Globalne, prewencyjne utrzymanie ruchu zakładu przeróbczego Total Productive Maintenance TPM
GRAFIKA INTERAKTYWNA
###Ilusttacja . Globalne prewencyjne utrzymanie ruchu zakładu przeróbczego.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca schematyczne przedstawienie globalnego prewencyjnego utrzymania ruchu zakładu przeróbczego. Na ilustracji oznaczono kolejnymi cyframi poszczególne elementy schematu. Po naciśnięciu danej cyfry rozwija się szczegółowy opis danego elementu wraz z nagraniem audio. Nagranie audio odpowiada tekstowi znajdującemu się w opisie elementu.
Cyfrą oznaczono całościowe utrzymanie ukierunkowane na produktywność. W utrzymaniu chodzi o to, aby było skuteczne – urządzenia muszą być sprawne.
Aby osobom zaangażowanym w utrzymanie pomóc, opracowano metodę TPM – Total Productive Maintenance. Można ją przetłumaczyć jako „Całościowe utrzymanie ukierunkowane na produktywność”, w skrócie TPM. Metoda TPM jest związana z realizacją ośmiu wytycznych, tzw. ośmiu filarów TPM:
Utrzymanie autonomiczne – kluczową osobą w utrzymaniu jest operator.
Ukierunkowane doskonalenie – należy stale poszukiwać i wdrażać usprawnienia.
Utrzymanie planowe – utrzymanie należy realizować zgodnie z planem.
Utrzymanie jakości – jak już coś robić, to od razu jak należy.
Wczesne planowanie utrzymania – planowanie utrzymania zaczyna się jeszcze przed inwestycją w urządzenia
Szkolenia i trening – wiedza i umiejętności są warunkiem koniecznym sukcesu.
Bezpieczeństwo i zdrowie – należy mieć w centrum uwagi zawsze i w każdej sytuacji.
TPM w administracji – dokumenty też wymagają utrzymania.
Cyfrą oznaczono utrzymanie autonomiczne. (autonomiczna konserwacja, autonomiczna obsługa) - kluczową rolę odgrywają w nim operatorzy i użytkownicy, którzy samodzielnie dbają o własne miejsce pracy i powierzone im urządzenia – przygotowują je do pracy, usuwają drobne i niewymagające specjalistycznych uprawnień usterki, nadzorują stan urządzeń i ich pracę, utrzymują porządek (także po zakończeniu pracy). Fundamentem utrzymania autonomicznego jest właściwe przygotowanie zawodowe użytkowników oraz ich znajomość urządzeń, dlatego są oni uprawnieni do zgłaszania propozycji usprawnień. To właśnie operatorzy dzięki swojej wiedzy, doświadczeniu i wykorzystaniu własnych zmysłów są w stanie wykryć nieprawidłowości, zidentyfikować przyczyny usterek lub strat.
Cyfrą oznaczono utrzymanie planowe. (konserwacja planowa/planowana) jest rozwinięciem utrzymania autonomicznego o te działania, których wykonanie wymaga większego zaangażowania obsługi oraz większej ilości czasu – i zwykle jest związane z tzw. planowanym wyłączeniem urządzenia z ruchu. Każde urządzenie co jakiś czas musi zostać poddane dokładnej inspekcji, której przeprowadzenie wymaga wyłączenia i zabezpieczenia urządzenia. Częstość i zakres prac związane są z wymaganiami określonymi przez producenta urządzenia, warunkami środowiskowymi i przepisami prawa. Planowanie i organizacja prac konserwacyjnych należą do kadry zarządzającej (kierowniczej), zaś same prace operacyjne mogą być wykonywane także przez specjalistyczny serwis.
Cyfrą oznaczono utrzymanie jakości. {audio}oznacza wspólną troskę o poprawność i bezpieczeństwo podejmowanych działań (w tym utrzymaniowych). Wszyscy zaangażowani w utrzymanie powinni starać się jak najlepiej przygotować do pracy i jak najlepiej (w tym – jak najbezpieczniej) ją wykonać. Utrzymanie jakości jest utożsamiane także z naukowym, często opartym na statystyce, podejściem do identyfikowania wad i eliminowania ich przyczyn. Utrzymanie jakości oznacza współodpowiedzialność za jakość (skuteczność i bezpieczeństwo) procesu utrzymania, mimo że zakresy odpowiedzialności personalnej są rozdzielone (operator odpowiada za pracę zgodnie z normatywami, zarządzający odpowiada za organizację pracy, w tym za jakość normatywów). Bezpieczeństwo w miejscu pracy jest natomiast troską wszystkich.
Cyfrą oznaczono wczesne planowanie utrzymania. Polega na zaplanowaniu utrzymania urządzeń, które dopiero zostaną wdrożone (bywa, że już na etapie projektowania), tak aby w chwili ich oddania do użytku były już pełnoprawnym obiektem utrzymania, do którego wszyscy zaangażowani są odpowiednio przygotowani. Wczesne planowanie utrzymania jest zadaniem kadry zarządczej, która na bazie dostępnych informacji (z dokumentacji technicznej producenta, przepisów prawa, ale także dzięki wiedzy o przyszłym środowisku pracy i warunkach eksploatacji) przewiduje i planuje cykl życia urządzeń i ich elementów. Wczesne planowanie utrzymania uwzględnia także implementację nowych praktyk utrzymaniowych i ich integrację ze zwyczajami utrzymaniowymi, np. w celu zwiększenia ergonomii pracy lub zwiększenia odporności urządzeń na pomyłki obsługi. Staranność osób zarządzających i ich wysiłek wkładany we wczesne planowanie utrzymania zwróci się w postaci mniejszej pracochłonności i większego bezpieczeństwa operatorów i służb utrzymania ruchu.
Cyfrą oznaczono ukierunkowane doskonalenie. To zwrócenie uwagi na możliwość ciągłego usprawniania zarówno samego procesu utrzymania, jak i stosowanych urządzeń. Ukierunkowane doskonalenie może być realizowane przez kadrę zarządczą, która na podstawie wiedzy o procesie i raportowanym przez operatorów stanie urządzeń określa priorytety utrzymania, większą uwagę koncentrując na urządzeniach ważniejszych dla produkcji lub bardziej awaryjnych. Ukierunkowane doskonalenie może być też inspirowane pomysłowością bezpośrednich użytkowników urządzeń, którzy dostarczając informacje i zgłaszając sugestie, wskazują obszary i sposoby usprawnień, których wdrożeniem zajmuje się kadra zarządcza. W tym zakresie ukierunkowane doskonalenie bywa utożsamiane z naukowym podejściem do rozwiązywania problemów w celu wyeliminowania strat w procesie produkcyjnym. Ukierunkowane doskonalenie to wynik wspólnego wysiłku – operatorzy dostarczają informacji i sugestii, zarządzający wykorzystują dostępną wiedzę i swój profesjonalizm do poprawy stanu urządzeń, usprawnienia procesu i poprawy bezpieczeństwa w miejscu pracy. Im większy wzajemny szacunek i im lepsza współpraca, także przy opracowywaniu normatywów, tym większe skuteczność utrzymania ruchu i bezpieczeństwo w miejscu pracy.
Cyfrą oznaczono szkolenia i treningi. Wiedza i umiejętności są warunkiem koniecznym sukcesu. Skuteczne utrzymanie jest rezultatem wspólnych wysiłków dobrze przygotowanej kadry operacyjnej i zarządczej. Największą wartością organizacji są pracownicy potrafiący wykorzystać posiadaną wiedzę dla zapewnienia sprawności powierzonych im urządzeń i dlatego należy dbać zarówno o pracowników, jak i ich skuteczne szkolenie i trening praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Lepsze wyszkolenie zwiększa bezpieczeństwo, zdolności i morale i wspiera osiągnięcie celu TPM – zwiększenia produktywności.
Cyfrą oznaczono bezpieczeństwo i zdrowie. To najważniejszy filar TPM. Działania i postawy przyczyniające się do zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy (idea tzw. „zero wypadków” i „zero chorób zawodowych”) są priorytetowe. Zapewnienie bezpieczeństwa związane jest z odpowiednią organizacją pracy i proaktywnym eliminowaniem zagrożeń, polegającym na przykład na wspólnym opracowywaniu bezpieczniejszych metod pracy (procedur). W tym aspekcie obowiązkiem kadry zarządzające jest traktowanie działań służących poprawie bezpieczeństwa z należytym priorytetem i zapewnianie niezbędnego wsparcia. Troska o zdrowie wyraża się w działaniach ukierunkowanych na poprawę warunków pracy oraz warunków środowiskowych – poprawę ergonomii pracy, ale i dbałości o środowisko naturalne. Utrzymanie ruchu jest ważne, ale powinno być realizowane wyłącznie w sposób zapewniający bezpieczeństwo i komfort pracy wszystkich zaangażowanych w to pracowników oraz odpowiedni stan środowiska naturalnego.
Cyfrą oznaczono TPM w administracji. Fundamentem skutecznego utrzymania jest utrzymanie porządku – w głowie, w dokumentacji i w miejscu pracy. TPM to także idea wspólnej odpowiedzialności wszystkich osób mających wpływ na stan infrastruktury technicznej oraz na miejsce pracy poprzez utrzymanie ich w stanie zapewniającym prawidłowe i niezakłócone działanie urządzeń i bezpieczną pracę personelu. TPM w administracji (TPM w biurze) to troska o płynny przepływ wysokiej jakości informacji i dokumentów. Prace administracyjne polegają na gromadzeniu, zachowywaniu, tworzeniu i udostępnianiu informacji, których wykorzystanie służy zapewnieniu skuteczności utrzymania i jego doskonaleniu. Jeśli utrzymaniem zajmuje się więcej niż jedna osoba, wymiana informacji staje się podstawą efektywnej współpracy. Dokumentowanie stanu urządzeń i wykonanych prac, zachowywanie informacji o awariach i ich przyczynach, opis zadań do realizacji i sposobów ich poprawnego wykonania, wreszcie przygotowywanie planów i harmonogramów to wszystko działania administracyjne.
Liczbą oznaczono metoda Pięć S. Jedną z metod zachowaniu porządku jest metoda 5S, opisująca kroki, których wykonanie ułatwia zachowanie porządku. Te kroki to:
selekcja – na potrzebne i niepotrzebne – materiałów i narzędzi w miejscu pracy oraz informacji,
systematyka – uporządkowanie tego, co zostało poddane selekcji (np. usunięcie elementów niepotrzebnych),
sprzątanie – stanowiska pracy, torby z narzędziami lub informacji czy dokumentów w biurze, wg określonego wcześniej, możliwie najlepszego ;wzorca,
standaryzacja – uczynienie poprzednich kroków stałym i obowiązującym zwyczajem w pracy,
samodyscyplina – utrwalenie świadomości, że każdy pracownik jest ważny i od prawidłowego wykonania przypisanych mu obowiązków zależy wspólny sukces.
Porządek w miejscu pracy - wszystkie narzędzia na swoim miejscu, kompletna i czytelna dokumentacja, dobre normatywy i przestrzeganie zasad bezpiecznego wykonywania pracy – to fundament skutecznego i bezpiecznego utrzymania ruchu.
Upewnij się, że wiesz, co robisz i umiesz to zrobić. Nie jesteś czegoś pewny – poproś o szkolenie.
Upewnij się, że pracujesz bezpiecznie. Jeśli potrzebujesz rady – zapytaj.
Nie jesteś sam – możesz liczyć na współpracowników.
Możesz pracować we własnym, bezpiecznym tempie – nie pozwól, aby pośpiech zaszkodził twojemu zdrowiu lub twojej pracy.
Poświęć czas na trening oraz na naukę (swoją i innych) – dla wspólnej korzyści.
Na zdjęciu widoczny jest schemat przedstawiony w formie greckiej świątyni. Każdy element świątyni jest oznaczony inną cyfrą oraz dodatkowo tekstem. Na trójkątnym dachu widoczna jest liczba jedenaście oraz napis: cel główny wzrost produktywności. Cele szczegółowe: zero wypadków, zero nieplanowanych przestojów, zero wad produktów.
Poniżej dachy strop oznaczony jest cyfrą jeden oraz napisem: utrzymanie ukierunkowane na produktywności (TPM). Na fundamencie widoczny jest napis: porządek w głowie, w dokumentacji i miejscu pracy. Fundament ze stropem jest połączony za pomocą ośmiu kolorowych pionowych kolumn. Na pierwszych siedmiu kolumnach znajdują się kolejno cyfry od dwóch do ośmiu. Na ostatniej kolumnie widoczna jest cyfra dziewięć i pod nią liczba dziesięć.