Dokumentowanie sprzedaży, towaroznawstwo
HAN.01. Prowadzenie sprzedaży – sprzedawca 522301, technik handlowiec 522305, technik księgarstwa 522306
HAN.02. Prowadzenie działań handlowych – technik handlowiec 522305
Dokumentowanie sprzedaży i towaroznawstwo – interaktywne materiały sprawdzające
Ćwiczenie 1.
Poniżej przedstawiono wypełnione dokumenty, zgodnie ze zdarzeniami gospodarczymi, jakie miały miejsce. Pod każdym dokumentem wskaż nazwę dokumentu.
Dokument 1.

Dokument 2.

Dokument 3.

Przyporządkuj odpowiednią nazwę dokumentu do jego opisu.
Przyporządkuj odpowiednią nazwę dokumentu do jego opisu.
Uzupełnij pismo.
Zamówienie złożono 30.05.2021 r. i w tym samym dniu wystawiono dokument. Adres wysyłki na adres firmy. Osoba upoważniona do kontaktów i zamówień Jan Kowalski. Brak adresu e‑mail. Termin dostawy 7 dni od złożenia zamówienia. Płatność – przelew bankowy z 14 dniowym terminem płatności.
Uzupełnij pismo.
Zamówienie złożono 30.05.2021 r. i w tym samym dniu wystawiono dokument. Adres wysyłki na adres firmy. Osoba upoważniona do kontaktów i zamówień Jan Kowalski. Brak adresu e‑mail. Termin dostawy 7 dni od złożenia zamówienia. Płatność – przelew bankowy z 14 dniowym terminem płatności.
Wskaż wszystkie elementy, które powinien zawierać formularz zamówienia. Możliwe odpowiedzi: 1. miejscowość i datę, 2. dane kupującego i sprzedającego, 3. nagłówek „Zamówienie” i numer zamówienia, 4. datę zamówienia, datę wystawienia, 5. adres do wysyłki i dane osoby kontaktowej, 6. nazwę towarów oraz jednostkę miary, cenę jednostkową i wartość ogółem, 7. warunki i termin dostawy, 8. warunki płatności, 9. dane i podpis osoby wystawiającej zamówienie, 10. kryterium oceny zamówienia, 11. identyfikator kasy i oznaczenie kasjera
Anna Perka kupiła 2 namioty. Tuż po rozpakowaniu okazało się, że jeden z nich jest uszkodzony. Pani Anna natychmiast napisała i wysłała pismo do dostawcy towaru z prośbą o wymianę towaru. Dostawca na swój koszt odebrał towar i wymienił na nowy, potwierdzając tę decyzję na piśmie. Elementy do uszeregowania: 1. Faktura, 2. Odpowiedź na reklamację, 3. Reklamacja
Anna Perka kupiła 2 namioty. Tuż po rozpakowaniu okazało się, że jeden z nich jest uszkodzony. Pani Anna natychmiast napisała i wysłała pismo do dostawcy towaru z prośbą o wymianę towaru. Dostawca na swój koszt odebrał towar i wymienił na nowy, potwierdzając tę decyzję na piśmie. Elementy do uszeregowania: 1. Faktura, 2. Odpowiedź na reklamację, 3. Reklamacja
Jan Kowalski, prowadzący firmę jednoosobową, postanowił kupić laptop. Po pochyleniu się nad ofertami potencjalnych dostawców i otrzymaniu odpowiedzi od trzech z nich, zamówił sprzęt w firmie MIDION. Firma ta wystawiła dokument sprzedaży VAT wraz z dokumentem potwierdzającym wydanie towaru z magazynu dla odbiorcy. Po miesiącu użytkowania Pan Kowalski napisał pismo, w którym wyraził swoje niezadowolenie z powodu złego funkcjonowania laptopa. Firma uznała za zasadne roszczenia Pana Kowalskiego i postanowiła wymienić sprzęt na nowy. Elementy do uszeregowania: 1. zapytanie ofertowe, 2. odpowiedź na reklamację, 3. zamówienie, 4. reklamacja, 5. wz, 6. oferta, 7. faktura
Jan Kowalski, prowadzący firmę jednoosobową, postanowił kupić laptop. Po pochyleniu się nad ofertami potencjalnych dostawców i otrzymaniu odpowiedzi od trzech z nich, zamówił sprzęt w firmie MIDION. Firma ta wystawiła dokument sprzedaży VAT wraz z dokumentem potwierdzającym wydanie towaru z magazynu dla odbiorcy. Po miesiącu użytkowania Pan Kowalski napisał pismo, w którym wyraził swoje niezadowolenie z powodu złego funkcjonowania laptopa. Firma uznała za zasadne roszczenia Pana Kowalskiego i postanowiła wymienić sprzęt na nowy. Elementy do uszeregowania: 1. zapytanie ofertowe, 2. odpowiedź na reklamację, 3. zamówienie, 4. reklamacja, 5. wz, 6. oferta, 7. faktura
Hurtownia ABC
ul. Jasna 89
40‑074 Katowice
NIP: 634‑345‑65‑32
POTWIERDZENIE SPRZEDAŻY
Sklep/Spółka Jan KowalskiHurtownia ABC w Katowicach przy ul. Jasnej 89 potwierdza, że dnia 2.06.20211.06.2021 sprzedał Hurtowni ABC Janowi Kowalskiemu zestaw kina domowego za cenę 4560 zł. Edward Mączka
Hurtownia ABC
ul. Jasna 89
40‑074 Katowice
NIP: 634‑345‑65‑32
POTWIERDZENIE SPRZEDAŻY
Sklep/Spółka Jan KowalskiHurtownia ABC w Katowicach przy ul. Jasnej 89 potwierdza, że dnia 2.06.20211.06.2021 sprzedał Hurtowni ABC Janowi Kowalskiemu zestaw kina domowego za cenę 4560 zł. Edward Mączka
Ćwiczenie 1.
Przypisz odpowiednie dokumenty handlowe do zaprezentowanego schematu.
Jan Kowalski wysłał swoją ofertę do firmy X w celu poinformowania o nowo wprowadzonych towarach.
Firma X postanowiła zakupić 5 sztuk tego produktu.

