Imię i nazwisko autora: Jolanta Fainstein‑Pasternak

Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: Задачи учителя на уроке/Zadania nauczyciela na lekcji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III. Poziom językowy A2

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • użyje w wypowiedziach wyrażenia проси́ть о по́мощи;

  • opowie o roli nauczyciela w edukacji;

  • napisze wpis na swój blog o tym, jakie cechy i kompetencje powinien posiadać współczesny nauczyciel.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;

  • korzysta z możliwości samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych;

  • strategie kognitywne: rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody/techniki nauczania:

  • praktyczna - burza mózgów, minidialogi;

  • eksponująca - ćwiczenia przedmiotowe;

  • kognitywna - udzielanie objaśnień;

  • podająca - opis, wyjaśnienie;

  • programowa - z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu,

  • zdjęcia z internetu.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • W ramach rozgrzewki językowej nauczyciel prosi uczniów, żeby wymienili zadania nauczyciela, oprócz nauczania i wychowywania. Uczniowie zapisują swoje odpowiedzi na karteczkach, które nauczyciel zbiera, a następnie na głos odczytuje propozycje uczniów. Nauczyciel proponuje, żeby uczniowie odnieśli się do niektórych pomysłów.

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji oraz poleca lekturę wprowadzenia do e‑materiału.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel upewnia się, czy wszystkie słowa są dla uczniów zrozumiałe. W przypadku nieznajomości poszczególnych słów, uczniowie sprawdzają ich znaczenie w słowniku. Nauczyciel zwraca uwagę na rosyjskie słowo менеджер, które brzmieniowo i znaczeniowo przypomina polskie słowo menadżer.

  • Uczniowie, pracując w małych grupach, wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego. Następnie reprezentanci grup przedstawiają swoje odpowiedzi, a reszta klasy wraz z nauczycielem korygują błędy.

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z treścią rubryki Zapamiętaj! w sekcji Przeczytaj, w której zaprezentowano odmianę wyrażenia попросить о помощи.

  • Nauczyciel wprowadza słownictwo związane z zadaniami nauczyciela na lekcji. W tym celu proponuje uczniom wysłuchanie audiobooka, a następnie inicjuje dyskusję.

  • Uczniowie, pracując indywidualnie, rozwiązują zadania do multimedium.

  • W celu utrwalenia słownictwa uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenia do rubryki Zapamiętaj! Chętni uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi, a nauczyciel i reszta klasy sprawdzają poprawność.

  • W dalszej części lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdania:

Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się…

Praca domowa:

Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel sprawdza pracę domową pod względem poprawności użycia poznanego słownictwa, jak również pod kątem poprawności gramatycznej, w tym zastosowania form czasowników oraz rzeczowników różnych rodzajów. Nauczyciel ocenia efektywność osiągnięcia celów komunikatywnych (czy uczeń rzeczywiście przekazał informację na dany temat, czy opisał w sposób wyczerpujący itd.). Podczas kolejnej lekcji nauczyciel omawia ewentualne błędy leksykalne, gramatyczne albo ortograficzne i prosi uczniów o ich poprawę. Praca domowa powinna zostać sprawdzona przez nauczyciela zgodnie z obowiązującymi w szkole Przedmiotowymi Zasadami OcenianiaWewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).

Materiały pomocnicze:

audiobook, słownik, karteczki do rozgrzewki językowej

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • W trakcie lekcji uczniowie słuchają całości audiobooka lub wracają do wybranych jego fragmentów. W czasie słuchania wykonują zadania w celu utrwalenia słownictwa i nowego wyrażenia попросить о помощи.

  • Po lekcji chętni uczniowie mogą, na podstawie nagrania, przygotować notatkę na temat różnych zadań nauczyciela, które są ważne z punktu widzenia ucznia.