Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

A Concert Review – pisanie recenzji z koncertu

1. Cele lekcji

Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności czytania i pisania, przygotowanie do matury pisemnej na poziomie rozszerzonym.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat pisania recenzji

  • słowa i wyrażenia dotyczące recenzji, koncertu, muzyki

  • formułę pisemnego egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi czytać ze zrozumieniem recenzję z koncertu

  • ćwiczy sprawność czytania i pisania

  • poszerza słownictwo związane z tematem

  • wykorzystuje posiadany zasób wiedzy do wyrażenia swojej opinii

  • potrafi zaprezentować swoją opinię pisemnie

  • rozumie i poprawnie stosuje słowa łączące althoughhowever

c) Postaw

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas czytania i pisania, pracy indywidualnej i w parze

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • nie zgaduje, tylko wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem

  • samodzielnie pisze recenzję, nie przepisuje podręcznika

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: komunikacyjna, metoda frontalna, praca z podręcznikiem, pytania–odpowiedzi, pogadanka

  • Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, odtwarzacz CD lub magnetofon, płyta lub kaseta, słowniki, kasety lub płyty z nagraniami koncertów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Poznacie najważniejsze słowa dotyczące recenzji i koncertu. Będziecie czytać i pisać recenzję”. Zwroty i wyrażenia, przydatne w procesie lekcyjnym, znajdują się w załączniku (a).

  2. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: Have you been to a concert? Did you like it? What did you enjoy? What kind of music was it? etc. Nauczyciel wyznacza uczniów do odpowiedzi.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 118. Nauczyciel pyta: Do you know linking words ‘although’ and ‘however’? Uczniowie tłumaczą je na język polski i podają zasady ich stosowania. W razie problemów nauczyciel im pomaga.

  2. Uczniowie czytają na głos zamieszczony w podręczniku list do wydawnictwa. Łączą poszczególne fragmenty tekstu z nagłówkami oraz wstawiają brakujące słowa łączące. Nauczyciel tłumaczy nieznane słowa, a uczniowie streszczają tekst po polsku.

  3. Nauczyciel pyta o schemat pisania recenzji. Uczniowie podają odpowiedzi. Nauczyciel uzupełnia ich wiadomości, podkreśla najważniejsze informacje (recenzja ma zawierać informacje o koncercie, ocenę, polecenie).

  4. Nauczyciel podaje schemat oceny recenzji. Uczniowie notują w zeszytach i zadają pytania. Schemat pisania recenzji dostępny jest w załączniku (b); punktowy schemat oceny recenzji znajduje się w załączniku (c).

  5. Uczniowie piszą recenzje w parach. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów. Sprawdza pracę każdej pary i pomaga w problemach. Odtwarza nagrania z różnych koncertów, żeby uczniom pisało się przyjemniej. Limit słów to 200‑250, ale uczniowie mogą napisać wypowiedź krótszą z powodu braku czasu. Na lekcji muszą jednak choć zacząć ją pisać. Mogą korzystać z podręcznika, słownika i innych materiałów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Zbiera gotowe recenzje lub prosi o dokończenie ich w domu i przyniesienie na następną lekcję. Ocenia aktywność plusami i minusami. Przypomina o konieczności nauczenia się dzisiaj poznanych wiadomości. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Pre‑Intermediate, Spain, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

  • editor

  • although

  • however

  • audience

  • introduction

  • review

  • concert hall

  • sound

  • lead singer

  • band

  • contemporary stuff

  • lyrics

  • crowd

  • go wild

  • sing along

  • hire

  • acoustics

  • prize

  • influence

  • performance

  • quality

  • lighting

  • stage

  • vocal

  • drums

  • loud

  • recommend

Schemat pisania recenzji

  1. Wstęp: czas, miejsce, osoby (when, where, people in the band, kind of music, songs played)

  2. Rozwinięcie: opis programu koncertu, komentarze (the audience: how many people, reaction; problems – the music, the sound quality, heating, facilities, the time; suggestions – different place, time, music, equipment)

  3. Zakończenie: polecenie koncertu lub nie i uzasadnienie (advantages, disadvantages, recommendation)

Schemat oceny recenzji

Treść 0‑5 p

Kompozycja 0‑4 p

Bogactwo językowe 0‑5 p

Poprawność językowa 0‑4 p

Razem: 18 p

d) Zadanie domowe

Dokończ recenzję w domu. Limit słów: 200‑250.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Ponieważ recenzja jest długim tekstem, uczniowie mogą na lekcji napisać krótszą wersję, a dokończyć pisanie w domu tak, aby miała 200‑250 słów. Jeśli uczniowie nie wiedzą, co napisać, nauczyciel może zaproponować posłuchanie nagrania, które przyniósł na lekcję.

RN7qSzIfrKaSF

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.47 KB w języku polskim
R10RHBGoQW0nk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim