R1dZX5dLTfbs8
Zdjęcie przedstawia kompozycję złożoną z trzech połówek papai, jednego całego owocu papai, dwóch połówek pomarańczy i dwóch połówek limonki. Owoce są rozmieszczone na talerzu i obok niego. W poprzek napis na czarnym tle: nie wszystko jest całością.

Nie wszystko jest całością - ułamki zwykłe

Źródło: alleksana, domena publiczna. https://www.pexels.com/pl-pl.

1. Ułamek jako część całości

Nie zawsze kupujemy cały chleb czy kilogram jabłek. Czasem potrzebujemy tylko pół bochenka, czy trzy czwarte kilograma jabłek. Aby wyrazić te wielkości, wykorzystujemy ułamki. W tym materiale dowiesz się co to jest ułamek zwykły, jak zapisujemy i odczytujemy ułamki.

Przykład 1

Z ułamkami spotykamy się  często w życiu codziennym.  Na przykład przygotowując ciasto na pizzę. 

RYnjVmrha4Ws61
Animacja pokazuje, że ułamki możemy spotykać w życiu codziennym, na przykład w przepisach kulinarnych.
Ważne!
  • Zapis 67 czytamy: sześć siódmych.

  • Zapis 17 czytamy: jedna siódma.

  • Liczba 7, w powyższych zapisach, oznacza, że podzielono całość na siedem jednakowych części. Liczba umieszczona nad siódemką oznacza, ile z tych części wzięto.

  • Liczby takie jak 6717 będziemy nazywać ułamkami zwykłymi.

  • Kreska, która oddziela liczby w ułamku to kreska ułamkowa. Liczba zapisana nad kreską to licznik ułamka, liczba zapisana pod kreską to mianownik ułamka.

    RMkkKgc3oEu0o1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GSR8pKExsrO
Ćwiczenie 1
Połącz w pary zapisy, które odpowiadają temu samemu ułamkowi. jedna szósta Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 1824, 3. 16, 4. 35, 5. 80420, 6. 4100, 7. 171000, 8. 67, 9. 1454 dwie trzecie Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 1824, 3. 16, 4. 35, 5. 80420, 6. 4100, 7. 171000, 8. 67, 9. 1454 osiemnaście dwudziestych czwartych Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 1824, 3. 16, 4. 35, 5. 80420, 6. 4100, 7. 171000, 8. 67, 9. 1454 osiemdziesiąt czterysta dwudziestych Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 1824, 3. 16, 4. 35, 5. 80420, 6. 4100, 7. 171000, 8. 67, 9. 1454 trzy piąte Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 1824, 3. 16, 4. 35, 5. 80420, 6. 4100, 7. 171000, 8. 67, 9. 1454 cztery setne Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 1824, 3. 16, 4. 35, 5. 80420, 6. 4100, 7. 171000, 8. 67, 9. 1454 siedemnaście tysięcznych Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 1824, 3. 16, 4. 35, 5. 80420, 6. 4100, 7. 171000, 8. 67, 9. 1454 czternaście pięćdziesiątych czwartych Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 1824, 3. 16, 4. 35, 5. 80420, 6. 4100, 7. 171000, 8. 67, 9. 1454 sześć siódmych Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 1824, 3. 16, 4. 35, 5. 80420, 6. 4100, 7. 171000, 8. 67, 9. 1454
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 2

Część całości możemy zapisać za pomocą ułamka zwykłego.

R19OMdrgSdZ6D1
Animacja pokazuje, że wielkości pewnych części całości możemy określić odpowiednimi ułamkami.
Ćwiczenie 2

Jaka część figury została zamalowana? Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz właściwą odpowiedź w każdym podpunkcie.

R1IqWcupEtuJt1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Ge230HC0ZW7
a) {}
b) {}
c) {}
d) {}
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Jaka część figury została zamalowana? Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz właściwą odpowiedź w każdym podpunkcie.

RnNue9aBj2TKH1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RCxMpu8xrYr5A
a) 1. 56, 2. 58, 3. 12, 4. 34, 5. 78, 6. 15, 7. 14
b) 1. 56, 2. 58, 3. 12, 4. 34, 5. 78, 6. 15, 7. 14
c) 1. 56, 2. 58, 3. 12, 4. 34, 5. 78, 6. 15, 7. 14
d) 1. 56, 2. 58, 3. 12, 4. 34, 5. 78, 6. 15, 7. 14
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RQmv8BKyfs4LY
Ada, Ida i Ula dostały 50 . Podzieliły się tą kwotą w następujący sposób: Adzie przypadło 12 , Idzie 24 . Resztę wzięła Ula. Jaka część otrzymanej kwoty przypadła każdej z dziewcząt? Przeciągnij odpowiednie ułamki i upuść. Adzie przypadło 1. 1850, 2. 725, 3. 2450, 4. 1450, 5. 1125, 6. 1925, 7. 1225, 8. 1250, 9. 625, 10. 525 otrzymanej kwoty.
Idzie przypadło 1. 1850, 2. 725, 3. 2450, 4. 1450, 5. 1125, 6. 1925, 7. 1225, 8. 1250, 9. 625, 10. 525 otrzymanej kwoty.
Uli przypadło 1. 1850, 2. 725, 3. 2450, 4. 1450, 5. 1125, 6. 1925, 7. 1225, 8. 1250, 9. 625, 10. 525 otrzymanej kwoty.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rz7N1xqVlOmUm1
Ćwiczenie 5
Krysia i Rafał dostali dziewiętnaście jabłek. Odłożyli jedno jabłko, a pozostałymi podzielili się po równo. Odłożone jabłko przypadło Rafałowi. Jaką część wszystkich jabłek wzięła Krysia, a jaką część wziął Rafał? Przeciągnij odpowiednie ułamki i upuść. Rafał wziął 1. 1019, 2. 1021, 3. 1023, 4. 922, 5. 919, 6. 920 jabłek, a Krysia 1. 1019, 2. 1021, 3. 1023, 4. 922, 5. 919, 6. 920.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RdWSByz7GTfd4
Ćwiczenie 6
Przeciągnij i upuść. a) Jedna godzina to 1. 160, 2. 122, 3. 13600, 4. 17, 5. 124, 6. 123, 7. 160 doby.
b) Jedna minuta to 1. 160, 2. 122, 3. 13600, 4. 17, 5. 124, 6. 123, 7. 160 godziny.
c) Jedna sekunda to 1. 160, 2. 122, 3. 13600, 4. 17, 5. 124, 6. 123, 7. 160 minuty.
d) Jeden dzień to 1. 160, 2. 122, 3. 13600, 4. 17, 5. 124, 6. 123, 7. 160 tygodnia.
e) Jedna sekunda to 1. 160, 2. 122, 3. 13600, 4. 17, 5. 124, 6. 123, 7. 160 godziny.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RkR1PXhnLnbUw
Ćwiczenie 7
Przeciągnij i upuść. a) Jeden centymetr to 1. 1100, 2. 11000, 3. 1100, 4. 11000000, 5. 11000000000, 6. 110, 7. 1100000 metra.
b) Jeden centymetr to 1. 1100, 2. 11000, 3. 1100, 4. 11000000, 5. 11000000000, 6. 110, 7. 1100000 decymetra.
c) Jeden metr to 1. 1100, 2. 11000, 3. 1100, 4. 11000000, 5. 11000000000, 6. 110, 7. 1100000 kilometra.
d) Jeden centymetr to 1. 1100, 2. 11000, 3. 1100, 4. 11000000, 5. 11000000000, 6. 110, 7. 1100000 kilometra.
e) Jeden milimetr to 1. 1100, 2. 11000, 3. 1100, 4. 11000000, 5. 11000000000, 6. 110, 7. 1100000 decymetra.
f) Jeden milimetr to 1. 1100, 2. 11000, 3. 1100, 4. 11000000, 5. 11000000000, 6. 110, 7. 1100000 kilometra.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1QRapFWd59SQ
Ćwiczenie 8
Przeciągnij i upuść. a) Jeden gram to 1. 11000000000, 2. 110, 3. 11000, 4. 1100000, 5. 11000000, 6. 11000, 7. 1100 dekagrama.
b) Jeden gram to 1. 11000000000, 2. 110, 3. 11000, 4. 1100000, 5. 11000000, 6. 11000, 7. 1100 kilograma.
c) Jeden dekagram to 1. 11000000000, 2. 110, 3. 11000, 4. 1100000, 5. 11000000, 6. 11000, 7. 1100 kilograma.
d) Jeden kilogram to 1. 11000000000, 2. 110, 3. 11000, 4. 1100000, 5. 11000000, 6. 11000, 7. 1100 tony.
e) Jeden dekagram to 1. 11000000000, 2. 110, 3. 11000, 4. 1100000, 5. 11000000, 6. 11000, 7. 1100 tony.
f) Jeden gram to 1. 11000000000, 2. 110, 3. 11000, 4. 1100000, 5. 11000000, 6. 11000, 7. 1100 tony.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1XTOZwv7pJVI1
Ćwiczenie 9
Przeciągnij i upuść. a) Jedna minuta to 1. 11440, 2. 186400, 3. 1366, 4. 11000000, 5. 11000000000, 6. 1365, 7. 13600, 8. 112, 9. 1100000 doby.
b) Jedna sekunda to 1. 11440, 2. 186400, 3. 1366, 4. 11000000, 5. 11000000000, 6. 1365, 7. 13600, 8. 112, 9. 1100000 godziny.
c) Jedna sekunda to 1. 11440, 2. 186400, 3. 1366, 4. 11000000, 5. 11000000000, 6. 1365, 7. 13600, 8. 112, 9. 1100000 doby.
d) Jeden dzień to 1. 11440, 2. 186400, 3. 1366, 4. 11000000, 5. 11000000000, 6. 1365, 7. 13600, 8. 112, 9. 1100000 roku lub 1. 11440, 2. 186400, 3. 1366, 4. 11000000, 5. 11000000000, 6. 1365, 7. 13600, 8. 112, 9. 1100000 roku gdy rok jest przestępny.
e) Jeden miesiąc to 1. 11440, 2. 186400, 3. 1366, 4. 11000000, 5. 11000000000, 6. 1365, 7. 13600, 8. 112, 9. 1100000 roku.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Liczby mieszane

Liczby mieszane
Definicja: Liczby mieszane

Liczby mieszane składają się z  części całkowitej i części ułamkowej.

RGYJFtqmlFdc91
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Na talerzu leżały cztery melony. Z jednego z nich odkrojono połowę. Ile melonów zostało? Uzupełnij poniższe zdania tak, aby były zdaniami prawdziwymi. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz właściwą odpowiedź.

R1URdZeHFd7JV1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RuiVVrioelOjD
Zostały 1. trzy i jedna druga, 2. 212, 3. 312, 4. 212, 5. dwa i jedna druga, 6. jeden i jedna druga, 7. 112, 8. 312, 9. 112 melona. Zapis 1. trzy i jedna druga, 2. 212, 3. 312, 4. 212, 5. dwa i jedna druga, 6. jeden i jedna druga, 7. 112, 8. 312, 9. 112 czytamy 1. trzy i jedna druga, 2. 212, 3. 312, 4. 212, 5. dwa i jedna druga, 6. jeden i jedna druga, 7. 112, 8. 312, 9. 112.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RYXA0RSCgOVQi
Ćwiczenie 11
Wiadomo, że 1 grosz to 1100 złotego.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Jaka część figur została zamalowana? Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz właściwą odpowiedź w każdym podpunkcie.

R1MBpULtMpehw1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RStAkFNvO6YEz
1. 1. 556, 2. 538, 3. 438, 4. 634, 5. 512, 6. 635, 7. 514, 8. 456
2. 1. 556, 2. 538, 3. 438, 4. 634, 5. 512, 6. 635, 7. 514, 8. 456
3. 1. 556, 2. 538, 3. 438, 4. 634, 5. 512, 6. 635, 7. 514, 8. 456
4. 1. 556, 2. 538, 3. 438, 4. 634, 5. 512, 6. 635, 7. 514, 8. 456
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Jaka część figur została zamalowana? Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz właściwą odpowiedź w każdym podpunkcie.

RyrjjgctERFGO1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1PBXIokso4t0
1. 1. 112, 2. 114, 3. 114, 4. 312, 5. 216, 6. 112, 7. 214, 8. 212
2. 1. 112, 2. 114, 3. 114, 4. 312, 5. 216, 6. 112, 7. 214, 8. 212
3. 1. 112, 2. 114, 3. 114, 4. 312, 5. 216, 6. 112, 7. 214, 8. 212
4. 1. 112, 2. 114, 3. 114, 4. 312, 5. 216, 6. 112, 7. 214, 8. 212
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.