A dream come true – ćwiczenia poszerzające słownictwo

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia na temat marzeń, zajęć, czynności.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna ważne zagadnienia związane z marzeniami, zajęciami i czynnościami,

  • zna typowe zadania egzaminacyjne ze słuchania i mówienia,

  • wie, jak opisać zdjęcia,

  • zna słownictwo związane z czynnościami i zajęciami oraz preferencjami.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wyraża swoje preferencje,

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi czynności i zajęć,

  • potrafi posługiwać się informacjami związanymi z czynnościami i zajęciami,

  • ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o marzeniach i preferencjach,

  • potrafi zastosować poznane wiadomości w praktyce,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (uzupełnia tabelę ze słuchu, odpowiada na pytania),

  • wyjaśnia znaczenie nowych słów.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania, pracy w parze, zespole i z nauczycielem,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości w obecności kolegów i nauczyciela.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, audiolingwalna, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, zdjęcia, płyta i odtwarzacz CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie rozwiązywać zadania egzaminacyjne ze słuchania oraz rozmawiać o marzeniach, zajęciach, czynnościach i preferencjach”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Uczniowie opowiadają o swoich marzeniach lub preferencjach dotyczących czynności i zajęć np. sportowych, w wolnym czasie.

  2. Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 42. i 43., opisują zdjęcia oraz dopasowują do nich słowa z ćwiczenia 1. Wyjaśniają wspólnie z nauczycielem nowe słowa.

  3. Uczniowie ćwiczą nowe wyrażenia, budując zdania typu I like sailing czy I don’t like shopping, odpowiadając na pytania nauczyciela (What do you like doing?).

  4. Uczniowie słuchają nagrania z zadania 3. dotyczącego preferencji dwojga ludzi oraz uzupełniają ze słuchu tabelę. Następnie czytają odpowiedzi i streszczają treść nagrania.

  5. Uczniowie rozmawiają w parach – ćwiczenie 4.

  6. Uczniowie czytają i uzupełniają ćwiczenie 5. ze strony 43. – preferencje, a gdy skończą, słuchają nagrania i sprawdzają odpowiedzi.

  7. Uczniowie głośno czytają dialog z ćwiczenia 5. w parach. Nauczyciel wyjaśnia nowe słowa i zwraca uwagę na konstrukcję „I like -ing” lub „I don’t like -ing”.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Naucz się poznanych na lekcji wiadomości.

  2. Wykonaj zadania na 6. i 9. ze strony 43.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Można przygotować zdjęcia różnych zajęć i czynności oraz przynieść je na lekcję. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z marzeniami, zajęciami, czynnościami, typowe zadania egzaminacyjne (słuchanie), zwroty związane z wyrażaniem preferencji.

RvdWpTccZI20s

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.90 KB w języku polskim
R8koR3A3tEitv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim