Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.8.1
Imię i nazwisko autora: Beata Rusek
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Willkommen an Bord! / Witamy na pokładzie!
Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat czynności wykonywanych na lotnisku.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia we właściwej kolejności czynności związane z podróżą samolotem;
wyjaśnia, co robi się na lotnisku przed odlotem;
opisuje przebieg procedury kontroli bezpieczeństwa na lotnisku.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie wypowiedzi, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe (zdjęcia), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „uczenie niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
kognitywizm;
grywalizacja;
podająca – praca z tekstem, wyjaśnianie;
aktywizująca - odgrywanie ról;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słownik;
tekst źródłowy;
multimedium (gra edukacyjna);
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla lub przypina na tablicy poniższe zdjęcie oraz zapisuje słowo FLUGREISE. Następnie prosi uczniów, żeby zapisali w swoich zeszytach wszystkie wyrazy, jakie kojarzą im się z podróżą samolotem.
https://pixabay.com/de/photos/flugzeug-urlaub-sonne-tourismus-1362587/
Po kilku minutach uczniowie zapisują na tablicy swoje propozycje. Nauczyciel uzupełnia je pojęciami, które pojawią się w tej lekcji i których nie wymienili uczniowie. Następnie uczniowie w parach zadają sobie nawzajem pytania na temat ich doświadczeń związanych z podróżowaniem samolotem i na nie odpowiadają. Używają przy tym wypisanych na tablicy wyrazów.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Willkommen an Bord i wykonują polecenia w części Przeczytaj. W parach zadają sobie naprzemiennie pytania do zdań w tabeli i odpowiadają na nie twierdząco lub przecząco (Übung 1). Następnie samodzielnie łączą ze sobą części zdań, które wyrażają, co robią poszczególni bohaterowie tekstu (Übung 2). Nauczyciel zadaje wybranym uczniom pytania odnośnie do tych osób, a wskazany przez niego uczeń czyta odpowiedź. Na końcu uczniowie wspólnie układają zdania streszczające dzień bohaterów tekstu w odpowiedniej kolejności (Übung 3). Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie rozwiązań.
Uczniowie grają zespołowo w grę, którą nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej. Następnie w tych samych zespołach wykonują Übung 1, 2 oraz 3 w części Gra edukacyjna w celu powtórzenia słownictwa występującego zarówno w multimedium, jak i w tekście: przyporządkowują wypowiedzi do miejsc na lotnisku, w których można je usłyszeć, dopasowują podpisy do zdjęć i łączą ze sobą fragmenty zdań.
Zanim uczniowie zaczną rozwiązywać ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, nauczyciel powtarza z nimi tryb rozkazujący. Zapisuje na tablicy kilka wyrażeń, np.: die Reisepässe zeigen, Schuhe ausziehen, die Taschen leeren, alles in den Behälter legen, i prosi wybranych uczniów o ułożenie poleceń w trybie rozkazującym z użyciem tych wyrażeń.
Uczniowie samodzielnie dopasowują rozkazy wyrażone w języku niemieckim do ich polskich odpowiedników (Aufgabe 1). W parach określają, które polecenia sformułowane w trybie rozkazującym można usłyszeć przed kontrolą bezpieczeństwa, które w jej trakcie, a które po niej (Aufgabe 5). Nauczyciel chodzi po klasie, słucha wypowiedzi uczniów i je poprawia, gdy jest taka potrzeba.
Wszyscy razem wykonują Aufgabe 2 i 3: uzupełniają opis podróży Adama i Jonasa podanymi wyrazami oraz zaznaczają odpowiednie przyimki w zdaniach.
Uczniowie samodzielnie wykonują Aufgabe 6 oraz 8: w celu utrwalenia przydatnych na lotnisku wyrażeń i zwrotów grają w memory oraz opisują w e‑mailu do przyjaciela swoją podróż do Berlina. Chętni uczniowie odczytują swoje wiadomości.
Nauczyciel dzieli klasę na małe grupy i rozsypuje na stole karteczki z nazwami różnych miejsc na lotnisku, np.: die Flughalle, der Free‑Duty‑Shop, der Abfertigungsschalter. Zadaniem każdej grupy jest ułożenie dialogu, jaki mógłby być prowadzony w danym miejscu, z użyciem trybu rozkazującego.
c) Faza podsumowująca:
Na koniec lekcji każda grupa odgrywa ułożony przez siebie dialog, uczniowie wchodzą w różne role.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 4 i 7 z części Sprawdź się: w celu utrwalenia przydatnych wyrazów poznanych na lekcji rozwiązują krzyżówkę oraz piszą wiadomość do kolegi/koleżanki, w której wyjaśnią mu/jej, na czym polega kontrola bezpieczeństwa na lotnisku.
Materiały pomocnicze
Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:
https://www.munich-airport.de/nachhaltig-fliegen-2859805 [dostęp: 30.12.2023]
Uczniowie analizują teksty w zakładce Nachhaltig fliegen; przygotowują w grupach w formie infografiki informacje dotyczące zrównoważonej podróży samolotem.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: uczniowie wędrują wirtualnie po lotnisku Katowice Airport https://www.katowice-airport.com/pl/dla-pasazera/wirtualny-spacer (lub innym, najbliższym np. ich miejsca zamieszkania), lokalizują różne miejsca na lotnisku i zapisują, jakie czynności wykonuje się w tych miejscach;
w trakcie lekcji: nauczyciel proponuje uczniom, aby w małych grupach wykonali plakat przedstawiający różne miejsca na lotnisku i opisali, jakie czynności się w nich wykonuje; prosi, aby uczniowie wykorzystali słownictwo, które wystąpiło w grze;
po lekcji: utrwalenie słownictwa dotyczącego podróży samolotem; uczniowie tworzą karty obrazkowe do wyrazów występujących w grze; karty mogą zostać wykorzystane na kolejnej lekcji podczas zabawy w parach: Zgadnij, jaki to wyraz?
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0