E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnozowanie pojazdów samochodowych

MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych - Mechanik pojazdów samochodowych 723103, Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Instrukcja użytkowania

6

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

RRBqkwEyteM6R
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R1UuTOHZYHmIC
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

We wprowadzeniuDf4dtduUfwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na zdjęcie prezentujące temat danego zasobu.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning, dokumentacja interaktywna, wycieczka wirtualna, dwie gry edukacyjne.

Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning

Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningD1hBHZiccInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning na temat diagnostyki pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów pozwolą na zasymulowanie wyborów Diagnosty oraz jego Pomocnika. Uczniowie dobierają się w pary. W związku z tym, że interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning posiadają dwie postacie do wyboru, każdy z uczniów wciela się w wybraną rolę. Podjęcie właściwych decyzji pozwoli skutecznie przeprowadzić diagnostykę pojazdu samochodowego.

Ekran startowy narzędzi typu scenario‑based wygląda następująco:

RYvC49q7YqhpY
Wygląd ekranu startowego interaktywnych narzędzi scenario‑based learning
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja dotycząca interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning znajduje się nad multimedium.

Dokumentacja interaktywna

Dokumentacja interaktywnaD6uhFRODbDokumentacja interaktywna składa się z następujących wzorów dokumentów:

  • karty zlecenia,

  • karty kontrolnej,

  • karty naprawy pojazdu,

  • karty diagnostycznej pojazdu.

Twoim zadaniem będzie prawidłowe uzupełnienie aktywnych pól w tych kartach.

REKs3TEuHIRPZ
Przykładowy wygląd dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odpowiednio wypełnić daną kartę, musisz najpierw zapoznać się z umieszczonymi nad nią „Danymi do wypełnienia karty”.

Jeśli chcesz wypełnić aktywne pole karty, kliknij znajdującą się na nim strzałkę. Po rozwinięciu listy możliwych odpowiedzi kliknij jedną z nich. Możesz wybrać tylko jedną odpowiedź.

Szczegółowa instrukcja dotycząca dokumentacji interaktywnej znajduje się nad multimedium.

Wirtualna wycieczka

Wycieczka wirtualna Stacja kontroli pojazdówDManxsQBcWycieczka wirtualna Stacja kontroli pojazdów prezentuje typową stację diagnostyczną wraz z czynnościami, które się tam wykonuje. Aby uruchomić wycieczkę należy kliknąć poniższy przycisk.

RUyi8vobmHb9G
Ekran początkowy wycieczki wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja znajduje się nad multimedium.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjna Diagnozowanie pojazdów samochodowychDJPvcRLbOGra edukacyjna Diagnozowanie pojazdów samochodowych umożliwia przyswojenie wiadomości na temat działań związanych z ogólna diagnostyką pojazdów samochodowych.

Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku WŁĄCZ TRYB PEŁNOEKRANOWY wyświetli się instrukcja. Żeby rozpocząć grę, należy kliknąć przycisk ROZPOCZNIJ GRĘ.

R1HqPONLYbPzS
Widok ekranu startowego gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja znajduje się nad multimedium.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjna Diagnoza zespołów i podzespołów pojazdów samochodowychD12m0N6Y0Gra edukacyjna Diagnoza zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych pozwala poznać przykładowe sytuacje w jakich można się znaleźć podczas wykonywania zawodu.

W panelu głównym wybieramy jedną z dostępnych części oznaczonych odpowiednio z prawej strony (np. część 1).

Rnn7AkFHvf745
Ekran główny
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja dotycząca gry edukacyjnej znajduje się nad multimedium.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDwsZKmTvTInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

R1epgszLRHqhn
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RnpHdNAjsoEco
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.

R1IJPkifY8yWQ
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

Słownik pojęć dla e‑materiału

SłownikD1FvwJZQISłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.

W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

R1Qa85daozdyR
Widok na górną część słownika z polem do filtrowania haseł słownika
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaD12rVtO8ePrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDaNe1RsvxPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDSk4eU2IbNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści