RYbxujqRCnFOh1
Na obrazie, na pierwszym planie został przedstawiony na środku pierwszego planu wąsaty, klęczący mężczyzna w różowej szacie, z szablą u pasa i wysokich butach z ostrogami, opatrujący nagiego mężczyznę, leżącego przed nim ze skierowaną głową w turbanie w lewą stronę. Scenie tej przygląda się stojący również na pierwszym planie, ale po jego prawej stronie niewielki piesek o sierści białej w rdzawe łaty. Za nim przy prawej krawędzi obrazu tyłem odwrócony chłopiec z szablą u czerwonego pasa. Ma on białą koszulę i założoną na nią ciemnozieloną kamizelkę, i taką czapką na głowie. Poprawia siodło na grzbiecie muła, stojącego za nim bokiem do widza ze skierowaną ku środkowi kompozycji obrazu opuszczoną głową. Jego zad nie zmieścił się na obrazie. Pochylona nad rannym głowa opatrującego jest w dużej mierze łysa. Z jego uniesionych wysoko dłoni zwisa trzymany oburącz za końce bandaż. Twarz zakończona ostrym, prostym, pokaźnym nosem zwrócona jest w stronę okrytego lekką tkaniną podbrzusza rannego. Bandaż, który ułożył się częściowo na jego lewym udzie, znika dołem pomiędzy gołymi kolanami podkurczonych nóg. Gołe plecy rannego leżącego, oparły się o głaz, a wyprostowana szyja utrzymuje uniesioną ponad kamieniem głowę. Ugięte w łokciach ręce ułożone są w pewnym oddaleniu od boków chudego ciała. Brodata twarz niemłodego już mężczyzny przyglądającego się udzielanej mu pomocy została ukazana prawym profilem. W tle za nią przy lewej krawędzi obrazu niewielkie drzewo, którego korona niknie w górnym narożniku obrazu. Przy nim na prawo pniak po ściętym grubym drzewie, takim, jakiego pień i dolne gałęzie widać po prawej stronie za mułem przy prawej krawędzi. Przed mężczyzną w kontuszu, bliżej widza, stoją jeszcze na ziemi dwa naczynia. Miseczka z pokrywką i na prawo od niej pękata butelka z długą szyjką. W tle malowany – podobnie jak większa część obrazu – w odcieniach brązów, pagórkowaty porośnięty drzewami krajobraz, rozdzielony na środku kompozycji doliną, którą podążają w stronę odległych, błękitnych wzgórz na horyzoncie niewielkie trzy ludzkie postacie. Nad nimi szarobłękitne niebo pokryte obłokami, a na ich tle ptaki w locie.
Dobry Samarytanin (według Jacopo Bassano) [czyt. jakopo basano]
Źródło: David Teniers Młodszy [czyt. dawid tunie], Dobry Samarytanin (według Jacopo Bassano), 1650–1656, Courtauld Insitute of Art [czyt. kurtald institjut of art], Londyn, domena publiczna.

Wiemy, że Jezus przekazywał swoje nauki w postaci przypowieści. Spośród około
40 z nich do najbardziej znanych należy historia miłosiernego Samarytanina. Swoistym wstępem tej opowieści jest dialog między Jezusem a faryzeuszem o warunkach, które należy spełnić, by osiągnąć życie wieczne. Uczony w Piśmie cytuje słowa Biblii: „Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, a bliźniego swego jak siebie samego”. Gdy jednak faryzeusz pyta: „kto jest moim bliźnim?”, Jezus odpowiada przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie. Wyjaśnienie to nie tylko wskazuje na wzór ludzkiej empatii i gotowości do niesienia wsparcia, ale zawiera w sobie również element prowokacji. Wiadomo bowiem, że Samarytanie i Izraelici to grupy, które w dawnych czasach wzajemnie się zwalczały.

Już wiesz

Opisz fikcyjną historię, w której ważnym motywem jest pomoc udzielona komuś, z kim się rywalizuje, kogo się nie lubi, a nawet – nienawidzi.

RagY8LyXe3dAB
(Uzupełnij).
j00000004HB2v27_0000000E
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Bliźni – czyli kto?

Ewangelia wg św. Łukasza, 10, 25‑29
Ewangelia wg św. Łukasza, 10, 25‑29

(25) A oto powstał jakiś uczony w Prawie i wystawiając Go na próbę, zapytał: Nauczycielu, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne? (26) Jezus mu odpowiedział: Co jest napisane w Prawie? Jak czytasz? (27) On rzekł: Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całą swoją mocą i całym swoim umysłem; a swego bliźniego jak siebie samego. (28) Jezus rzekł do niego: Dobrześ odpowiedział. To czyń, a będziesz żył. (29) Lecz on, chcąc się usprawiedliwić, zapytał Jezusa: A kto jest moim bliźnim?

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Ewangelia wg św. Łukasza, [w:] Biblia Tysiąclecia, wyd. IV, Poznań 1983.

Po przeczytaniu fragmentu Ewangelii wykonaj następujące polecenia i odpowiedz
na pytania.

Ćwiczenie 1

Określ źródło wyrazu „bliźni”.

RSBUxqIc5DUNw
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Chrystusa: „a swego bliźniego jak siebie samego”.

RDrAbP0WWrEtk
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
R1FiOVJWjtVuT1
Należy wskazać, z połączenia jakich słów powstał wyraz „miłosierdzie”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Sprawdź w słowniku etymologicznym języka polskiego, czy twoja odpowiedź zgadza się z definicją słownikową.

R8ztt9Fw9mx3R
(Uzupełnij).
Rtv0WskijOV8D
Ćwiczenie 4
Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Wyłącznie te osoby, z którymi się przyjaźnię., 3. Ludzie, którzy są mi przychylni., 4.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, na czym na czym według ciebie miałoby polegać wystawianie Jezusa na próbę przez uczonego w Prawie. Zapisz swoją odpowiedź.

R1WICaePu9to0
(Uzupełnij).

Na pytanie postawione przez uczonego Jezus odpowiada przypowieścią
o miłosiernym Samarytaninie.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie

Ewangelia wg św. Łukasza, 10, 30‑37
Ewangelia wg św. Łukasza, 10, 30‑37

(30) Jezus nawiązując do tego, rzekł: Pewien człowiek schodził z Jerozolimy do Jerycha i wpadł w ręce zbójców. Ci nie tylko że go obdarli, lecz jeszcze rany mu zadali i zostawiwszy na pół umarłego, odeszli. (31) Przypadkiem przechodził tą drogą pewien kapłan; zobaczył go i minął. (32) Tak samo lewita03lewita, gdy przyszedł na to miejsce i zobaczył go, minął. (33) Pewien zaś Samarytanin02Samarytanin, będąc w podróży, przechodził również obok niego. Gdy go zobaczył, wzruszył się głęboko: (34) podszedł do niego i opatrzył mu rany, zalewając je oliwą i winem; potem wsadził go na swoje bydlę, zawiózł do gospody i pielęgnował go. (35) Następnego zaś dnia wyjął dwa denary, dał gospodarzowi i rzekł: Miej o nim staranie, a jeśli co więcej wydasz, ja oddam tobie, gdy będę wracał. (36) Któryż z tych trzech okazał się, według twego zdania, bliźnim tego, który wpadł w ręce zbójców? (37) On odpowiedział: Ten, który mu okazał miłosierdzie. Jezus mu rzekł: Idź, i ty czyń podobnie!

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Ewangelia wg św. Łukasza, [w:] Biblia Tysiąclecia, wyd. IV, Poznań 1983.
Ważne!

Wszyscy słuchający przypowieści dobrze wiedzieli, dlaczego z Jerozolimy do Jerycha należy zejść w dół. Jerozolima leży na wysokości 740 m n.p.m., a Jerycho jest położone w depresji – 230 m p.p.m. Oba miasta dzieli odległość 27 km.

Po przeczytaniu fragmentu Ewangelii wykonaj polecenia.

Ćwiczenie 6.1
R1NRAUmPHpGrN1
Należy ułożyć we właściwej kolejności osoby, które widziały człowieka pobitego przez zbójców.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6.2

Określ, czy kolejność osób przedstawionych we fragmencie Ewangelii według św. Łukasza jest przypadkowa. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RhiNmFP773AsA
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zredaguj trzy krótkie notatki, udzielając w nich odpowiedzi na poniższe polecenia.

  • Znajdź usprawiedliwienie dla kapłana, który nie zatrzymał się przy człowieku leżącym na poboczu drogi.

  • Znajdź usprawiedliwienie dla lewity, który nie zatrzymał się przy człowieku leżącym na poboczu drogi.

  • Spróbuj znaleźć usprawiedliwienie dla Samarytanina, gdyby nie zatrzymał się przy człowieku leżącym na poboczu drogi.

Rc2D5Bk42DWhH
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Określ, czym kierował się Samarytanin, kiedy postanowił udzielić pomocy nieznajomemu. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1ct6xUrywEVN
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Dokończ historię przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, nie zmieniając wersji biblijnej.

RO9JPSstPSpkS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Jezus zapytał uczonego: „Któryż z tych trzech okazał się, według twego zdania, bliźnim tego, który wpadł w ręce zbójców?”. Określ, dlaczego uczony nie odpowiedział po prostu: „Samarytanin”.

RnsU5cyyb5GqS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Odwołując się do przypowieści, ustal, czy miłosierdzie ma swoje granice i jakie jest miłosierdzie Boga, a jakie człowieka. Zapisz swoją odpowiedź.

R17ad3Sx46Uj1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Określ, które osoby szczególnie potrzebują miłosierdzia innych ludzi.

RWFHKwAbhbyLU
(Uzupełnij).
R11V4E3rTOysZ
Ćwiczenie 11
Zaznacz synonimy do słowa samarytanin. Możliwe odpowiedzi: 1. altruista, 2. człowiek ideowy, 3. człowiek przyjazny, 4. dobroczyńca
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RHG07VOY9UY1Q
Ćwiczenie 12
Które z tych pojęć związanych są z instytucjami udzielającymi pomocy, które z działaniami ludzi, a które kierują ludźmi, umożliwiając im udzielenie pomocy. hospicjum Możliwe odpowiedzi: 1. bezinteresowność, 2. wsparcie finansowe, 3. Polski Czerwony Krzyż, 4. charytatywny, 5. pomoc w naturze, 6. pomoc społeczna, 7. miłosierdzie, 8. wolontariat, 9. empatia, 10. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, 11. caritas, 12. miłość bliźniego
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RFHP3R8cNaOoO
Ćwiczenie 13
Uzupełnij wyrażenia odpowiednimi czasownikami. 1. Nawołujemy, 2. Prosimy, 3. nie chcemy, 4. nie prosimy, 5. Okazujemy, 6. szczycimy się miłosierdzie.
1. Nawołujemy, 2. Prosimy, 3. nie chcemy, 4. nie prosimy, 5. Okazujemy, 6. szczycimy się o miłosierdzie.
1. Nawołujemy, 2. Prosimy, 3. nie chcemy, 4. nie prosimy, 5. Okazujemy, 6. szczycimy się do miłosierdzia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R18Pv9S2qArGw
Ćwiczenie 14
Przyporządkuj w odpowiednie synonimy i antonimy słowa: „miłosierdzie”. Synonimy słowa „miłosierdzie” Możliwe odpowiedzi: 1. człowieczeństwo, 2. wielkoduszność, 3. małoduszność, 4. wspaniałomyślność, 5. litość, 6. bezwzględność, 7. empatia, 8. materializm, 9. pazerność, 10. zmiłowanie, 11. dobroć, 12. szlachetność, 13. interesowność, 14. zachłanność, 15. chciwość, 16. bezduszność, 17. litość, 18. okrucieństwo, 19. egoizm, 20. humanitaryzm Antonimy słowa „miłosierdzie” Możliwe odpowiedzi: 1. człowieczeństwo, 2. wielkoduszność, 3. małoduszność, 4. wspaniałomyślność, 5. litość, 6. bezwzględność, 7. empatia, 8. materializm, 9. pazerność, 10. zmiłowanie, 11. dobroć, 12. szlachetność, 13. interesowność, 14. zachłanność, 15. chciwość, 16. bezduszność, 17. litość, 18. okrucieństwo, 19. egoizm, 20. humanitaryzm
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RswYX0TkKNVpZ
Miłosierny Samarytanin
Źródło: Jacopo Bassano [czyt. jakopo basano], Miłosierny Samarytanin, ok. 1562–1563, olej na płótnie, National Gallery [czyt. naszional galery], Londyn, domena publiczna.

Po przyjrzeniu się obrazowi Miłosierny Samarytanin wykonaj polecenia i odpowiedz na pytanie.

Ćwiczenie 15

Opisz postacie przedstawione na obrazie, odpowiadając na poniższe polecenia.

  • Objaśnij symbolikę kolorów, jakimi namalowano postacie.

  • Ustal, kim są uciekające postacie ukazane po lewej stronie obrazu.

  • Wyjaśnij, co oznaczają dwa psy u stóp pobitego człowieka.

RJFf0QHOxkKl3
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Korzystając z dostępnych źródeł, określ symbolikę czerwonej tuniki Samarytanina i jasnej tkaniny okrywającej rannego człowieka.

R14GZR5UWcSD7
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Odnieś się do słów Josepha Ratzingera, czyli papieża Benedykta XVI, który tak skomentował przypowieść o miłosiernym Samarytaninie:

„Aktualność tej przypowieści jest oczywista. Jeśli przełożymy ją na wymiar społeczności całego świata, widzimy wtedy, że nie mogą nam być obojętne leżące obok, ograbione i złupione, ludy Afryki”.

Określ, czy twoim zdaniem jest to słuszna interpretacja przypowieści. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1UNKncFxgN5x
(Uzupełnij).
02
03
j00000004HB2v27_0000003O
JPOL_E3_E4_Konteksty

Uczenie się drugiego człowieka

*** [Uczę się ciebie, człowieku]Jerzy Liebert
Jerzy Liebert *** [Uczę się ciebie, człowieku]

Uczę się ciebie, człowieku.
Powoli się uczę, powoli.
Od tego uczenia trudnego
Raduje się serce i boli.

O świcie nadzieją zakwita,
Pod wieczór niczemu nie wierzy,
Czy wątpi, czy ufa – jednako –
Do ciebie, człowieku, należy.

Uczę się ciebie i uczę
I wciąż cię jeszcze nie umiem –
Ale twe ranne wesele,
Twą troskę wieczorną rozumiem.

unikatowy_nr_id_wpisu_03 Źródło: Jerzy Liebert, *** [Uczę się ciebie, człowieku], [w:] tegoż, Wiersze, oprac. Stefan Frankiewicz, Toruń 1994, s. 115.

Po przeczytaniu wiersza Jerzego Lieberta wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania.

Ćwiczenie 17

Określ, kto i do kogo zwraca się w tym utworze. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RZDY9UenmQzSm
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 18

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: „Uczę się ciebie, człowieku”.

ReTTrLsYCTp7S
(Uzupełnij).
Rvq20tfk0eczc
Ćwiczenie 19
Pozytywne odczucia towarzyszące poznawaniu człowieka Możliwe odpowiedzi: 1. zwątpienie, 2. poznanie historii gatunku ludzkiego dzięki badaniu DNA, 3. radość, 4. zastosowanie nowych tworzyw w medycynie, 5. wsparcie, 6. złość, 7. pewność, 8. wykorzystanie sztucznej inteligencji w nauce i technice, naturalne sposoby ochrony roślin, powszechne wykorzystanie mediów elektronicznych do edukacji., 9. zmartwienie, 10. rozczarowanie, 11. pomoc, 12. współczucie, 13. elektrownia atomowa, 14. odwaga, 15. agresja, 16. chciwość, 17. zachwyt, 18. podłość, 19. bomba atomowa, broń rakietowa, masowa produkcja tworzyw sztucznych zanieczyszczających środowiska, projekty ulepszania gatunku ludzkiego w oparciu o zmiany DNA, wykorzystanie sztucznej inteligencji do podporzadkowania ludzi, chemiczna ochrona roślin, powszechne wykorzystanie mediów elektronicznych do szerzenia propagandy,, 20. rakiety do lotów kosmicznych, 21. uczciwość, 22. troska, 23. oszustwo, 24. nadzieja, 25. ufność, 26. smutek, 27. odkrycie budowy DNA i oparte na tej wiedzy nowe metody leczenia chorób, 28. spolegliwość, 29. nieczułość Negatywne uczucia towarzyszące poznawaniu człowieka Możliwe odpowiedzi: 1. zwątpienie, 2. poznanie historii gatunku ludzkiego dzięki badaniu DNA, 3. radość, 4. zastosowanie nowych tworzyw w medycynie, 5. wsparcie, 6. złość, 7. pewność, 8. wykorzystanie sztucznej inteligencji w nauce i technice, naturalne sposoby ochrony roślin, powszechne wykorzystanie mediów elektronicznych do edukacji., 9. zmartwienie, 10. rozczarowanie, 11. pomoc, 12. współczucie, 13. elektrownia atomowa, 14. odwaga, 15. agresja, 16. chciwość, 17. zachwyt, 18. podłość, 19. bomba atomowa, broń rakietowa, masowa produkcja tworzyw sztucznych zanieczyszczających środowiska, projekty ulepszania gatunku ludzkiego w oparciu o zmiany DNA, wykorzystanie sztucznej inteligencji do podporzadkowania ludzi, chemiczna ochrona roślin, powszechne wykorzystanie mediów elektronicznych do szerzenia propagandy,, 20. rakiety do lotów kosmicznych, 21. uczciwość, 22. troska, 23. oszustwo, 24. nadzieja, 25. ufność, 26. smutek, 27. odkrycie budowy DNA i oparte na tej wiedzy nowe metody leczenia chorób, 28. spolegliwość, 29. nieczułość Zachowania, które wzbudzają zaufanie Możliwe odpowiedzi: 1. zwątpienie, 2. poznanie historii gatunku ludzkiego dzięki badaniu DNA, 3. radość, 4. zastosowanie nowych tworzyw w medycynie, 5. wsparcie, 6. złość, 7. pewność, 8. wykorzystanie sztucznej inteligencji w nauce i technice, naturalne sposoby ochrony roślin, powszechne wykorzystanie mediów elektronicznych do edukacji., 9. zmartwienie, 10. rozczarowanie, 11. pomoc, 12. współczucie, 13. elektrownia atomowa, 14. odwaga, 15. agresja, 16. chciwość, 17. zachwyt, 18. podłość, 19. bomba atomowa, broń rakietowa, masowa produkcja tworzyw sztucznych zanieczyszczających środowiska, projekty ulepszania gatunku ludzkiego w oparciu o zmiany DNA, wykorzystanie sztucznej inteligencji do podporzadkowania ludzi, chemiczna ochrona roślin, powszechne wykorzystanie mediów elektronicznych do szerzenia propagandy,, 20. rakiety do lotów kosmicznych, 21. uczciwość, 22. troska, 23. oszustwo, 24. nadzieja, 25. ufność, 26. smutek, 27. odkrycie budowy DNA i oparte na tej wiedzy nowe metody leczenia chorób, 28. spolegliwość, 29. nieczułość Zachowania, które wywołują rozczarowanie Możliwe odpowiedzi: 1. zwątpienie, 2. poznanie historii gatunku ludzkiego dzięki badaniu DNA, 3. radość, 4. zastosowanie nowych tworzyw w medycynie, 5. wsparcie, 6. złość, 7. pewność, 8. wykorzystanie sztucznej inteligencji w nauce i technice, naturalne sposoby ochrony roślin, powszechne wykorzystanie mediów elektronicznych do edukacji., 9. zmartwienie, 10. rozczarowanie, 11. pomoc, 12. współczucie, 13. elektrownia atomowa, 14. odwaga, 15. agresja, 16. chciwość, 17. zachwyt, 18. podłość, 19. bomba atomowa, broń rakietowa, masowa produkcja tworzyw sztucznych zanieczyszczających środowiska, projekty ulepszania gatunku ludzkiego w oparciu o zmiany DNA, wykorzystanie sztucznej inteligencji do podporzadkowania ludzi, chemiczna ochrona roślin, powszechne wykorzystanie mediów elektronicznych do szerzenia propagandy,, 20. rakiety do lotów kosmicznych, 21. uczciwość, 22. troska, 23. oszustwo, 24. nadzieja, 25. ufność, 26. smutek, 27. odkrycie budowy DNA i oparte na tej wiedzy nowe metody leczenia chorób, 28. spolegliwość, 29. nieczułość Osiągnięcia ludzkości wywołujące podziw Możliwe odpowiedzi: 1. zwątpienie, 2. poznanie historii gatunku ludzkiego dzięki badaniu DNA, 3. radość, 4. zastosowanie nowych tworzyw w medycynie, 5. wsparcie, 6. złość, 7. pewność, 8. wykorzystanie sztucznej inteligencji w nauce i technice, naturalne sposoby ochrony roślin, powszechne wykorzystanie mediów elektronicznych do edukacji., 9. zmartwienie, 10. rozczarowanie, 11. pomoc, 12. współczucie, 13. elektrownia atomowa, 14. odwaga, 15. agresja, 16. chciwość, 17. zachwyt, 18. podłość, 19. bomba atomowa, broń rakietowa, masowa produkcja tworzyw sztucznych zanieczyszczających środowiska, projekty ulepszania gatunku ludzkiego w oparciu o zmiany DNA, wykorzystanie sztucznej inteligencji do podporzadkowania ludzi, chemiczna ochrona roślin, powszechne wykorzystanie mediów elektronicznych do szerzenia propagandy,, 20. rakiety do lotów kosmicznych, 21. uczciwość, 22. troska, 23. oszustwo, 24. nadzieja, 25. ufność, 26. smutek, 27. odkrycie budowy DNA i oparte na tej wiedzy nowe metody leczenia chorób, 28. spolegliwość, 29. nieczułość Osiągnięcia ludzkości wywołujące przerażenie Możliwe odpowiedzi: 1. zwątpienie, 2. poznanie historii gatunku ludzkiego dzięki badaniu DNA, 3. radość, 4. zastosowanie nowych tworzyw w medycynie, 5. wsparcie, 6. złość, 7. pewność, 8. wykorzystanie sztucznej inteligencji w nauce i technice, naturalne sposoby ochrony roślin, powszechne wykorzystanie mediów elektronicznych do edukacji., 9. zmartwienie, 10. rozczarowanie, 11. pomoc, 12. współczucie, 13. elektrownia atomowa, 14. odwaga, 15. agresja, 16. chciwość, 17. zachwyt, 18. podłość, 19. bomba atomowa, broń rakietowa, masowa produkcja tworzyw sztucznych zanieczyszczających środowiska, projekty ulepszania gatunku ludzkiego w oparciu o zmiany DNA, wykorzystanie sztucznej inteligencji do podporzadkowania ludzi, chemiczna ochrona roślin, powszechne wykorzystanie mediów elektronicznych do szerzenia propagandy,, 20. rakiety do lotów kosmicznych, 21. uczciwość, 22. troska, 23. oszustwo, 24. nadzieja, 25. ufność, 26. smutek, 27. odkrycie budowy DNA i oparte na tej wiedzy nowe metody leczenia chorób, 28. spolegliwość, 29. nieczułość
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 20

Wyjaśnij metaforyczne znaczenie pór dnia, o których mowa w wierszu Jerzego Lieberta.

R1Fnzo44wrR00
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 21

Określ, dlaczego człowiek ma inne odczucia rankiem, a inne wieczorem. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RyoSxBa3kFjN3
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 22

Ustal, jaki jest związek wiersza Jerzego Lieberta z przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie. Zapisz swoją odpowiedź.

R7533NaoKzrNj
(Uzupełnij).
j00000004HB2v27_0000004F
JPOL_E3_E4_Konteksty

Modlitwa poety

LitaniaJulian Tuwim
Julian Tuwim Litania

Modlę się, Boże, żarliwie,
Modlę się, Boże, serdecznie:
Za krzywdę upokorzonych,
Za drżenie oczekujących,
Za wieczny niepowrót zmarłych,
Za konających bezsilność,
Za smutek niezrozumianych,
Za beznadziejnie proszących,
Za obrażonych, wyśmianych,
Za głupich, złych i maluczkich,
Za tych, co biegną zdyszani
Do najbliższego doktora,
Za tych, co z miasta wracają
Z bijącym sercem do domu,
Za potrąconych grubiańsko,
Za wygwizdanych w teatrze,
Za nudnych, brzydkich, niezdarnych,
Za słabych, bitych, gnębionych,
Za tych, co usnąć nie mogą,
Za tych, co śmierci się boją,
Za czekających w aptekach
I za spóźnionych na pociąg,
– ZA WSZYSTKICH MIESZKAŃCÓW ŚWIATA,
Za ich kłopoty, frasunki,
Troski, przykrości, zmartwienia,
Za niepokoje i bóle,
Tęsknoty, niepowodzenia,
Za każde drgnienie najmniejsze,
Co nie jest szczęściem, radością,
Która niech ludziom tym wiecznie
Przyświeca jeno życzliwie –
Modlę się, Boże, serdecznie,
Modlę się, Boże, żarliwie!

unikatowy_nr_id_wpisu_04 Źródło: Julian Tuwim, Litania, [w:] tegoż, Wiersze , t. 1, oprac. Alina Kowalczykowa, Warszawa 1986, s. 301.

Po przeczytaniu wiersza Litania Juliana Tuwima wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania.

Ćwiczenie 23

Określ, jakie cechy utworu Juliana Tuwima wskazują na to, że jest on litanią. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RXoiBBGhZNG2l
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 24

Odszukaj w wierszu Juliana Tuwima anaforę i określ jej funkcję w tekście.

R10T5O0tDtJar
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 25

Określ funkcję powtórzenia zastosowanego w dwóch pierwszych i w dwóch ostatnich wersach wiersza.

RFtq5Nqe6hOsz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 26

W utworze pojawiają się synonimy słowa „kłopoty”. Podaj je, a następnie dopisz
do każdego z nich po jednym wyrazie bliskoznacznym.

R8en4mb21nXxo
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 27

Określ, jaką funkcję pełni wyliczenie w wierszu Juliana Tuwima.

RZ8aQEqgLoEUM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 28

Ustal, jaki jest związek pomiędzy wierszem Litania a przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie. Zapisz swoją odpowiedź.

RVtvfdE1LEcWc
(Uzupełnij).
j00000004HB2v27_00000056
JPOL_E3_E4_Konteksty

Iskierka miłości

PrzepaśćTadeusz Różewicz
Tadeusz Różewicz Przepaść

Babcia w czarnych sukniach
w drucianych okularach
z laseczką
stawia stopę
nad przepaścią krawężnika cofa
rozgląda się bojaźliwie
choć nie widać śladu samochodu

Podbiega do niej chłopczyk
bierze za rękę
i przeprowadza
przez otchłań ulicy
na drugi brzeg

Rozstępują się
straszliwe ciemności
nagromadzone nad światem
przez złych ludzi
kiedy w sercu
małego chłopca
świeci iskierka
miłości

unikatowy_nr_id_wpisu_05 Źródło: Tadeusz Różewicz, Przepaść, [w:] tegoż, Poezje zebrane, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1971, s. 309.

Po przeczytaniu wiersza Przepaść wykonaj poniższe polecenia.

Ćwiczenie 29

W utworze Tadeusza Różewicza jest mowa o przepaści i otchłani. Wyjaśnij, w jakim znaczeniu poeta użył obu słów.

RUIJc7BNijkVA
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 30

Wyszukaj w utworze te wyrażenia, które odnoszą się do mroku, oraz te, które odnoszą się do światła. Podaj ich symboliczne bądź przenośne znaczenie.

RQ3iR4Dslsv0T
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 31

Wyjaśnij, co spowodowało, że: „Rozstępują się straszliwe ciemności”.

RuL7LezUKWUPE
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 32

Ustal, jaki jest związek wiersza Tadeusza Różewicza z przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie. Zapisz swoją odpowiedź.

R1eyKGXGWqlYM
(Uzupełnij).
j00000004HB2v27_0000005S
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 4

Przyjrzyj się zamieszczonej poniżej fotografii. Zredaguj opowiadanie
z dialogiem, którego bohaterem uczynisz przedstawionego na niej mężczyznę.

RxH5rKiMoHZaB
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Przeczytaj poniższy opis fotografii przedstawiającej mężczyznę na ulicy oczekującego wsparcia. Napisz, co w stroju i zachowaniu siedzącej na walizce osoby wskazuje na to, że oczekuje ona wsparcia. Stwórz również krótki dialog pomiędzy tą osobą a niechętnym udzielenia pomocy przechodniem.

RDkT1fml21qxA
(Uzupełnij).
RPHM0wvvlcoZx
Mężczyzna na ulicy oczekujący wsparcia
Źródło: Tomás Castelazo [czyt. tomas kastelazo], licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5

Zredaguj kilkuzdaniową notatkę o tym, jak możesz pomóc osobie, której nie darzysz sympatią. Wykorzystaj cytaty z przypowieści o miłosiernym Samarytaninie.

R1Z5eQAyftyMU
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Sformułuj argumenty do poniższych tez.

  1. Nawet największy zbrodniarz zasługuje na miłosierdzie.

  2. Nie każdy zasługuje na miłosierdzie.

R1FwgJ08NRBr4
(Uzupełnij).
RTU61rNOuwqlU
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: przypowieść, miłosierny Samarytanin, miłosierdzie, bliźni.

RiR2ff3PTxuq0
(Uzupełnij).