Kierownik Służby Ochrony Portu Lotniczego - charakterystyka zawodu
Kierownik Służby Ochrony Portu Lotniczego - charakterystyka zawodu
Wymagania na stanowisku:
certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia m.in. w zakresie zarządzania;
doświadczenie zawodowe;
wysoka kultura osobista;
komunikatywność;
odpowiedzialność;
umiejętność pracy pod presją czasu.
Zadania i czynności zawodowe:
koordynowanie i wykonywanie czynności związanych z ochroną portu lotniczego;
przeprowadzenie odprawy służbowej;
przydzielenie zadań poszczególnym operatorom kontroli bezpieczeństwa;
nadzór nad pracownikami wykonującymi funkcje na innych stanowiskach kontrolnych w Punkcie Kontroli Bezpieczeństwa;
natychmiastowe reagowanie na sytuacje wymagające interwencji;
nadzór nad systemem kontroli dostępu.
Operator Kontroli Bezpieczeństwa - charakterystyka zawodu
Operator Kontroli Bezpieczeństwa - charakterystyka zawodu
Wymagania na stanowisku:
wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
certyfikat Operatora Kontroli Bezpieczeństwa;
wysoka kultura osobista;
komunikatywność;
odpowiedzialność.
Zadania i czynności zawodowe:
kontrola bagażu i osób przy użyciu dostępnych urządzeń;
prawidłowa interpretacja obrazu oraz właściwe postępowanie w przypadku zlokalizowania przedmiotów zabronionych w komunikacji lotniczej;
jest odpowiedzialny za prawidłowy przepływ pasażerów oraz ich bagażu w urządzeniach punktu kontrolnego;
obserwuje zachowanie pasażerów poddawanych kontroli bezpieczeństwa;
jest odpowiedzialny za kontrolę pasażerów przy użyciu stacjonarnego detektora metalu, oraz kontrolę manualną/fizyczną z wykorzystaniem ręcznego detektora metalu w połączeniu z kontrolą przy pomocy urządzenia wykrywającego śladowe ilości materiałów;
wykonanie kontroli manualnej/fizycznej pasażerów, wymagających tego z różnych przyczyn w specjalne do tego celu przygotowanym miejscu odosobnionym;
jest odpowiedzialny za manualną kontrolę bagażu
jest odpowiedzialny za prawidłową kontrolę bagażu przy użyciu urządzenia do prześwietlania bagażu, prawidłową interpretację obrazu oraz właściwe postępowanie w przypadku zlokalizowania przedmiotów zabronionych w komunikacji lotniczej.
kontrola przepustek pracowników;
sporządzanie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych.
Agent Obsługi Naziemnej - charakterystyka zawodu
Agent Obsługi Naziemnej - charakterystyka zawodu
Wymagania na stanowisku:
znajomość języka angielskiego na poziomie komunikatywnym;
miła aparycja;
dobra prezencja;
samodzielność podczas wykonywania obowiązków.
Zadania i czynności zawodowe:
obsługa pasażerów na terenie lotniska;
obsługa biletowo‑bagażowa pasażerów;
sprawdzanie kart pokładowych przed wejściem do strefy zastrzeżonej lotniska;
przygotowywanie pasażerów odlatujących do przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa;
kontrola rozmiarów i wagi bagażu zgodnie z wymogami linii lotniczych
informowanie pasażerów o bieżącej sytuacji odprawowej oraz udzielanie odpowiedzi na pytania pasażerów dotyczących lotów;
kierowanie pasażerów do odpowiednich stanowisk odpraw (check‑in, kontrola bezpieczeństwa, gate.);
współpraca ze służbami Portu Lotniczego;
pomoc pasażerom podczas zakłóceń spowodowanych opóźnieniem / odwołaniem rejsów wg, ustalonych procedur.
1
R1035EThRiEnA
Film dotyczący kontroli podróżnych przy zastosowaniu urządzeń W T M D, X RAY oraz EDS.
Film dotyczący kontroli podróżnych przy zastosowaniu urządzeń W T M D, X RAY oraz EDS.
Proces kontroli podróżnych przy zastosowaniu urządzeń WTMD, X‑RAY oraz EDS
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Kontrola bezpieczeństwa w porcie142170Brawo! Wiesz już całkiem dużo o kontroli bezpieczeństwa w porcie. Oby tak dalej!Niestety nie udało Ci się udzielić odpowiedniej ilości poprawnych odpowiedzi. Wróć do sekwencji filmowych „Ochrona i bezpieczeństwo” i spróbuj ponownie.
Test
Kontrola bezpieczeństwa w porcie
Liczba pytań:
14
Limit czasu:
21 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Kontrola bezpieczeństwa w porcie
Pytanie
1/14
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Odpowiedz, czym są urządzenia WTMD? Możliwe odpowiedzi: 1. Systemy do wykrywania materiałów wybuchowych., 2. Bramki magnetyczne do kontroli osób., 3. Urządzenia do wykrywania metalu w butach., 4. Ręczne wykrywacze metalu do kontroli osób.
Odpowiedz, czym są urządzenia EDS? Możliwe odpowiedzi: 1. Są to systemy do wykrywania materiałów wybuchowych., 2. Są to ręczne wykrywacze metalu do kontroli osób., 3. Są to urządzenia do prześwietlania bagażu., 4. Są to ręczne wykrywacze metalu do kontroli osób.
Odpowiedz, czym są urządzenia X‑RAY? Możliwe odpowiedzi: 1. Są to ręczne wykrywacze metalu do kontroli osób., 2. Są to urządzenia do prześwietlania bagażu., 3. Są to urządzenia do wykrywania materiału wybuchowego w butach., 4. Są to detektory śladowych ilości materiałów wybuchowych.
Odpowiedz, czym są urządzenia HHMD? Możliwe odpowiedzi: 1. Są to bramki magnetyczne do kontroli osób., 2. Są to ręczne wykrywacze metalu do kontroli osób., 3. Są to systemy do wykrywania materiałów wybuchowych., 4. Są to detektory śladowych ilości materiałów wybuchowych.
Co ma na celu kontrola manualna pasażera? Możliwe odpowiedzi: 1. Sprawdzenie czy pasażer nie przenosi przedmiotów zabronionych., 2. Sprawdzenie czy pasażer nie przewozi zbyt dużej ilości gotówki., 3. Sprawdzenie czy bagaż pasażera mieści się w limitach określonych przez przewoźnika., 4. Wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Wskaż przez kogo realizowana jest ocena warunków na nawierzchni drogi startowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Kierownika Służby Ochrony Lotniska, 2. Dyżurnego Operacyjnego Portu, 3. Agenta Obsługi Naziemnej, 4. Wszystkich wymienionych
Odpowiedz, przez kogo realizowana jest obsługa biletowo‑bagażowa pasażerów? Możliwe odpowiedzi: 1. Kierownika Służby Ochrony Lotniska, 2. Dyżurnego Operacyjnego Portu, 3. Agenta Obsługi Naziemnej, 4. Wszystkich wyżej wymienionych
Odpowiedz, do kogo należy obowiązek wdrażania i monitorowania funkcjonowania systemu zarządzania bezpieczeństwem? Możliwe odpowiedzi: 1. Kierownika do spraw bezpieczeństwa, 2. Dyżurnego Operacyjnego Portu, 3. Agenta Obsługi Naziemnej, 4. Wszystkich wyżej wymienionych
Dokończ zdanie. Jeśli operator kontroli bezpieczeństwa ma podejrzenia co do zawartości bagażu podręcznego, powinien... Możliwe odpowiedzi: 1. użyć ręcznego wykrywacza metali do skontrolowania podejrzanego bagażu., 2. zignorować podejrzenie i przepuścić bagaż., 3. wycofać bagaż z rejsu., 4. otworzyć i skontrolować bagaż manualnie.
Stosowanie technicznych lub innych środków w celu identyfikacji i/lub wykrywania przedmiotów zabronionych to: Możliwe odpowiedzi: 1. plan działań w sytuacji zagrożenia, 2. kontrola bezpieczeństwa, 3. kontrola manualna, 4. żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
Odpowiedz, jak brzmi skrót Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego? Możliwe odpowiedzi: 1. ICAO, 2. IATA, 3. SOL, 4. EASA
Dokończ zdanie. Stan w którym ryzyko strat ludzkich lub mienia jest zredukowane do akceptowalnego poziomu i utrzymywane na, lub poniżej tego poziomu na drodze ciągłego procesu zarządzania identyfikacją zagrożeń oraz analizy i ewaluacji ryzyka to: Możliwe odpowiedzi: 1. Bezpieczeństwo., 2. Zagrożenie., 3. Ryzyko., 4. Wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
Dokończ zdanie. Zbiór działań w zakresie kontroli dostępu dla osób i pojazdów do stref lotniska, nadzorowany przez Służbę Ochrony Lotniska to: Możliwe odpowiedzi: 1. kontrola bezpieczeństwa., 2. system zarządzania bezpieczeństwem., 3. system przepustowy., 4. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Dokończ zdanie. Formacja odpowiedzialna za bezpieczeństwo na terenie lotniska to: Możliwe odpowiedzi: 1. agent Obsługi Naziemnej., 2. służba Ochrony Lotniska., 3. państwowa Straż Graniczna., 4. policja.
Ćwiczenie 6. - Bezpieczeństwo
Krzyżówka
Ćwiczenie 6. - Bezpieczeństwo
R1U2SZFcIF67d3
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Pytanie pierwsze, 2. Pytanie drugie, 3. Pytanie pierwsze, 4. Pytanie drugie, 5. Pytanie pierwsze, 6. Pytanie drugie, 7. Pytanie pierwsze, 8. Pytanie drugie
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Pytanie pierwsze, 2. Pytanie drugie, 3. Pytanie pierwsze, 4. Pytanie drugie, 5. Pytanie pierwsze, 6. Pytanie drugie, 7. Pytanie pierwsze, 8. Pytanie drugie
Ćwiczenie 7. - Bezpieczeństwo w porcie lotniczym
Test
Ćwiczenie 7. - Bezpieczeństwo w porcie lotniczym
Bezpieczeństwo w porcie lotniczym304570Brawo! Udało Ci się udzielić wystarczającej ilości poprawnych odpowiedzi aby zaliczyć test. Bezpieczeństwo w porcie lotniczym nie jest Ci obce.Niestety nie udało Ci się udzielić wystarczającej ilości poprawnych odpowiedzi aby zaliczyć test. Wróć do sekwencji filmowych „Ochrona i bezpieczeństwo” i spróbuj ponownie.
Test
Bezpieczeństwo w porcie lotniczym
Liczba pytań:
30
Limit czasu:
45 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Bezpieczeństwo w porcie lotniczym
Pytanie
1/30
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Jakie zadania realizuje się w Punkcie Kontroli Bezpieczeństwa? Możliwe odpowiedzi: 1. Sprzedaż biletów., 2. Kontrolę bezpieczeństwa., 3. Obsługę lądującego samolotu., 4. Udzielanie informacji zagubionym pasażerom.
Jakie są obowiązki Operatora kierunkowego? Możliwe odpowiedzi: 1. Jest odpowiedzialny za prawidłowy przepływ pasażerów oraz ich bagażu w urządzeniach punktu kontrolnego., 2. Obserwuje zachowanie pasażerów poddawanych kontroli bezpieczeństwa., 3. Wykonuje kontrolę manualną pasażera., 4. Udziela informacji o zniżkach na loty.
Jakie są obowiązki Operatora urządzenia do prześwietlania bagażu? Możliwe odpowiedzi: 1. Utrzymuje stały kontakt z wieżą kontroli lotów., 2. Właściwe postępowanie w przypadku zlokalizowania przedmiotów zabronionych w komunikacji lotniczej., 3. Jest odpowiedzialny za prawidłową kontrolę bagażu przy użyciu urządzenia do prześwietlania bagażu., 4. Ściśle współpracuje z operatorem manualnej kontroli bagażu.
Jakie są obowiązki Operatora kontroli manualnej bagażu? Możliwe odpowiedzi: 1. Kontroluje rozłożenie bagażu w luku bagażowym samolotu., 2. Sprawdza ważność biletów lotniczych., 3. Jest odpowiedzialny za manualną kontrolę bagażu., 4. Współpracuje z operatorem urządzenia do prześwietlania bagażu.
Jakie są obowiązki Operatora kontroli pasażera? Możliwe odpowiedzi: 1. Jest odpowiedzialny za kontrolę pasażerów przy użyciu stacjonarnego detektora metalu., 2. Przeprowadza kontrolę manualną z wykorzystaniem ręcznego detektora metalu., 3. Jest odpowiedzialny za manualną kontrolę bagażu., 4. Przeprowadza kontrolę przy pomocy urządzenia wykrywającego śladowe ilości materiałów wybuchowych.
Czym zajmuje się Kierownik Służby Ochrony Portu Lotniczego? Możliwe odpowiedzi: 1. Koordynuje i wykonuje czynności związanych z ochroną portu lotniczego., 2. Jest odpowiedzialny za przeprowadzenie odprawy służbowej., 3. Przydziela zadania poszczególnym operatorom., 4. Prowadzi nadzór nad pracownikami wykonującymi funkcje na innych stanowiskach kontrolnych w Punkcie Kontroli Bezpieczeństwa.
Wskaż urządzenia służące do kontroli bagażu i osób w Punkcie Kontroli Bezpieczeństwa. Możliwe odpowiedzi: 1. WTMD., 2. HHMD., 3. EDS., 4. ABS.
Jakie są cechy charakterystyczne urządzenia rentgenowskiego do prześwietlania bagażu (X‑Ray)? Możliwe odpowiedzi: 1. Im przedmiot grubszy, tym kolor jest bardziej intensywny., 2. Samodzielnie nie rozróżnia przedmiotów zabronionych, potrzebna jest właściwa interpretacja operatora., 3. Rozróżnianie i zabarwianie na obrazie materiałów organicznych i nieorganicznych., 4. Siła, z jaką promieniowanie jest absorbowane, widoczna jest poprzez intensywność koloru.
Jakie są cechy charakterystyczne bramki magnetycznej (WTMD)? Możliwe odpowiedzi: 1. Jest poręczna i w łatwy sposób można ją przetransportować., 2. Zdolność wykrywania przedmiotów metalowych, zarówno indywidualnie jaki i łącznie., 3. Prawidłowość pracy w pobliżu zbrojonych konstrukcji, włącznie z powierzchnią podłogi., 4. Nieodporna na warunki atmosferyczne.
Jakie są cechy charakterystyczne ręcznego wykrywacza metali (HHMD)? Możliwe odpowiedzi: 1. Wykrywa zarówno materiały metalowe, jak i te z tworzywa sztucznego., 2. Nie zapewnia bezpieczeństwa dla kontrolowanych osób z rozrusznikiem serca., 3. Kontrola przy użyciu tego urządzenia nie musi być wsparta kontrolą manualną pasażera., 4. Posiada czułość wykrywania 5 gramów metalu z odległości pięć cm.
W jakich przypadkach system wykrywania materiałów wybuchowych (EDS) wysyła sygnał alarmowy? Możliwe odpowiedzi: 1. System wykrywania materiałów wybuchowych nie wysyła sygnałów alarmowych., 2. W przypadku wykrycia materiału wybuchowego., 3. W przypadku wykrycia przedmiotu zapobiegającego wykryciu materiału wybuchowego., 4. W przypadku gdy zawartość bagażu lub przesyłki ma zbyt dużą gęstość, aby mogła być skontrolowana.
Wskaż prawdziwe informacje o urządzeniu do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych (ETD). Możliwe odpowiedzi: 1. Stosuje się z reguły w połączeniu z innymi metodami kontroli., 2. Kontrola z wykorzystaniem tego urządzenia jest czasochłonna i powolna. Wymaga ponadto znajomości obszarów ludzkiego ciała, bagaży i przesyłek z których próbki są pobierane., 3. Wykrywa wszystkie znaczniki materiałów wybuchowych, nie tylko tych wgranych do programu., 4. Otoczenie, w którym działa ETD, nie wymaga specjalnego pozwolenia dopuszczającego urządzenie do użytkowania
W jakich okolicznościach sprzęt służący do kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli (LEDS) wysyła sygnał alarmowy? Możliwe odpowiedzi: 1. W przypadku wykrycia materiałów niebezpiecznych., 2. W przypadku wykrycia obecności przedmiotu zapobiegającego wykryciu materiałów niebezpiecznych., 3. W przypadku, gdy nie można ocenić, czy płyn, aerozol i żel nie stanowią zagrożenia., 4. W przypadku, gdy zawartość bagażu lub przesyłki ma zbyt dużą gęstość, aby mogła być poddana analizie.
Jakie normy musi spełnić urządzenie do prześwietlania osób? Możliwe odpowiedzi: 1. Wykrywalność jest niezależna od umiejscowienia i ułożenia przedmiotu., 2. System posiada wskaźnik sygnalizujący, że urządzenie jest włączone., 3. Urządzenia do prześwietlania osób umieszcza się w taki sposób, aby na ich działanie nie miały wpływu źródła zakłóceń., 4. Prawidłowe działanie urządzeń podlega codziennemu sprawdzeniu.
Jakie są wady urządzenia do prześwietlania osób? Możliwe odpowiedzi: 1. Pasażer może odmówić takiej formy kontroli., 2. Obrazy z urządzenia zapisywane są na stałe na dysku., 3. Technologia jest bardzo tania., 4. Osoba analizująca obraz znajduje się w innym miejscu niż punkt kontroli bezpieczeństwa.
Co podlega badaniu podczas przeprowadzania kontroli przy pomocy metody manualnej? Możliwe odpowiedzi: 1. Górne części ciała., 2. Dolne części ciała., 3. Włosy, w uzasadnionych przypadkach., 4. Stopy bez obuwia.
Jak pasażer powinien być ustawiony podczas kontroli manualnej nóg? Możliwe odpowiedzi: 1. Pasażer musi kucnąć., 2. Pasażer musi stać przodem do Operatora Kontroli Bezpieczeństwa., 3. Pasażer musi stać tyłem do Operatora Kontroli Bezpieczeństwa., 4. Pasażer nie ma konkretnych wytycznych podczas takiej kontroli.
Co musi posiadać Operator Kontroli Bezpieczeństwa? Możliwe odpowiedzi: 1. Prawo jazdy kat. B., 2. Wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej., 3. Certyfikat Operatora Kontroli Bezpieczeństwa., 4. Minimum pięć lat stażu jako pracownik ochrony fizycznej.
Jakiej pojemności płyn do mycia rąk można zabrać na pokład samolotu? Możliwe odpowiedzi: 1. pięćdziesiąt ml., 2. sto ml., 3. sto pięćdziesiąt ml., 4. sto dziesięć ml.
W jakim przypadku można wnieść na pokład samolotu butelkę z płynem powyżej sto ml? Możliwe odpowiedzi: 1. Nie istnieją takie specjalne przypadki., 2. W przypadku, gdy pasażer deklaruje, że jest ona niezbędna na czas lotu., 3. Pasażer potrzebuje tej zawartości podczas stosowania specjalnej diety., 4. Zawsze na pokład samolotu można wnieść butelki o pojemności powyżej sto ml.
Za pomocą jakiego urządzenia dokonuje się badania zawartości butelki pod kątem występowania płynnych materiałów wybuchowych? Możliwe odpowiedzi: 1. LEDS, 2. X‑RAY, 3. EDS, 4. SMD
Jakie kroki może podjąć Operator kontroli bezpieczeństwa w sytuacji wystąpienia u niego podejrzeń dotyczących zawartości bagażu podręcznego? Możliwe odpowiedzi: 1. Operator nie ma uprawnień do skontrolowania bagażu., 2. Operator na oczach pasażera może otworzyć podejrzany bagaż., 3. Operator ma prawo przeszukać i skontrolować zawartość bagażu podręcznego., 4. Bagaż natychmiastowo zostaje skonfiskowany i zatrzymany w Punkcie Kontroli Bezpieczeństwa.
Co się dzieje ze znalezionymi w bagażu przedmiotami zabronionymi? Możliwe odpowiedzi: 1. Trafiają do specjalnie przygotowanego pojemnika., 2. Są one spisywane i trafiają z powrotem do właściciela., 3. Operator kontroli bezpieczeństwa bierze te przedmioty ze sobą., 4. Trafiają do zwykłego kosza na odpady.
Co znajduje się w spisie przedmiotów zabronionych transportu pasażerskiego lotniczego? Możliwe odpowiedzi: 1. Broń palna., 2. Urządzenia umożliwiające ogłuszanie., 3. Tępe narzędzia., 4. Tubka z kremem do rąk o pojemności siedemdziesiąt pięć ml.
Jakie jeszcze rzeczy obejmuje spis przedmiotów zabronionych? Możliwe odpowiedzi: 1. Materiały wybuchowe., 2. Przedmioty z ostrym zakończeniem., 3. Kanapki., 4. Poduszka turystyczna na szyję.
Jakie czynności wykonywane są przez Operatora kontroli bezpieczeństwa po znalezieniu w bagażu podręcznym jednego przedmiotu zakazanego? Możliwe odpowiedzi: 1. Po znalezieniu jednego przedmiotu zakazanego przerywa się kontrolę i przepuszcza pasażera., 2. Operator dokładnie przeszukuje wszystkie kieszenie i przegrody bagażu., 3. Po dokładnym przeszukaniu bagażu, jeszcze raz następuje sprawdzenie przy pomocy urządzenia X‑Ray., 4. Operator konfiskuje cały bagaż pasażera.
Co musi posiadać Kierownik Służby Ochrony Portu Lotniczego? Możliwe odpowiedzi: 1. Certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia m.in. w zakresie zarządzania., 2. Doświadczenie zawodowe., 3. Umiejętność pracy pod presją czasu., 4. Musi być odpowiedzialny.
Co musi posiadać Agent Obsługi Naziemnej? Możliwe odpowiedzi: 1. Znajomość języka angielskiego na poziomie komunikatywnym., 2. Dobrą prezencję., 3. Wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej., 4. Musi mieć ukończony co najmniej 30 rok życia.
Jakie są zadania Agenta Obsługi Naziemnej? Możliwe odpowiedzi: 1. Obsługa pasażerów na terenie lotniska., 2. Kontrola manualna pasażerów., 3. Stały kontakt z kontrolerem ruchu lotniczego., 4. Sprawdzanie kart pokładowych przed wejściem do strefy zastrzeżonej lotniska.
Za co jeszcze jest odpowiedzialny Agent Obsługi Naziemnej? Możliwe odpowiedzi: 1. Przygotowywanie pasażerów odlatujących do przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa., 2. Kontrola rozmiarów i wagi bagażu zgodnie z wymogami linii lotniczych., 3. Informowanie pasażerów o bieżącej sytuacji odprawowej oraz udzielanie odpowiedzi na pytania pasażerów dot. lotów., 4. Kierowanie pasażerów do odpowiednich stanowisk odpraw (check‑in, kontrola bezpieczeństwa, gate).