Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.10.5
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Unser Sportunterricht ist toll! / Nasze zajęcia WF‑u są super!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat lekcji wychowania fizycznego
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia dyscypliny sportowe uprawiane na zajęciach wychowania fizycznego w szkole;
wyjaśnia, w co lubi grać na zajęciach WF‑u w szkole;
opisuje, jak wygląda jego lekcja wychowania fizycznego.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
podejście komunikacyjne;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna).
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie pyta uczniów, co sądzą na temat pomysłów w niej przedstawionych. Zapisuje na tablicy wyrażenie „der Sportutnerricht” i prosi klasę o wypisanie znanych wyrazów w języku niemieckim, które są związane z WF‑em, w celu powtórzenia słownictwa.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wypowiedzi na forum w części Przeczytaj, następnie wykonują zadania. Nauczyciel czyta zdania z Übung 2 i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są one prawdziwe czy fałszywe. Wyświetla na tablicy interaktywnej tabelę z Übung 1 i prosi uczniów, aby zaznaczyli, kto wypowiedział te zdania. Uczniowie w parach rozwiązują Übung 3: łączą pasujące do siebie fragmenty zdań.
Uczniowie grają zespołowo w grę, którą nauczyciel wyświetla na rzutniku multimedialnym, lub indywidualnie, jeśli lekcja odbywa się w pracowni z dostępem do komputerów. W celu powtórzenia słownictwa występującego w grze uczniowie wykonują zadania z części Gra edukacyjna: dopasowują podpisy do zdjęć (Übung 1), łączą pasujące do siebie fragmenty zdań (Übung 2) oraz uzupełniają zdania, zaznaczając poprawną odpowiedź (Übung 3).
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z części Sprawdź się: dopasowują podpisy do zdjęć (Aufgabe 1), rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 2). Następnie nauczyciel wymienia nazwy dyscyplin sportowych (np. Volleyball, Fubetaball, Handball, Basketball), a uczniowie - wykorzystując niemieckie wyrazy z krzyżówki - określają, jaka jest dla nich dana dyscyplina (np. interessant, langweilig, toll).
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej grę memory. Ochotnicy podchodzą do tablicy i łączą w pary niemieckie czasowniki z ich polskimi odpowiednikami (Aufgabe 4). Następnie, w celu utrwalenia znajomości niemieckich wyrazów, nauczyciel proponuję zabawę w kalambury. Zaprasza na środek klasy pięcioro uczniów i każdemu z nich daje jedną karteczkę z niemieckim wyrazem, który wystąpił w grze memory. Zadaniem uczniów jest pokazanie gestami wyrazu. Reszta klasy odgaduje, o jaki wyraz chodzi i podaje jego niemiecką nazwę.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się nauczyciel prosi, aby uczniowie wzajemnie opowiedzieli sobie, w co lubią grać na WF‑ie. Wyświetla przydatne zwroty: … ist für mich interessant./Ich spiele … /Basketball/Handball … ist …/Ich finde, …
Na koniec zajęć uczniowie rozwiązują Aufgabe 3 i 5 z części Sprawdź się: przyporządkowują wyrazy do odpowiednich kategorii oraz łączą zdania w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami.
Praca domowa
Uczniowie uzupełniają zdania podanymi wyrazami oraz w 3–4 zdaniach opisują, jak wyglądają ich lekcje wychowania fizycznego (Aufgabe 6 i 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z grą, i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z gry do rozmowy o zajęciach wychowania fizycznego;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu sportu i wychowania fizycznego, przypomnienie wiadomości.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0