Współczesna dystrybucja nagrań
AUD.08 Montaż dźwięku - Technik realizacji nagrań 352123
Słownik pojęć
Bezstratny formatBezstratny format cyfrowego zapisu dźwiękudźwięku, charakterystyczny dla komputerów MAC, odpowiednik formatu WAV/PCM w Windows.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
To określenie liczby cykli zjawiska okresowego występujących w jednostce czasu. Częstotliwość wyrażamy w hercach (Hz) lub inaczej cyklach na sekundę.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Ang. sample rate. W świecie cyfrowego audio częstotliwość próbkowania określa liczbę próbek na sekundę, które są pobierane z analogowego sygnałusygnału ciągłego. W celu odtworzenia danej częstotliwościczęstotliwości za pomocą dyskretnego zapisu cyfrowego konieczne jest zastosowanie dwukrotnie większej częstotliwości próbkowania. Np. przy częstotliwości próbkowania wynoszącej 44100 Hz można zapisać dźwiękdźwięk o maksymalnej częstotliwościczęstotliwości wynoszącej 22050 Hz.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Skrót od ang. Digital Audio Workstation, czyli cyfrowa stacja robocza audio. Jest to zazwyczaj bardzo rozbudowany program komputerowy, który jest przeznaczony do wszelkich prac dźwiękowych, w tym rejestracji i nieliniowejnieliniowej edycji nagrań audio oraz MIDI, postprodukcji dźwiękudźwięku do obrazu itd. DAW jest wyposażony we wtyczkowe procesoryprocesory audio służące obróbce dźwiękudźwięku. Jest to podstawowe narzędzie pracy realizatora dźwiękudźwięku, montażysty audio, a także niemal każdego twórcy muzyki wykorzystującego komputer do nagrań. Do DAW zaliczamy przykładowo: Avid Pro Tools, PreSonus Studio One, Steinberg Cubase, Cockos Reaper, Apple Logic Pro, Ableton Live, Image Line FL Studio.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Jednostka miary natężenia dźwiękudźwięku (dB), nieokreślająca konkretnej wartości – wartość wyrażona w decybelach mówi jedynie o proporcji pomiędzy dwoma wielkościami, a w akustyce przyjmuje się różne poziomy odniesienia w zależności od sytuacji pomiarowej.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Technika kodowania cyfrowego dźwiękudźwięku, zmniejszająca ilość danych potrzebnych do wytworzenia wysokiej jakości dźwiękudźwięku.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
To ruch fali w powietrzu lub w innym ośrodku sprężystym, który powstaje na skutek wibracji obiektu (źródła dźwięku) i pobudza znajdujące się w pobliżu cząsteczki powietrza lub innego ośrodka sprężystego. Z punktu widzenia psychologii dźwięk jest wrażeniem subiektywnym.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Skrót od ang. European Broadcasting Union, czyli Europejska Unia Nadawców, inaczej nazywana Eurowizją. To organizacja skupiająca nadawców z kilkudziesięciu państw Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu. W Polsce do EBU należy Polskie Radio i TVP.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
To format bezstratnegoformat bezstratnego, czyli pełnopasmowego i w pełnej dynamice, zapisu dźwiękudźwięku w postaci skompresowanej.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
W audio to zmniejszenie zakresu dynamicznego materiału dźwiękowego poprzez ściszanie składowych wykraczających poza zadany próg zadziałania (ang. threeshold) kompresora.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Skrót od ang. Linear Pulse‑Code Modulation, czyli metoda bezstratnegobezstratnego kodowania dźwiękudźwięku, będąca rozwinięciem formatu PCM. Wykorzystywana w plikach o rozszerzeniach AIFFAIFF, WAV, w CD. W LPCM kwantyzacja ma liniowy przebieg, co oznaczy, że na całej długości amplitudy dźwiękudźwięku jest równomierna.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Skrót od ang. Loudness Range, czyli dosłownie zakres głośności, określa zmienność pomiaru głośności w czasie. LRA jest uzupełnieniem głównej miary dźwiękudźwięku, określonej w normie EBUEBU R‑128R‑128. LRA mierzy zmienność głośności w makroskopowej skali czasowej, w jednostkach LU, czyli Loudness Units.