Maszyny i urządzenia okrętowe
TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialneMateriały multimedialne
Symulator pomp i sprężarek okrętowychSymulator pomp i sprężarek okrętowych
Symulator kotłaSymulator kotła
Symulator wirówki paliw i olejówSymulator wirówki paliw i olejów
Symulator chłodni okrętowejSymulator chłodni okrętowej
Symulator hydroforuSymulator hydroforu
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzi pięć symulatorów. Instrukcje do każdego z symulatorów znajdują się również na stronie z danym multimedium.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Symulator pomp i sprężarek okrętowych
Ekran startowy symulatora pomp i sprężarek okrętowychsymulatora pomp i sprężarek okrętowych wygląda następująco:

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się ekran wyboru symulatora.

Po wybraniu symulatora wyświetli się właściwy ekran instalacji z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć strzałkę.

Po kliknięciu strzałki wyświetli się ekran właściwy symulatora. Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pootwierać zawory i uruchomić sprężarki lub pompy (w zależności od wybranego symulatora).

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;
przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;
przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;
przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.
Zadaniem użytkownika jest otwarcie lub zamknięcie konkretnych zaworów i uruchomienie lub wyłączenie sprężarek lub pomp, aby wykonać zadanie z polecenia.
Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo).


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Symulator kotła
Ekran startowy symulatora kotłasymulatora kotła wygląda następująco:

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się ekran wyboru symulatora.

Po wybraniu symulatora wyświetli się ekran z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć strzałkę.

Po przejściu dalej wyświetli się ekran symulatora.

Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba otworzyć (lub zamknąć) odpowiednie zawory i uruchomić (lub wyłączyć) odpowiednie pompy, aby włączyć lub wyłączyć instalację wybranego kotła.
W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;
przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;
przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;
przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.
Zadaniem użytkownika jest otwarcie lub zamknięcie konkretnych zaworów i uruchomienie lub wyłączenie urządzeń, aby wykonać zadanie z polecenia.
Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo).


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Symulator wirówki paliw i olejów
Ekran startowy symulatora wirówki paliw i olejówsymulatora wirówki paliw i olejów wygląda następująco:

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się ekran wyboru symulatora.

Po wybraniu symulatora wyświetli się właściwy ekran instalacji z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć strzałkę.

Po kliknięciu strzałki wyświetli się ekran właściwy symulatora. Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pootwierać zawory, uruchomić pompę i wirówkę.

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;
przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;
przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;
przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.
Zadaniem użytkownika jest otwarcie lub zamknięcie konkretnych zaworów i uruchomienie lub wyłączenie pomp i wirówek, aby wykonać zadanie z polecenia.
Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo).


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Symulator chłodni okrętowej
Ekran startowy symulatora chłodni okrętowejsymulatora chłodni okrętowej wygląda następująco:

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się właściwy ekran symulatora z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć strzałkę „dalej”.

Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pootwierać zawory i uruchomić wentylatory i sprężarkę. Zawory otwiera się poprzez kliknięcie na nie, wentylatory i sprężarkę włącza się na znajdującym się po prawej stronie panelu kontrolnym.
Ekran instalacji wygląda następująco:

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;
przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;
przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;
przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.
Zadaniem użytkownika jest otwarcie lub zamknięcie konkretnych zaworów i uruchomienie lub wyłączenie odpowiednich urządzeń, aby wykonać zadanie z polecenia.
Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo).


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Symulator hydroforu
Ekran startowy symulatora hydroforusymulatora hydroforu wygląda następująco:

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się właściwy ekran symulatora z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć strzałkę „dalej”.

Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pootwierać zawory i uruchomić pompy.
Aby uruchomić pompy, najpierw należy na nie kliknąć. W górnym prawym rogu ekranu pojawi się odpowiednie okno.

Zawory otwiera się poprzez kliknięcie na nie.
Ekran instalacji wygląda następująco:

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;
przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;
przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;
przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.
Zadaniem użytkownika jest otwarcie lub zamknięcie konkretnych zaworów i uruchomienie lub wyłączenie odpowiednich pomp, aby wykonać zadanie z polecenia.
Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo).


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści