Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Jolanta Fainstein‑Pasternak
Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Задачи учителя на уроке/Zadania nauczyciela na lekcji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III. Poziom językowy A2
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
użyje w wypowiedziach wyrażenia проси́ть о по́мощи;
opowie o roli nauczyciela w edukacji;
napisze wpis na swój blog o tym, jakie cechy i kompetencje powinien posiadać współczesny nauczyciel.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;
korzysta z możliwości samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych;
strategie kognitywne: rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.
Metody/techniki nauczania:
praktyczna - burza mózgów, minidialogi;
eksponująca - ćwiczenia przedmiotowe;
kognitywna - udzielanie objaśnień;
podająca - opis, wyjaśnienie;
programowa - z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca w parach,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu,
zdjęcia z internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
W ramach rozgrzewki językowej nauczyciel prosi uczniów, żeby wymienili zadania nauczyciela, oprócz nauczania i wychowywania. Uczniowie zapisują swoje odpowiedzi na karteczkach, które nauczyciel zbiera, a następnie na głos odczytuje propozycje uczniów. Nauczyciel proponuje, żeby uczniowie odnieśli się do niektórych pomysłów.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji oraz poleca lekturę wprowadzenia do e‑materiału.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel upewnia się, czy wszystkie słowa są dla uczniów zrozumiałe. W przypadku nieznajomości poszczególnych słów, uczniowie sprawdzają ich znaczenie w słowniku. Nauczyciel zwraca uwagę na rosyjskie słowo менеджер, które brzmieniowo i znaczeniowo przypomina polskie słowo menadżer.
Uczniowie, pracując w małych grupach, wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego. Następnie reprezentanci grup przedstawiają swoje odpowiedzi, a reszta klasy wraz z nauczycielem korygują błędy.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z treścią rubryki Zapamiętaj! w sekcji Przeczytaj, w której zaprezentowano odmianę wyrażenia попросить о помощи.
Nauczyciel wprowadza słownictwo związane z zadaniami nauczyciela na lekcji. W tym celu proponuje uczniom wysłuchanie audiobooka, a następnie inicjuje dyskusję.
Uczniowie, pracując indywidualnie, rozwiązują zadania do multimedium.
W celu utrwalenia słownictwa uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenia do rubryki Zapamiętaj! Chętni uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi, a nauczyciel i reszta klasy sprawdzają poprawność.
W dalszej części lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdania:
Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się…
Praca domowa:
Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel sprawdza pracę domową pod względem poprawności użycia poznanego słownictwa, jak również pod kątem poprawności gramatycznej, w tym zastosowania form czasowników oraz rzeczowników różnych rodzajów. Nauczyciel ocenia efektywność osiągnięcia celów komunikatywnych (czy uczeń rzeczywiście przekazał informację na dany temat, czy opisał w sposób wyczerpujący itd.). Podczas kolejnej lekcji nauczyciel omawia ewentualne błędy leksykalne, gramatyczne albo ortograficzne i prosi uczniów o ich poprawę. Praca domowa powinna zostać sprawdzona przez nauczyciela zgodnie z obowiązującymi w szkole Przedmiotowymi Zasadami Oceniania i Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Materiały pomocnicze:
audiobook, słownik, karteczki do rozgrzewki językowej
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
W trakcie lekcji uczniowie słuchają całości audiobooka lub wracają do wybranych jego fragmentów. W czasie słuchania wykonują zadania w celu utrwalenia słownictwa i nowego wyrażenia попросить о помощи.
Po lekcji chętni uczniowie mogą, na podstawie nagrania, przygotować notatkę na temat różnych zadań nauczyciela, które są ważne z punktu widzenia ucznia.