E-materiały do kształcenia zawodowego

Materiały i wyroby stosowane w izolacjach przemysłowych

BUD.07. Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych - Monter izolacji przemysłowych 712403

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

s

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu monter izolacji przemysłowychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu monter izolacji przemysłowych

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: monter izolacji przemysłowych 712403. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.07. Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych.

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.07. *Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych: wykonywanie płaszczy ochronnych izolacji przemysłowych, wykonywanie konstrukcji wsporczych i nośnych izolacji przemysłowych, wykonywanie i naprawy ciepłochronnych oraz zimnochronnych izolacji przemysłowych, wykonywanie i naprawy ogniochronnych izolacji przemysłowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

BUD.07.2

Uczeń:

  • 3) charakteryzuje materiały i wyroby stosowane  w izolacjach przemysłowych,

  • 7) charakteryzuje zasady transportu podczas wykonania izolacji przemysłowych.

BUD.07.3.

Uczeń:

  • 6) stosuje materiały do wykonania płaszczy ochronnych ,

  • 7) stosuje materiały do wykonania konstrukcji wsporczych i nośnych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Materiał  Materiały i wyroby stosowane do wykonania izolacji przemysłowych składa się z trzech materiałów multimedialnych:

Dzięki niej uczeń zobaczy zbiór materiałów do izolacji: ciepłochronnych, zimnochronnych, akustycznych, przeciwdrganiowych, ogniochronnych.

To dwa albumy: pierwszy przedstawia magazynowanie i transport materiałów i wyrobów izolacyjnych, drugi zaś koncentruje się na magazynowaniu i transporcie materiałów gotowych elementów płaszczy ochronnych.

To ogólna charakterystyka materiałów stosowanych w izolacjach przemysłowych, m. in. do wykonania konstrukcji wsporczych i nośnych, wykonywania płaszczy ochronnych, materiałów pomocniczych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD2dcF7fFRInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu charakterystyki materiałów stosowanych w izolacjach przemysłowych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDKjwQjLOHSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD5ArKb0KOPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDXSxMiDp1Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDt4cZbAd7Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDBrkAgCQkInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu monter izolacji przemysłowych

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu monter izolacji przemysłowych

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z materiałami i wyrobami stosowanymi w izolacjach przemysłowych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Atlas interaktywny

Praca grupowa

Uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym poza lekcjami, w domu. Nauczyciel prosi, żeby przynieśli na zajęcia kolorowe wycinki prasowe, kolorowy papier, piasek, farby plakatowe, kawałki tkanin. Uczniowie dzielą się na grupy 7‑8-osobowe. Każda z nich otrzymuje duże arkusze papieru. Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega technika kolażu, ustala temat (korespondujący z atlasem interaktywnym). Grupy wyznaczają liderów, którzy będą kierowali pracą zespołów, opracowują koncept i wykonują kolaż. Po zakończeniu prac odbywa się wernisaż – grupy prezentują swoje prace, wyjaśniają założenia, wykonanie. Pozostali uczniowie komentują, stawiają pytania.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie podczas zajęć zapoznają się z atlasem interaktywnym. Nauczyciel upewnia się, że uczniowie nie mają żadnych wątpliwości, zrozumieli treści przekazane w materiale. Na tablicy zapisuje hasło: materiały i wyroby stosowane w izolacjach przemysłowych, od którego odchodzą promienie. Uczniowie proponują dopisanie skojarzeń (słowa powinny zawierać się w atlasie interaktywnym). Nauczyciel do każdego nowego hasła dorysowuje promienie podrzędne: uczniowie wymieniają skojarzenia (nadal zawierające się w multimedium). Dzięki tej metodzie („Mapie myśli”) uczniowie opracowują problem z wykorzystaniem pojęć, skojarzeń, zwrotów.

Galeria zdjęć

Praca w grupach

Uczniowie zapoznają się z galerią przedstawiającą materiały i wyroby stosowane w izolacjach przemysłowych. Uczniowie dzielą się na grupy i - na podstawie zawartości galerii - tworzą dwie sekwencje filmowe: z podziałem na role (wraz z dialogami), z informacją o scenografii, z tekstem lektora. Grupy prezentują swoje pomysły na forum klasowym, wspólnie wybierane są najciekawsze sekwencje.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z galerią (zdjęcia i opisy). Nauczyciel wyświetla ponownie galerię, tym razem same fotografie. Uczniowie - po kolei - proponują dopisanie komiksowych chmurek - dialogów (antropomorfizacja), zabawnych opisów, które korespondują z tematem i są odzwierciedleniem funkcji, którą pełnią materiały i wyroby. Nauczyciel zapisuje propozycje na tablicy. Po wykonaniu zadania dialogi/opisy są wspólnie odczytywane.

E‑book

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z e‑bookiem. Nauczyciel prosi, aby jeden z uczniów napisał na kartce jedno zdanie, które traktuje o początku e‑booka. Kartka jest przekazana do kolejnego ucznia, który dopisuje drugie zdanie – c.d. streszczenia e‑booka. Nauczyciel powinien uprzedzić uczniów, aby koncentrowali się jedynie na fragmencie e‑booka, żeby każdy z uczniów mógł zamieścić swoje zdanie. Po zakończonej pracy nauczyciel odczytuje streszczenie, pyta o wnioski: czy jest ono pełne, czy praca ta była trudna etc.

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z e‑bookiem. Każdy z uczniów pisze SMS (krótką wiadomość tekstową) do wybranego adresata, w którym informuje o e‑booka: opisuje go, zachęca do przeczytania, a może wręcz przeciwnie? Istotne jest, aby formułę, czyli styl wypowiedzi, dopasować do konkretnego odbiorcy (uczeń powinien wziąć pod uwagę wiek, stopień zażyłości etc.).

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Atlas interaktywny, galeria zdjęć, oraz e‑book stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z atlasem interaktywnym uczeń może przygotować autorski projekt wycieczki oparty na tym mulimedium (np. do miejsca pracy montera izolacji przemysłowych).

Po obejrzeniu galerii uczeń może samodzielnie przygotować własny wybór zdjęć.

Po przeczytaniu e‑booka uczeń może napisać scenariusz filmowy oparty na tym multimedium.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Atlas interaktywny

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą powracać do wybranych zdjęć z atlasu, oglądać je wielokrotnie; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zrobić własne zdjęcia, wzbogacające atlas;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić research – szukając w dostępnych źródłach materiałów i wyrobów, które pojawiają się w galerii; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą przedstawić zespołowi klasowemu własną galerię;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.

E‑book

Uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach grafik materiałów i wyrobów stosowanych w izolacjach przemysłowych; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści