Projekt graficzny w poligrafii
PGF.04 Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych - Technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943
Interaktywne materiały sprawdzające
Test jednokrotnego wyboru
Rozwiąż test jednokrotnego wyboru, zaznaczając poprawną odpowiedź spośród podanych.
Test jednokrotnego wyboru
Sekwencje filmowe - Grafika rastrowaDejiKhe4lSekwencje filmowe - Grafika rastrowa
Dzięki temu, że grafiki wektorowej nie cechuje przestrzeń barw/rozdzielczość, jest ona bezstratna.
Program z pakietu Adobe, który służy do obróbki grafiki wektorowej to Adobe Illustrator/Photoshop.
Obok formatu AI najczęściej wykorzystywany formatem do zapisu grafiki wektorowej jest CDR/JPG.
Czynność mająca na celu zmianę rozdzielczości, modelu kolorów czy tła grafiki wektorowej to impozycja/rasteryzacja.
Narzędzie w programie graficznym, dzięki któremu tworzy się ścieżkę zakończoną dwoma punktami kontrolnymi to Glif/Pióro.
Symbol lub graf w typografii określa się terminem obiekt/glif.
W grafice wypełnienie w postaci płynnego przejścia między kolorami określa się terminem gradient/maskowanie.
Czynności powiększania lub zmniejszania grafiki wektorowej to skalowanie/miniaturyzowanie.
Dzięki temu, że grafiki wektorowej nie cechuje przestrzeń barw/rozdzielczość, jest ona bezstratna.
Program z pakietu Adobe, który służy do obróbki grafiki wektorowej to Adobe Illustrator/Photoshop.
Obok formatu AI najczęściej wykorzystywany formatem do zapisu grafiki wektorowej jest CDR/JPG.
Czynność mająca na celu zmianę rozdzielczości, modelu kolorów czy tła grafiki wektorowej to impozycja/rasteryzacja.
Narzędzie w programie graficznym, dzięki któremu tworzy się ścieżkę zakończoną dwoma punktami kontrolnymi to Glif/Pióro.
Symbol lub graf w typografii określa się terminem obiekt/glif.
W grafice wypełnienie w postaci płynnego przejścia między kolorami określa się terminem gradient/maskowanie.
Czynności powiększania lub zmniejszania grafiki wektorowej to skalowanie/miniaturyzowanie.
Spośród podanych obok każdej ilustracji odpowiedzi, wybierz poprawną.
Test wielokrotnego wyboru
Rozwiąż test wielokrotnego wyboru zaznaczając jedną, dwie lub trzy poprawne odpowiedzi spośród podanych.
Test wielokrotnego wyboru
Do zadań zawodowych technika grafiki i poligrafii cyfrowej należą Możliwe odpowiedzi: 1. przygotowanie materiałów cyfrowych do wykonania projektów graficznych., 2. opracowanie publikacji i prac graficznych do druku., 3. przygotowanie publikacji elektronicznych.
Do czynności zawodowych technika grafiki i poligrafii cyfrowej zaliczamy Możliwe odpowiedzi: 1. przygotowanie obiektów bitmapowych i wektorowych do projektu graficznego., 2. przygotowanie elementów tekstowych do projektu graficznego., 3. przygotowanie narządu maszyny drukującej do druku projektu graficznego.
Projektem graficznym opakowania i odpowiednim przygotowaniem plików dostosowanych do techniki druku zajmują się pracownicy działu Możliwe odpowiedzi: 1. DTP., 2. prepress., 3. obsługi klienta.
W celu rozpoczęcia prac nad wykonaniem projektu opakowania należy zacząć od Możliwe odpowiedzi: 1. zaprojektowania logo na opakowanie., 2. ustalenia, jaki produkt będzie nim opakowywany., 3. uzgodnienia z klientem jego oczekiwań.
Opakowania możemy podzielić na Możliwe odpowiedzi: 1. jednostkowe., 2. zbiorcze., 3. masowe.
Opakowania na produkty mogą zostać wykonane z różnych podłoży drukowych, np. z Możliwe odpowiedzi: 1. kartonu (np. tektury falistej)., 2. folii., 3. materiałów biodegradowalnych, np. włókna jutowego.
Na opakowaniu na tubkę z kremem powinny znaleźć się następujące dane Możliwe odpowiedzi: 1. Pnazwa produktu i jego składniki., 2. dane producenta/dystrybutora i wymagane prawnie oznaczenia i informacje., 3. cena produktu netto i brutto.
Najczęściej wykorzystywanymi do druku modelami barw są Możliwe odpowiedzi: 1. CMYK., 2. Pantone, 3. RGB.
Projektując opakowania, pod uwagę należy brać Możliwe odpowiedzi: 1. wytrzymałość wybranego podłoża drukowego., 2. ciężar opakowania., 3. parametry takie jak format, marginesy, linie spadu, pasery.
Projekt graficzny opakowania możemy stworzyć w jednym z programów pakietu Adobe, czyli Możliwe odpowiedzi: 1. InDesign., 2. Illustrator., 3. 3D Max Studio.
Typografia to Możliwe odpowiedzi: 1. krój tekstu., 2. stopnie i odmiany pisma., 3. pogrupowane grafiki.
Zależnie od dalszego przeznaczenia opakowania, zadrukowane podłoże jest przekazywane do dalszej obróbki, czyli przykładowo do Możliwe odpowiedzi: 1. bigowania., 2. wykrawania., 3. nafarbiania.
Wykrawanie, czyli operacja pozwalająca nadać podłożom czy materiałom drukowanym odpowiedni format lub kształt, polega na Możliwe odpowiedzi: 1. nacinaniu zadrukowanych arkuszy., 2. wykrawaniu różnych kształtów z zadrukowanych arkuszy., 3. wytłaczaniu różnych kształtów na zadrukowanych arkuszach.
Przed końcowym formowaniem do postaci ostatecznego opakowania podłoże może być dodatkowo zabezpieczone przykładowo poprzez zastosowanie operacji Możliwe odpowiedzi: 1. laminowania., 2. lakierowania., 3. lakierowania wybiórczego.
Lakierowanie można wykonać lakierując Możliwe odpowiedzi: 1. całą powierzchnię zadrukowanego podłoża., 2. wybrane części zadrukowanego podłoża., 3. wybrane części podłoża drukowego.
Lakierowanie wykonuje się, aby Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślić jakiś element wydruku lub nadać mu specjalne cechy., 2. zwiększyć odporność mechaniczną wydruku., 3. zmienić połysk wydruku.
Wyróżniamy tłoczenie folią Możliwe odpowiedzi: 1. na gorąco (ang. hot-stamping)., 2. na zimno (ang. cold-stamping)., 3. na gotująco się (ang. boiled-stamping).
Zripowane prace graficzne mogą być przekazywane do Możliwe odpowiedzi: 1. naświetlarki form drukowych., 2. bezpośrednio do drukującej maszyny cyfrowej., 3. wywoływarki form drukowych.
Projekt opakowania przygotowany do druku offsetowego należy Możliwe odpowiedzi: 1. zapisać w formacie PDF z wykorzystaniem np. Adobe Acrobat Distiller., 2. wygenerować jako PDF/x-1a z załączonymi fontami., 3. zapisać w formacie TIFF z wykorzystaniem np. Adobe Photoshop.
Przy projektowaniu graficznym opakowania do druku fleksograficznego należy uwzględnić Możliwe odpowiedzi: 1. nadrukowanie., 2. zalewki., 3. odlewki.
Do druku opakowań giętkich są stosowane fleksograficzne maszyny Możliwe odpowiedzi: 1. szerokowstęgowe o dużych rozmiarach., 2. wielokolorowe i wyposażone w system odwijania i przewijania., 3. wyposażone w system kontroli naciągu i inspekcji wstęgi oraz suszenia po druku.
Film edukacyjny - Projektowanie graficzne opakowańDuOQWbp09Film edukacyjny - Projektowanie graficzne opakowań
Dlatego warto zwracać uwagę m.in. na format zapisu plików, gdyż nieodpowiedni będzie skutkował np. niewyraźnymi krawędziami 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych, nieczytelnością drobnych elementów 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych. Rozdzielczość przygotowywanego projektu wpływa na 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych drukowanej pracy.
Należy zwrócić uwagę także na punkt 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych, czyli kropki lub plamki, z których zbudowana jest drukowana grafika. Niepożądanym efektem jest 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych punktu rastrowego, który polega na tym, że punkt rastrowy o zdefiniowanej wcześniej wielkości podczas drukowania ulega 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych.
W druku fleksograficznym mogą pojawić się tzw. 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych, czyli braki farby na elementach obrazu, złe 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych kolorów na wydrukach, zmiany barw w trakcie druku nakładu, efekt mory, trapping, nierówne 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych i wiele innych.
Dobór podłoża drukowego ma m.in. wpływ na ustawienie 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych barwnych.
Jeśli przygotowywane opakowanie będzie lakierowane, warto pamiętać o konieczności prawidłowego oznaczenia elementów lakierowanych w projekcie opakowania oraz o doborze odpowiedniego podłoża drukowego, gdyż podłoża bardzo 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych lakieruje się trudno i należy wówczas stosować bardzo grube przejścia lakieru lub lakierować podłoża kilkukrotnie.
W trakcie krojenia wydrukowanych opakowań mamy do czynienia z przesunięciem wykroju w stosunku do druku nawet do 5 mm. Z tego powodu projekt opakowania powinien uwzględniać 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych wystające poza obszar wykroju. Jeśli na wykrojniku znajduje się więcej niż jeden 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych, to należy wziąć pod uwagę miejsce ich stykanie się i nie stosować w tych miejscach kontrastowych kolorów.
Dlatego warto zwracać uwagę m.in. na format zapisu plików, gdyż nieodpowiedni będzie skutkował np. niewyraźnymi krawędziami 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych, nieczytelnością drobnych elementów 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych. Rozdzielczość przygotowywanego projektu wpływa na 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych drukowanej pracy.
Należy zwrócić uwagę także na punkt 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych, czyli kropki lub plamki, z których zbudowana jest drukowana grafika. Niepożądanym efektem jest 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych punktu rastrowego, który polega na tym, że punkt rastrowy o zdefiniowanej wcześniej wielkości podczas drukowania ulega 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych.
W druku fleksograficznym mogą pojawić się tzw. 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych, czyli braki farby na elementach obrazu, złe 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych kolorów na wydrukach, zmiany barw w trakcie druku nakładu, efekt mory, trapping, nierówne 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych i wiele innych.
Dobór podłoża drukowego ma m.in. wpływ na ustawienie 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych barwnych.
Jeśli przygotowywane opakowanie będzie lakierowane, warto pamiętać o konieczności prawidłowego oznaczenia elementów lakierowanych w projekcie opakowania oraz o doborze odpowiedniego podłoża drukowego, gdyż podłoża bardzo 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych lakieruje się trudno i należy wówczas stosować bardzo grube przejścia lakieru lub lakierować podłoża kilkukrotnie.
W trakcie krojenia wydrukowanych opakowań mamy do czynienia z przesunięciem wykroju w stosunku do druku nawet do 5 mm. Z tego powodu projekt opakowania powinien uwzględniać 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych wystające poza obszar wykroju. Jeśli na wykrojniku znajduje się więcej niż jeden 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych, to należy wziąć pod uwagę miejsce ich stykanie się i nie stosować w tych miejscach kontrastowych kolorów.
Quiz
Sprawdź swoją wiedzę rozwiązując przygotowany quiz.
Quiz
Prepress to Możliwe odpowiedzi: 1. przygotowanie projektu graficznego., 2. kontrolę pliku PDF., 3. wykonanie proofa., 4. wykonanie impozycji pod wybraną maszynę poligraficzną.
Stanowisko DTP, czyli przygotowalnia, oprócz komputera, jest wyposażone w Możliwe odpowiedzi: 1. w skanery cyfrowe i drukarki., 2. urządzenia do wykonywania proofa i naświetlarki., 3. duktory farbowe i maszyny drukujące.
Do wykonania impozycji służy oprogramowanie Możliwe odpowiedzi: 1. Impozycjoner., 2. PuzzleFlow., 3. Adobe Distiller DC.
Sekwencje filmowe - Projektowanie produktów poligraficznychDk6O295NkSekwencje filmowe - Projektowanie produktów poligraficznych
Obejrzyj fragment filmu i spośród podanych odpowiedzi, wybierz czynność, która jest zaprezentowana w nagraniu.
Projektowanie graficzne opakowań

Projektowanie graficzne opakowań
Grafika rastrowa

Grafika rastrowa
Grafika wektorowa

Grafika wektorowa
Projektowanie produktów poligraficznych

Projektowanie produktów poligraficznych
Zasady kompozycji i barwa w grafice komputerowej

Zasady kompozycji i barwa w grafice komputerowej