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Skrót od ang. Loudness Unit Full Scale. To średni poziom głośności relatywny do „Full Scale”, czyli skali decybelowejdecybelowej, w której maksymalną wartością zapisu jest wartość 0 dB, a średnia głośność wyrażana jest w wartościach ujemnych, np. -10 LUFS.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Inaczej miksowanie. To zabieg polegający na sumowaniu wielu źródeł dźwiękudźwięku, ustawianiu poziomów głośności i/lub panoramy ścieżekścieżek, korektach barwowych, fazowych, czasowych, nakładaniu efektów itp. tak, aby stworzyły jedną, spójną całość brzmieniową.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Formaty stratnego zapisu dźwiękudźwięku cyfrowego, stosowane w streamingu, przenośnych odtwarzaczach muzyki, audio‑przewodnikach itp.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Proces edycji nagranych ścieżek dźwiękowychścieżek dźwiękowych, który polega na ich dopasowaniu do wymogów scenariusza lub formy utworu, w którego trakcie wykonuje się szereg różnych czynności, takich jak: oczyszczanie z niepotrzebnych artefaktów, czyli np. trzasków, zaszumieńzaszumień, kliknięć, cmoknięć, oddechów; łączenie wielu ścieżekścieżek i/lub ich synchronizację w czasie; ich zgłaśnianie, wyciszanie i crossowanie; ich processing.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Sesja nieliniowaSesja nieliniowa lub urządzenie do jednoczesnej rejestracji wielościeżkowej.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Rekomendacje Europejskiej Unii Nadawców (w skrócie EBUEBU), który dotyczą poziomów głośności materiałów emisyjnych.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
To zwiększanie lub zmniejszanie głośności plików dźwiękowych, dzięki czemu szczyty tych plików są ustawione na określonym poziomie. Normalizacja to zastosowanie stałego wzmocnienia nagrania w celu doprowadzenia amplitudy do poziomu docelowego, określonego w normachnormach dystrybucji dźwiękudźwięku poszczególnych nadawców i platform.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
To proces polegający na znalezieniu w pliku próbki o największej wielkości. Następnie normalizacjanormalizacja jest wykonywana z tą wartością jako szczytem. Znormalizowany szczytowy poziomszczytowy poziom ustawiony na 100% (0dB) oznacza, że cały plik zostanie wzmocniony tak, żeby szczytowa wartość jego sinusoidy osiągnęła poziom 0dB.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
To proces polegający na normalizowaniu zgodnie ze średnią głośnością pliku. Wiele plików znormalizowanych do tego samego poziomu szczytowegpoziomu szczytowego przy użyciu tej metody, będzie miało taką samą średnią głośność. Szczytowy poziomSzczytowy poziom dla tej metody powinien być ustawiony znacznie niżej niż w przypadku metody Peak, ponieważ średnia głośność będzie zawsze niższa niż próbka szczytowa.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
To proces, który wykorzystuje decybeledecybele ważone będące wyrazem względnej głośności dźwiękówdźwięków w powietrzu postrzeganych przez ludzkie ucho. NormalizacjaNormalizacja jest dokonywana, ponieważ ludzkie ucho jest o wiele mniej czułe przy niskich częstotliwościachczęstotliwościach dźwiękudźwięku poniżej 1000 Hz.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
To proces, który wykorzystuje wykorzystuje międzynarodowy standard normalizacjinormalizacji głośności i maksymalnego poziomu sygnałów audiosygnałów audio zgodnie z normami R128normami R128 EBUEBU – Europejskiej Unii Nadawców. Wartość znormalizowanego pliku wyraża się w LUFSLUFS korzystając przy tym z miary określonej w decybelachdecybelach i uwzględnia nie tylko bezwzględną głośność, ale także dynamikę sygnału audiosygnału audio.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Rozszerzenie pliku, powiązane ze standardowym formatem audio/wideo, opartym na OMFI (skrót od ang. Open Media Framework Interchange), znormalizowanym formacie plików wymiany. Można go eksportować z oprogramowania do cyfrowej edycji wideo lub stacji roboczej audio (DAWDAW). Ponieważ pliki OMF używają standardowego formatu do przechowywania danych audio i wideo, są powszechnie używane do udostępniania projektów między wieloma aplikacjami. Projekt audio zapisany w formacie OMF może przechowywać wiele ścieżekścieżek audio, informacje o głośności i panoramie oraz odniesienia do plików audio.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Parametry gotowych plików eksportowanych z sesji DAWDAW po wykonaniu montażumontażu, miksumiksu lub/i masteringu materiału. Pożądane parametry są zazwyczaj narzucone przez dane medium, dla którego przygotowujemy materiał, np. przez stację telewizyjną lub rozgłośnię radiową, albo są rekomendowane przez rozmaite organizacje profesjonalne (np. EBUEBU) dla danego typu produkcji.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Inaczej wtyczkawtyczka. Wirtualne urządzenie służące do ingerencji w materiał dźwiękowy, np. korekcji barwowej, kompresjikompresji.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
W cyfrowym audio najwyższy szczyt próbki sinusoidy odwzorowującej dźwiękdźwięk. Nie może on przekroczyć 0.0 dB, rozumianego jako poziom głośności maksymalnej.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
To, co słyszymy jako dźwiękdźwięk odtwarzany z postaci cyfrowej, to analogowe odwzorowanie dźwiękudźwięku zapisanego w postaci spróbkowanej sinusoidy. Pomiędzy poszczególnymi próbkami mogą zaistnieć szczyty, które przekraczają poziom maksymalny 0.0 dB w dźwiękudźwięku analogowym, a które nie są jednak wykrywane przez zwykłe cyfrowe limitery. Poziom True Peak uwzględnia te szczyty, dlatego pomiar TP jest rekomendowany jako referencyjny w mediach. Poziom jest oznaczany w jednostkach dBTP i przyjmuje wartości ujemne (odstęp od zera).
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Urządzenia w formie fizycznej lub w postaci programów (wtyczekwtyczek) komputerowych, które służą do przetwarzania sygnału dźwiękowegosygnału dźwiękowego, np. symulacji pogłosów, przetwarzania fazowego.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Sesje w programach DAWDAW, które są odpowiednikiem partytury w muzyce poważnej. Nagrywa, „układa”, montuje i edytuje się w nich ścieżki dźwiękoweścieżki dźwiękowe w celu późniejszego miksumiksu lub zgraniazgrania finalnego.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
To dźwiękdźwięk w postaci sygnału elektrycznego, który odwzorowuje sinusoidalny przebieg czasowy ciśnienia akustycznego.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Fragment materiału audio lub tor audio w wielościeżkowej sesji programie DAWDAW.

Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
DźwiękDźwięk zawierający wszystkie tony składowe. W zależności od rozkładu amplitudy tonów składowych wyróżniamy szum biały, różowy i czerwony.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Formaty bezstratnego, czyli pełnopasmowego i w pełnej dynamice, zapisu dźwiękudźwięku cyfrowego.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Inaczej plug‑inplug‑in. Wirtualne urządzenie służące do ingerencji w materiał dźwiękowy, np. korekcji barwowej, kompresjikompresji.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Wystąpienie w ścieżce dźwiękowejścieżce dźwiękowej szumuszumu, czyli szerokopasmowego zakłócenia, tła, jednostajnego dźwiękudźwięku uniemożliwiającego prawidłowy odbiór audycji, muzyki, głosu itp.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia
Element końcowego etapu pracy nad materiałem audio. W studio analogowym, gdy miksmiks jest już gotowy, materiał zgrywa się na taśmy‑matki, a z nich transferuje się w tłoczni na matryce do płyt lub CD. W świecie cyfrowym to etap polegający na końcowym eksporcie materiału do formatów przeznaczonych do publikacji.
Film edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnieniaFilm edukacyjny z elementami animacji - Współczesna dystrybucja nagrań - podstawowe zagadnienia