Zapoznaj się z poniższym opisem i uszereguj dokumenty w odpowiedniej kolejności, począwszy od oferty, a kończąc na dostawie.
Jan Kowalski wysłał swoją ofertę do firmy X w celu poinformowania o nowo wprowadzonych towarów. Firma X postanowiła zakupić 5 sztuk tego produktu. Elementy do uszeregowania: 1. Oferta, 2. Zamówienie, 3. Faktura Vat i wydanie zewnętrzne (Wz)
Zapoznaj się z poniższym opisem i uszereguj dokumenty w odpowiedniej kolejności, począwszy od oferty, a kończąc na dostawie.
Jan Kowalski wysłał swoją ofertę do firmy X w celu poinformowania o nowo wprowadzonych towarów. Firma X postanowiła zakupić 5 sztuk tego produktu. Elementy do uszeregowania: 1. Oferta, 2. Zamówienie, 3. Faktura Vat i wydanie zewnętrzne (Wz)
Ćwiczenie 2.
Uzupełnij proces handlowy od momentu sprzedaży towaru do jego zwrotu - wraz z wysłaniem odpowiedniego pisma z powodu wad jakościowych.
Firma Jelonek sprzedała pięć kurtek przeciwdeszczowych firmie NATURE. Kilka dni później firma Jelonek otrzymała pismo, w którym klient wyrażał niezadowolenie z powodu zacinających się suwaków w trzech kurtkach, zwracając się tym samym o zwrot pieniędzy. Firma Jelonek uznała reklamację, skorygowała dokument sprzedaży i dokonała zwrotu pieniędzy.

Zapoznaj się z poniższym opisem i uszereguj w odpowiedniej kolejności dokumenty fiskalne przeznaczone dla nabywcy w procesie handlowym od momentu sprzedaży towaru do jego zwrotu.
Firma Jelonek sprzedała pięć kurtek przeciwdeszczowych firmie NATURE. Kilka dni później firma Jelonek otrzymała pismo, w którym klient wyrażał niezadowolenie z powodu zacinających się suwaków w trzech kurtkach, zwracając się tym samym o zwrot pieniędzy. Firma Jelonek skorygowała dokument sprzedaży. Firma Jelonek uznała reklamację, skorygowała dokument sprzedaży i dokonała zwrotu pieniędzy. Elementy do uszeregowania: 1. 1, 2. 3, 3. 2
Zapoznaj się z poniższym opisem i uszereguj w odpowiedniej kolejności dokumenty fiskalne przeznaczone dla nabywcy w procesie handlowym od momentu sprzedaży towaru do jego zwrotu.
Firma Jelonek sprzedała pięć kurtek przeciwdeszczowych firmie NATURE. Kilka dni później firma Jelonek otrzymała pismo, w którym klient wyrażał niezadowolenie z powodu zacinających się suwaków w trzech kurtkach, zwracając się tym samym o zwrot pieniędzy. Firma Jelonek skorygowała dokument sprzedaży. Firma Jelonek uznała reklamację, skorygowała dokument sprzedaży i dokonała zwrotu pieniędzy. Elementy do uszeregowania: 1. 1, 2. 3, 3. 2
Ćwiczenie 3.
Uzupełnij schemat odpowiednimi dokumentami w procesie handlowym, od momentu wysłania zapytania ofertowego, do sfinalizowania sprzedaży i wystawieniem paragonu.
Jan Kowalski zwrócił się z prośbą do Firmy ALEX o przedstawienie asortymentu odzieży do sprzedaży. Firma ALEX przedstawiła swoje propozycje. Jan Kowalski zdecydował się na zakup kilku sztuk towaru z asortymentu firmy. Otrzymał dokument fiskalny potwierdzający zakup.

Zapoznaj się z poniższym opisem i uszereguj w odpowiedniej kolejności dokumenty, które wykorzystuje się w w procesie handlowym, od momentu wysłania zapytania ofertowego, do sfinalizowania sprzedaży i wystawieniem paragonu.
Jan Kowalski zwrócił się z prośbą do Firmy ALEX o przedstawienie asortymentu odzieży do sprzedaży. Firma ALEX przedstawiła swoje propozycje. Jan Kowalski zdecydował się na zakup kilku sztuk towaru z asortymentu firmy. Otrzymał dokument fiskalny potwierdzający zakup. Elementy do uszeregowania: 1. Oferta, 2. Paragon, 3. Zamówienie, 4. Zapytanie ofertowe
Zapoznaj się z poniższym opisem i uszereguj w odpowiedniej kolejności dokumenty, które wykorzystuje się w w procesie handlowym, od momentu wysłania zapytania ofertowego, do sfinalizowania sprzedaży i wystawieniem paragonu.
Jan Kowalski zwrócił się z prośbą do Firmy ALEX o przedstawienie asortymentu odzieży do sprzedaży. Firma ALEX przedstawiła swoje propozycje. Jan Kowalski zdecydował się na zakup kilku sztuk towaru z asortymentu firmy. Otrzymał dokument fiskalny potwierdzający zakup. Elementy do uszeregowania: 1. Oferta, 2. Paragon, 3. Zamówienie, 4. Zapytanie ofertowe
TEST