Przebywanie uczestników zajęć w pracowni jest możliwe jedynie w obecności osoby prowadzącej zajęcia.

  5. Zajęcia odbywają się pod kierownictwem i nadzorem terapeuty zajęciowego.

Paragraf 2. Organizacja pracy

  1. Zajęcia w pracowni odbywają się przez pięć dni w tygodniu – od poniedziałku do piątku.

  2. Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem pracy placówki.

  3. Zajęcia w pracowni prowadzone są zgodnie z opracowanym dla każdego uczestnika indywidualnym planem terapii.

  4. W pracowni mogą przebywać tylko wyznaczeni uczestnicy terapii; inne osoby potrzebują na to zgody prowadzącego zajęcia.

Paragraf 3. Prawa uczestnika. Uczestnik ma prawo:

  1. Brać udział w zajęciach terapeutycznych.

  2. Korzystać z wyposażenia, materiałów i narzędzi dostępnych w pracowni.

  3. Rozwijać i realizować swoje uzdolnienia, zainteresowania i umiejętności.

  4. Korzystać ze stanowiska pracy, które zostało dostosowane dla uczestnika z uwzględnieniem jego sprawność psychofizycznej.

  5. Prosić o pomoc w sytuacjach problemowych.

  6. Zgłaszać wszelkie uwagi dotyczące przebiegu zajęć.

Paragraf 4. Obowiązki uczestnika. Uczestnik ma obowiązek:

  1. Punktualnie zgłaszać się na zajęcia.

  2. Stosować się do poleceń osoby prowadzącej zajęcia.

  3. Bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni.

  4. Utrzymywać czystość i porządek na stanowisku pracy.

  5. Dbać o sprzęt i wyposażenie pracowni.

  6. Po skończonej pracy wszystkie narzędzia oraz materiały odłożyć na miejsce.

  7. Resztki materiałów, które nie nadają się do dalszego wykorzystania, umieścić w odpowiednich koszach na śmieci lub przeznaczonych do tego celu pojemnikach.

  8. Szanować pracę innych osób.

  9. Korzystać z urządzeń mechanicznych i elektrycznych jedynie pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia.

  10. Korzystać z urządzeń i narzędzi zgodnie z ich przeznaczeniem.

  11. W razie złego samopoczucia niezwłocznie powiadomić o tym osobę prowadzącą zajęcia.

Punkt klikalny trzeci. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy

Przykładowy zbiór zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni rękodzieła

  1. Wejście do pracowni możliwe jest jedynie w obecności osoby prowadzącej zajęcia.

  2. W trakcie zajęć uczestnicy zobowiązani są do stosowania się do regulaminu i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także do poleceń osoby prowadzącej zajęcia.

  3. Pracownia oraz stanowisko pracy muszą być odpowiednio oświetlone.

  4. Używając ostrych lub ostro zakończonych przedmiotów, takich jak nożyczki, igły, druty, należy zachować szczególną ostrożność.

  5. Nie wolno wymachiwać ostrymi lub ostro zakończonymi przedmiotami, należy korzystać z nich w sposób niezagrażający innym uczestnikom zajęć.

  6. Uczestnicy w trakcie wykonywania pracy powinni zachować między sobą bezpieczną odległość.

  7. Nie wolno włączać urządzeń elektrycznych bez pozwolenia osoby prowadzącej zajęcia.

  8. Jeśli uczestnik zauważy, że jakieś narzędzie lub urządzenie w pracowni zostało uszkodzone, jest on zobowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie osobę prowadzącą zajęcia.

  9. Zabrania się korzystania z uszkodzonych narzędzi i sprzętów.

  10. Należy unikać wykonywania czynności powodujących nadmierny hałas i zachowywania się hałaśliwie – nie wolno krzyczeć i trzeba ograniczyć do niezbędnego minimum stosowanie sprzętu będącego źródłem hałasu.

  11. Trzymając ostre przedmioty podczas przemieszczania się w pracowni, nie należy ich kierować w swoją stronę ani w stronę innych uczestników.

  12. W przypadku dostrzeżenia niebezpieczeństwa – dla siebie lub innych osób obecnych na zajęciach – uczestnik jest zobowiązany niezwłocznie poinformować o tym fakcie osobę prowadzącą zajęcia.

