Montaż ścian i okładzin ściennych w systemach suchej zabudowy
BUD.11. Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych - Technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219, Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie 712905 BUD.25. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie, Technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów technik robót wykończeniowych w budownictwie i monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwieWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów technik robót wykończeniowych w budownictwie i monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219 oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie 712905.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji: BUD.11 Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych oraz BUD.25 Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.11. Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych: montowanie systemów suchej zabudowy, BUD.25. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie: organizowanie i kontrolowanie robót wykończeniowych – w obiektach budowlanych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.11.3. Montaż elementów suchej zabudowy
Uczeń:
określa rodzaje izolacji stosowanych w systemach suchej zabudowy i sposoby ich wykonania,
posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami, oraz instrukcjami dotyczącymi montażu w systemach suchej zabudowy,
przygotowuje materiały i wyroby do montażu w systemach suchej zabudowy,
dobiera narzędzia oraz sprzęt do montażu w systemach suchej zabudowy,
wyznacza miejsca montażu elementów suchej zabudowy,
dobiera techniki montażu elementów suchej zabudowy,
przygotowuje podłoża do montażu w systemach suchej zabudowy,
wykonuje ściany działowe, okładziny, sufity oraz obudowy konstrukcji w systemach suchej zabudowy,
11. wykonuje izolacje ścian działowych, okładzin, sufitów oraz obudowy konstrukcji w systemach suchej zabudowy.
BUD.25.4. Organizowanie i kontrolowanie robót wykończeniowych w budownictwie
Uczeń:
posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonania robót wykończeniowych w budownictwie,
charakteryzuje technologie wykonania tynków, podłóg, okładzin, powłok malarskich oraz systemów suchej zabudowy,
charakteryzuje wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót wykończeniowych w budownictwie.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu montażu ścian i okładzin ściennych w systemach suchej zabudowy.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Montaż ścian i okładzin ściennych w systemach suchej zabudowy składa się z dwóch materiałów multimedialnych:
Grafika interaktywna – Montaż ścian i okładzin ściennych w systemach suchej zabudowyGrafika interaktywna – Montaż ścian i okładzin ściennych w systemach suchej zabudowy
Przedstawia kolejne etapy montażu różnych konstrukcji ścian i okładzin ściennych w systemach suchej zabudowy.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Zbuduj ścianę i okładzinę ścienną w systemie suchej zabudowyProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Zbuduj ścianę i okładzinę ścienną w systemie suchej zabudowy
To świetna nauka przez zabawę: umożliwia tworzenie różnych konstrukcji ścian i okładzin ściennych w systemach suchej zabudowy, poprzez wybór elementów i ich parametrów.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu montażu ścian i okładzin ściennych w systemach suchej zabudowy.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów technik robót wykończeniowych w budownictwie i monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z technikami montażu ścian i okładzin ściennych w systemach suchej zabudowy. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Grafika interaktywna
Praca indywidualna
Nauczyciel prosi uczniów, aby pobieżnie zapoznali się grafiką dotyczącą etapów montażu konstrukcji ścian i okładzin ściennych w systemach suchej zabudowy. Uczniowie stawiają i zapisują pytania do grafiki (Czego mogę się dowiedzieć? Na jakie pytania znajdę tu odpowiedź?). Kolejny etap to skupienie na grafice większej uwagi, uczeń powinien robić kilkusekundowe przerwy pomagające w przyswojeniu wiedzy. Uczeń odpowiada sobie na pytanie, czy wszystko zrozumiał, jeśli istnieje taka potrzeba, wraca do grafiki. Ostatni krok to powtórzenie treści zawartej w grafice oraz odpowiedź na zapisane wcześniej pytania.
Metoda „5 kroków” kształtuje umiejętność poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania informacji.
Praca grupowa
Uczniowie, po zapoznaniu się z grafiką interaktywną, dzieleni są na grupy. Każda z osób zapisuje na kartkach słowa kluczowe, rozwiązania, synonimy do pojawiających się w grafice haseł. Kolejny etap to tworzenie grupowego dywanika pomysłów – uczniowie na dużym kartonie przypinają, za przyzwoleniem innych członków grupy, swoje kartki (jeden dywanik na grupę) – wskazana jest dyskusja grupowa dotycząca zasadności wyboru. Po uzupełnieniu dywanika wszystkie grupy porównują swoje rozwiązania.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Praca w parach lub grupach
Nauczyciel może wykorzystać program podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do programu należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej rozwiąże ćwiczenia, dobierze i uzupełni odpowiedni materiał, narzędzie bądź sprzęt.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Grafika interaktywna oraz program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po obejrzeniu grafiki interaktywnej uczeń może samodzielnie przygotować notatki, np. w formie fiszek bądź mapy myśli.
Po zapoznaniu się z programem ćwiczeniowym uczeń może przygotować dzienniczek uczenia się, w którym wskazuje postępy w realizacji programu ćwiczeniowego.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Grafika interaktywna
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować – odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie programu – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do programu;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści