Dokumentacja działań ratowniczych
BPO.04. Zarządzanie działaniami ratowniczymi wyodrębnionej w zawodzie - Technik pożarnictwa 311919
Dokumentowanie działań ratowniczych
DOKUMENTACJA INTERAKTYWNA
Spis treści
Dokumenty do wypełnieniaDokumenty do wypełnienia
Decyzja kierującego działaniem ratowniczymDecyzja kierującego działaniem ratowniczym
Informacja ze zdarzeniaInformacja ze zdarzenia
Karta indywidualna ratownika medycznegoKarta indywidualna ratownika medycznego
Karta udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocyKarta udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy
Meldunek o wypadku lekkim ratownikaMeldunek o wypadku lekkim ratownika
Pokwitowanie przejęcia mienia w użytkowaniePokwitowanie przejęcia mienia w użytkowanie
Pokwitowanie zwrotu mieniaPokwitowanie zwrotu mienia
Potwierdzenie przekazania terenu objętego działaniem ratowniczymPotwierdzenie przekazania terenu objętego działaniem ratowniczym
Wzory dokumentów do wypełnieniaWzory dokumentów do wypełnienia
Przykładowo wypełnione dokumentyPrzykładowo wypełnione dokumenty
Dokumenty do wypełnienia
Decyzja kierującego działaniem ratowniczym
Wprowadzenie
W myśl § 3 ust. 1 pkt. 1) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 lipca 1992 r. w sprawie zakresu i trybu korzystania z praw przez kierującego działaniem ratowniczym (Dz.U. 1992 nr 54 poz. 259) decyzję Kierującego Działaniem Ratowniczym w formie pisemnej z klauzulą o rygorze natychmiastowej wykonalności wydaje się na żądanie zainteresowanej strony, której ta decyzja dotyczy. Dokument wystawiany jest w dwóch egzemplarzach, z których jeden (oryginał) jest przekazywany podmiotowi żądającemu jego wystawienia, a drugi jest dołączany do Informacji ze zdarzenia. Nie określono aktem prawnym wzoru decyzji Kierującego Działaniem Ratowniczym.
Wzór raportu powzięto z materiałów szkoleniowych: R. Łazaj, Szkolenie dowódców OSP. Temat 7: Sporządzanie dokumentacji z działań ratowniczych, Centrum Naukowo‑Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego, Państwowy Instytut Badawczy.
Opis zdarzenia
W dniu 15 kwietnia 2022 r. o godz. 16:12 kpt. Arleta Mikołajczyk, dyżurna Stanowiska Kierowania KM PSP w Lublinie, przyjęła zgłoszenie dotyczące pożaru sklepu spożywczego „Jabłuszko” (właściciel „ZDROWE OWOCE” Sp. z o.o., ul. Agrestowa 1B, 20‑012 Lublin) w Lublinie przy ul. Mostowej 23. Brak informacji o osobach poszkodowanych. Dyżurna SK zadysponowała na miejsce zdarzenia zastęp GBA 2/20 i GCBA 8/50 z KM PSP w Lublinie, mieszczącej się przy ul. Szczerbowskiego 6.
O godzinie 16:16 na miejsce zdarzenia dojeżdżają ww. zastępy. Kpt. Andrzej Raciszewski (KDR) po dokonanym rozpoznaniu przekazuje informację do własnego stanowiska kierowania, że ma miejsce pożar rozwinięty sklepu spożywczego. Brak osób poszkodowanych. Przed przyjazdem jednostek PSP ewakuowało się 6 osób. Zagrożony jest przyległy zakład produkcyjny „DIORA” (szwalnia rajstop), zlokalizowany pod adresem Lublin, ul. Mostowa 23A. Podjęto działania gaśnicze. Jednocześnie decyzją KDR‑a, przy współudziale patrolu Policji, pracownicy ww. zakładu produkcyjnego zostali ewakuowani (łącznie 35 osób). Decyzja została podjęta z uwagi na wysokie prawdopodobieństwo zadymienia przyległego zakładu i związaną z tym możliwość wybuchu paniki lub odcięcia drogi ewakuacji w przypadku rozprzestrzenienia się pożaru. Z uwagi na zawarte kontrakty właściciel zakładu, p. Cezary Szewczyk, zam. Lublin, ul. Śnieżna 12, zwrócił do KDR‑a o wydanie decyzji o ewakuacji na piśmie, co zostało wykonane na miejscu pożaru.
Zadanie
Na podstawie ww. informacji wypełnij decyzję Kierującego Działaniem Ratowniczym. Część pól w dokumencie jest już wypełniona.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Informacja ze zdarzenia
Wprowadzenie
Informację ze zdarzenia sporządza Kierujący Działaniem Ratowniczym po zakończeniu działań ratowniczych. Wzór „Informacji ze zdarzenia” określa załącznik nr 5 do Rozporządzenia MSWiA z dn. 17 września 2021 roku w sprawie szczegółowej organizacji krajowego systemu ratowniczo‑gaśniczego (Dz.U.2021 poz. 1737).
Opis zdarzenia
W dniu 23.05.2022 r. o godz. 12:03 do Stanowiska Kierowania KP PSP w Sieradzu (woj. łódzkie) przekazano zgłoszenie z CPR dotyczące pożaru budynku wielorodzinnego pod adresem Sieradz ul. Maratońska 20 (współrzędne: 51.5910, 18.7394) o treści formatki: „Zadymienie w budynku wielorodzinnym na I piętrze, 1 osoba w mieszkaniu objętym pożarem”. Zgłaszający zdarzenie p. Tomasz Skibiński (mieszkaniec budynku objętego pożarem) nawiązał połączenia alarmowe z CPR o godzinie 12.01 z numeru telefonu 764‑667‑001. Na miejsce zdarzenia zadysponowano GBA 2/16 (6 ratowników) o kryptonimie EF 840‑21 oraz GCBA 6/48 (4 ratowników) o kryptonimie EF 840‑25. O godz. 12:11 po przebyciu 8 km, KDR zgłasza do SK dojazd na miejsce zdarzenia i potwierdza zadymienie na I piętrze budynku wielorodzinnego, o dwóch kondygnacjach nadziemnych. Dojazd drogą powiatową, bez utrudnień. O godz. 12:13 po dokonanym rozpoznaniu KDR (kpt. Jan Jaszczak – dowódca zmiany) przekazał informacje: „Pożar wewnętrzny budynku wielorodzinnego, dwukondygnacyjnego, wolnostojącego, o wym. 15 dł. x 10 szer. x 8 wys. Silne zadymienie na pierwszym piętrze i klatce schodowej, czterech mieszkańców z pozostałych trzech lokali mieszkalnych ewakuowało się przed przybyciem JOP – nie wymagają udzielenia kpp, prawdopodobnie 1 osoba przebywa w zadymionym mieszkaniu pod nr 4. Prośba o odłączenie prądu i przyjazd Pogotowia Energetycznego. Brak przyłącza gazowego. W bezpośredniej bliskości składowane są butle z tlenem. Brak innych zagrożonych obiektów. Prośba o zadysponowanie dodatkowego GCBA”. Dyżurny SK dysponuje GCBA 5/32 z OSP KSRG Sieradz o kryptonimie EF 549‑60.
Przyjęty przez KDR‑a zamiar taktyczny: zabezpieczenie miejsca zdarzenia (w tym odłączenia napięcia), ewakuacja osoby przebywającej w obiekcie oraz udzielenie jej kwalifikowanej pierwszej pomocy, sprawdzenie pozostałych mieszkań pod kątem mogących przebywać w nich osób, ewakuacja butli z tlenem, zapewnienie zaopatrzenia wodnego, ugaszenie pożaru.
Przebieg działań:
godz. 12: 13 wyłączenie napięcia w obiekcie z dostępnej przy wejściu do budynku skrzynki rozdzielczej. Wprowadzenie pierwszej roty w aparatach OUO, zabezpieczonej w linie wężową w celu przeszukania i ewakuacji osoby przebywającej w mieszkaniu objętym pożarem;
o godz. 12:15 pierwsza rota potwierdziła do KDR‑a pożar kuchni na piętrze w lokalu nr 4. Pożarem objęte było 25 mIndeks górny 22 powierzchni, kubatura 53 mIndeks górny 33;
o godz. 12:17 zostaje wprowadzona do działań druga rota w aparatach OUO. Przygotowano drugą linię gaśniczą w przypadku wystąpienia pożaru zewnętrznego. Pierwsza rota melduje odnalezienie osoby poszkodowanej. KDR informuje SK i prosi o zadysponowanie ZRM; SK potwierdza odłączenie napięcia przez Zakład Energetyczny;
o godz. 12:18 osoba poszkodowana zostaje ewakuowana z budynku przy wykorzystaniu chwytu strażackiego: osoba bez funkcji życiowych, mężczyzna ok. 40 lat. Dyżurny SK potwierdza - „ZRM w drodze”. Poszkodowanemu udzielił pomocy medycznej ogn. Jan Pluta z JRG KP PSP w Sieradzu w zakresie: ułożenia na wznak, udrożnienia bezprzyrządowego dróg oddechowych, wykonanie zewnętrznego masażu serca z tlenoterapią 100% tlenem i wykorzystaniem AED (wykonano defibrylację – wynik pozytywny). Przywrócono funkcje życiowe. Zużyto: 200 L tlenu, 6 szt. rękawiczek lateksowych, elektrody samoprzylepne (1kpl.), maska twarzowa do AMBU (1 szt.), filtr do AMBU (1 szt.). Dowódca GCBA 5/32 z OSP KSRG Sieradz zgłasza wyjazd (dh RUKAŁA Henryk, dh KWIATYSZEK Piotr, dh NEZDROPA Szczepan, dh KRÓLIKOWSKI Henryk, dh UCZCIWY Przemysław, dh WOJTYSIK Damian);
godz. 12:22 rota przekazuje informację o sprawdzeniu pozostałych 3 mieszkań (jedno mieszkanie otwarto siłowo przy wykorzystaniu narzędzia typu hooligan) – brak osób do ewakuacji. Na klatce schodowej na pierwszym piętrze stwierdzono zgromadzone meble i pudła kartonowe. Zapewniono zaopatrzenie wodne z sieci hydrantowej (podczas działań zużyto 1000 litrów wody: działania gaśnicze i schładzanie butli gazowej). Dowódca GCBA 5/32 z OSP KSRG Sieradz zgłasza do SK dojazd na miejsce pożaru;
o godz. 12:24 na miejsce zdarzenia przybywa trzyosobowy ZRM z lekarzem p. Mirosławem Kubiakiem, następuje przekazanie poszkodowanego ZRM (E 01 72). Lekarz nie wniósł uwag do podjętych działań medycznych wobec poszkodowanego;
o godz. 12:25 przejęto w użytkowanie z pobliskiej firmy „MADOX” wózek widłowy (Hangacha Group co Ltd. Typ: CPQD30N‑RW22) na ok. 35 minut w celu ewakuacji butli z tlenem poza teren prowadzonych działań ratowniczych. Butle (2 x 12 szt. 40 kg - pełne) przechowywane były w koszu transportowym w ażurowej wiacie zamykanej na kłódkę. W celu wykonania dostępu przecięto kłódkę. Butle przewieziono na teren firmy „MADOX.”. Na czas transportu wstrzymano komunikację w ruchu lądowym (droga powiatowa). Dane firmy „MADOX” – Sieradz ul. Maratońska 22, właściciel Krzysztof Nagiel. Wózek widłowy miał zadrapania na lewym boku, licznik motogodzin wskazywał 14,1 MTH);
o godz. 12:30 na miejsce przybywa żona poszkodowanego p. Janina Kowalska, która jest właścicielką lokalu (nabyła prawa własności w 2015 roku). Podała imię męża: Jan i wiek męża: 40 lat. Przekazała również, że budynek jest własnością miasta, a dokładnie Zarządu Domów Komunalnych „Razem” . KDR prosi o zadysponowanie na miejsce zarządcy obiektu;
o godz. 12:32 wyniesiono na zewnątrz butlę z propan‑butanem z pomieszczenia kuchni i poddano ją schładzaniu jednym prądem wody;
godz. 12:34 pożar opanowany. Trwa dogaszanie elementów wyposażenia budynku z równoczesnym oddymianiem pomieszczeń przy wykorzystaniu wentylatora osiowego. Oddymianie prowadzono do czasu uzyskania negatywnego wyniku obecności w powietrzu tlenku węgla (użyto detektor wielogazowy VENTIS MX4 – data następnej kalibracji 24‑08‑2022). Stwierdzono największe wypalenie w okolicach kuchni gazowej (prawdopodobna przyczyna: pozostawienie włączonej kuchenki gazowej bez właściwego nadzoru); SK informuje KDR‑a o przekazaniu informacji do Transportowego Dozoru Technicznego o nadpaleniu powłoki butli z propan – butanem podając dane z tabliczki znamionowej butli;
godz. 12:35 poszkodowany zostaje zabrany do szpitala przez ZRM. Na miejsce dojeżdża dwóch pracowników Pogotowia Energetycznego i odcina mieszkanie objęte pożarem od sieci energetycznej;
o godz. 12:40 na miejsce przybywa radiowozem dwuosobowy patrol Policji oraz prywatnymi samochodami osobowymi administrator budynku p. Monika Szczepaniak i właściciel butli z tlenem - KDR informuje SK. Zwrócono wózek widłowy ze wskazaniem licznika 14,4 MTH, bez dodatkowych uszkodzeń;
godz. 12:45 zakończono działania ratownicze, miejsce zdarzenia przekazano właścicielce mieszkania (żonie poszkodowanego) z zaleceniami: 1. Dozorowania mieszkania przez okres 24 godzin; 2. naprawy instalacji elektrycznej i sprawdzeniem przez uprawnionego elektryka przed ponownym podłączeniem energii elektrycznej 3. Przekazaniem butli z propan‑butanem podmiotowi wprowadzającym butle do obrotu (najlepiej za pokwitowaniem) z uwagi na brak możliwości jej dalszej eksploatacji. Poinformowano o powiadomieniu TDT o zdarzeniu. Pani Janina Kowalska odmówiła przyjęcia/przyznania lokalu zastępczego stwierdzając, że zatrzyma się u rodziny.
Przybyłemu na miejsce administratorowi budynku o godz. 12: 42 przekazano protokołem pozostałą część obiektu z zaleceniami sprawdzenia instalacji elektrycznej budynku przed ponownym podłączeniem budynku do sieci energet.
Przybyłemu na miejsce właścicielowi butli z tlenem (24szt.) o godz. 12:42 p. Piotrowi Szewczykowi (zam. Sieradz ul. Maratońska 20 mIndeks górny 22) przekazano informacje o miejscu ich tymczasowego składania i przekazano do dalszego zabezpieczenia.
W wyniku zdarzenia spaleniu uległo: meble kuchenne, stolarka okienna w kuchni, sprzęt AGD (kuchnia gazowa, okap kuchenny robot kuchenny), instalacja elektryczna w kuchni, stolarka drzwiowa do kuchni, okopceniu uległy ściany przedpokoju i klatki schodowej. Straty: 35 tys., w tym budynek: 10 tys. Uratowano mienie o szacunkowej wartości 110 tys. – wartość pozostałej części mieszkania.
godz. 12:51 powrót OSP KSRG Sieradz do macierzystej jednostki;
godz. 12:58 powrót wszystkich jednostek do JRG.
Warunki atmosferyczne: 26 st. C, wiatr południowy, brak opadów, pochmurnie.
Zdarzenie zaewidencjonowano pod numerem 0504001‑0423. Informację ze zdarzenia sporządził kpt. Jan Jaszczak w KP PSP w Sieradzu w dniu 23‑05‑2022r. Raport KDR‑a został przekazany Komendantowi Powiatowemu w dniu 24‑05.2022 r o godz. 8.00.
Siedziba JRG Sieradz mieści się przy ul. Grzesika i Piwnika 1.
Zadanie
Część pól w Informacji ze zdarzenia jest już wypełniona. Na podstawie ww. opisu zdarzenia uzupełnij pozostałe dane w dokumencie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Karta indywidualna ratownika medycznego
Wprowadzenie
Karta indywidualna ratownika medycznego – przeznaczona jest dla ratowników medycznych pełniących służbę w PSP, a także w innych służbach podległych MSWiA. Jest wystawiana w dwóch egzemplarzach, z których jeden jest wydawany pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu, a w przypadku przewiezienia pacjenta do podmiotu leczniczego – jest przekazywany temu podmiotowi leczniczemu.
Wzór „Karty indywidualnej ratownika medycznego” określa załącznik do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie określenia wzoru karty indywidualnej ratownika medycznego. Dz.U. 2023 poz. 1104.
Opis zdarzenia
W dniu 15.10.2022 r. o godz. 19:20 zastęp GBA 2/20 (SF 681‑21) z JRG KP PSP w Zabrzu z uwagi na brak dostępnego ZRM został zadysponowany do osoby poszkodowanej w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego (niewydolność oddechowa) na ul. Gogolińską 122A. Zastęp dojechał na miejsce o godzinie 19:34, niezwłocznie udzielając pomocy 42‑letniemu mężczyźnie (p. Piotr Adamczyk), mieszkającemu pod ww. adresem. Poszkodowany był w silnym stresie. Udostępnił własny dowód osobisty w celu spisania danych osobowych, w tym numeru PESEL: 80070205623. W przeprowadzonym wywiadzie ustalono: mężczyzna skarży się z powodu narastającej od dwóch dni duszności, która nie ustępuje pomimo stosowania w warunkach domowych leków w nebulizacji. Choruje na astmę o ciężkim przebiegu, z powodu której w ubiegłym roku konieczna była intubacja tchawicy. W ubiegłym miesiącu był także hospitalizowany, a przed dwoma tygodniami konieczne było podanie steroidów. Z dalszego wywiadu z pacjentem wynika, że leki, jakie przyjmuje, to Medykament‑A, Medykament‑B, Medykament‑C.
Poszkodowany podczas wykonywania połączenia na numer alarmowy potknął się i upadł, doznając przerwania powłoki skórnej na wewnętrznej stronie dłoni na odcinku ok. 2 cm, brak krwawienia. Neguje alergie i choroby zakaźne. Nie pali papierosów. Poszkodowany miał dobrą reakcję ruchową (wykonywał polecenia) i słowną (zorientowany), spontanicznie otwierał oczy. Tony serca czyste. W wyniku badania fizykalnego układu oddechowo stwierdzono duszności, obustronne świsty w klatce piersiowej. Brak zmian w źrenicach. Początkowe ciśnienie 145/90, HR 111 (miarowe), częstość oddechów: 34/min, SpO2: 88%. Brak odchyleń w wyglądzie, wilgotności i temperaturze skóry, temperatura ciała 36,6°C. Jama brzuszna i ocena psychoruchowa w normie. EKG nie wykazało odchyleń wskazujących na nieprawidłowości, które nie byłyby związane z zaistniałą sytuacją. Zastosowano tlenoterapię bierną (4 l/min), monitorowanie, opatrzono plastrem opatrunkowym ranę dłoni. Brak innych objawów u osoby poszkodowanej. Podano osobie poszkodowanej: Medykament‑A 5 mg w nebulizacji; Medykament‑D 1‑2 mg w nebulizacji; Medykament‑E 0,5 mg rozcieńczony 3‑4 ml w 0,9 NaCl w nebulizacji; Medykament‑F 100‑200 mg i.v.; Medykament‑G 3 mg/kg m.c.; NaCl 0,9% wlew 20 ml/kg m.c. O godz. 19:45 ponownie wykonano podstawowe badanie: ciśnienie 135/90, HR 105 (miarowe), częstość oddechów: 25/min, SpO2: 89%. O godzinie 19:55 osobę poszkodowaną przekazano przybyłemu na miejsce ZRM wraz z kartą indywidualną ratownika medycznego. Kartę sporządził asp. Zbigniew Kędzierski. Meldunek ze zdarzenia zaewidencjonowano w systemie SWD PSP pod numerem 0612001‑0235.
Zadanie
Na podstawie ww. informacji wypełnij Kartę indywidualną ratownika medycznego. Część pól w dokumencie jest już wypełniona.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Karta udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy
Wprowadzenie
Karta udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy (KPP) przeznaczona jest dla wszystkich strażaków ratowników, którzy udzielili takiej pomocy osobie poszkodowanej. Karta KPP jest dokumentem samokopiującym (trzy karty w różnych kolorach): biała przekazywana jest ZRM, żółta koordynatorowi ratownictwa medycznego podmiotu KSRG w celach szkoleniowych oraz do ewidencji zużytych materiałów i sprzętu, natomiast czerwoną zatrzymuje dowódca zastępu podmiotu KSRG, który udzielał pomocy medycznej i dołącza do meldunku (informacji ze zdarzenia).
Wzór „Karty udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy” określa załącznik nr 4 do Rozporządzenia MSWiA z dnia 17 września 2021 roku w sprawie szczegółowej organizacji krajowego systemu ratowniczo‑gaśniczego (Dz.U. 2021 poz. 1737).
Opis zdarzenia
W dniu 20 września 2022 r. o godz. 15:10 Stanowisko Kierowania KP PSP w Wieluniu (woj. łódzkie) przyjęło zgłoszenie dotyczące mężczyzny, który z niewiadomych przyczyn upadł, doznając urazu głowy. Z uwagi na brak dostępnego ZRM, jest konieczność zadysponowania zastępu z JRG Wieluń, która jest najbliższa miejscu zdarzenia.
O godzinie 15:11 dyżurny SK zadysponował na miejsce zdarzenia zastęp GBA 2/20 z JRG Wieluń (EF 551‑22), dowódcą zastępu był mł. kpt. Albert Lewandowski.
O godzinie 15:14 na miejsce zdarzenia dojeżdża ww. zastęp. KDR po dokonanym rozpoznaniu przekazuje informację do własnego stanowiska kierowania, że od godz. 15:15 jest udzielana kwalifikowana pierwsza pomoc poszkodowanemu mężczyźnie (lat 42), który doznał urazu głowy, urazu kolan (przerwanie powłoki skórnej na lewym kolanie i odczuwalny ból prawego kolana spowodowany jego silnym stłuczeniem) oraz urazu lewej kończyny górnej. Poszkodowany jest przytomny, nie pamięta, dlaczego upadł.
Poszkodowanego przekazano ZRM o numerze bocznym E02 080 o godz. 15:40. Na prośbę KAM poszkodowanego przetransportowano do ambulansu na noszach typu deska należących do PSP.
Po powrocie do JRG KDR przekazał dyżurnemu SK, że pomocy poszkodowanemu udzielił asp. Lech Nowak w postaci: ułożenia poszkodowanego na wznak; stabilizacji głowy z wykorzystaniem kołnierza ortopedycznego; założenia opatrunku osłaniającego (kompres gazowy) na ranę nad lewym łukiem brwiowym z wykorzystaniem siatki opatrunkowej (zużyto 0,5 m); założenia opatrunku osłaniającego na lewe kolano wykorzystując kompres gazowy i bandaż elastyczny; z uwagi na podejrzenie złamania lewego przedramienia wykonano jego stabilizację i unieruchomienie w pozycji fizjologicznej wykorzystując: szynę Kramera, 2 bandaże elastyczne i chustę trójkątną dzianinową.
Z uwagi na zgłaszane przez poszkodowanego zawroty głowy, a także bladą, chłodną i spoconą skórę, uniesiono kończyny dolne poszkodowanego, użyto folii NRC i poddano tlenoterapii biernej 100% tlenem (zużyto 100 l tlenu).
Bezpośrednio zaangażowanych w udzielanie pomocy poszkodowanemu było 3 funkcjonariuszy PSP (wszyscy mieli założone rękawiczki lateksowe). Poszkodowanym był Pan Zbigniew Drum zamieszkały 98‑300 Ruda, ul. Kwiatowa 43. Dane osobowe poszkodowanego potwierdził przybyły na miejsce zdarzenia funkcjonariusz Policji.
Zdarzenie zostało zaewidencjonowane w SWD PSP pod numerem: 0512001‑0463.
Zadanie
Na podstawie ww. informacji wypełnij Kartę udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy. Część pól w Karcie KPP jest już wypełniona.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Meldunek o wypadku lekkim ratownika
Wprowadzenie
Meldunek o wypadku lekkim ratownika sporządza Kierujący Działaniem Ratowniczym w przypadku, gdy wypadkowi lekkiemu uległ strażak jednostki ochrony przeciwpożarowej.
Wzór „Meldunku o wypadku lekkim ratownika” określa załącznik nr 7 do Rozporządzenia MSWiA z dnia 17 września 2021 roku w sprawie szczegółowej organizacji krajowego systemu ratowniczo‑gaśniczego (Dz.U. 2021 poz. 1737). Kopia meldunku w formie skanu dokumentu jest przekazywana do jednostki nadrzędnej.
Opis zdarzenia
W dniu 11 września 2022 r. o godz. 6:30 dyżurna Stanowiska Kierowania KM PSP w Szczecinie przyjęła zgłoszenie dotyczące zadymienia na klatce schodowej budynku wielorodzinnego przy ul. Lubelskiej 35B w Szczecinie. Dyżurna SK zadysponowała na miejsce zdarzenia zastęp GBA 2,5/16 oraz GCBA 8/40 z JRG nr 2 KM PSP w Szczecinie z dowódcą zmiany mł. bryg. Piotrem Szewczykiem.
O godzinie 6:35 na miejsce zdarzenia dojeżdża ww. sekcja. Mł. bryg. Piotr Szewczyk (KDR) po dokonanym rozpoznaniu przekazuje informację do własnego stanowiska kierowania, że powodem zadymienia było podpalenie na klatce schodowej wózka dziecięcego. Sytuacja pożarowa opanowana. Brak osób poszkodowanych. Brak konieczności ewakuacji mieszkańców. O godz. 7:05 do KDR‑a zgłasza się asp. Dawid Świeżyński (starszy ratownik, lat 34), który poinformował, że ok. godz. 6:40 potknął się o wystający element chodnika przy wejściu na klatkę schodową do obiektu. Obecnie odczuwa duży ból w prawym kolanie, uniemożliwiający mu swobodne poruszanie się. Poszkodowany strażak, z uwagi na odczuwalny ból bez dodatkowych objawów, odmówił udzielenia kpp przez obecnych na miejscu strażaków. Na miejsce zostaje wezwany ZRM. Decyzją przybyłego na miejsce lekarza Jakuba Jeża poszkodowany funkcjonariusz zostaje zabrany na dalszą diagnostykę do Szpitala Wojewódzkiego w Szczecinie przy ul. Arkońskiej 4.
Po powrocie ww. sekcji do jednostki macierzystej, do dowódcy zmiany zgłosił się ogn. Wojciech Potakowski, który był naocznym świadkiem wypadku. O godz. 10:00 mł. bryg. Piotr Szewczyk otrzymał od swojego podwładnego informację o zwolnieniu lekarskim na okres 14 dni oraz przebywaniu poszkodowanego pod adresem zamieszkania, tj. Wołczkowo 35F, gm. Dobra, pow. policki. W karcie informacyjnej wpisano: Skręcenie i naderwanie innych nieokreślonych części kolana; skręcenie kolana prawego, podejrzenie uszkodzenia ML. Dowódca zmiany w dniu 12 września 2022 roku w siedzibie JRG nr 2 KM PSP w Szczecinie sporządził meldunek o lekkim wypadku ratownika. Przekazał go za pośrednictwem własnego stanowiska kierowania w tym samym dniu o godz. 11:00 do stanowiska kierowania komendanta wojewódzkiego PSP. KDR sporządza informację ze zdarzenia o nr 1600102‑0786.
Zadanie
Na podstawie ww. informacji wypełnij Meldunek o wypadku lekkim ratownika. Część pól w dokumencie jest już wypełniona.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Pokwitowanie przejęcia mienia w użytkowanie
Wprowadzenie
Pokwitowanie przejęcia mienia w użytkowanie na czas niezbędny do działania ratowniczego wydaje właściwemu zainteresowanemu Kierującym Działaniem Ratowniczym. Pokwitowanie podlega zwrotowi przy zwrocie mienia.
Nie określono aktem prawnym wzoru „Pokwitowanie przejęcia mienia w użytkowanie”, natomiast określono w § 3 ust 2. ww. Rozporządzenia, co powinien zawierać. Wzór raportu powzięto z materiałów szkoleniowych (uaktualniając podstawę prawną): R. Łazaj, Szkolenie dowódców OSP. Temat 7: Sporządzanie dokumentacji z działań ratowniczych, Centrum Naukowo‑Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego, Państwowy Instytut Badawczy,
Opis
W dniu 12.09.2022 r. o godz. 15:10 asp. Wiktor Smulczyk, dyżurny Stanowiska Kierowania KP PSP w Radomsku przyjął zgłoszenie dotyczące pożaru stogu słomy ułożonych z bel na polu uprawnym w miejscowości Wiewiórów pow. radomszczański. Pożarem objęta była 1/3 stogu o wym. 50 × 8 × 4 m. Dyżurny SK zadysponował na miejsce zdarzenia zastęp GCBA 6/32 z JRG KP PSP w Radomsku (której siedziba mieści się przy ul. Strażackiej 12 w Radomsku) z dowódcą mł. bryg. Jerzym Staszicem oraz dwa zastępy GBA OSP KSRG Mokrsko i OSP Sędziejowice.
O godzinie 15:20 na miejsce zdarzenia dojeżdżają ww. zastępy. Mł. bryg. Jerzy Staszic (KDR) po dokonanym rozpoznaniu przekazuje informację do własnego stanowiska kierowania, że potwierdza zdarzenie. Brak osób poszkodowanych. Na miejscu jest właściciel z ciągnikiem rolniczym marki MARKA‑X (nr rej ERA 7742) z ładowaczem i zamontowanym chwytakiem do bel słomy. Na liczniku pojazdu stan: 856 km. Ciągnik posiadał wgniecenie lewego tylnego błotnika oraz pęknięty klosz prawego przedniego światła. Panujące warunki atmosferyczne nie pozwalały na prowadzenie działań ratowniczych przez ratowników bez aparatów powietrznych.
W celu ograniczenia rozwoju pożaru KDR o godz. 15:25 przejął w użytkowanie ciągnik na ok. 95 minut i wykonał przerwę w stogu siana, uniemożliwiając rozprzestrzenienie się pożaru. Operatorem ciągnika był ogn. Piotr Winny. Właścicielem ciągnika był Waldemar Mocny zam. Wiewiórów 14 pow. radomszczański. O godz. 16:35 KDR zwraca przejęty ciągnik rolniczy ze stanem licznika 860 km. Podczas prowadzonych działań uszkodzeniu uległo lewe lusterko ciągnika (pęknięta obudowa).
Zadanie
Na podstawie ww. informacji wypełnij Pokwitowanie przejęcia mienia w użytkowanie. Część pól w dokumencie jest już wypełniona.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Pokwitowanie zwrotu mienia
Wprowadzenie
Kierujący Działaniem Ratowniczym wydaje „Pokwitowanie zwrotu mienia” osobie, której wydano wcześniej „Pokwitowanie przejęcia mienia w użytkowanie”. W razie potrzeby KDR ujmuje w przedmiotowym pokwitowaniu zakres zniszczonego lub uszkodzonego podczas działań mienia.
Dokument wystawiany jest w dwóch egzemplarzach, z których jeden (oryginał) jest przekazywany właścicielowi zwracanego mienia, na przykład nieruchomości, przedmiotu lub pojazdu, a drugi egzemplarz jest dołączany do Informacji ze zdarzenia.
Wzór „Pokwitowania zwrotu mienia” nie został określony aktem prawnym. Wzorowano się na raporcie z materiałów szkoleniowych (uaktualniając podstawę prawną): R. Łazaj, Szkolenie dowódców OSP. Temat 7 – Sporządzanie dokumentacji z działań ratowniczych.
Opis zdarzenia
W dniu 12 września 2022 roku o godz. 15:10 asp. Wiktor Smulczyk, dyżurny Stanowiska Kierowania KP PSP w Radomsku, przyjął zgłoszenie dotyczące pożaru stogu z ułożonych bel słomy na polu uprawnym w miejscowości Wiewiórów pow. radomszczański. Pożarem objęte było 1/3 stogu o wymiarach 50 x 8 x 4 m. Dyżurny SK zadysponował na miejsce zdarzenia zastęp GCBA 6/32 z JRG KP PSP w Radomsku z dowódcą mł. bryg. Jerzym Staszicem oraz dwa zastępy GBA: OSP KSRG Mokrsko i OSP Sędziejowice.
Wymienione zastępy dojechały na miejsce zdarzenia o godzinie 15:20. KDR po dokonanym rozpoznaniu przekazał informację do własnego stanowiska kierowania, że potwierdza zdarzenie. Brak osób poszkodowanych. Na miejscu był właściciel z ciągnikiem rolniczym marki MARKA‑X (nr rej. ERA 7742) z ładowaczem i zamontowanym chwytakiem do bel słomy. Stan licznika pojazdu wskazywał 856 km. Ciągnik posiadał wgniecenie lewego tylnego błotnika oraz pęknięty klosz prawego przedniego światła. Panujące warunki atmosferyczne nie pozwalały na prowadzenie działań ratowniczych przez ratowników bez aparatów powietrznych.
W celu ograniczenia rozwoju pożaru KDR o godz. 15:25 przejął w użytkowanie ciągnik na ok. 95 minut i wykonał przerwę w stogu siana, uniemożliwiając rozprzestrzenienie się pożaru. Operatorem ciągnika był ogn. Piotr Winny. Właścicielem ciągnika był Waldemar Mocny, zam. Wiewiórów 14 pow. radomszczański. O godz. 16:35 KDR zwrócił przejęty ciągnik rolniczy ze stanem licznika 860 km. Podczas prowadzonych działań uszkodzeniu uległo lewe lusterko ciągnika (pęknięta obudowa).
Zadanie
Część pól w „Pokwitowaniu zwrotu mienia” jest już wypełniona. Na podstawie ww. informacji wypełnij „Pokwitowanie zwrotu mienia”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Potwierdzenie przekazania terenu objętego działaniem ratowniczym
Wprowadzenie
Zakończenie działań ratowniczych Kierujący Działaniem Ratowniczym potwierdza przekazaniem terenu, obiektu lub mienia objętego działaniem ratowniczym właścicielowi, zarządcy, użytkownikowi lub przedstawicielowi organu administracji rządowej, samorządu terytorialnego, Policji czy straży gminnej (miejskiej). Dokument wystawiany jest w dwóch egzemplarzach, z których jeden (oryginał) jest przekazywany podmiotowi przejmującemu odpowiedzialność za teren/obiekt/mienie objęte działaniem ratowniczym, a drugi jest dołączany do Informacji ze zdarzenia.
Wzór „Potwierdzenia przekazania terenu, obiektu lub mienia, objętego działaniem ratowniczym” określa załącznik nr 11 do Rozporządzenia MSWiA z dnia 17 września 2021 roku w sprawie szczegółowej organizacji krajowego systemu ratowniczo‑gaśniczego (Dz.U. 2021 poz. 1737).
Opis zdarzenia
W dniu 07 czerwca 2022 r. o godz. 15:40 st. kpt. Marcel Kaźmierczak, dyżurny Stanowiska Kierowania KM PSP w Olsztynie, przyjął zgłoszenie dotyczące uderzenia pojazdu osobowego w przepust drogowy pod adresem Olsztyn, ul. Poprzeczna 11D. Brak osób poszkodowanych. W wyniku zdarzenia nastąpił wyciek płynów eksploatacyjnych z pojazdu oraz zadymienie wydobywające się z komory silnika. Dyżurny SK zadysponował na miejsce zdarzenia zastęp GBA 2,3/16 z JRG nr 2 KM PSP w Olsztynie, mającej swoją siedzibę przy ulicy Marii Zientary‑Malewskiej 33, z dowódcą zastępu mł. asp. Hieronimem Jabłczyńskim.
O godzinie 15:44 na miejsce zdarzenia dojeżdża ww. zastęp. KDR po dokonanym rozpoznaniu przekazuje informację do własnego stanowiska kierowania, że w zdarzeniu brał udział pojazd osobowy „MARKA‑X” o nr rej. NO 856SE, wł. Ilona Felisiak zam. Olsztyn, ul. Zielona 45. Właścicielka odmówiła podania telefonu kontaktowego. Pojazdem podróżowały dwie osoby, w tym właścicielka pojazdu. Brak osób poszkodowanych. Uszkodzeniu uległ przód pojazdu. Widoczne „zadymienie” to para z rozszczelnionej chłodnicy. Brak innych wycieków. Odłączono akumulator. Na miejscu asp. Krzysztof Wasilak z patrolu Policji oraz pomoc drogowa. Działania zakończono o godz. 16:10, przekazując pojazd jego właścicielce. Pani Ilona Felisiak podpisała „Potwierdzenie przekazania obiektu objętego działaniem ratowniczym”. Zastęp powrócił do jednostki o godz. 16:16.
Zadanie
Na podstawie ww. informacji wypełnij Potwierdzenie przekazania terenu, obiektu lub mienia objętego działaniem ratowniczym. Część pól w dokumencie jest już wypełniona.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wzory dokumentów do wypełnienia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przykładowo wypełnione dokumenty
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