  13. W sytuacji kiedy dojdzie do wypadku, należy niezwłocznie powiadomić osobę prowadzącą zajęcia lub innego pracownika placówki, jeśli powiadomienie osoby prowadzącej zajęcia jest niemożliwe. Jeżeli wymagana jest specjalistyczna pomoc, należy to zgłosić, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Pracownia kulinarna

1
R18RhEywR2t5u1
Pracownia kulinarna
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Plansza interaktywna pod tytułem: Pracownia kulinarna. Na planszy są zamieszczone trzy zdjęcia.
Pierwsze zdjęcie przedstawia blat kuchenny, na którym znajdują się deski do krojenia, owoce, warzywa, sztućce i akcesoria kuchenne. Na ścianie obok wisi patelnia oraz półka, na której postawione są słoiczki z ciastkami, ziarnami i przyprawami oraz miski, garnek i czajniczki.
Drugie zdjęcie przedstawia notes, w którym widnieje napis: Regulamin. Obok notesu znajduje się długopis i mała roślina doniczkowa.
Trzecie zdjęcie przedstawia kartki, na których wypisano zasady bezpieczeństwa obowiązujące w miejscu pracy. Wokół kartek leżą: długopis, kask, okulary ochronne i słuchawki wygłuszające.

Na planszy znajdują się punkty interaktywne. Kliknięcie w nie powoduje, że pojawia się ramka z tekstem oraz rozbrzmiewa tożsame z tekstem nagranie dźwiękowe.

Punkt klikalny pierwszy. Pracownia

W pracowni kulinarnej powinno znajdować się wyposażenie ogólne, takie jak stoły i krzesła, tablica, flipchart, kosze na śmieci. Niezbędne są też regały na potrzebne materiały i sprzęt. Należy zadbać o to, by w pracowni były dostępne: kuchenka mikrofalowa, kuchenka gazowa z piekarnikiem elektrycznym, piekarnik elektryczny, wyciąg kuchenny, szafki kuchenne, lodówka z zamrażalnikiem, robot kuchenny wielofunkcyjny, blender, czajnik elektryczny, zlewozmywak z ociekaczem, noże kuchenne, stolnica, obieraczki do warzyw i owoców, tarka, wałki do ciasta, durszlak, nabierki – cedzakowe, wazowe i do sosu – zastawa stołowa oraz sztućce, przyprawy oraz pojemniki na nie, patelnie z powłokami nieprzywierającymi, garnki żaroodporne, garnki stalowe z grubym dnem, naczynia do kuchenki mikrofalowej, garnek lub urządzenie do gotowania na parze, czajnik, deski do krojenia, foremki do pieczenia, waga kuchenna, naczynie do odmierzania, środki czystości oraz książki kucharskie, plansze zawierające skład produktów spożywczych, piramida żywienia, naczynia, sprzęt i sztućce ułatwiające osobom z niepełnosprawnościami przygotowywanie posiłków, regulamin pracowni, instrukcje sprzętów gospodarstwa domowego znajdujących się w pracowni oraz zbiór zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni. W widocznym miejscu powinna być umieszczona apteczka pierwszej pomocy.

Punkt klikalny drugi. Regulamin

Przykładowy regulamin pracowni kulinarnej

Paragraf 1. Postanowienia ogólne

  1. Pracownia kulinarna, zwana dalej pracownią, działa w ramach terapii zajęciowej.

  2. Uczestników do zajęć w pracowni kwalifikuje się na podstawie odrębnych przepisów zawartych w regulaminie organizacyjnym placówki.

  3. Uczestnictwo w zajęciach w pracowni jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.

  4. Celem pracowni jest rozwijanie u uczestników samodzielności w przygotowywaniu posiłków i wykonywaniu czynności z tym związanych.

  5. Przebywanie uczestników zajęć w pracowni jest możliwe jedynie w obecności osoby prowadzącej zajęcia.

  6. Zajęcia odbywają się pod kierownictwem i nadzorem terapeuty zajęciowego.

Paragraf 2. Organizacja pracy

  1. Zajęcia w pracowni odbywają się przez pięć dni w tygodniu – od poniedziałku do piątku.

  2. Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem pracy placówki.

  3. Zajęcia w pracowni prowadzone są zgodnie z opracowanym dla każdego uczestnika indywidualnym planem terapii.

  4. W pracowni mogą przebywać tylko wyznaczeni uczestnicy terapii; inne osoby potrzebują na to zgody prowadzącego zajęcia.

Paragraf 3. Prawa uczestnika. Uczestnik ma prawo:

  1. Brać udział w zajęciach terapeutycznych.

  2. Korzystać z wyposażenia, materiałów i narzędzi dostępnych w pracowni.

  3. Korzystać ze stanowiska pracy, które zostało dostosowane dla uczestnika z uwzględnieniem jego sprawność psychofizycznej.

  4. Prosić o pomoc w sytuacjach problemowych.

  5. Zgłaszać wszelkie uwagi dotyczące przebiegu zajęć.

Paragraf 4. Obowiązki uczestnika. Uczestnik ma obowiązek:

  1. Posiadać aktualną książeczkę zdrowia dla celów sanitarno‑epidemiologicznych.

  2. Punktualnie zgłaszać się na zajęcia.

  3. Przestrzegać podstawowych zasad higieny.

  4. Przystępować do zajęć w obowiązującym stroju ochronnym.

  5. Stosować się do poleceń osoby prowadzącej zajęcia.

  6. Bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni.

  7. Dbać o porządek w pracowni i na stanowisku pracy.

  8. Po skończonej pracy wszystkie narzędzia oraz produkty odłożyć na miejsce.

  9. Resztki produktów, które nie nadają się do dalszego wykorzystania, umieścić w odpowiednich koszach na śmieci lub przeznaczonych do tego celu pojemnikach.

  10. Korzystać z urządzeń mechanicznych i elektrycznych oraz kuchenki gazowej jedynie pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia.

  11. W razie złego samopoczucia niezwłocznie powiadomić o tym osobę prowadzącą zajęcia.

Punkt klikalny trzeci. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy

Przykładowy zbiór zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni kulinarnej

  1. W pracowni obowiązuje strój ochronny – biała bluza i spodnie, fartuch z długim rękawem, czepek na głowę, obuwie robocze, rękawiczki jednorazowe.

  2. Podczas zajęć zabrania się noszenia biżuterii i zegarka, a także odzieży, do której zostały przypięte agrafki lub szpilki.

  3. Przed przystąpieniem do zajęć oraz po każdej czynności brudnej należy umyć ręce zgodnie z instrukcją.

  4. Włosy powinny być czyste, związane, zabezpieczone czepkiem.

  5. Osoby z infekcją powinny być odsunięte od pracy.

  6. Przed wyjściem do toalety należy zdjąć odzież ochronną i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej.

  7. Nie wolno obsługiwać sprzętu mokrymi rękoma.

  8. Nie należy rozlewać wody, a rozlany płyn trzeba natychmiast wytrzeć.

  9. Należy korzystać z urządzeń zgodnie z instrukcją obsługi.

  10. Używając ostrych lub ostro zakończonych przedmiotów, takich jak noże czy wykałaczki, patyczki do szaszłyków, należy zachować szczególną ostrożność.

  11. Nie wolno wymachiwać ostrymi lub ostro zakończonymi przedmiotami, należy korzystać z nich w sposób niezagrażający innym uczestnikom zajęć.

  12. Nie wolno włączać urządzeń elektrycznych bez pozwolenia osoby prowadzącej zajęcia.

  13. Nie wolno włączać kuchenki gazowej bez pozwolenia i nadzoru osoby prowadzącej zajęcia.

  14. Z urządzeń znajdujących się w pracowni można korzystać tylko zgodnie z instrukcją znajdującą się przy danym urządzeniu.

  15. Zbliżając się do źródeł otwartego ognia, takich jak kuchenka gazowa, należy zachować szczególną ostrożność, w tym dbać o to, by w pobliżu tych źródeł nie znalazły się przedmioty łatwopalne lub takie, które mogą zostać uszkodzone przez wysoką temperaturę, jak na przykład plastikowe miski.

  16. Chwytając rozgrzane naczynia, zawsze należy korzystać z rękawic ochronnych.

  17. W pobliżu gorących lub gotujących się potraw i napojów należy zachować szczególną ostrożność, by nie narazić siebie lub innych na poparzenie.

  18. Jeśli uczestnik zauważy, że jakieś narzędzie lub urządzenie w pracowni zostało uszkodzone, jest on zobowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie osobę prowadzącą zajęcia.

  19. Zabrania się korzystania z uszkodzonych narzędzi i sprzętów.

  20. Należy unikać wykonywania czynności powodujących nadmierny hałas i zachowywania się hałaśliwie – nie wolno krzyczeć i trzeba ograniczyć do niezbędnego minimum stosowanie sprzętu będącego źródłem hałasu.

  21. Trzymając ostre przedmioty podczas przemieszczania się w pracowni, nie należy ich kierować w swoją stronę ani w stronę innych uczestników.

  22. Uczestnik, który chce przenieść gorący przedmiot w pracowni, musi poinformować o tym innych uczestników, aby nie ulegli oni przypadkowemu poparzeniu.

  23. W przypadku dostrzeżenia niebezpieczeństwa – dla siebie lub innych osób obecnych na zajęciach – uczestnik jest zobowiązany niezwłocznie poinformować o tym fakcie osobę prowadzącą zajęcia.

  24. W sytuacji kiedy dojdzie do wypadku, należy niezwłocznie powiadomić osobę prowadzącą zajęcia lub innego pracownika placówki, jeśli powiadomienie osoby prowadzącej zajęcia jest niemożliwe. Jeżeli wymagana jest specjalistyczna pomoc, należy to zgłosić, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Pracownia organizacji czasu wolnego

1
R4blgwam8wS3t1
Pracownia organizacji czasu wolnego
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Plansza interaktywna pod tytułem: Pracownia organizacji wolnego czasu. Na planszy są zamieszczone trzy zdjęcia.
Pierwsze zdjęcie przedstawia trójkę osób, które siedzą przy stole i grają wspólnie w gry planszowe.
Drugie zdjęcie przedstawia notes, w którym widnieje napis: Regulamin. Obok notesu znajduje się długopis i mała roślina doniczkowa.
Trzecie zdjęcie przedstawia kartki, na których wypisano zasady bezpieczeństwa obowiązujące w miejscu pracy. Wokół kartek leżą: długopis, kask, okulary ochronne i słuchawki wygłuszające.

Na planszy znajdują się punkty interaktywne. Kliknięcie w nie powoduje, że pojawia się ramka z tekstem oraz rozbrzmiewa tożsame z tekstem nagranie dźwiękowe.

Punkt klikalny pierwszy. Pracownia

W pracowni organizacji czasu wolnego powinno znajdować się wyposażenie ogólne, takie jak stoły i krzesła, biurko, tablica, flipchart, kosze na śmieci. Niezbędne są też regały na potrzebne materiały i sprzęt. Należy zadbać o to, by w pracowni były dostępne: instrumenty muzyczne, na przykład instrumentarium Orffa, gitara, sprzęt sportowy, sprzęt do gier i zabaw ruchowych, na przykład bilard przenośny, sprzęt do badmintona, chusta animacyjna, karimaty, gry stolikowe, na przykład chińczyk, warcaby, monopol, scrabble, zestawy kaset i płyt z muzyką i filmami, sprzęt nagłaśniający, śpiewniki, literatura, czasopisma, mapy, sprzęt audiowizualny wraz z instrukcją, telewizor, komputer lub laptop z dostępem do Internetu, drukarka, projektor, ekran, aparat fotograficzny, kamera, sprzęt turystyczny, regulamin pracowni oraz zbiór zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni. W widocznym miejscu powinna być umieszczona apteczka pierwszej pomocy.

Punkt klikalny drugi. Regulamin

Przykładowy regulamin pracowni organizacji czasu wolnego

Paragraf 1. Postanowienia ogólne

  1. Pracownia organizacji czasu wolnego, zwana dalej pracownią, działa w ramach terapii zajęciowej.

  2. Uczestnictwo w zajęciach w pracowni jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.

  3. Celem pracowni jest umożliwienie uczestnikom rozrywki i rekreacji, a także rozwijanie i poszukiwanie nowych zainteresowań, pasji i hobby.

  4. Przebywanie uczestników zajęć w pracowni jest możliwe jedynie w obecności osoby prowadzącej zajęcia.

  5. Zajęcia odbywają się pod kierownictwem i nadzorem terapeuty zajęciowego.

Paragraf 2. Organizacja pracy

  1. Zajęcia w pracowni odbywają się przez pięć dni w tygodniu – od poniedziałku do piątku.

  2. Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem pracy placówki.

  3. Zajęcia w pracowni prowadzone są zgodnie z opracowanym dla każdego uczestnika indywidualnym planem terapii.

  4. W pracowni mogą przebywać tylko wyznaczeni uczestnicy terapii; inne osoby potrzebują na to zgody prowadzącego zajęcia.

Paragraf 3. Prawa uczestnika. Uczestnik ma prawo:

  1. Brać udział w zajęciach terapeutycznych.

  2. Korzystać z wyposażenia, materiałów i narzędzi dostępnych w pracowni.

  3. Korzystać ze stanowiska pracy, które zostało dostosowane dla uczestnika z uwzględnieniem jego sprawność psychofizycznej.

  4. Prosić o pomoc w sytuacjach problemowych.

  5. Zgłaszać wszelkie uwagi dotyczące przebiegu zajęć.

Paragraf 4. Obowiązki uczestnika. Uczestnik ma obowiązek:

  1. Punktualnie zgłaszać się na zajęcia.

  2. Stosować się do poleceń osoby prowadzącej zajęcia.

  3. Bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni.

  4. Dbać o porządek w pracowni.

  5. Dbać o dobrą atmosferę w trakcie zajęć, w szczególności w trakcie gier, w których występuje element rywalizacji.

  6. Po skończonych zajęciach wszystkie używane przedmioty odłożyć na miejsce.

  7. W trakcie korzystania z gier stosować się do ich zasad, chyba że osoba prowadząca zajęcia wyraźnie zaznaczyła inaczej.

  8. Korzystać z instrumentów muzycznych oraz sprzętu audiowizualnego jedynie za zgodą osoby prowadzącej zajęcia.

  9. W razie złego samopoczucia niezwłocznie powiadomić o tym osobę prowadzącą zajęcia.

Punkt klikalny trzeci. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy

Przykładowy zbiór zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni organizacji czasu wolnego

  1. Wejście do pracowni możliwe jest jedynie w obecności osoby prowadzącej zajęcia.

  2. W trakcie zajęć uczestnicy zobowiązani są do stosowania się do regulaminu i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także do poleceń osoby prowadzącej zajęcia.

  3. Pracownia musi być odpowiednio oświetlona.

  4. Z urządzeń znajdujących się w pracowni można korzystać tylko zgodnie z instrukcją znajdującą się przy danym urządzeniu.

  5. Jeśli uczestnik zauważy, że jakieś narzędzie lub urządzenie w pracowni zostało uszkodzone, jest on zobowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie osobę prowadzącą zajęcia.

  6. Zabrania się korzystania z uszkodzonych narzędzi i sprzętów.

  7. Należy unikać wykonywania czynności powodujących nadmierny hałas i zachowywania się hałaśliwie – nie wolno krzyczeć i trzeba ograniczyć do niezbędnego minimum stosowanie sprzętu będącego źródłem hałasu.

  8. W przypadku dostrzeżenia niebezpieczeństwa – dla siebie lub innych osób obecnych na zajęciach – uczestnik jest zobowiązany niezwłocznie poinformować o tym fakcie osobę prowadzącą zajęcia.

  9. W sytuacji kiedy dojdzie do wypadku, należy niezwłocznie powiadomić osobę prowadzącą zajęcia lub innego pracownika placówki, jeśli powiadomienie osoby prowadzącej zajęcia jest niemożliwe. Jeżeli wymagana jest specjalistyczna pomoc, należy to zgłosić, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Pracownia komunikacji interpersonalnej

1
R119E0MN7FiiM1
Pracownia komunikacji interpersonalnej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Plansza interaktywna pod tytułem: Pracownia komunikacji interpersonalnej. Na planszy są zamieszczone trzy zdjęcia.
Pierwsze zdjęcie przedstawia krzesła ustawione w koło, w pokoju z dużymi oknami.
Drugie zdjęcie przedstawia notes, w którym widnieje napis: Regulamin. Obok notesu znajduje się długopis i mała roślina doniczkowa.
Trzecie zdjęcie przedstawia kartki, na których wypisano zasady bezpieczeństwa obowiązujące w miejscu pracy. Wokół kartek leżą: długopis, kask, okulary ochronne i słuchawki wygłuszające.

Na planszy znajdują się punkty interaktywne. Kliknięcie w nie powoduje, że pojawia się ramka z tekstem oraz rozbrzmiewa tożsame z tekstem nagranie dźwiękowe.

Punkt klikalny pierwszy. Pracownia

W pracowni komunikacji interpersonalnej powinno znajdować się wyposażenie ogólne, takie jak stoły i krzesła, biurko, tablica, flipchart, kosze na śmieci. Niezbędne są też regały na potrzebne materiały i sprzęt. Należy zadbać o to, by w pracowni były dostępne między innymi: sprzęt audiowizualny, telewizor, komputer lub laptop z dostępem do Internetu, projektor, ekran, sprzęt nagłaśniający, urządzenie wielofunkcyjne, filmy dydaktyczne, między innymi obrazujące prawidłowe zachowania w kontaktach interpersonalnych, artykuły biurowe, informacje dotyczące zasad właściwego zachowania się, regulamin pracowni, zbiór zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni. W widocznym miejscu powinna być umieszczona apteczka pierwszej pomocy.

Punkt klikalny drugi. Regulamin

Przykładowy regulamin pracowni komunikacji interpersonalnej

Paragraf 1. Postanowienia ogólne

  1. Pracownia komunikacji interpersonalnej, zwana dalej pracownią, działa w ramach terapii zajęciowej.

  2. Uczestnictwo w zajęciach w pracowni jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.

  3. Celem pracowni jest nauczenie uczestników skutecznej komunikacji z innymi członkami społeczeństwa, a także umożliwienie uczestnikom rozwijanie tej umiejętności.

  4. Przebywanie uczestników zajęć w pracowni jest możliwe jedynie w obecności osoby prowadzącej zajęcia.

  5. Zajęcia odbywają się pod kierownictwem i nadzorem terapeuty zajęciowego.

Paragraf 2. Organizacja pracy

  1. Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem pracy placówki.

  2. Zajęcia w pracowni prowadzone są zgodnie z opracowanym dla każdego uczestnika indywidualnym planem terapii.

  3. W pracowni mogą przebywać tylko wyznaczeni uczestnicy terapii; inne osoby potrzebują na to zgody prowadzącego zajęcia.

Paragraf 3. Prawa uczestnika. Uczestnik ma prawo:

  1. Brać udział w zajęciach terapeutycznych.

  2. Korzystać z wyposażenia, materiałów i narzędzi dostępnych w pracowni.

  3. Prosić o pomoc w sytuacjach problemowych.

  4. Zgłaszać wszelkie uwagi dotyczące przebiegu zajęć.

  5. Wypowiadać się podczas zajęć.

  6. Oczekiwać, że inni uczestnicy i prowadzący zajęcia okażą mu szacunek i akceptację.

Paragraf 4. Obowiązki uczestnika. Uczestnik ma obowiązek:

  1. Punktualnie zgłaszać się na zajęcia.

  2. Przestrzegać zasad współżycia społecznego.

  3. Wyciszyć lub wyłączyć telefon lub smartwatch.

  4. Dbać o porządek w pracowni.

  5. Po skończonych zajęciach wszystkie używane przedmioty odłożyć na miejsce.

  6. Korzystać ze sprzętu audiowizualnego jedynie za zgodą osoby prowadzącej zajęcia.

  7. W razie złego samopoczucia niezwłocznie powiadomić o tym osobę prowadzącą zajęcia.

Punkt klikalny trzeci. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy

Przykładowy zbiór zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w pracowni komunikacji interpersonalnej

  1. Wejście do pracowni możliwe jest jedynie w obecności osoby prowadzącej zajęcia.

  2. W trakcie zajęć uczestnicy zobowiązani są do stosowania się do regulaminu i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także do poleceń osoby prowadzącej zajęcia.

  3. Z urządzeń znajdujących się w pracowni można korzystać tylko zgodnie z instrukcją znajdującą się przy danym urządzeniu.

  4. Jeśli uczestnik zauważy, że jakieś narzędzie lub urządzenie w pracowni zostało uszkodzone, jest on zobowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie osobę prowadzącą zajęcia.

  5. Zabrania się korzystania z uszkodzonych narzędzi i sprzętów.

  6. Należy unikać wykonywania czynności powodujących nadmierny hałas i zachowywania się hałaśliwie – nie wolno krzyczeć i trzeba ograniczyć do niezbędnego minimum stosowanie sprzętu będącego źródłem hałasu.

  7. W przypadku dostrzeżenia niebezpieczeństwa – dla siebie lub innych osób obecnych na zajęciach – uczestnik jest zobowiązany niezwłocznie poinformować o tym fakcie osobę prowadzącą zajęcia.

  8. W sytuacji kiedy dojdzie do wypadku, należy niezwłocznie powiadomić osobę prowadzącą zajęcia lub innego pracownika placówki, jeśli powiadomienie osoby prowadzącej zajęcia jest niemożliwe. Jeżeli wymagana jest specjalistyczna pomoc, należy to zgłosić, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Miejsce na notatki

Rjh645eJMuSwA

Powiązane ćwiczenia