E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej - Opiekun osoby starszej 341202

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych - Opiekunka środowiskowa 341204

bg‑azure

Interaktywne materiały sprawdzające

11
1. Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej
1Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej15855Brawo! Udało Ci się rozwiązać test. Oznacza to, że znasz sposoby spędzania czasu wolnego i dobierania środowisk lokalnych dla osób starszych/podopiecznych.Niestety, nie udało Ci się rozwiązać testu. Wróć do gry wcielanie się w rolę „Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego”, wirtualnej wycieczki „Organizacja czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej w ich środowisku lokalnym”, mapy myśli „Plan propozycji zajęć dla osoby starszej/podopiecznej”. Spróbuj ponownie przejść test.
Test

Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej

Sprawdzisz czy potrafisz:

  • rozpoznawać sytuację lokalną osoby starszej,

  • wskazać możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej,

  • wskazać organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej,

  • rozpoznawać zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego.

Liczba pytań:
5
Limit czasu:
8 min
Twój ostatni wynik:
-
2. Instytucje wspierające2
R1YkHcWWCSlMa2
Połącz w pary odpowiedni rodzaj instytucji wspierającej dla opisanej osoby starszej/podopiecznej. Rodzina opiekująca się bliską osobą z chorobą Alzhaimera potrzebująca kilku godzinnej opieki w ciągi dnia. Możliwe odpowiedzi: 1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, 2. Uniwersytet Trzeciego Wieku, 3. Dom Pomocy Społecznej, 4. Zakład Opieki Leczniczej, 5. Środowiskowy Dom Samopomocy, 6. Środowiskowy Dom Pomocy, 7. Zakład Opieki Zdrowotnej, 8. Koło gospodyń wiejskich Osoba, która przeszła na emeryturę, czuje się samotna, chce poszerzać swoją wiedzę i nabywać nowe umiejętności. Możliwe odpowiedzi: 1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, 2. Uniwersytet Trzeciego Wieku, 3. Dom Pomocy Społecznej, 4. Zakład Opieki Leczniczej, 5. Środowiskowy Dom Samopomocy, 6. Środowiskowy Dom Pomocy, 7. Zakład Opieki Zdrowotnej, 8. Koło gospodyń wiejskich Osoba z czterokończynowym porażeniem. Możliwe odpowiedzi: 1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, 2. Uniwersytet Trzeciego Wieku, 3. Dom Pomocy Społecznej, 4. Zakład Opieki Leczniczej, 5. Środowiskowy Dom Samopomocy, 6. Środowiskowy Dom Pomocy, 7. Zakład Opieki Zdrowotnej, 8. Koło gospodyń wiejskich Osoba mieszkająca na wsi, samotna, narzekająca na brak towarzystwa. Możliwe odpowiedzi: 1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, 2. Uniwersytet Trzeciego Wieku, 3. Dom Pomocy Społecznej, 4. Zakład Opieki Leczniczej, 5. Środowiskowy Dom Samopomocy, 6. Środowiskowy Dom Pomocy, 7. Zakład Opieki Zdrowotnej, 8. Koło gospodyń wiejskich Osoba korzystająca z instytucji samorządowej mającej w swoich zadaniach prowadzenie terapii zajęciowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, 2. Uniwersytet Trzeciego Wieku, 3. Dom Pomocy Społecznej, 4. Zakład Opieki Leczniczej, 5. Środowiskowy Dom Samopomocy, 6. Środowiskowy Dom Pomocy, 7. Zakład Opieki Zdrowotnej, 8. Koło gospodyń wiejskich Osoba po przebytym udarze, niesamodzielna, mająca wiele chorób współistniejących może być zakwalifikowana do tej instytucji. Możliwe odpowiedzi: 1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, 2. Uniwersytet Trzeciego Wieku, 3. Dom Pomocy Społecznej, 4. Zakład Opieki Leczniczej, 5. Środowiskowy Dom Samopomocy, 6. Środowiskowy Dom Pomocy, 7. Zakład Opieki Zdrowotnej, 8. Koło gospodyń wiejskich Osoba przewlekle psychicznie chora, która skorzysta z placówki zapewniającej dzienną opiekę, pomoc w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych i posiłek. Możliwe odpowiedzi: 1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, 2. Uniwersytet Trzeciego Wieku, 3. Dom Pomocy Społecznej, 4. Zakład Opieki Leczniczej, 5. Środowiskowy Dom Samopomocy, 6. Środowiskowy Dom Pomocy, 7. Zakład Opieki Zdrowotnej, 8. Koło gospodyń wiejskich Osoba starsza, samotna, która nie panuje nad zalecaną dietą, nie przyjmuje systematycznie leków. Możliwe odpowiedzi: 1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, 2. Uniwersytet Trzeciego Wieku, 3. Dom Pomocy Społecznej, 4. Zakład Opieki Leczniczej, 5. Środowiskowy Dom Samopomocy, 6. Środowiskowy Dom Pomocy, 7. Zakład Opieki Zdrowotnej, 8. Koło gospodyń wiejskich
3. Uniwersytet Trzeciego Wieku2
R1WZmtEez1Uzg2
Uzupełnij luki w tekście opisującym Uniwersytet Trzeciego Wieku. Uniwersytet Trzeciego Wieku - placówka 1. dydaktyczna, 2. 60, 3. dla osób aktywnych zawodowo, 4. mniejsza, 5. Alzheimera, 6. umiejętności, 7. 70, 8. Domach Pomocy Społecznej, 9. choroby wrzodowej żołądka, 10. Hashimoto, 11. 65, 12. państwowa, 13. kondycję, 14. rencistów, 15. większa, 16. dolegliwości, 17. uczelniach wyższych, 18. 50, 19. depresji skierowana do osób po 1. dydaktyczna, 2. 60, 3. dla osób aktywnych zawodowo, 4. mniejsza, 5. Alzheimera, 6. umiejętności, 7. 70, 8. Domach Pomocy Społecznej, 9. choroby wrzodowej żołądka, 10. Hashimoto, 11. 65, 12. państwowa, 13. kondycję, 14. rencistów, 15. większa, 16. dolegliwości, 17. uczelniach wyższych, 18. 50, 19. depresji roku życia, emerytów i 1. dydaktyczna, 2. 60, 3. dla osób aktywnych zawodowo, 4. mniejsza, 5. Alzheimera, 6. umiejętności, 7. 70, 8. Domach Pomocy Społecznej, 9. choroby wrzodowej żołądka, 10. Hashimoto, 11. 65, 12. państwowa, 13. kondycję, 14. rencistów, 15. większa, 16. dolegliwości, 17. uczelniach wyższych, 18. 50, 19. depresji. Najczęściej zlokalizowane są przy działających 1. dydaktyczna, 2. 60, 3. dla osób aktywnych zawodowo, 4. mniejsza, 5. Alzheimera, 6. umiejętności, 7. 70, 8. Domach Pomocy Społecznej, 9. choroby wrzodowej żołądka, 10. Hashimoto, 11. 65, 12. państwowa, 13. kondycję, 14. rencistów, 15. większa, 16. dolegliwości, 17. uczelniach wyższych, 18. 50, 19. depresji, ale prowadzą je także kluby emeryta czy szkoły podyplomowe. Starsi studenci mogą bowiem przede wszystkim poszerzać swoją wiedzę i nabywać nowe 1. dydaktyczna, 2. 60, 3. dla osób aktywnych zawodowo, 4. mniejsza, 5. Alzheimera, 6. umiejętności, 7. 70, 8. Domach Pomocy Społecznej, 9. choroby wrzodowej żołądka, 10. Hashimoto, 11. 65, 12. państwowa, 13. kondycję, 14. rencistów, 15. większa, 16. dolegliwości, 17. uczelniach wyższych, 18. 50, 19. depresji w różnych sekcjach, zgodnych z ich zainteresowaniami - historycznej, medycznej, komputerowej, filmowej czy turystycznej. Badania przedstawiają pozytywne nastawienie do życia oraz fizyczna i umysłowa aktywność, którą umożliwiają Uniwersytety Trzeciego Wieku, poprawiają 1. dydaktyczna, 2. 60, 3. dla osób aktywnych zawodowo, 4. mniejsza, 5. Alzheimera, 6. umiejętności, 7. 70, 8. Domach Pomocy Społecznej, 9. choroby wrzodowej żołądka, 10. Hashimoto, 11. 65, 12. państwowa, 13. kondycję, 14. rencistów, 15. większa, 16. dolegliwości, 17. uczelniach wyższych, 18. 50, 19. depresji osób starszych. Wśród uczestników zmniejsza się ryzyko chorób typowych dla procesu starzenia, takich jak choroba 1. dydaktyczna, 2. 60, 3. dla osób aktywnych zawodowo, 4. mniejsza, 5. Alzheimera, 6. umiejętności, 7. 70, 8. Domach Pomocy Społecznej, 9. choroby wrzodowej żołądka, 10. Hashimoto, 11. 65, 12. państwowa, 13. kondycję, 14. rencistów, 15. większa, 16. dolegliwości, 17. uczelniach wyższych, 18. 50, 19. depresji, depresja czy bezsenność. Uniwersytet Trzeciego Wieku to wspaniałe rozwiązanie dla osób, które przeszły na emeryturę i ciężko znoszą bezczynność. Brak zajęcia, uczucie bezużyteczności i bezsensu życia to częste przyczyny 1. dydaktyczna, 2. 60, 3. dla osób aktywnych zawodowo, 4. mniejsza, 5. Alzheimera, 6. umiejętności, 7. 70, 8. Domach Pomocy Społecznej, 9. choroby wrzodowej żołądka, 10. Hashimoto, 11. 65, 12. państwowa, 13. kondycję, 14. rencistów, 15. większa, 16. dolegliwości, 17. uczelniach wyższych, 18. 50, 19. depresji osób starszych, zaś 1. dydaktyczna, 2. 60, 3. dla osób aktywnych zawodowo, 4. mniejsza, 5. Alzheimera, 6. umiejętności, 7. 70, 8. Domach Pomocy Społecznej, 9. choroby wrzodowej żołądka, 10. Hashimoto, 11. 65, 12. państwowa, 13. kondycję, 14. rencistów, 15. większa, 16. dolegliwości, 17. uczelniach wyższych, 18. 50, 19. depresji aktywności fizyczna związana z nieustannym przebywaniem w domu – to źródło podupadania na zdrowiu.
4. Ograniczenia związane z chorobami lub niepełnosprawnościami2DUpsQRyRo
R1RYmxgLUMTzg2
Połącz w pary odpowiedni rodzaj ograniczeń/objawów do podanych chorób lub niepełnosprawności. objawy drżenia mięśni, niestabilny chód, trudności w spożywaniu posiłków Możliwe odpowiedzi: 1. choroba Parkinsona, 2. porażenie czterokończynowe, 3. niepełnosprawność psychiczna, 4. udar mózgu, 5. choroba Alzhaimera, 6. depresja, 7. cukrzyca obniżony nastrój, bezsenność towarzysząca chorobie Możliwe odpowiedzi: 1. choroba Parkinsona, 2. porażenie czterokończynowe, 3. niepełnosprawność psychiczna, 4. udar mózgu, 5. choroba Alzhaimera, 6. depresja, 7. cukrzyca zaburzenia psychiczne, utrata pamięci, nierozpoznawanie osób bliskich Możliwe odpowiedzi: 1. choroba Parkinsona, 2. porażenie czterokończynowe, 3. niepełnosprawność psychiczna, 4. udar mózgu, 5. choroba Alzhaimera, 6. depresja, 7. cukrzyca przebycie jakiej choroby pozostawia niedowład Możliwe odpowiedzi: 1. choroba Parkinsona, 2. porażenie czterokończynowe, 3. niepełnosprawność psychiczna, 4. udar mózgu, 5. choroba Alzhaimera, 6. depresja, 7. cukrzyca przewlekła choroba z zaburzeniami psychicznymi Możliwe odpowiedzi: 1. choroba Parkinsona, 2. porażenie czterokończynowe, 3. niepełnosprawność psychiczna, 4. udar mózgu, 5. choroba Alzhaimera, 6. depresja, 7. cukrzyca tetraplegia Możliwe odpowiedzi: 1. choroba Parkinsona, 2. porażenie czterokończynowe, 3. niepełnosprawność psychiczna, 4. udar mózgu, 5. choroba Alzhaimera, 6. depresja, 7. cukrzyca remisja jest możliwa, jeśli cierpiący zastosuje odpowiednią dietę w chorobie Możliwe odpowiedzi: 1. choroba Parkinsona, 2. porażenie czterokończynowe, 3. niepełnosprawność psychiczna, 4. udar mózgu, 5. choroba Alzhaimera, 6. depresja, 7. cukrzyca
5. Możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej3DUpsQRyRo
RUAXFt5X620qm31
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Teren, na jakim działa instytucja samorządowa GOPS., 2. Zaburzenia podopiecznych jednostki organizacyjnej resortu pomocy społecznej ŚDS., 3. S w skrócie MOPS., 4. Podaj nazwę pracowni, w której kobiety doskonalą swoje umiejętności gotowania i pieczenia., 5. Nazwa terapii na łonie natury., 6. Rodzaj opieki prowadzonej przez Dom Pomocy Społecznej., 7. Osoba wykwalifikowana, która opiekuje się osobami starszymi/niepełnosprawnymi w terenie, to opiekunka..., 8. Choroba, która obniża nastrój.
RUSzMGbEeCEmG
6. Zadania instytucji wspierających3DNSiTipVP
31
RVz9ZXWCK6Yxa
1. Przyporządkuj rodzaj instytucji do ich zadań. Uniwersytet Trzeciego Wieku Możliwe odpowiedzi: 1. pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin, 2. osiągnięcie należytej i godnej pozycji człowieka starszego w społeczeństwie, 3. aktywizacja intelektualna, psychiczna, społeczna i fizyczna osób starszych, 4. dążenie do utrzymania indywidualnego dobrostanu psychofizycznego seniora, 5. analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej, 6. przekazywać, upowszechniać i aktualizować wiedzę, 7. wspomaganie działalności służącej rozwiązywaniu problemów z zakresu uzależnień i prowadzenie poradnictwa w tym zakresie, 8. poszerzanie wiedzy i umiejętności seniorów, 9. opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne osobom uprawnionym do tych świadczeń, 10. praca socjalna, 11. przyznawanie i wypłacanie świadczeń przewidzianych ustawą o pomocy społecznej, 12. ćwiczyć umysł dla podtrzymania ogólnej sprawności organizmu, 13. prowadzenie terapii zajęciowej, 14. przeciwdziałać osamotnieniu, 15. organizowanie prac społecznie użytecznych, 16. zapobiegać marginalizacji i wykluczaniu ludzi starszych, 17. tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowa niezbędnej infrastruktury socjalnej Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej Możliwe odpowiedzi: 1. pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin, 2. osiągnięcie należytej i godnej pozycji człowieka starszego w społeczeństwie, 3. aktywizacja intelektualna, psychiczna, społeczna i fizyczna osób starszych, 4. dążenie do utrzymania indywidualnego dobrostanu psychofizycznego seniora, 5. analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej, 6. przekazywać, upowszechniać i aktualizować wiedzę, 7. wspomaganie działalności służącej rozwiązywaniu problemów z zakresu uzależnień i prowadzenie poradnictwa w tym zakresie, 8. poszerzanie wiedzy i umiejętności seniorów, 9. opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne osobom uprawnionym do tych świadczeń, 10. praca socjalna, 11. przyznawanie i wypłacanie świadczeń przewidzianych ustawą o pomocy społecznej, 12. ćwiczyć umysł dla podtrzymania ogólnej sprawności organizmu, 13. prowadzenie terapii zajęciowej, 14. przeciwdziałać osamotnieniu, 15. organizowanie prac społecznie użytecznych, 16. zapobiegać marginalizacji i wykluczaniu ludzi starszych, 17. tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowa niezbędnej infrastruktury socjalnej
RxGLbbH2gu4h3
2. Przyporządkuj rodzaj instytucji do ich zadań. Środowiskowy Dom Samopomocy Możliwe odpowiedzi: 1. wspiera rozwój przedsiębiorczości kobiet, 2. podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, 3. usługi rehabilitacyjne, 4. integracje osób z zaburzeniami psychicznymi w społeczności lokalnej poprzez aktywizacje zawodową i społeczną, 5. zaspokajanie potrzeb towarzyskich, rekreacyjno-kulturalnych, 6. stymulowanie osobistego rozwoju poprzez opracowanie indywidualnego planu pomocy, 7. wsparcie psychologiczne i terapeutyczne - wsparcie w sytuacjach kryzysowych, 8. zapewnienie miejsca pobytu, jednego gorącego posiłku dziennie, w tym dietetycznego zgodnie ze wskazówkami lekarza, 9. prowadzi działalność społeczno-wychowawczą i oświatowo-kulturalną w środowiskach wiejskich, 10. usługi opiekuńcze, 11. poradnictwo specjalistyczne, 12. opiekę pielęgniarska i rehabilitację fizyczną, 13. zapewnienie posiłku, 14. terapia zajęciowa grupowa i indywidualna dla podtrzymywania kondycji psychofizycznej, 15. możliwość udziału w zajęciach terapeutycznych, plastycznych, muzycznych, 16. prowadzi działalność na rzecz wszechstronnego rozwoju obszarów wiejskich, 17. inicjuje i prowadzi działania na rzecz poprawy warunków życia i pracy kobiet na wsi, 18. stwarzanie warunków do nabycia umiejętności wykonywania podstawowych czynności życia codziennego, doskonalenia umiejętności nabytych oraz realizacja zadań życiowych Dzienny Dom Pomocy Społecznej Możliwe odpowiedzi: 1. wspiera rozwój przedsiębiorczości kobiet, 2. podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, 3. usługi rehabilitacyjne, 4. integracje osób z zaburzeniami psychicznymi w społeczności lokalnej poprzez aktywizacje zawodową i społeczną, 5. zaspokajanie potrzeb towarzyskich, rekreacyjno-kulturalnych, 6. stymulowanie osobistego rozwoju poprzez opracowanie indywidualnego planu pomocy, 7. wsparcie psychologiczne i terapeutyczne - wsparcie w sytuacjach kryzysowych, 8. zapewnienie miejsca pobytu, jednego gorącego posiłku dziennie, w tym dietetycznego zgodnie ze wskazówkami lekarza, 9. prowadzi działalność społeczno-wychowawczą i oświatowo-kulturalną w środowiskach wiejskich, 10. usługi opiekuńcze, 11. poradnictwo specjalistyczne, 12. opiekę pielęgniarska i rehabilitację fizyczną, 13. zapewnienie posiłku, 14. terapia zajęciowa grupowa i indywidualna dla podtrzymywania kondycji psychofizycznej, 15. możliwość udziału w zajęciach terapeutycznych, plastycznych, muzycznych, 16. prowadzi działalność na rzecz wszechstronnego rozwoju obszarów wiejskich, 17. inicjuje i prowadzi działania na rzecz poprawy warunków życia i pracy kobiet na wsi, 18. stwarzanie warunków do nabycia umiejętności wykonywania podstawowych czynności życia codziennego, doskonalenia umiejętności nabytych oraz realizacja zadań życiowych Koło Gospodyń Wiejskich Możliwe odpowiedzi: 1. wspiera rozwój przedsiębiorczości kobiet, 2. podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, 3. usługi rehabilitacyjne, 4. integracje osób z zaburzeniami psychicznymi w społeczności lokalnej poprzez aktywizacje zawodową i społeczną, 5. zaspokajanie potrzeb towarzyskich, rekreacyjno-kulturalnych, 6. stymulowanie osobistego rozwoju poprzez opracowanie indywidualnego planu pomocy, 7. wsparcie psychologiczne i terapeutyczne - wsparcie w sytuacjach kryzysowych, 8. zapewnienie miejsca pobytu, jednego gorącego posiłku dziennie, w tym dietetycznego zgodnie ze wskazówkami lekarza, 9. prowadzi działalność społeczno-wychowawczą i oświatowo-kulturalną w środowiskach wiejskich, 10. usługi opiekuńcze, 11. poradnictwo specjalistyczne, 12. opiekę pielęgniarska i rehabilitację fizyczną, 13. zapewnienie posiłku, 14. terapia zajęciowa grupowa i indywidualna dla podtrzymywania kondycji psychofizycznej, 15. możliwość udziału w zajęciach terapeutycznych, plastycznych, muzycznych, 16. prowadzi działalność na rzecz wszechstronnego rozwoju obszarów wiejskich, 17. inicjuje i prowadzi działania na rzecz poprawy warunków życia i pracy kobiet na wsi, 18. stwarzanie warunków do nabycia umiejętności wykonywania podstawowych czynności życia codziennego, doskonalenia umiejętności nabytych oraz realizacja zadań życiowych
7. Organizowanie zajęć osobie starszej i z niepełnosprawnością2DcoV94b3e
R17c2UnRfmiVA2
Biorąc pod uwagę możliwości osoby starszej i z niepełnosprawnością, wskaż poprawne zapisy w proponowanych zajęciach. Organizowanie zajęć osobie starszej i niepełnosprawnej.

1. Opiekun podczas zajęć zapewnia podopiecznemu potrzebę:
a. czystości
b. bezpieczeństwa
c. snu
d. rozwoju

2. Pracownia artystyczna prowadzi zajęcia:
a. malowanie
b. rysowanie
c. naukę czytania
d. muzyczne

3. Osobie z zaburzeniami ruchu proponujemy zajęcia:
a. muzyczne
b. spacer do lasu
c. gimnastykę leczniczą
d. gry stolikowe

4. Podopiecznemu z zaburzeniami pamięci planujemy:
a. oglądanie zdjęć
b. zabawa w kalambury
c. śpiewanie kolęd
d. gry stolikowe

5. Osobie z depresją zaniedbana higienicznie planujemy:
a. treningi higieniczne ciała
b. trening wyglądu zewnętrznego
c. muzykoterapię
d. pielęgnowanie kwiatów na parapetach

6. Podopiecznemu z Reumatycznym Zapaleniem Stawów w fazie nasilenia choroby proponujemy:
a. robótki ręczne - na drutach
b. muzykoterapia
c. spacer do ogrodu
d. oglądanie zdjęć

7. Osobie po udarze ze sprawną ręką lewą planujemy:
a. nauka zapinania guzików
b. gimnastyka lecznicza
c. nauka trzymania sztućców
d. oglądanie zdjęć

8.Zajęcia dla osoby starszej:
a. szycie woreczków do ćwiczeń
b. wyjście do muzeum
c. zajęcia kulinarne
d. zajęcia ruchowe - spacer do parku
8. Sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną1
R6VDefLa0WjMf11
Łączenie par. Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe dotyczące zajęć, jakie można zaproponować osobom starszym i niesamodzielnym.. Podopiecznemu cierpiącemu na chorobę Parkinsona planujemy zajęcia robienie na drutach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podopieczna cierpiąca na chorobę Alzhaimera, na organizowanej wycieczce przez ŚDS, może mieć czas wolny samodzielny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zajęcia w pracowni kulinarnej nie możemy zaplanować podopiecznemu, który nie potrafi gotować.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Proponując zajęcia terapeutyczne dla osób starszych musimy mieć na uwadze możliwości naszych podopiecznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwalifikując do zajęć osoby starsze musimy pamiętać, że decydującą rolę odgrywa wiek podopiecznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoba starsza potrzebuje spędzać czas w towarzystwie innych osób.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoba starsza lubi spędzać czas samotnie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoba starsza chętnie bierze czynny udział w zajęciach manualnych: szycie, haftowanie, malowanie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoba starsza chętnie bierze udział w zajęciach plenerowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz