Zadanie praktyczne – wykonanie bloku kadłuba
TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających – monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialneMateriały multimedialne
Film instruktażowy, animacjaFilm instruktażowy, animacja
Gra edukacyjnaGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą film, animacja i gra edukacyjna.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Filmy instruktażowy, animacja
Film instruktażowyFilm instruktażowy model bloku kadłuba. AnimacjaAnimacja przedstawia model dna podwójnego kadłuba.
Ekrany filmów wyglądają jak na zdjęciu poniżej:

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaGra edukacyjna polega na przejściu przez 3 etapy, które mają za zadanie utrwalenie wiadomości i słownictwa z zakresu prefabrykacji sekcji, montażu bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających.
Na ekranie startowym widoczny jest tytuł oraz informacja, dla jakiej kwalifikacji i jakiego zawodu jest ona przeznaczona. Poniżej widoczny jest przycisk „start”. Kliknięcie go rozpocznie grę, wyświetliwszy najpierw zasady gry.

Gra składa się z trzech etapów. W każdym z nich należy dopasować nazwy do znaczników z numerami.
W górnej części ekranu znajduje się pasek z następującymi informacjami:
numer etapu gry,
tytuł gry,
czas, który upłynął od rozpoczęcia gry,
punktacja.

Element, do którego należy przyporządkować w danej chwili nazwę, zaznaczony jest na niebiesko. Należy kliknąć na jedną z nazw znajdujących się po prawej stronie ekranu.

Po kliknięciu na nieprawidłową nazwę pojawi się ikona stopera z informacją, że do czasu zostało doliczone 10 sekund.

Niewłaściwa odpowiedź będzie też zaznaczona na pomarańczowo. Należy wtedy kliknąć na inną odpowiedź.

Prawidłowa odpowiedź podświetli się na zielono oraz pojawi się przy danym znaczniku.

Po prawidłowym dopasowaniu nazw w danym etapie wyświetli się informacja z pozytywną informacją zwrotną. W jej dolnej części znajduje się przycisk „graj dalej „. Umożliwia on przejście do kolejnego etapu.

Po ukończeniu wszystkich trzech etapów pojawi się plansza z gratulacjami oraz czasem, w którym przeszło się grę (licząc z doliczonym czasem w przypadku błędnych odpowiedzi). W dolnej części planszy znajduje się przycisk „zagraj jeszcze raz”, którego kliknięcie pozwoli na ponowne zagranie w grę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści