Diagnozowanie pojazdów samochodowych
MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych - Mechanik pojazdów samochodowych 723103, Technik pojazdów samochodowych 311513
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na zdjęcie prezentujące temat danego zasobu.
- Wprowadzenie
Diagnostyka pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołówInteraktywne narzędzie typu scenario-based learning (gra decyzyjna)
Diagnoza pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołówDokumentacja interaktywna
Stacja kontroli pojazdówWycieczka wirtualna
Diagnozowanie pojazdów samochodowychGra edukacyjna
Diagnoza zespołów i podzespołów pojazdów samochodowychGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning, dokumentacja interaktywna, wycieczka wirtualna, dwie gry edukacyjne.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning na temat diagnostyki pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów pozwolą na zasymulowanie wyborów Diagnosty oraz jego Pomocnika. Uczniowie dobierają się w pary. W związku z tym, że interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning posiadają dwie postacie do wyboru, każdy z uczniów wciela się w wybraną rolę. Podjęcie właściwych decyzji pozwoli skutecznie przeprowadzić diagnostykę pojazdu samochodowego.
Ekran startowy narzędzi typu scenario‑based wygląda następująco:

Szczegółowa instrukcja dotycząca interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning znajduje się nad multimedium.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja interaktywna składa się z następujących wzorów dokumentów:
karty zlecenia,
karty kontrolnej,
karty naprawy pojazdu,
karty diagnostycznej pojazdu.
Twoim zadaniem będzie prawidłowe uzupełnienie aktywnych pól w tych kartach.

Aby odpowiednio wypełnić daną kartę, musisz najpierw zapoznać się z umieszczonymi nad nią „Danymi do wypełnienia karty”.
Jeśli chcesz wypełnić aktywne pole karty, kliknij znajdującą się na nim strzałkę. Po rozwinięciu listy możliwych odpowiedzi kliknij jedną z nich. Możesz wybrać tylko jedną odpowiedź.
Szczegółowa instrukcja dotycząca dokumentacji interaktywnej znajduje się nad multimedium.
Wirtualna wycieczka
Wycieczka wirtualna Stacja kontroli pojazdów
Wycieczka wirtualna Stacja kontroli pojazdów
prezentuje typową stację diagnostyczną wraz z czynnościami, które się tam wykonuje. Aby uruchomić wycieczkę należy kliknąć poniższy przycisk.

Szczegółowa instrukcja znajduje się nad multimedium.
Gra edukacyjna
Gra edukacyjna Diagnozowanie pojazdów samochodowych
Gra edukacyjna Diagnozowanie pojazdów samochodowych
umożliwia przyswojenie wiadomości na temat działań związanych z ogólna diagnostyką pojazdów samochodowych.
Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku WŁĄCZ TRYB PEŁNOEKRANOWY wyświetli się instrukcja. Żeby rozpocząć grę, należy kliknąć przycisk ROZPOCZNIJ GRĘ.

Szczegółowa instrukcja znajduje się nad multimedium.
Gra edukacyjna
Gra edukacyjna Diagnoza zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych
Gra edukacyjna Diagnoza zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych
pozwala poznać przykładowe sytuacje w jakich można się znaleźć podczas wykonywania zawodu.
W panelu głównym wybieramy jedną z dostępnych części oznaczonych odpowiednio z prawej strony (np. część 1).

Szczegółowa instrukcja dotycząca gry edukacyjnej znajduje się nad multimedium.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.

Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.
Słownik pojęć dla e‑materiału
SłownikSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści