E-materiały do kształcenia zawodowego

Statyka i dynamika okrętu

TWO.05. Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających
– technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji

GRAFIKA INTERAKTYWNA

s

Spis treści

  1. Stan równowagi kadłuba w przekroju poprzecznymStan równowagi kadłuba w przekroju poprzecznym

  2. Stan przechyłu kadłuba w przekroju poprzecznymStan przechyłu kadłuba w przekroju poprzecznym

  3. Przekrój wzdłużny kadłuba w stanie równowagiPrzekrój wzdłużny kadłuba w stanie równowagi

  4. Przekrój kadłuba w stanie przegłębienia na rufęPrzekrój kadłuba w stanie przegłębienia na rufę

  5. Powiązane ćwiczeniaPowiązane ćwiczenia

1

1. Stan równowagi kadłuba w przekroju poprzecznym

RasEA6pKku7zE1
Grafika interaktywna przedstawia kadłub statku w stanie równowagi w przekroju poprzecznym i działające na niego siły. Grafika składa się z obrazka statku, na którym umieszczone są różne oznaczenia. Przy każdym oznaczeniu widoczny jest skrót nazwy oraz znacznik z numerem, na który można kliknąć. Wyświetla się wtedy pełna nazwa danego skrótu i definicja. Statek przedstawiony jest od strony dziobu. Poziomo, przez środek kadłuba przechodzi niebieska linia podpisana zanurzenie. Wskazuje ona na poziom zanurzenia statku w wodzie. Przez środek statku, w pionie przechodzi druga linia. Jest ona podpisana jako P. S., czyli płaszczyzna symetrii. Na przecięciu linii P. S. i linii zanurzenia widoczne są cztery oznaczenia. Tuż nad linią zanurzenia znajduje się zielony grot strzałki skierowany w dół. Jest on podpisany jako F c, czyli siła ciężkości. Znajduje się tu znacznik o numerze trzy. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Siła ciężkości. Iloczyn masy statku i przyspieszenia ziemskiego, siła ta jest skierowana pionowo w dół. Ponad grotem zielonej strzałki znajduje się przekreślone poziomą linią kółko. Ma ono również zielony kolor. Jest podpisane jako G, czyli środek ciężkości. Obok znajduje się znacznik z numerem jeden. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Środek ciężkości. Punkt, w którym przyłożona jest siła grawitacji. Pod linią zanurzenia sytuacja z oznaczeniami jest podobna, tylko grot strzałki wskazuje do góry, a kolor oznaczeń jest czerwony. Przy grocie widoczne są litery F w, czyli siła wyporu. Obok znajduje się znacznik z numerem cztery. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Siła wyporu. Jest równa ciężarowi wypartej przez statek wody, siła ta jest skierowana pionowo do góry. Przy czerwonym przekreślonym poziomą linią kółku widoczne jest oznaczenie F., czyli środek wyporu. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Środek wyporu. Punkt, w którym przyłożona jest siła wyporu.
Stan równowagi kadłuba w przekroju poprzecznym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Stan przechyłu kadłuba w przekroju poprzecznym

RvFC8PJBh1yKk1
Ilustracja interaktywna przedstawia kadłub statku w stanie przechyłu w przekroju poprzecznym i działające na niego siły. Na grafice w różnych miejscach umieszczone są oznaczenia, na których widoczny jest skrót nazwy oraz znacznik z numerem. Można na niego kliknąć. Po kliknięciu na znacznik wyświetla się pełna nazwa oraz definicja skrótu. Statek przedstawiony jest od strony dziobu. Poziomo przez środek kadłuba przebiega pozioma niebieska linia podpisana „zanurzenie”. Wskazuje na poziom zanurzenia statku w wodzie. Przez środek statku w pionie przechodzi czarna linia podpisana P.S., czyli płaszczyzna symetrii. Jest ona przechylona pod katem w prawo, tak jak statek. Tuż nad linią zanurzenia znajduje się zielony grot strzałki podpisany F c, czyli siła ciężkości. Znajduje się tu znacznik o numerze pięć. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Siła ciężkości. Iloczyn masy statku i przyspieszenia ziemskiego, siła ta jest skierowana pionowo w dół. Ponad grotem zielonej strzałki znajduje się przekreślone pozioma linia kółko. Ma ono również zielony kolor. Podpisane jest jako G, czyli środek ciężkości. Obok znajduje się znacznik z numerem trzy. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Środek ciężkości. Punkt, w którym przyłożona jest siła grawitacji. Nad zielonym kółkiem znajduje się kolejne w kolorze niebieskim. Przekreślone jest linią poziomą i pionową. Również w kolorze niebieskim. Obok znajduje się niebieski kwadracik z białą literą M, co oznacza punkt metacentryczny. Obok niego znajduje się znacznik z numerem jeden. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Punkt metacentryczny (metacentrum). Punkt przecięcia się wektora siły wyporu statku z płaszczyzną jego symetrii. Poniżej linii zanurzenia znajduje się zielona linia z grotami skierowanymi do środka. Obok znajduje się zielone oznaczenie „I”, czyli ramię prostujące. Obok znajduje się znacznik z numerem dwa. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Ramię prostujące. Odległość między wektorami siły ciężkości i siły wyporu w czasie przechyłu statku. Tuż pod linią oznaczającą ramię zanurzenia znajduje się grot czerwonej strzałki opisanej jako F w, czyli siła wyporu. Skierowana jest pionowo w górę. Na jej końcu znajduje się czerwone kółko przekreślone poziomą linią. Również w kolorze czerwonym. Opisane jest jako G, czyli środek wyporu. Obok po prawej stronie znajduje się znacznik z numerem cztery. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Środek wyporu. Punkt, w którym przyłożona jest siła wyporu. Po lewej stronie znajduje się znacznik z numerem sześć. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Siła wyporu. Jest równa ciężarowi wypartej przez statek wody, siła ta jest skierowana pionowo do góry.
Stan przechyłu kadłuba w przekroju poprzecznym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Przekrój wzdłużny kadłuba w stanie równowagi

RsNjQ2MzalRKA1
Ilustracja interaktywna przedstawia kadłub statku w przekroju wzdłużnym w stanie równowagi i działające na niego siły. Na grafice w różnych miejscach umieszczone oznaczenia, na których widoczny jest skrót nazwy oraz znacznik z numerem. Można na niego kliknąć. Po kliknięciu na znacznik wyświetla się pełna nazwa oraz definicja skrótu. Statek przedstawiony jest od strony burty. Poziomo przez środek kadłuba przebiega pozioma niebieska linia podpisana „zanurzenie”. Wskazuje na poziom zanurzenia statku w wodzie. Linię tę przecina pionowa czarna linia. Na ich przecięciu znajdują się groty strzałek. Zielona strzałka skierowana pionowo w dół podpisana jest skrótem F c, czyli siła ciężkości. Obok oznaczenia literowego znajduje się znacznik z numerem trzy. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Siła ciężkości Iloczyn masy statku i przyspieszenia ziemskiego, siła ta jest skierowana pionowo w dół. Nad grotem zielonej strzałki znajduje się zielone kółko przekreślone poziomą linią. Również w kolorze zielonym. Koło oznaczone jest literami G., czyli środek ciężkości. Obok znajduje się znacznik z numerem pierwszym. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Środek ciężkości Punkt, w którym przyłożona jest siła grawitacji. Poniżej zielonego grotu znajduje się czerwona strzałka skierowana pionowo w górę. Oznaczona jest symbole F w, czyli siła wyporu. Obok znajduje się znacznik z numerem cztery. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Siła wyporu. Jest równa ciężarowi wypartej przez statek wody, siła ta jest skierowana pionowo do góry. Na końcu czerwonej strzałki znajduje się czerwone koło z dwiema liniami – pionową i poziomą. Obie w kolorze czerwonym. Koło podpisane jest skrótem F, czyli środek wyporu. Obok znajduje się znacznik z numerem dwa. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Środek wyporu. Punkt, w którym przyłożona jest siła wyporu.
Przekrój wzdłużny kadłuba w stanie równowagi
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Przekrój kadłuba w stanie przegłębienia na rufę

RpJ0Van1xPHy71
Ilustracja interaktywna przedstawia kadłub statku w przekroju wzdłużnym w stanie przegłębienia na rufę oraz działające na niego siły. Na grafice w różnych miejscach umieszczone oznaczenia, na których widoczny jest skrót nazwy oraz znacznik z numerem. Można na niego kliknąć. Po kliknięciu na znacznik wyświetla się pełna nazwa oraz definicja skrótu. Statek przedstawiony jest od strony burty. Poziomo przez środek kadłuba przebiega pozioma niebieska linia podpisana „zanurzenie”. Przecina ją pionowa czarna linia. Na jej szczycie znajduje się niebieskie koło z pionową i poziomą linią przecinającymi się pośrodku. Obie linie również w kolorze niebieskim. Koło oznaczone jest symbolem M, czyli punkt metacentryczny. Obok znajduje się znacznik z numerem jeden. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Punkt metacentryczny (metacentrum). Punkt przecięcia się wektora siły wyporu statku z płaszczyzną jego symetrii. Od koła na szczycie odchodzi w lekkim odchyleniu czarna linia oznaczona na jej końcu symbolem F w, czyli siła wyporu. Obok symbolu znajduje się znacznik z numerem pięć. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Siła wyporu. Jest równa ciężarowi wypartej przez statek wody, siła ta jest skierowana pionowo do góry. Na przecięciu linii zanurzenia i czarnej pionowej linii znajdują się groty strzałek. Zielona strzałka skierowana pionowo w dół oznaczona jest symbolem F c, czyli siła ciężkości. Obok znajduje się znacznik z numerem czwartym. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Siła ciężkości. Iloczyn masy statku i przyspieszenia ziemskiego, siła ta jest skierowana pionowo w dół. Nad zielonym grotem znajduje się koło z pionową linią pośrodku. Zarówno koło, jak i linia są w kolorze zielonym. Nad nim znajdują się strzałki biegnące z obu stron czarnej pionowej linii. Groty strzałek skierowane są do środka. Strzałki są w kolorze zielonym. Obok znajduje się zielone litera psi. Również w kolorze zielonym. Jest to kąt przechyłu. Obok znajduje się znacznik z numerem dwa. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Środek ciężkości. Punkt, w którym przyłożona jest siła grawitacji. Pionowo w górę skierowany jest grot czerwonej strzałki, która znajduje się w punkcie styku linii zanurzenia i czarnej pionowej linii. Oznaczona jest symbolem F w, czyli siła wyporu. Poniżej grotu na strzałce znajduje się czerwone koło z pionową linią pośrodku. Również w kolorze czerwonym. Oznaczone jest symbolem F, czyli środek wyporu. Obok znajduje się znacznik z numerem trzy. Po kliknięciu na niego wyświetla się opis: Środek wyporu. Punkt, w którym przyłożona jest siła wyporu.
Przekrój kadłuba w stanie przegłębienia na rufę
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Powiązane ćwiczenia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści